Testissä Päivä Pietarissa -risteily ja Eremitaasi

by Anna | TÄMÄ MATKA

”Pietariin. Mennään helmikuussa Pietariin”. Facebook-viesti välkähti eteeni eräänä aamuna. Vastasin Tepolle samantien, että ei onnistu, pitäisi olla viisumi ja Oulusta käsin sen hankkiminen on vähintäänkin työlästä. Mies oli kuitenkin jo päättänyt asian, sillä Eremitaasissa oli meneillään Francis Baconin näyttely.

Päivä Pietarissa -risteily

Kun helmikuun lopulla seisoin Länsisatamassa ja katselin St. Peter Linen M/S Princess Marian valkoista kylkeä harmassa räntäsateessa, mietin miksi en aikaisemmin ollut Pietarissa käynyt. Moskovaa ja Viipuria on tullut nähtyä, mutta juuri tuo viisumin kanssa säätäminen on ollut monta kertaa syy jättää lähteämättä Venäjälle. Pietarissa vierailu onnistui kuitenkin viisumivapaalla risteilyllä, jossa maksimi aika on 72 tuntia. Me valitsimme Päivä Pietarissa -risteilyn jonka pituus on 1,5 vuorokautta.

St. Peter Lines M/S Princess Maria

St. Peter Linen M/S Princess Maria lähti Helsingistä illalla klo 18 ja oli perillä Pietarissa seuraavana aamuna klo 9.30. Paluumatkalle laiva lähti Pietarista klo 19 ja oli perillä Helsingissä seuraavana aamuna klo 8.00. Hintaa A2 luokan hytille tuli helmikuussa 90 euroa/matkustaja ja se piti sisällään hytin, 2 x aamiainen ja kuljetuksen satamasta kaupunkiin ja takaisin. Minusta tuo hinta oli edullinen.

M/S Princess Maria on entinen Silja Linen alus nimeltään Finlandia. Se on rakennettu vuonna 1981 ja liikennöi vuoteen 1990 asti Tukholman reitillä. Tämän jälkeen aluksesta tuli Queen of Scandinavia ja se katosi Tanskan reiteille. Vuodesta 2008 alus oli työttömänä makoilemassa milloin missäkin satamassa ja toimi välillä mm. poliisien majoitusaluksena. Vuonna 2010 alus siirtyi St. Peter Linen Helsinki-Pietari linjalle ja sai uuden nimen Princess Maria, keisarinna Maria Fjodorovnan mukaan.

Alus on sisustukseltaan aitoa -90 luvun tyyliä, mutta siisti. Haluan korostaa tuota siisteyttä, sillä minulla ei ollut suuria odotuksia sen suhteen. Nyt kävi kuitenkin niin, että M/S Princess Maria pesi mennen tulleen mm. Silja Symphonyn. Perussiisteys syntyy minusta siitä, että ilmastointiaukot ovat puhtaat pölystä, lattiat nurkkiaan myöten imuroitu ja pöytätasot sekä peilit vapaat sormenjäljistä ja tahroista. Se, että laiva on vanha ja elämä on jättänyt jo siihen jälkensä kolhuineen ja klommoineen, ei minua haittaa. Alus on toimiva ja sympaattinen ja matkustaisin sillä uudestaan mielelläni.

Risteilyemäntä Alena pystyi järjestämään meille käynnin komentosillalla. Oli melkoinen yllätys nähdä kuinka paljon liikennettä väylällä oli. Tuolla ei muuten seilailla oman pään mukaan, vaan säännöt ovat napakat. Tietyissä pisteissä aluksen tulee ilmoittautua, tai muuten tulee helikopteri tarkastamaan, onko kaikki kunnossa laivalla. Kapteeni Rudolf kertoi, että lähempänä Pietaria olisi jäitä väylällä ja kello 0300 kolina laivan kylkiin alkoikin. Se oli vähän häiritsevää ja vaati korvatulpat korviin. Muuten kyyti oli tosi tasaista.

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi14

Ruoka risteilyllä

Laiva oli puolityhjä. Matkustajina oli suomalaisten vanhempien pariskuntien lisäksi aasialaisia turisteja sekä venäläisiä lapsiperheitä. Käytävillä juhlivat loistivat mukavasti poissaolollaan. M/S Princess Marialla ei tarvitse väkisin kokea discohuumaa tai nähdä epätoivoista parinetsintää, joten iso ”tykkään” tälle. Laivalla on kyllä puolenyön show, mutta me emme sitä käyneet katsomassa. Muutama bloggaajatuttu on sitä kehunut.

Tyhjensimme pullollisen kuohuvaa (18 euroa) Funny Rabbit-baarissa ennen syömään menoa. Seisovapöytä oli hyvin perinteinen. Jätin lämpimät ruuat kokonaan syömättä ja keskityin alkupaloihin. Lohi, tartar-kastike ja piparjuuri leivän päällä oli melko täydellinen yhdistelmä. Toinen hyvä löytö oli savumakrilli. Pöydästä löytyy myös myös mätiä, katkarapuja, sillejä, erilaisia pateita, lihahyytelöä, rosollia ja eri salaatteja. Buffet-päivällisen hinta on 27 euroa ja siihen hintaan saa hanasta olutta ja viiniä ruokajuomaksi. Mikäli haluaa nautiskella enemmän juomia, on myynnissä myös juomaranneke hintaan 60 euroa. Tällä rannekkeella irtoaa sitten kuohuviiniä ja teräviä viinin ja oluen lisäksi.

Meidän hyttiimme kuului pääsy DeLuxe- aamiaiselle, jota mainostetaan kaviaarilla ja shampanjalla. Unohdetaan se kaviaari ja shampanja, mutta kerrotaan, että kuohuvaa ja jopa kohtuullisen kuivaa sellaista oli tarjolla hyvänlaatuisen aamiaisen kylkiäisenä. Kokki oli paistamassa munakkaita ja jälkiruuaksi oli vaikka kuinka monenlaista piirakkaa ja kakkua.

Teppo, joka vihaa kiirettä ja sähläystä oli erityisen tyytyväinen aamiaisen kiirettömyyteen. Vaikka alus oli jo laiturissa, kukaan ei tullut hoputtamaan maihinnousuun tai keräilemään ruokia pois. Luumupiirakanpalan kun upotti vaniljakastikkeeseen ja otti vielä kolmannen kupin kahvia, niin kyllä jaksoi päivän kävellä.

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi10

Shuttle-bussi kaupunkiin helpottaa kulkemista

Pietarissa kaikkien matkustajien tulee poistua laivalta klo 09.30-11:00 välisenä aikana. Takaisin laivalle pääsee klo 15.00 alkaen. Passintarkastuksessa tulee mennessä esittää passin lisäksi Arrival-kortti sekä maahantuloilmoitus, josta tulee täyttää molemmat puolet ennen passintarkastusta. Hotellimatkalaisten on rajaviranomaisten pyynnöstä voitava esittää hotellivahvistus (voucher). Paluumatkan passintarkastuksessa tulee esittää passin lisäksi Departure-kortti sekä maahantuloilmoituksen toinen osa, joka jää itsellesi maihinnousun yhteydessä.

Ja nyt se hauskin osuus. Täytimme kuuliaisesti maahantuloilmoituksen kummatkin puoliskot ja tarjosimme sitä passintarkastuksessa. Ei kelvannut, vaan herra printtasi passin avulla vastaavat tiedot omaavan paperin itselleen. Eli hukkaan meni kupongin täyttäminen.

Jos laiva olisi täynnä, menisi maahantulossa varmaan tovi. Nyt istuimme shuttle-bussissa 15 min siitä kun olimme poistuneet laivasta. Shuttle-bussi kulkee aamusta nonstoppina Iisakin aukiolle. Iltapäivästä sillä pääsee palaamaan takaisin laivalle terminaalille: 15.45, 16.45 ja 17.45. Tykkään käyttää tällaisia hintaan kuuluvia palveluita. Ei tarvitse neuvotella taksikuskien kanssa ja kuljettaja tietää varmasti paikan mihin asiakas haluaa mennä.

Kyyti jätti meidät Iisakinkirkolle, joka oli hieman harmittavasti keskiviikkona suljettu. Kupoliin pääsi kyllä, kun kapusi 190 porrasta. Ylhäältä oli mukava katsella viiden miljoonan ihmisen asuttamaa kaupunkia. Sää oli tietysti aivan yhtä haarmaa kuin Helsingissäkin ja puistot mustana. Keväällä täällä on varmasti todella kaunista, joten tuli mieleen, että kaupunkiin pitää palata uudestaan paremmalla ajalla ja paremmalla säällä.

 

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi11Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi01Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi03

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi04Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi02

Vaskiratsastaja

Vaskiratsastaja on Pietarin kaupungin perustajan, tsaari Pietari Suuren ratsastajapatsas Senaatin aukiolla Pietarissa. Patsaan tilasi keisarinna Katariina Suuri, ja sen toteuttajaksi valittiin ranskalainen kuvanveistäjä Étienne Falconet. Työskennellessään veistäjä käytti elävää mallia. Hänen käskystään kaartiupseeri nostivat hevosiaan takajaloilleen monta kertaa peräkkäin yhä uudestaan ja uudestaan. Falcone työskenteli patsaan parissa 12 vuotta.

Ukkoskiveksi kutsuttu jalustakivi on alkujaan painanut 1500 tonnia. Se on peräisin Lahtan kylän alueelta Suomesta, josta se kuljetettiin ensin Suomenlahden rantaan täysin ihmisvoimin. Noin kuuden kilometrin matkaan kului aikaa neljä ja puoli kuukautta. Rannasta lohkare kuljetettiin tarkoitusta varten rakennetulla lautalla patsaan sijoituspaikalle.

Nimi Vaskiratsastaja tulee Aleksandr Pushkin runosta, joka tosin on kirjoitettu puoli vuosisataa patsaan valmistumisen jälkeen. Runossa köyhän ja yksinkertaisen pietarilaisen pikkuvirkamiehen Jevgenin elämä suistuu raiteiltaan, kun hänen rakastettunsa kuolee tulvassa. Tullessaan ratsastajapatsaan luo Jevgeni ajattelee, että kaikki on patsaan esittämän Pietari Suuren syytä, joka meni ja perusti kaupungin tulville alttiiille paikalle. Jevgeni alkaa räyhätä patsaalle, joka yllättäen kuitenkin syöksyykin jalustaltaan alas ja alkaa ajaa häntä takaa ympäri Pietaria. Runon takana on myös vihje siitä, että pienet ihmiset joutuvat usein kärsimään johtajien oikuista.

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi07

Eremitaasi

Pääkohde meillä oli Eremitaasi. Pelkäsimme jonoja, mutta nyt sisään pääsikin täysin jonottamatta. Perusvenäläiseen tapaan kassalla ohjeistettiin turisteja huutaen. En ole ikinä käsittänyt sitä, että huutamalla minun venäjänkielen taitoni jotenkin kohentuisi, mutta maassa maan tavalla.

Sisäänpääsymaksu on 400 ruplaa pelkkä Talvipalatsi ja 500 ruplaa, jos haluaa kiertää myös Pääesikunnan näyttelyn. Kamerasta joutuu maksamaan 200 ruplaa, kännykällä saa kuvata ilmaiseksi. Älkää ostako lippuja verkosta etukäteen, koska ne ovat törkeästi ylihinnoitellut. Lippuautomaatteja on myös pihalla. Takit ja isot laukut jätetään maksuttomaan säilytykseen. Sisällä on aina kuuma, joten jätä turhat villatakit myös suosiolla naulakkoon.

Eremitaasi on yksi maailman suurimmista museoista. Se ei ole yksi rakennus, vaan koostuu viidestä eri rakennuksesta, jotka on rakennettu 1700-1800-luvuilla. Taidekokoelman perusti Katariina II vuonna 1764 ja se avattiin yleisölle 1800-luvun lopulla. Museon kokoelmista löytyy 15 000 maalausta, 12 000 veistosta, 600 000 piirustusta ja grafiikkatyötä, miljoona kolikkoa ja mitalia sekä tuhansia muita taide-esineitä. Vain 5-10% esineistä on kulloinkin näytillä.

Maalauksien ja patsaiden lisäksi Eremitaasin jokainen huone oli oma taideteoksensa. Lähes joka huoneessa kattoja koristavat maalausten lisäksi taidokkaat kullasta, jalopuista, marmorista tai puolijalokivistä tehdyt koristeet.

Eremitaasi on u u v u t t a v a

Jotta hahmottaa kartasta missä huoneessa milloinkin on ja mihin suuntaan tulisi mennä, kannattaa tarkastaa, millä puolella Neva milloinkin on itseensä nähden. Rakennus on nimittäin niin sokkeloinen, että ilman tätä tietoa ei ymmärrä mihin suuntaan tulisi pyrkiä. Opasteita on, mutta ne ovat surkeat. Helpompaa on kysyä ohjeita henkilökunnalta, jos haluaa nähdä erityisesti jonkun tietyn taulun.

Näyttelyiden paikat myös vaihtuvat ja aina niistä ei muisteta kertoa kovin hyvin. Me etsimme mm. impressionistien maalauksia kolmannesta kerroksesta, mutta löysimme vain rumia muotokuvia 1800-luvulta. Henkilökunta totesi kysymyksiin vain, että ei ole täällä.

Olimme liikkeellä niin, että seurueeseen kuului myös äitini ja sisareni. Sanon tämän nyt mahdollisimman selkeästi. Eremitaasi on iso. Se on isompi ja vaikeammin hallittava, kun mikään muu museo, missä olen vieraillut. Siellä ei kuin muutama hissi ja paljon portaita. Mieti kahdesti lähdetkö tänne pienen lapsen tai huonosti liikkuvan henkilön kanssa etenkin kesällä, kun palatsin lämpötila nousee ja turistivirrat ovat suuria.

Pietari Hermitage Eremitaasi09Pietari Hermitage Eremitaasi06

Rakennuksen historia

Talvipalatsia alettiin rakentaa vuonna 1754 keisarinna Annan toimesta ja valmistuttuaan se toimi pitkään keisarien talviasuntona. Rakenuksessa on kaikkiaan 1057 huonetta ja sitä on muokattu ja korjattu monta kertaa hallitsijoiden uusien mieltymysten tai tulipalojen vahinkojen takia. Lokakuun vallankumous vuonna 1917 alkoi Talvipalatsin valtaamisella. Tämä valtaus ei tosin ollut rakennuksen kannalta kovin dramaattinen. Vain yksi ikkuna meni rikki kun palatsiin heitetiin muutama kranaatti. Vuodesta 1922 alkaen rakennus on ollut osa Eremitaaši-taidemuseota. Leningradin piirityksen aikana rakennus kärsi huomattavia tuhoja, kun siihen osui yli 30 pommia, sen salit täyttyivät lumesta ja vedestä ja henkilökunta kuoli nälkään. Tästä huolimatta Eremitaasi pidettiin auki osana piiritetyn kaupungin kulttuuritarjontaa.

Ehkä hienoimmat edustusportaita mitä olen ikinä kiivennyt, tekivät välittömän vaikutuksen. Portaat ovat italialaisen arkkitehti Rastrellin suunnittelemat, nimeltään Jordanin portaat. Nimi Jordanin portaat tulee loppiaisjuhlasta, jolloin muisteltiin Jeesuksen saamaa kastetta Jordaniassa. Tsaari laskeutui perheensä kanssa portaita pitkin Nevalle ja joi joen siunattua vettä.

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi08

Salia toisen perään

Eremitaasissa on 350 huonetta täynnä aarteita ja osa näistä huoneita on valtaisia saleja, jotka aikanaan ovat olleet varattuja eri käyttöön. Italialaisyntyinen arkkitehti Rossi suunnitteli vuonna 1826 Sotagalleria-salin Napoleonia vastaan käydyn sodan muistoksi. . Pitkänomaisen salin seinillä on 332 kenraalin muotokuvat. Pyhän Yrjönsalissa eli suuressa valtaistuinsalissa järjestetään edelleenkin korkean tason tapaamisia.

Paviljonki-salissa taas on James Coxin riikinkukkokello 1700-luvulta. Joka keskiviikko klo 17 lähes ihmisen korkuinen, kultainen riikinkukko herää eloon. Mekanismi nostaa ja avaa linnun pyrstön helinän saattelemana. Kymmenet toisiinsa kytketyt metallilevyt levittäytyvät upeaksi viuhkaksi, pitkä kaula kohoaa hitaasti ja koko lintu pyörähtää siivet levitettyinä ympäri. Vieressä oleva maatiaiskukko päättää näytöksen kiekaisemalla omituisen pilliäänten sarjan.

Rafaelin loggiat on upea käytävä, josta tarina kertoo, että Katariina Suuri oli Vatikaanissa vierailtuaan todennut: ”Haluan tällaisen myös itselleni. Tehkää se minulle Pietariin”. Tosiasiassa Katariina II halusi täydentää Eremitaasin taidekokoelmaa ja määräsi taiteilijoita jäljentämään Rafaelin 52 raamatullisia aiheita sisältävää freskoja kankaalle ja sijoitti ne Rafaelin käytävänä tunnetun huoneen holvikaariin.

Väkisinkin tulee mieleen, mikähän mahtoi aiheuttaa työläisten nousun tsaaria vastaan. Aikana, jolloin maaorjat söivät mätiä perunoita maakuopissa, saattoi olla hieman liioiteltua käyskennellä palatsien kullalla koristelluilla käytävillä, joiden varrella olevia sisäpihoja lämmitettiin talvisin ja joiden puissa ja pensaissa lenteli kesät talvet harvinaisia lintuja.

Pietari Hermitage Eremitaasi12

Pietari Hermitage Eremitaasi01

Pietari Hermitage Eremitaasi08

Pietari Hermitage Eremitaasi07

Pietari Hermitage Eremitaasi02

Pietari Perer Line Eremitaasi Talvipatsi09Pietari Hermitage Eremitaasi10

Palatsiaukion keskellä sitä sijaitsee Aleksanterin pylväs, ja eteläpuoleisella laidalla Pääesikunnan rakennus, jossa on yksi Eremitaasin monista sivumuseoista ja jonne on oma erillinen pääsymaksunsa. Tähän rakennukseen oli sijoitettu Francis Baconin näyttely, mutta myös ne impressionistit mm. Gauguin, Cézanne, Matisse ja Monet mitä toiselta puolelta toria kovasti etsimme. Laittaa hieman perpekstiiviä asiaaan, kun muistaa, että esim. Gauguinin töitä Eremitasaasissa on esillä kaksi huoneellista. Taiteilijan yksi työ myytiin äskettän hintaan 265 miljoonaa euroa.

Pietari Hermitage Eremitaasi03Pietari Hermitage Eremitaasi11

Jos kokemus pitäisi vetää yhteen muutamalla lauseella, se menisi näin: Pietari oli turvallisen oloinen kaupunki, johon palaan aivan varmasti paremalla ajalla. Viisumivapaa risteily oli todella helppo tapa matkustaa tähän miljoonakaupunkiin, mutta seuraavalla kerralla haluan yhdistää sen muutamaan hotelliyöhön, sillä päivä on vasta hyvä alku.

.

18 comments

Leppilampi Asko 7 marraskuun, 2019 - 10:41 am

Olipa mielenkiintoista lukea miten saman firman matkat ovat kehittyneet/muuttuneet. Tällaista se oli syyskuussa. https://appamatkustaa.fi/pietari-muutamassa-tunnissa-opastettu-kierros-testavana/
Linkitin tämän postauksesi tuonne tuoreempaan mukaan.

Reply
Pietari parhaita paloja muutamassa tunnissa - Appamatkustaa 7 marraskuun, 2019 - 10:36 am

[…] Testissä Päivä Pietarissa -risteily ja Eremitaasi […]

Reply
Tripsteri - Pietari 23 heinäkuun, 2015 - 3:05 pm

Upeita kuvia! Eremitaasia ei todellakaan voi ahmia kerralla (eikä edes viiteen tai kymmeneenkään palaan jaettuna), se on niin valtava.

Vinkkinä seuraavaa reissua varten – jos Eremitaasi edelleen kuuluu ohjelmaanne, ilmainen Eremitaasin pikaopas (http://www.tripsteri.fi/pietari-blogi/pikaopas-eremitaasiin-1) auttaa löytämään ne ”pakolliset” jutut ja hienoimmat salit, ympäri museota kun ei liikaa opastetauluja ole… Oppaaseen on tulossa myös lisäosia, tämä ensimmäinen osa keskittyy Talvipalatsiin.

Reply
Anna Koskela 16 marraskuun, 2015 - 7:55 am

Kiitos!

Eremitaasi on uuvuttava, mutta upea kokemus!

Reply
Jari 2 maaliskuun, 2015 - 2:26 pm

Juuri eilen katseltiin junalippuja pääsiäiseks Pietariin, ja oltaisiinkin napattu piletit samoin tein, mutta viisumi. Byrokratia on melko tehokas innon laannuttaja. Jätettiin suosiolla hautumaan, ja ostetaan liput myöhempään ajankohtaan, jotta on aikaa säätää.

Reply
Anna Koskela 3 maaliskuun, 2015 - 8:46 am

Viisumi hankaloittaa kyllä ikävästi. Jotenkin minusta hieman keksittyä, että se pitää olla junalla mentäessä, mutta ei laivalla. Miksi ei olisi niin, että kaikki alle 72 tuntia olisi viisumivapaa?

Toivottavasti hyvä ajankohta löytyy teille!

Reply
Tapsa 1 maaliskuun, 2015 - 12:58 pm

Saman matkan tein vuosi sitten ennen joulua ja pääkohde oli juurikin Eremitaasi, missä kului tunti, jos toinenkin.Ihmetellä täytyy, miten niin pieni osa laivamatkaajista siivilöityy Pietariin, Tallinnan sijaan. Vai onko halpa viina ainoa motiivi käydä kymmenen kertaa vuodessa Tallinnassa.Vierailin silloisessa Leningradissa edellisen kerran -80 luvun puolivälissä keväällä, jolloin aurinko paistoi ja puut oli hiirenkorvalla, joten tunnelma oli tyystin eri, kuin talvisen harmaana päivänä.Jos vielä tuohon hienoon suurkaupunkiin joskus matkustan, teen sen nimenomaan kesällä, jolloin on mukava vierailla myös Versaillesin puiston mukaan rakennetussa Pietarhovissakin. Todellakin hienot ovat nuo Jordanin portaat, ja hienoja kuvia olet saanut kännykällä näpättyä!

Reply
Anna Koskela 1 maaliskuun, 2015 - 1:23 pm

Mietin ihan samaa. Miksi ihmiset menee Tallinnaan tai Tukholmaan, kun Pietari on nyt valuutan takia tosi edullinen ja matka-aika ihan sama. Ehkäpä se on just se viina, mutta en mä silti kyllä oikein ymmärrä…Siis onhan Talinnakin hieno, mutta miksi ihmiset ei halua nähdä muitakin kaupunkeja?

Nuo hieman kauempana olevat kohteet vaatisi juurikin sen pidemmän maissaolon. Pietarhovista olen nähnyt upeita kuvia. Luulen, että mulle riittäisi kyllä ihan Pietarissakin vielä tutkittavaa vaikka kuukaudeksi. On se aika iso kaupunki 🙂

Nuo Jordanin portaat oli kyllä sellainen WAU! Koko museo oli niin uskomaton, että ei sitä oikein meinaa tajuta.

Reply
Minna 1 maaliskuun, 2015 - 11:40 am

Pietari on upea kaupunki ja ehdottomasti kesällä. Allegro-junalla omatoimimatkaaja pääsee aivan keskustaan, metroaseman viereen. Edullinen ja kätevä. Viisumin saa matkatoimiston kautta, ainakin itä-Suomessa ja Helsingissä.

Reply
Anna Koskela 1 maaliskuun, 2015 - 1:18 pm

Pitäisi varmaan hakea vuosiviisumia silloin kun passia ei hetkeen tarvitse. Sitten olisi vapaa menemään silloin kun huvittaa. Nyt pitää varata se 7-8 päivää viisumin saamiseen + postiaika. Oulussa ei ole mitään matkatoimistoja jotka noita diilaisi.

Mutta ei se oikeasti ole ongelma. Täytyy vaan ottaa huomioon.

Reply
AnnKat 1 maaliskuun, 2015 - 11:24 am

Olen kerran tehnyt Pietariin matkan viisumivapaalla risteilyllä ja kerran junalla. Luultavasti jatkossa suosin juuri noita viisuvapaita sen helppouden takia. Junamatka Venäjälle oli kiva, mutta lyhyemmällä matkalla viisuminhinta on vain turhan suolainen.
Oon yrittänyt katsoa keväälle matkaa Pietariin, mutta mulla on nyt vähän sama että haluaisin olla siellä muutaman päivän. Kalenterista ei nyt löydy millään sellaiselle tilaa, mutta toivottavasti tilanne muuttuu omalta osalta kesään mennessä. Pietari on upea kaupunki! 🙂

Reply
Anna Koskela 1 maaliskuun, 2015 - 1:15 pm

Junamatka on varmasti kiva, ja olen itseasiassa tulut Moskovasta junalla…Mutta kyllä tuo laiva oli näppärä 🙂

Juu, kovasti itsekin tutkailen kalenteria ja katselen olisiko tarjouksia….

Reply
säppä 28 helmikuun, 2015 - 9:55 pm

Tuo viisumivapaus on kyllä tosi hieno juttu! Minä kävin muutamia vuosia sitten opintomatkalla Pietarissa muutaman päivän reissun ja pari vuotta sitten teimme tuollaisen vastaavan laivareissun, mutta ihan päiväseltään vain. Niin helppoa ja halpaa! Silloin tarjous oli muistaakseni jotain 25 euron kieppeillä per nassu, mitä ei kyllä pahallakaan tahdolla voi sanoa kalliiksi parista yöstä laivassa ja noista bussikuljetuksista. 😀 Pitäisikin ottaa asiaksi lähteä piakkoin uudestaan. Pietarissa riittää nähtävää. Ja Eremitaasi tosiaan ON valtava!

Reply
Anna Koskela 1 maaliskuun, 2015 - 9:48 am

Minä täällä suunnittelen jo seuraavaa matkaa. Tuo oli niin näppärä tapa mennä.

Vähän hinnat kyllä nousee mitä lähemmäksi kevättä mennään, mutta täytyy katsella hyvää tarjousta. Sulla on ollut TODELLA hyvä hinta 🙂

Reply
AnskuBcn 28 helmikuun, 2015 - 7:17 pm

Kuulostaapa kivalta, ja etenkin yllättävän helposti saavutettavalta! Pystyisiköhän senkin yhdistämään ensi kesän Suomenlomaan, johon on jo suunniteltu Helsinki, Ahvenanmaa, Turun saaristo, Oulu, Rovaniemi, Posio, Norjan Lofootit ja paljon muuta, hmmmm…. Kiitos tästä tietopaketista!

Reply
Anna Koskela 28 helmikuun, 2015 - 8:14 pm

Oli ihan älyttömän kiva yllätys, että risteilylle pääsi noin helposti. En tosiaankaan olisi lähetellyt passia mihinkään lähetystöön käymään, koska tässä oli lähellä niin monta reissua joihin sitä tarvitsen.

Eikun suunnitteluun vaan! Alottelet Pietarista ja sieltä sitten vaan pitkin Suomenlahtea kohti Perämerta ja näpsästi kaikkiin noihin pohojosen kohteisiin ja Atlantille.

Reply
LENINGRADKA 28 helmikuun, 2015 - 5:49 pm

Pietarin-asukkina on aina kiva lukea muiden juttuja tästä kaupungista (: Eremitaasi todellakin ON uuvuttava ja sitä tulee tutkittua pala palalta, pari tuntia kerrallaan (sisäänpääsy opiskelijoille ilmainen, etuudestaan tosin joutuu välillä hiukan taistelemaan).

Keväämmällä uusiksi ja paremmalla ajalla! (:

Reply
Anna Koskela 28 helmikuun, 2015 - 6:56 pm

Jestas, että oli iso museo.

Tuolla vetää niin nopeasti överit kaikesta kimalluksesta ja kullasta, että sitä vaan tuijottelee taide-esineitä ja mikään ei enää näytä miltään. Sitten kun tulee kotiin, päässä pyörii vaan miljoonien arvoisia munia ja tauluja 🙂

Todellakin, uudestaan.

Reply

Leave a Comment