Arvostelussa Finnairin A350 Business Class HEL-SIN

Lensimme 13.12.2016 Helsinki-Singapore välin Finnairin A350 Business Class istuimilla. Kyseessä on 12 tunnin lento, joten full flat -istuin tuli tarpeeseen. Kokemus oli niin miellyttävä, että se ansaitsee oman arvostelunsa.

Finnair Premium lounge non-Schengen

Non-Shengen puolelle Finnairilla on kaksi omaa loungea – Business ja Premium -lounget. Premium -loungeen pääsy on vain Finnair Plus Gold ja Platinum -korteilla sekä OneWorld-yhtiöiden vastaavilla tasokorteilla.

Olemme vierailleet non-Schengen Premium-loungessa viimeksi mm. Israelin ja Kroatian matkojen yhteydessä, mutta yhtään kuvaa en paikasta ole älynnyt ottaa. Tämä on sinällään melko erikoista, sillä normaalisti minulla on kymmenittäin kuvia kaikesta mahdollisesta matkustamiseen liittyvästä.

Loungessa on kaksi asiaa ylitse muiden. Sauna, sekä erillinen Relax Area. Palatessamme nyt Singaporesta klo 0600 aamusta, odotus Oulun koneeseen oli 6,5 tuntia. Mahdollisuus päästä suihkuun ja viettää osa odotusaikaa pitkällään, oli kaikkia samppanjoita ja herkkuja arvokkaampi.

Non-Shengen Premium-loungessa on aina tarjolla erilaisia kylmiä alkupaloja, sekä keitto ja muutama lämminruokavaihtoehto. Etenkin pienen alkupalat ovat laadukkaita. Jälkiruokavalikoimassa on erilaisia mousseja ja kakkuja. Tarjolla on Nicolas Feuillatten samppanjaa ja laaja valikoima väkeviä. Kyrön Napue Gin näyttää olevan todellinen hitti täälläkin.

Finnairin kaukolentojen businessluokan lippuun sisältyy:

  • Priority-lähtöselvitys ja -koneeseennousu
  • Priority-turvatarkastus (missä saatavilla)
  • Pääsy businessloungeihin
  • Kolme enintään 23 kg painavaa matkatavaraa

Finnairin A350 Business Class

Finnairin A350 Business Class eroaa ”vanhasta” Airbus A340-300 Busineksesta monella tapaa. Onhan kyseessä kokonaan uusi konetyyppi.

Kuvat ovat osittain Finnairin kuvapankista. Menimme koneeseen sisään liki viimeisinä ja en halunnut enää siinä vaiheessa ruveta kaivamaan järjestelmäkameraa repusta esille. Olisi ollut myös muita kohtaan epäkohteliasta ottaa yleiskuvia. Kännykällä otetut kuvat eivät valitettavasti ole kovin tarkkoja, koska valoa oli niin vähän.

FINNAIRIN A350 Business Class

FINNAIRIN A350 Business Class

Miellyttävä valaistus

Koneen valaistus on erittäin miellyttävä. Etenkin yölennolla rauhoittavat sinisen sävyt ja himmeä valaistus ovat tärkeä osa tunnelmaa. Mikään ei ole kamalampaa, kuin joutua matkustamaan liian kirkkaan valaistuksen uhrina lentokoneessa.

Finnairin  tiedotteen mukaan ”Asiakkaat nousevat koneeseen valaistuksessa, jossa valkoiset pilvet purjehtivat sinisellä taivaalla”. Pilviä en koneen sisällä nähnyt, mutta lennon eri vaiheisiin mukautuva LED-valaistus toimi muuten hyvin.

A350 Businessluokan istuin

Businessluokassa istuimia on 46 kappaletta ja vuodeistuimet liukuvat täysin makuuasentoon. Istuimet on jaoteltu matkustamoon 1+2+1 -muotoon, joten jokaiselta paikalta pääsee suoraan käytävälle.

Kaikki istuimet on varustettu 16-tuumaisilla kosketusnäytöillä. Tarjolla on myös USB- ja virtalatauspistokkeet. Wi-Fi-yhteys on maksuton

Itse istuin on hyvä, mutta jotenkin kapea. Voisin kuvitella, että hieman suurempi mies, tai miksei nainenkin ei siinä kovin mukavasti nuku. Itse nukuin kuin pieni porsas ja minua piti herätellä aamiaista varten.

Istuimessa oli monta kivaa yksityiskohtaa, kuten miellyttävä lukuvalo, useampi lokerikko omille tavaroille, sekä pehmustettu turvavyö, jota ei tarvinnut etsiä aina penkinvälistä ja joka pehmusteen ansiosta ei painanut nukkuessa. Yhdestä lokerosta löytyivät myös Bosen taustamelun poistavat kuulokkeet, joita Teppo käytti koko matkan ja minä en lainkaan.

Istuimme kumpikin ikkunapaikoilla. Jos matkustaa kaverin kanssa, kannattaa ehkäpä valita keskipaikat, jolloin puhuminen on helpompaa. Toisaalta, me emme Tepon kanssa vaihtaneet koko matkan aikana montaakaan sanaa. Kumpikin oli niin tyytyväinen omaan olotilaansa, että ei siinä enää seurustella tarvinnut.

FINNAIRIN A350 Business Class

FINNAIRIN A350 Business Class

FINNAIRIN A350 Business Class

Midnight menu

Kello 0100 ruoka ei enää ollut se varsinainen pääasia, mutta halusin kuitenkin syödä illallisen ennen nukahtamista. Ruoka tulikin eteen nopeasti kauniisti valkoisen liinan päälle katettuna. Väsyneenä sen odottaminen ei olisi ollut mukavaa.

Midnight menusta valitsin itse vuohenjuustosalaatin, paahdettua punajuurta, kvinoaa ja sinihomejuustoa. Teppo söi miedosti savustettua karitsan niskaa, juurespyreetä ja tattikastiketta. Jälkiruuaksi oli suomalaisten pientuottajien juustoja ja suklaata

Juomaksi nautin Nicolas Feuillatten samppanjaa, mutta halusin kokeilla myös Finnairin drinkkiä, joka on kehitetty uuden A350 kunniaksi. Blue Sky niminen drinkki sisältää 1 cl Lapponia Blueberry likööriä ja 8 cl Nicolas Feuillatten Brut Grande Reserve samppanjaa. Juoma oli kauniin värinen, mutta aivan liian makea minulle.

FINNAIRIN A350 Business Class

FINNAIRIN A350 Business Class

FINNAIRIN A350 Business Class

Aamiainen

Kun heräsin aamulla, Teppo oli jo ehtinyt saada aamusamppanjan eteensä.

Aamiaisen voi valita joko 90 minuuttia ennen tarjoiltuna tai sitten kevyemmän vaihtoehdon aamiaisesta, joka tarjoillaan noin tunti ennen perille saapumista. Itse söin perinteisen amerikkalaisen aamiaisen, mutta valittavana olisi ollut myös makea vaihtoehto ohukaisineen.

Miellyttävä kokemus kokonaisuudessaan

Meitä palveli aasialainen henkilökunta. Sanoisin, että se lisäsi kokemuksen miellyttävyyttä. Palvelu oli täysin moitteetonta, erittäin nopeaa ja hyvin ystävällistä. Todellakin se ensimmäinen drinkki oli kädessä ennen kuin kone oli edes lähtenyt liikkeelle. Juuri näin sen kuuluukin olla. Palvelu erosi todella paljon Finnairin surullisen kuuluisasta “perus” -palvelusta. Usein Euroopan reiteillä Busineksessa eniten mutinaa on tullut nimenomaan henkilökunnan “väsyneisyydestä”

Miellyin kokemukseen niin, että yritin saada korotusta myös paluulennolle, sekä pisteillä, että rahalla. Valitettavasti se ei onnistunut, mutta varauloskäyntipaikalla yö sujui myös ihan mukavasti. Joskaan ei yhtä mukavasti kuin Business Classissa.

Luulisin, että Singaporen reitti lennetään liki aina aasialaisella miehistöllä, sillä paluussakin sellainen koneessa oli. Miesvoittoinen henkilökunta oli SIN-HEL välilläkin kuin ajatus ja todella teki töitä, jotta asiakkaat viihtyivät. Jos haluat lukea A350 Economy Comfort luokasta, olen kirjoittanut siitä aiemmin. Kirjoituksen löydät täältä.

Singaporen pitkällä reitillä paikka Busineksessa on kyllä suositeltava. Etenkin, jos pisteitä sattuu olemaan ylimääräisiä ja korotus niillä onnistuu. Kun kohteeseen saapuu levänneenä, ensimmäisten päivien aikaerokoomakin on helpompi sietää.

25 Comments

  • Kerran busineksessa vanhalla konetyypillä Singaporeen lentäneenä voin todeta, että istuinta oli syytäkin parantaa. Mä olin kohtuullisen järkyttynyt, miten huono se penkki oli nukkua. Paluulennolla heräsin lattianrajasta, kun olin valunut penkiltä.

  • Näyttää kyllä miellyttävältä tavalta matkustaa. Ja nyt minulla sattuu juuri olemaan positiivinen ongelma. Pisteitä on kertynyt niin, että korotus businekseen on mahdollinen ja osa pisteistä menee pian vanhaksi, joten pitäisi siis pian päättää, minne kauas sitä matkustaisi. Nyt tuli mieleen, pitäisikö sitten valita vielä sellainen reitti, jossa olisi tämä Finnairin uusi konetyyppi. Ainut asia, joka on itsestäni tässä uudessa mallissa huono, on tämä penkkien asettelu, jos matkustaa pariskuntana. Niin kuin sanoit, voisi sitten ottaa keskipaikat, mutta tykkään kyllä katsella myös ikkunasta… joten pitäisi sitten valita, ollako hiljaa ja katsella maisemia vai seurustellako miehen kanssa :D. No, ehkä sitä ehtii kohteessakin seurustelemaan :D.

    • Kyllä minusta kannattaa ottaa tuo uusi A350 alle. Uusi on aina uusi.

      Välttämättähän pisteillä korottaessa ei välttämättä edes pääse valitsemaan paikkoja, joten asiaa ei kannata miettiä sen enempää. Kaikki paikat on hyviä 🙂

  • Upealta näyttää ja kuulostaa, ei voi muuta sanoa. Luin ruokalistatkin tarkkaan läpi, ja mietin mitä olisin itse tilannut… Saahan sitä aina haaveilla 🙂
    Viihdetarjontakin on varmasti ihan jees, joten mä en varmaan edes malttaisi nukkua silmäystäkään koko lennolla.

    • Ei tuo ole minusta edes mahdoton haave. 50 000 pistettä tai 600 euroa, niin saa korotuksen Aasiaan suuntautuvilla lennoilla.

      Viihdetarjonta on muuten sama kuin Economyssa, eli jos minulta kysytään, niin ei kummoinen. Toisaalta, katson telkkaria muutenkin tosi vähän, joten ei ihme, ettei lentokoneen elokuvat kiinnosta.

  • Kuulostaapa hyvälle, ja näyttää myös! Tykkään tuosta kaavakkeesta jossa kysytään haluatko nukkua vai herätä syömään. Näin ei turhaan herätellä tai jälkikäteen harmita, että heräsi liian myöhään. Minua kiinnostaa myös tuon Marimekko -pussukan sisältö. Se kai oli siis toaletti-laukku joka jaettiin kaikille?

    • Aah… Marimekko -pussukka : )

      Sellainen jaetaan Economy Comfort ja Business matkustajille. Sisältö ja laatu vaihtelee. Busineksessa sisällä on Clarinsin puhdistusaine ja naamarasva, korvatulpat ja silmäsuojus. Economy Comfortissa pussukka ei ole topattu, vaan ohut kankainen, tuotteet on halvemmat, mutta siellä oli muistaakseni myös sukat mukana. Noiden pussukoiden sisältö tuppaa vaihtelemaan melko paljon, samoin kuosi vaihtuu tasaisesti.

      Lisäksi lentoemoilla on pieni varasto huulirasvoja, hammasharjoja ym. joita voi pyytää erikseen. Esim. palatessa olin unohtanut silmäsuojuksen, joten sain sellaisen pyytämällä.

  • Hyvältä kuulostaa! Meidän piti päästä Kiinan-reissulla lentämään 350:llä ja upgrade oli harkinnassa, mutta onneksi en upgreidannut, koska konetyyppi vaihtui 330:een. Itselleni loungessa parasta on yleensä muut asiat kuin se ruoka/juoma, mutta tuolla premiumissa oli tosiaan kaikenlaista hyvää pientä syötävää nätisti tarjolla. Henkilökunnan palveluasennetta ei voi missään kyllä korostaa tarpeeksi 🙂

    • Loungessa hyvä ruoka on kiva lisä, mutta ilman sitäkin lounge on kyllä monella kentällä tarpeen. Pääsee lepäämään, käyttämänn hyvää nettihteyttä, siistiytymään, käymään siistissä vessassa ( mikä ei kaikkialla ole itsestäänselvää) jne.

      Henkilökunta on erittäin tärkeä. Mitä järkeä on lentää busineksessa, jos palvelu on karjaluokan tasoa. Parhaimmillaan henkilökunta nostaa kokemuksen ihan uudelle tasolle, huonoimmillaan se saa katumaan koko lentoyhtiön käyttöä.

  • Tuo A350 business on kyllä sellainen että voisin matkustaa siellä aina vain 😀 Harmi ettei lompakko anna myöden. Tuolla on oma rauha niin taattu, ihana akkujenlataushetki ennen ja jälkeen loman tai muun matkan! En ole testannutkaan tuota nimikkodrinkkiä mutta luulen että se olisi itsellenikin turhan makea.

  • Sen kerran tuota kokeilleena on hankala edes haaveilla mistään economy comfortista! Oli niin miellyttävä kokemus verrattuna A330:n businessluokkaan. Ihanaa kun tehdään tällaisia parannuksia.

    • Kone on kiva kuin mikä ja kun vielä istuu hyvällä paikalla ( varauloskäyntipaikkakin oli yllättävän hyvä) niin mikäs siinä on matkustaa. Vitsailin Tepolle, että olisi nyt annettu mennä suoraan Australiaan asti : )

  • Olen pitkään toivonut että juniin tulisi luokka jossa olisi vastaavat istuimet/paikat. Palvelua en ole uskaltanut edes unelmoida 🙂

    • Tuo ei ole muuten mikään hullumpi ajatus. Makuupaikan ottaminen junassa ei ole sama. Business-luokassa olen joskus junassa mennyt, mutta eihän se ole kuin vähän rauhallisempi osasto yläkerrassa. Joo… VR ja palvelu eivät kuulu samaan lauseeseen : )

  • Finnairin Singaporen ja Hong Kong:n lennoilla on täysin paikallinen matkustamohenkilökunta. Singaporen crew on erittäin mukavaa ja suurin osa omaa kokemusta mm Japan Airlinesin, Emiratesin jne palveluksesta. Muutama stuertti puolestaan on myös ollut paikallisen poliisin palveluksessa. Itsellä on ollut mahdollisuus tutustua muutamiin kyseistä reittiä lentäviin matkustamohenkilökunnan jäseniin ja ovat erittäin mukavia jopa siviilielämän puolellakin.

    • No ilmankos. He olivat siis todella ammattitaitoisia! Tuollainen henkilökunta pitäisi saada kaikkiin koneisiin.

      Teppo jutteli erään henkilkuntaan kuuluvan kanssa ja hän oli hyvin tietoinen Suomen pakkasista. Naureskeli sitä, että taitavat jäädä kävelyt kaupungilla vähiin. Oli siis viettämässä hetken Suomessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *