Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

IMG_4661

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

Finnairin uusi A350 Economy Comfort tuli testattua HKI-BKK-HKI välillä tammikuun puolessavälissä. Olisin halunnut päästä konetta testaamaan jo aiemmin, mutta tämä oli ensimmäinen mannertenvälinen lento, mihin sain suunitelmamme ja uuden koneen osumaan kohdalleen.

Tuttuun tapaan Finnairin Economy Comfort -paikoista joutui maksamaan kaukolennoilla 75 euron lisämaksun/suunta. Paikat ovat ilmaisia oneworld Emerald- ja Sapphire -tasojäsenille. Teimme tarjouksen myös Business-paikoista, mutta tarjouskilpailu ei johtanut kohdallamme hyväksyttyyn hintaan.

Parhaat paikat riviltä 22

Finnairin uusi A350 Economy Comfort tarjoaa 43 kappaletta istumia 3+3+3-muodostelmassa Economy-luokan etuosassa. Jalkatilaa on kymmenen senttiä enemmän, kuin perus Economy:ssa.

Parhaat paikat koneessa ovat 22C ja 22J, jolloin eteen ei tule istuinta lainkaan. Rivin 21 keskipaikat voivat näyttää houkuttelevilta, mutta en suosittele pitkälle ihmisille niitä. Etuseinä tulee yllättävän nopeasti niissä vastaan. Rivin 21 reunapaikat ovat tietenkin miellyttäviä, koska niissä saa istua kumppaninsa kanssa rauhassa kahden. Uuden Slim-line -istuimen ansiosta kaikkien istuimien alle jää kohtuullisen paljon tilaa jaloille.

Finnair A350 Economy Comfort

Finnair A350 XWB Economy Class Cabin 06 HR

Finnair A350 XWB Economy Class Cabin 04 HR

paljon Hyviä uudistuksia

Tila on käytetty hyvin. Vaikka mitat eivät senteissä olekaan kasvaneet, sitä on saatu jaloille lisää siirtämällä mm. istuintasku ylemmäs ja keventämällä istuinta. Parannuksena myös istuimien alaosa liukuu selkänojaa kallistaessa eteenpäin. Se tosin syö jalkatilaa hieman, mutta istuimen kääntäminen ei enää häiritse takana istuvia samalla tavalla kuin aiemmin.

Päätuki toimii hyvin. Sen korkeussäätö sekä sivutuki antavat riittävän tuen, jotta nukkuminen onnistuu ilman pään retkahtamista sivulle. Hämmästyttävän moni koneessa ei vain ilmeisesti tiennyt, että tukea voi säätää.

Tarjotin on kahdessa osassa taipuva, joka osaltaan lisää toimivuutta, ja antaa lisää tilaa. Tarjottimen ollessa suljettuna, ei lasille kuitenkaan löydy telinettä.

Kovat penkit puuduttavat takamuksen

Miinuksena, ja suurena sellaisena mainitsen penkkien kovuuden. Siirtelin kankkuani 10 tuntia puolelta toiselle puutumista ehkäistäkseni. En muista, koska viimeksi olisin istunut yhtä kovalla penkillä lentokoneessa.

Juttelin Matkamessuilla Finnairin henkilökunnan kanssa, ja sieltä löytyi heti ymmärrystä ongelmalle. Henkilökunnan taukotiloissa on samalta valmistajalta sohvia, joissa nukkuminen niiden kovuuden takia on kuulemma mahdotonta. Finnairille on tulossa vielä 17 konetta, joten toivottavasti niihin saadaan hieman enemmän pehmustetta penkkeihin.

IMG_4680

Muut Economy Comfortin “edut”

Economy Comfort-paikka merkitsee myös Marimekon pussukkaa, jonka sisältö on huonontunut muutaman vuoden takaisesta olennaisesti. Nyt sisältönä silmäsuoja, korvatulpat, sukat, hammasharja ja hammastahna. Oikeasti noilla ei tee yhtään mitään. Tällaisen turhan tavaran automaattinen jakaminen voitaisiin lopettaa, ja antaa tuotteita vain niitä pyytäville.

Lisäksi paikkoihin kuuluvat vastamelukuulokkeet sekä priority-koneeseennousu. Kuulokkeet ovat hyvät. Priority-turvatarkastus, priority-koneeseennousu sekä lounge-palvelut tulevat meille tasokortin myötä automaattisesti, joten en osaa tuota etua mitenkään arvostaa.

Finnair kertoo myös uudistaneensa Economy-luokan ateriat ja juomavalikoiman. Lennoilla pitäisi tarjoilla myös aperitiivi ja suolapaloja. Täytyy nyt rehellisesti sanoa, että en huomannut näitä uudistuksia, vaikka asiaa tarkkailin. Osittain syynä varmasti oli Bangkokin yhteys, jossa juomatarjoilu on karsittu versio normaalista.

Olimme tilanneet etukäteen hindu-ateriat. Saimmekin etemme varsin maukkaat annokset joista pidimme. Se mistä en pitänyt, oli henkilökunnan irvailu erikoisruokien kohdalla. Olkoon ruoka laktoositon, kasvis, hindu tai aivan normaali, niin sen voi tarjota asiakkaalle asiallisesti.

Mutta sitten niihin uudistuksiin, joista voivat nauttia kaikki matkustajat.

Nettiyhteys ja lisää valoa

Uusi A350 mahdollistaa nettiyhteyden, jonka Economy-luokan matkustajat voivat ostaa tuntihinnalla tai koko lennon ajaksi. Hinnat 5 euroa/tunti tai 15 euroa/lento. Testasin paluumatkalla yhteyttä, ja se toimi yllättävän hyvin.

Kirjaantuminen ja maksu on tehty niin hankalaksi, että veikkaan monen epäonnistuvan tämän palvelun hankkimisessa. Kirjoitettavien tietojen osuus oli mm. niin suuri, että minullakin oli hankaluuksia saada kännykän näytöllä naputeltua kaikki tiedot oikeisiin kohtiin.

Koneen ikkunat ja matkatavarahyllyt ovat suurempia kuin esimerkiksi Airbus A330/A340-koneissa. Ero on merkittävä, ja sen huomaa heti koneeseen astuessa. Luonnonvaloa on enemmän, ja tavaroita ei tarvitse ahtaa ylähyllylle.

Hiljainen kone, jossa kuulutukset häiritsevät

Lennon aikana kone oli hyvin hiljainen. Vaikka istuimme siiven kohdalla, ei häiritsevää melua matkustamoon tullut. Vielä kun matkustamohenkilökunta saataisiin hiljaiseksi, oltaisiin lähellä merkittävää parannusta melutasoon.

Finnairin kannattaisi ottaa oppia esim. Turkish Airlinesin tyylistä. Tällä lentoyhtiöllä ei ole yhtään turhaa kuulutusta. Kukaan ei halua myydä mitään, tai kertoa etukäteen lennon kulusta. Vain kapteenin lyhyt tervehdys, sekä turvallisuusoheet.

Finnair A350 Economy Comfort 1

Valaistus on uudistettu miellyttäväksi

Finnairin  tiedotteen mukaan ”Asiakkaat nousevat koneeseen valaistuksessa, jossa valkoiset pilvet purjehtivat sinisellä taivaalla”. Itse en kyllä mitään pilviä missään koneen sisällä nähnyt, mutta lennon eri vaiheisiin mukautuva LED-valaistus toimi muuten hyvin. Valikoimassa on 24 erilaista skenaariota – mukaan lukien revontulet – ja käytettävissä yli 16 miljoonaa erilaista värivaihtoehtoa.

Uusi viihdejärjestelmä

Koneisiin on asennettu myös uusittu viihdejärjestelmä, josta löytyy mm. 100 elokuvaa. 11 tuuman näytöltä niitä viitsii jo seurata. Kumpaankin suuntaan mennessä tuli katsottua muutama leffa, joka on minulle jo varsin hyvä suoritus.

Rentoutumiseen suunnattu Peace of Mind -kanava ei toiminnut. Klassisen musiikin kanava sisälsi niin sotaisia kappaleita, että unet kyllä hävisivät niitä kuunnellessa.

Vihdoin viimein myös USB-pistoke on saatu koneisiin.

Finnair A350 Economy Comfort

Suosittelen Economy Comfort-paikan hankkimista

Edellisessa Economy Comfort arvostelussa kahden vuoden takaa en lähtenyt 75 euron sijoitusta Airbus A330/A340-koneiden Economy Comfort-paikkaan mitenkään suosittelemaan.

Nyt tilanne on muuttunut. Uuden A350 kohdalla rahoilleen saa vastinetta nimenomaan jalkatilan muodossa, joten jos paikkoja koneessa on saatavilla, sellainen kannattaa hankkia.

.

23 Comments

  • Ehkä kommenttini on aiheen vierestä mutta kuitenkin.
    Mielestäni jutut siitä onko kuulutuksia enemmän tai vähemmän ja millä volyymillä yms. ovat hiuksen halkomista. Mahdollisuus matkustaa huiman edullisesti maapallon toiselle puolelle se on sitä jotain. Itse DC-3 ( kaksi moottorinen potkurikone) aika kautena lentämisen aloittaneena olen vain yksinkertaisesti kiitollinen edullisesta matkustus tavasta.

  • Tuo koneen hiljaisuus voisi olla muuten hyvä puoli, mutta sen koneen sisällä kuuluvan tasaisen hurinan olen kokenut vauvan kanssa lentämisessä positiiviseksi asiaksi. Muut eivät kuule niin hyvin vauvan itkua, ja päin vastoin vauva ei kuule niin hyvin muiden jutusteluja, ja nukahtaa helpommin. Voih. Saattaa meidänkin ensi kuun Bangkokin lento olla juuri tuolla koneella. Vai mitä luulet, kiinnititkö yhtään huomiota siihen, että kuuluiko muiden matkustajien puhe paremmin kun ei ollut sitä koneen ääntä niin paljon?

  • Itse en suosittele paikkoja 22C ja 22J vaikka niissä jalkatilaa onkin vaikka kuinka. Itse koin ongelmaksi sen, että edessä ei ole penkkiä. Jos haluaa esim ottaa kengät pois jalasta niin ne pitää joko nostaa matkatavarahyllylle tai jättää keskelle käytävää kaikkien potkittavaksi. Samoin jos haluat lehteä, tablettia tai tietokonetta säilyttää käden ulottuvilla, niin joudut turvautumaan naapurin penkin selkänojasta olevaan paikkaan. Myös viihdekeskus on näissä kahdessa penkissä käsinojalla, joka tekee niistä aavistuksen kapeamman ja se myös hankaloittaa hieman liikkumista.

    • Miehen kengät olivat paikkojen välissä, eivät kuitenkaan minun puolella. Se näkyykin tuossa nelikenttäkuvassa kommenttien yläpuolella.

      Se paikkahan ei nyt varsinaisesti ole keskellä käytävää. Saahan siinä omat jalkansakin pidettyä ilman, että joku niiden päälle astuu. Mitään trafiikkia ei tuossa onneksi ole, koska vessat ovat takana, ja edessä ei ole kuin yksi rivi.

      Tuo viihdekeskus “ongelma”, sekä penkin kiinteä käsinoja on kaikissa seinäkettä vasten olevissa penkeissä, sekä varauloskäyntipaikoissa. Eli mikäli se häiritsee, niin sitten menee aika moni paikka laskuista. Se on aina vähän tällaista tasapainoilua.

      Säilytystilan puute sen sijaan tuossa paikassa on selkeä. Miehellä oli joku kassihässäkkä, johon hän tavaroitaan keräili. Se sitten oli välillä tuolin alla, välillä siinä jalkojen edessä, ja aina ajoittain minun puolellani.

      Missä itse mieluiten istuisit Economy Comfortissa?

  • Näyttää hienolta. Slim-penkit tuovat paljon tilantuntua, ja itse diggailen ainakin näin kuvien välityksellä tuosta valaistuksesta. Päästäänkin kokeilemaan tuota samaista konetta huhtikuun reissullamme, mennen-tullen! Odotan innolla 🙂

  • Onpa mielenkiintoista – en ole koskaan ollut valmis maksamaan mistään korotuksista mitään, joten nämä systeemit ovat minulle aivan vieraita. Oon lähinnä kuvitellut, että business-luokan paikat kaukolennoille maksavat kaikkea 5000e:sta ylöspäin, eivätkä näin ollen ole tavis-matkustajan saavutettavissa. Kiva, että tällaisia huokeampia välimuotojakin on nykyään tarjolla. Uusi kone vaikuttaa hienolta!! En siltikään ole varma, että pelkästä jalkatilasta pulittaisin euroakaan enempää kuin on välttämätöntä, koska lyhyehkönä ihmisenä en kärsi economy-paikkojen ahtaudesta. 🙂 Pakko kommentoida tuohon Turkish Airlinesin minimalistiseen kuulutuspolitiikkaan oma kokemus: olen lentänyt yhtiöllä ainoastaan kerran välin Istanbu-Kathmandu-Istanbul, enkä keksinyt kyllä mitään hyvää kyseisestä firmasta. Koneessa ei ollut ainoatakaan screeniä, mistä olisi voinut päätellä, kauanko lento on kestänyt, missä ollaan maantieteellisesti puhumattakaan viihteestä. Paluulento laskeutui yllättäen Istanbulin sijaan Ankaraan, eikä tästäkään mitään sen kummempaa meteliä pidetty. Minulle jäi mysteeriksi, miksi Turkish Airlinesia kehutaan arvoteluissa… En tiedä, oliko nimenomaan tuo Istanbul-Kathmandu -väli erityisen huono palvelultaan, mutta eipä ole TA:lla tehnyt mieli sen jälkeen matkustaa. Täytyy pitää mielessä, että ottaa omaa penkinpehmikettä mukaan, jos tällä Finskin konetyypillä aikoo matkustaa! 😀

    • Ei maksa : D ja hyvä niin. On ilman lottovoittoakin mahdollisuus sellaiseen joskus!

      Olen itse hyvin nuuka, ja metsästelen hinnoitteluvirheitä tai muuten halpoja lentoja. Tuo 75 euroa on kuitenkin ihan siedettävä lisämaksu jalkatilasta. Mutta ota ihmeessä oma tyyny mukaan takamuksen alle ; – )

      Turkish Airlines on ilmeisesti firma joka onnistuessaan on hyvä, mutta joka epäonnen sattuessa kohdalle, ei aina suoriudu mallikkaasti, ja joskus suoriutuu erittäin surkeasti. Ilmeisesti ainakin maapalveluissa on paljon parantamisen varaa tässä. Ja olisihan se kiva tietää, jos kenttä muuttuu! Ei mikään sellainen asia, jonka voi ohittaa noin vain.

  • Kiitos kattavasta arviosta! Olenkin monesti miettinyt kannattaako tuo 75 euron satsaus jalkatilan puolesta. Ei sillä ettenkö itse sopisi lyhyine koipineni pienempäänkin rakoon mutta 190 senttinen matkustuskaverini arvostaa jalkatilaa erityisen paljon. Hyvä tietää että ainakin tässä konemallissa se on rahan väärti.

  • Tässä tapauksessa pieni rahallinen lisäpanostus Economy Comfort -luokkaan kannattaa, pitkäjalkaisena arvostan kunnollista jalkatilaa ja istuimen säädettävyyttä. Harmi, että penkit ovat ainakin näin uusina liian kovat. Plussaa koneen hiljaisuudesta ja uudesta valaistusjärjestelmästä.

    • Kyllä. En ole itse edes mitenkään kovin pitkä, mutta kyllä jaloille tilaa tarvitsee. Ihan jo paikaltaan vessaan nouseminen ja takaisin asettuminen on tosi hankalaa, jos tilaa ei ole kuin minimi. Mitä vanhemmaksi tulee, sen jäykemmäksi myös tulee.

      • Ikävä kuulla että noi uudet penkit on vielä kauhean kovat. Ei koneen takaosassa sitä jalkatilaa ole yhtään liikaa ja harmi jos ahteri puutuu entistä enemmän penkin epämukavuuden takia. Sori vaan, mutta ei siinä valoshow auta jos olo on epämukava ja penkissä ei saa nukuttua hetkeäkään. Oliko penkit 3-3-3 jaottelulla? Siinä sitten naapurit hyppii kahta kauheemmin ikkunapaikoilta muiden yli, kuin esim 2-5-2 jaottelulla. Not good. En ole kauheen vakuuttunut näistä parannuksista, varsinkin kun tingitään siitä tärkeimmästä, eli mukavuudesta. Joo, on kone varmaan hiljainen ja ulkoa komea, harmi vaan että joutuu istumaan tatti otsassa 10h kun “design” vei voiton mukavuudesta.

        • Joo ikävää oli istuakkin niissä.

          Ei valot tai desingn auta, jos istuu sillipurkissa. Hiljaisuus tietenkin on plussaa. Mutta noilla Economy Comfort paikoilla oli ihan OK matkustaa.

          Kuten kuvastakin näkyy, niin 3+3+3 on se jako. Tuosta 2+5+2 jaosta olikin hyvää keskustelua Facen puolella taannoin. Moni pitää sinun ja minun lailla erittäin epäkuvana joutua loikkimaan toisten yli, ja tykkäisi tuollaisesta penkki jaosta enemmän. Osa taas tyrmää sen täysin.

          • Kiva kuulla että Comfort paikoilla sai mielestäsi vastinetta rahalle.

            Joo, tuossa jaossa ihmetyttää tosiaan se, että aina “parin” kylkeen iskeytyy väkisin kolmas pyörä. Mitä lentoyhtiöt oikein ajattelevat näistä 3-3-3 jaoista?!? Varsinkin yölennoilla on tosi vaivalloista herätellä vierasmatkustajia kun virtsarakko huutaa tyhjennystä. Oman siippansa yli sitä voisi yrittää kömpiä, mutta jotenkin aivan käsittämätöntä että pitää hyppiä 2 matkustajan. 2-5-2 jaottelulla joka rivillä olisi 1 matkustaja vähemmän, jonka tarttee herätellä 2 matkustajaa päästäkseen käytävälle. Siinä on aika monta syvää huokausta per lentokone 😀

            0 pistettä Finnairille tästä.

  • Ottaa päähän, että Finskin istuinkartta valehtelee rivin 21 paikoista, SeatGuru näyttää rivin oikein. Itse kokeilen konetta Huhtikuussa meno business (pistekorotus) ja paluu comfort 21 J.

    • Jep… Näin on :/

      Mulla ei olisi pisteet mitenkään riittäneet korottamaan matkustusluokkaa, siksi kokeilin tuota tarjouskilpaa. Olisi hauska tietää millä hinnalla ne saa ne paikat myytyä, mutta sitähän ei tietenkään kerrota…

  • Viihdesysteemin kartta on nyt käyttökelpoinen, kartassa liikkuminen ja zoomaus onnistuu kosketusnäytöllä hyvin. Vastamelukuulokkeet pitää laittaa kytkimestä päälle, hyvin toimii.

  • Tämä oli hyvä raportti, kiitos. Kerrotko vielä miten toimii tuo “huutokauppa” bisnesluokan istuimen saamiseksi. Olen siitä kuullut, mutta en ole mistään onnistunut löytämään toimintaohjeita.

    • Kiitos!

      Finnairilla juttu toimii niin, että valitsee lennon omista tiedoistaan, ja menee kohtaan matkustusluokankorotus. Sieltä valitaan kohta “Tee tarjous”. Se on hieman huonosti merkittynä alareunassa. Sitten merkitään, minkä verran on halukas maksamaan. Siihen tulee tieto tarjouksen vahvuudesta, eli todennäköisyydestä, että tarjous menee läpi.

      Tarjottu summa on matkustajakohtainen, ja tarjos koskee kaikkia varauksessasi olevia matkustajia. Jos tarjous hyväksytään, voi valita haluatko ostaa korotuksen kaikille vai vain tietyille matkustajille.

      Seuraava kopiota Finskin sivuilta: Saat tiedon 5–7 päivää ennen lähtöäsi mikäli tarjouksesi hyväksytään. Voit palata päivittämään tarjoustasi milloin vain ennen kuin tarjousaika päättyy.Jos tarjouksesi hyväksytään, sinulla on 36 tuntia aikaa ostaa matkustusluokan korotus tai tarjous umpeutuu. Voit maksaa korotuksen rahalla tai rahan ja Finnair Plus -pisteiden yhdistelmällä.

      Toivottavasti selvensi asiaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *