Saako koiria syödä? Yulin dog meat festival

by Anna | TÄMÄ MATKA

Kiinan lihatorit ovat jälleen auki – Saisiko olla koiranlihaa tai lepakkoa?

KOIRANLIHA ja LIHATORIT. Kiina juhlii ”voittoa” koronaviruksesta avaamalla uudestaan saastaiset lihatorit. Vain kolme kuukautta sitten noilta toreilta lähti liikkeelle maailmanlaajuinen pandemia ja ne suljettiin väliaikaisesti. Nyt torit ovat jälleen auki, ilman että hygieniataso olisi noussut lainkaan.

Kiinan koiria ja kissoja uhkaa afrikkalainen sikarutto, koska Kiinan sianlihakriisi on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisiin proteiininlähteisiin. Koiranliha, samoin kuin kissanliha, on Kiinassa tällä hetkellä halvempaa kuin sianliha tai naudanliha. Koska Kiinassa syödään kaikki nelijalkaiset (paitsi tuolit) on selvää, että lihatorit kauppaavat edelleen myös villieläimiä, lepakoita ja villilintujen munia.

Chinese markets are still selling bats

Cats, dogs and other domesticated and wild animals freely available to buy One sources says that: ’the markets have gone back to operating in exactly the same way as they did before coronavirus’ despite the outbreaks links to bats Wild animals still for sale as food and traditional medicine in Chinese markets Coronavirus symptoms: what are they and should you see a doctor?

In China’s dog meat heartland, a pork crisis is good for business

In China’s dog meat-eating heartland of Guilin, the country’s pork crisis, sparked by African swine fever, has led to rising dog and cat meat sales at market stalls.

Kirjoitin elokuussa 2014 Kiinan YuLin dog meat festivalista. Kyseessä on kuvottava keskikesän festivaali, jossa Kiinan Yulinin (Guilin) kaupungin ravintoloissa tarjoillaan yli 10 000 koiraa. Ruokana. Elävältä keitettynä tai poltettuna.

Kuusi vuotta on kulunut, kiinalaiset perheet ottavat yhä enemmän koiria ja kissoja lemmikeikseen, mutta Yulinin koiranlihafestivaalit (Lychee and Dog Meat Festival) järjestetään edelleen. Seuraavan kerran Tessut ja Topit tungetaan pataan 21. kesäkuuta 2020.

Teksti on julkaistu 14.8.2014.


Yulin dog meat festival – Yulinin koiranlihafestivaalit

Yulin dog meat festival on kuvottava, vuosittain toistuva tapahtuma, jossa Kiinan Yulinin kaupungin ravintoloissa tarjoillaan keskikesän festivaalin aikana yli 10 000 koiraa. Ruokana. Elävältä keitettynä tai poltettuna. 

Koiranliha on ikivanhaa herkkua Kiinassa ja koiranliha kiinanluumujen ja viinapaukun kera on kesäpäiväntasaukseen kuuluva perinne. Kiinalaiset uskovat, että mitä enemmän koira kärsii kun sitä lopetetaan, sen paremmalta liha maistuu. Kärsineen eläimen liha auttaa uskomuksen mukaan myös mieskuntoon. Netissä kiertää videoita koirasta, joka koittaa toistuvasti päästä pois kiehuvasta vedestä, ja koirasta jonka ihoa liekitetään vielä sen eläessä.

Yulin dog meat festival  – Koiranliha on kiinalainen perinneherkku

Koiranlihaa syödään kiinassa ympäri vuoden. Se on suosittu ruuan raaka-aine etenkin Kiinan eteläosissa Guangdongin maakunnassa. Lihantuotannon keskus sijaitsee Shenzhenin kaupungissa, jonka ulkopuolella sijaitseviin kenneleihin rahdataan teurastettavia koiria laajalta alueelta. Koiranlihaa voi tilata myös lahjapaketeissa netin kautta.

Kiinassa ei ole lakeja, jotka kieltäisivät koiran- tai kissanlihan kaupan tai kulutuksen (tai haineväkaupan ym.). Lihan lähde on kuitenkin yleinen kiistakysymys. ”Elintarvikkeiden tuotantoon, ruoan myyntiin ja ateriapalveluihin osallistumiseksi on hankittava lupa lain mukaisesti. Syötävien maataloustuotteiden myyntiin ei kuitenkaan tarvita lupaa. Koiranliha on syötävä maataloustuote, joten koiranlihan myyntiin ei vaadita lupaa.” 

Koska koiranlihan syönti on kuitenkin jopa kiinalaisista hieman arveluttavaa, käyttävät ravintolat usein lihasta kiertoilmaisua ”touting” , eli tuoksuva liha. Kiinan valtiollisella China.org.cn-verkkosivustolla oli alkuvuonna 2014 mielipidekysely, jossa 1,9 miljoonaa kiinalaista antoi tukensa koiranlihan käytön kieltämiselle. Aloite lähti kansankongressin käsittelyyn edustaja Zheng Xiaohen ajamana, mutta kaatui jo ensimmäisessä äänestyksessä saatuaan taakseen vain 30 edustajaa. 

Viranomaiset yrittävät valistaa koiranlihan tuotantoon ja lihan syöntiin sisältyvistä riskeistä. Lihan käsittely altistaa työntekijät mm. vesikauhulle. Seitsemän miljoonan asukkaan YuLin-kaupungissa kuoli vuosina 2002–2006 yli 330 ihmistä rabieksen eli vesikauhun aiheuttamaan aivotulehdukseen. Tämän lisäksi koiranlihan syöjät altistuvat lihassa oleville loiseläimille ja myrkyille.

YuLin dog meat festival

Koiranliha muualla Aasiassa

Löysin 9.3.2014 päivätyn Jakarta Postin lehden siivotessani kirjahyllyä. Jakartassa oli tuolloin vireillä vilkas keskustelu siitä, saako koiria syödä. Eläintensuojelijat yrittivät mielenosoituksin ja tempauksin saada kansan tajuamaan, että koiria olisi kohdeltava lemmikkeinä, ei ruokavarastona.

Koiranliha päätyy ruokapöytään myös Indonesian saaristossa mm. Madenissa, Pohjois Sumatralla, Jakartassa ja Bandungissa, Keski-Javalla, Balilla ja Pohjois-Sulaweden alueella Manadossa. Erityisen suosittua liha on etnisten ryhmien keskuudessa.

Manadossa ja Medanissa, missä koiranlihaa pidetään hyvin herkullisena, 1800 koiraa tapetaan joka viikko. Jakartassa ruokapöytään päätyy noin 700 koiraa viikossa. Kokonaisuudessaan yli 250 000 koiraa pääsee hengestään vuodessa tyydyttääkseen pelkästään neljän kaupungin, Jakartan, Yogyakartan, Manadon ja Medanin koiranlihan himon.

Esimerkiksi World Organization for Animal Healt (OIE), Codex Alimentarius Commission (CAC) sekä Bali Animal Welfare Association (BAWA) yrittävät muokata yleistä mielipidettä koiranlihan syönnille kielteiseksi.

Ongelma koiranlihantuotannossa sen arveluttavan imagon lisäksi on myös se, että suurien koiramäärien kuljettaminen kaupungista toiseen levittää vesikauhua, sekä muita tauteja.

Suosituimpia koiralihasta valmistettuja ruokia ovat rica-rica, mausteinen liharuoka sekä tong-seng, eräänlainen curry, ja näitä myydään yleisesti kadunvarressa. Monet uskovat että koiralihasta tehdyt ruuat vahvistavat heidän päättäväisyyttään ja antavat henkistä voimaa.

Saako koiria syödä?

Kuinka oikein koiranlihan syönti sitten on? Kannattaa muistaa, että eettisyys ei ole kiinni eläimen söpöydestä, vaan siitä, onko eläin uhanalainen ja minkälaiset sen tuotantoelinolosuhteet ovat.

Olen itse nähnyt Italiassa isoja kaninlihafarmeja, joista ei sen ihmeemmin puhuta. Kaneja kasvatetaan kuten sikoja tai broilereita meillä täällä Suomessa. Kun sitten mietitään broilereiden jalostusta ja niiden elinolosuhteita, voidaan hyvin miettiä myös ajatusta siitä, että koiria kasvatettaisiin samoissa olosuhteissa. Olisiko se oikein?

Kuvat #stopyulin hästägin alta ja eläinsuojelujärjestöjen sivuilta

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

60 comments

Hui - Hainevä näkyvissä! Haineväkalastus - eväpyynti - TÄMÄ MATKA 9 toukokuun, 2020 - 12:51 pm

[…] kuten aina, missä aasialaiset, siellä myös uskomukset harvinaisten ruoka-ainesten lääketieteellisiin vaikutuksiin. Haineväkeiton ajatellaan alentavan verenpainetta, parantavan immuniteettia ja antavan yleisesti […]

Reply
_Tero 30 maaliskuun, 2020 - 1:20 pm

Mikäli joku esittää näkemyksen, että mitä tahansa saa/voi syödä, niin tähän heitän yleensä vastakysymyksenä ”eli myös ihmisiä … miksi ei?

Toinen (provosoiva) kysymys, jota esitän aika ajoittain ihmisille kuuluu: kuinka monen sian pelastaminen teurastukselta vastaa yhden ihmisen pelastamisen, esim. varmalta teloitustilanteesta … 100 … 10 000 … 100 000 000 000? Moni ei suostu vastaamaan tähän hypoteettiseen kysymykseen, koska ihmistä ei heidän mielestään voi milloinkaan verrata eläimeen.

Tästä voidaan sitten lopultakin päästä kysymykseen ”miksi tietyt eläimet on luokiteltu syötäväksi, hellittäväksi, tuholaisiksi, villeiksi jne … sekä miksi ja miltä osin kulttuuri muokkaa näitä käsityksiä?”.

Reply
#Blogisitarina - Onneksi aloitin! 27 syyskuun, 2015 - 4:56 pm

[…] Saisiko olla koiran lihaa?  Miten olisi 10-vuotias? […]

Reply
Nimetön 29 heinäkuun, 2015 - 4:17 pm

herranjumala mitä rääkkäystä.. itku!

Reply
Anna Koskela 29 heinäkuun, 2015 - 4:34 pm

Niinpä. Itkua kyllä tuli paljon, kun tuota kirjoitin…

Reply
Pro koirat 28 kesäkuun, 2015 - 10:11 pm

Hyviä kommentteja paljon, ja aivan erinomainen blogi-kirjoitus, kiitos siitä! 🙂
Tulen laittamaan tämän linkiksi ”pro koirat” -sivustolleni (löytyy helposti googlella), ajatuksissani myös on ollut artikkelin kirjoittaminen aiheesta. Ehkei tuohon paljon mitään uutta sanottavaa keksisi, mutta mitä enemmän asiasta netistä löytyy ja ”pölistään”, sen parempi, siksi myös jokainen kommentti on arvokas 🙂

Esitettyihin kommentteihin on hyvin vähän lisättävää, itsekin olen sitä mieltä, että koiran lihan syönti itsessään ei ole mikään tabu, vaan se koiran kohtelu ja etenkin se kiduttamalla kuoliaaksi tappaminen on ne jutut, miksi en kenenkään suosittele koiria esim. kiinassa popsivan.

Sen verran voisin kuitenkin kommentoida, että jos lähdetään vertaamaan tuotantoeläinten tappamista ruuaksi koiriin, analogia ei ole ihan suora, sillä siinä missä tuotantoeläin on esim. jalostettu kasvamaan nopeasti teuraspainoonsa ja varmasti tulemaan toimeen erilaisessa ympäristössä kuin koirat, on koiran jalostus tähdännyt aivan jonnekin muualle, nimittäin ihmisen kaveriksi ja työvälineeksi.
Koiran tarpeet ovat hyvin erilaiset (vielä rodusta riippuen) esim. sikaan nähden, jälkimmäisellä ei ole esim. luontaista tarvetta päästä vaeltelemaan ja haistelemaan pitkin poikin joka päivä – asia minkä takia koiralle pitää antaa kunnon lenkkejä päivittäin. En tunne tuotantoeläinten luonnollisia tarpeita, sian on sanottu tarvitsevan kuopsutusta kärsällään, siihen jää minun ”ymmärrykseni”, mutta tämän pohdintahan menisikin jo vähän ohi aiheen. Toki mielestäni kaikki eläimet – tarkoituksestaan riippumatta – ansaitsevat hyvän elämän.

Reply
Anna Koskela 28 kesäkuun, 2015 - 10:24 pm

Kiitos!

Kävin kurkkaamassa sivusi. Hyvältä näyttää : )

Reply
Sanna / From London 23 kesäkuun, 2015 - 3:49 pm

Mielestäni kaikkea saa syödä. Ihmisten ruokavalinnat ovat kuitenkin niin vahvasti linkittyneet ympäröivään kulttuuriin – näin ollen ei voida sanoa mikä on oikein ja mikä väärin. Toki globalisaation ja länsimaalaistumisen seurauksena me voimme yrittää omien arvojemme tuputtamista muillekin, mutta ei pitäisi hätkähtää jos se ei onnistu. Me syömme nautaa (toisin kuin hindut) ja sikaa (toisin kuin useat muslimit). Siinä missä Aasian suunnalla syödään koiraa, me suomalaiset syömme joulupukin apureita.

Tässä asiassa olisi mielestäni tärkeämpää keskustella tehotuotannosta ja ylipäätään eläinten elämänlaadusta.

Reply
Petri 23 kesäkuun, 2015 - 11:57 am

Mitä tahansa saa syödä kunhan eläimen kasvatusolosuhteet ovat kunnossa, eläintä kunnioitetaan elämänsä ajan ja eläin pyritään syödään mahdollisimman kattavasti.

Jos mennään sille linjalle että eläintä ei saada syödä koska se on söpö, lemmikki tai jotenkin muuten erikoislaatuinen, niin joudumme ottamaan listalta pois myös esimerkiksi lehmän (hindut) ja sian (islam). Äärijuutalaisilta löytyy myös paljon kiellettyjä eläimiä listalta. Monista kulttuureista löytyy yllättävän paljon eläimiä, joita ei jostain syystä syödä. Länsimaissakin esimerkiksi hevosen syöminen vaihtelee suuresti, eikä suomalainen tapa syödä poroa saa suosiota monessa maassa.

Itse maistoin koiraa Pohjois-Koreassa, sen verran maistettu ruoka että ei se maistunut sen erikoisemmalta kuin muukaan liha.

Nämä ihmeelliset uskomukset siitä että jos syötä X niin tapahtuu Y pitäisi kyllä lopettaa maailmanlaajuisesti.

Reply
Veera Bianca 23 kesäkuun, 2015 - 11:41 am

Varmaan jo osaatkin olettaa millaiset mun ajatukset tässä on – eli tämä koiranlihafestivaali on ollut mielenkiintoinen ajatusten avaaja länsimaisessa kulttuurissa, kun kaikki itkukurkussa ihmettelee ’miten joku voi olla niin kamala, että syö koiraa’. Tämän kun ei pitäisi olla söpöydestä kiinni, tai siitä mitä eläintä kukakin on tottunut pitämään lemmikkinä.

Instagramissa juuri vertasin tätä ’joukkomurhaa’ meidän ihan kotimaiseenkin lihatuotantoon, mutta ymmärrän että niissä on tietenkin myös suuria eroja. Ei meillä väkisin tehdä tuotantoeläimen kuolemasta niin tuskallista kuin se voi olla, mutta tuntevalle olennolle kuolema on kuolema, hoidettiin se miten tahansa. Ja tuotanto-olosuhteet ovat kaikesta huolimatta hyvinkin kyseenalaiset myös kotimaisessa ihan luomolihatuotannossakin. Eli toivon tämän keskustelun herättävän ajatuksia myös ihmisissä, jotka kuluttavat päivästä toiseen halvimpia naudan hunajamarinoituja filesuikaleita.

En koe, että koiran lihan syöminen on sen enempää oikein kuin minkään muunkaan lihan syöminen, mutta ei lihan syöminen tule koskaan loppumaan, joten tärkeintä on miettiä tuotantotapoja ja lihan käytön vähentämistä.

Itse olen Kiinassa maistanut koiran lihaa, joka oli muuten päätymässä roskikseen. Tämän toteutin sillä tavalla ’Madcook’ päissäni – ja maku on muuten huomattavasti hirvittävämpi mitä voi edes ajatella. Puudeli hampaan välissä on ikävä hengittää.

Tämäpä oli lopulta sekava selostus, mutta sattuuhan näitä. Lyhyesti yhteenvetona; yes we should stop #stopyulin2015 – mutta ei siksi, että koirat nyt vaan sattuu olemaan sikoja somempia.

Reply
Anna Koskela 15 kesäkuun, 2015 - 6:20 pm

Kommentointi on edelleen auki – Ihan hupsuimmat kommentit kuitenkin poistan.

Jos sinusta ihmisten tietoisuutta asiasta tulisi lisätä, jaa kirjoitusta.

Reply
hah 19 tammikuun, 2015 - 9:16 pm

Helppo se on täällä huudella ku pumpulissa eletään ja kaikki asiat on suht hyvin. Sossusta saa jokanen luuseri nostaa rahaa, joka kuukaus.. Naivius ja tietämättömyys on ”hyvinvointivaltion” seurausta. Kyllä on syöty ihmistäki ja varmasti söis jokanen jos olis nälkä. Turha sanoaa et kuolisin mielummin ku ei uusimmasta sukupolvesta kukaan edes tiedä mitä oikea köyhyys ja nälkä on.. Ne on suomessa jo vanhoja, ketkä kamalia aikoja muistaa. Olkaa nyt onnellisia, että me ollaan täällä ja lopetaan noi arvostelemiset. Meillä on pikkasen enemmän mahdollisuuksia ja eväitä elämään.. Ite oon ainaki todella ilonen, että en asu maassa, jossa asiat on oikeesti aivan päin helvettiä.

Reply
Kalevi 21 joulukuun, 2014 - 12:35 am

KYLLÄ, vaikka lapselliselta kuulostaa, jos saisin päättää painaisin ydinohjus nappia joka tuhoaisi vietnamin, korean, etelä-kiinan,thaimaan, indonesian ja phillippinit, siinähän oppisivat vähän moraalia ja uusia perinteitä !

Reply
Anna Koskela 21 joulukuun, 2014 - 3:59 am

Kiitos Kalevi tästä.

Ei pudotella pommeja nyt mihinkään, vaan rauhoitutaan viettämään joulua.

Anna

Reply
eppu 31 joulukuun, 2014 - 12:23 pm

-Koiran liha on lihaa siinä missä muukin syötävä liha. Jos syö muutakin lihaa on turha arvostella koiranlihan syöjiä. Tietenkin teuraskoiria pitäisi käsitellä yhtä hyvin kuin muitakin teuraseläimiä.

Reply
Anna Koskela 1 tammikuun, 2015 - 4:31 pm

Niin. Nämä asiat eivät ole kiinni eläimen söpöydestä.

Reply
Kalevi 21 joulukuun, 2014 - 12:24 am

Jengi vaan puhuu potaskaa sillä aikaa kun 250000 koiraa kidutetaan ja tapetaan tunnissa. Jos näen tai kuulen jonkun joka on tappanut koiria tai syönyt lihaa, niin vedän kurkun auki samantien ja ekana lähtee Madventures homo-naama !

Reply
Kalevi 21 joulukuun, 2014 - 12:10 am

Niiin aivan, liha on lihaa, miksemme söisi toisia ihmisiä ja teemme sillä rahaa? Tai muuten vaan ns. Rikkaille eliitti ryöstäjille !
Fakta on kuitenkin toinen ihmiset eivät tarvi lihaa, ainoa lihassa on proteiini jota saa muualtakin, vai kuinka monta vegaania on kuollut tähän mennessä? eläimet sekasyöjät (esim leijonat) syävät lihaa koska muuta proteiininlähdettä ei ole tarjolla, sen lisäksi eläimet syövät ruohoa ja muita vitamiininlähteitä ,
Mitä tästä opimme: lihan syönti on turhaa puuhaa !

Reply
tarja pinola 17 elokuun, 2014 - 8:15 am

aivan sama mitä eläintä syö,mutta eläimen kärsiminen ja elävänä pitäminen kuono ja jalat köytettynä viimeiseen asti tapetaan niin että koira/tahi muu eläin kärsii..SAIRASTA!!! ei meillä siat ja naudat kärsi kun ne lopetetaan,mutta kiinassa varmaan jokainen eläin mitä ruoaksi käytetään joutuu kokemaan tuskaisen lopun..hyväksyykö kukaan,että sika tahi lehmä sidotaan elävältä noin,ja kokee tuskaisen lopun,tä?

Reply
Anna Koskela 17 elokuun, 2014 - 9:39 am

Uskomukset ja totutut tavat estävät usein kehityksen. Myös koulutustasolla on suuri merkitys. Sinä tiedostat, että eläinten kuljetus esimerkiksi seipääseen kiedottuna ei ole hyväksyttävää, mutta jos niin on tehty aina, ei ihminen ehkä näe siinä mitään väärää. Totuttua tapaa ei muuteta yleensä nopeasti kuin pakosta tai rahan takia. Ei Suomessa, ei Aasiassa. Pitkässä juoksussa vain koulutus ja valistus auttavat.

Valitettavasti asia taitaa ollaa niin, että meilläkään Suomessa tuotantoeläinten olosuhteet eivät aina siedä päivänvaloa. Teurastus toki Suomessa varmasti pyritään hoitamaan ilman turhaa kärsimystä.

Reply
Osku 16 elokuun, 2014 - 3:15 pm

Pitkälti samaa mieltä kuin aikaisemmatkin kommentoijat eläimen kohtelu on se mikä ratkaisee ei se onko eläin söpö Varsinkin kun sen määrittely ei aina ole helppoa kun on marsut ja ”petteripunakuonot”
Kyllähän noi eläinsuojelujärjestöt käyttää tässä surutta hyväkseen sitä että koira on lemmikieläin se kun on paljon vaikeampi vastustaa sitä tehotuotettua kanaa tai sikaa kun niitä syö niin monet ja nitä saa steriilisti kaupasta
Ja niikuin mainitsit eräässä kommentissa niin jos tämä olisi enemmän ”julkinen” keskustelu niin täällä olis kyllä semmoinen paskamyrsky käynnissä 🙂
Sehän näkyi aikoinaan Madventuresin kohdalla kun ne söi koiraa mikä valitus siitäkin syntyi

Reply
Anna Koskela 16 elokuun, 2014 - 5:54 pm

Kirjoituksen yhtenä tarkoituksena oli juurikin herätellä ihmisiä arvioimaan omien asenteidensa tekopyhyyttä. Koira=Ei, sika=kyllä. Pikkaisen tuulettaa ihmisten ajatuksia.

Tavallaan annan eläinsuojelujärjestöille anteeksi tämän asia hyödyntämisen, koska eläintensuojelussa kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.

Keskustelu on pysynyt todella siistinä ja ihmiset ovat kommentoineet ajatuksia herättävästi kirjoitusta. On selvää, että suurin osa kommentoijista on miettinyt näitä asioita ja nähnyt kaikenlaista. En nyt halua sanoa, että nämä Madventuresia dissanneet eivät olisi olleet älykkäitä ihmisiä, mutta kommentoijat tuntuvat olevan hyvin älykkäitä 🙂

Reply
Saana 16 elokuun, 2014 - 1:27 am

Kaikkien tuntevien nisäkkäiden syöminen on yhtä oikein tai väärin. Erot tulevat siirä, miten eläintä kohtelee. Eettisintä olisi varmaan syödä onnellisen elämän elänyt lemmikkikoira sitten, kun sen on aika kuolla.

Hyvä postaus, kiitos!

Sellainen pieni huomio, että lause ”Erityisen suosittua liha on etnisten ryhmien keskuudessa” kaipaisi vähän selvennystä. Mitä tarkoitat tässä ”etnisellä ryhmällä”? Ehkä joitakin vähemmistöjä? Kaikki kansathan on etnisiä ryhmiä, myös mm. suomalaiset

Reply
Anna Koskela 16 elokuun, 2014 - 8:07 am

Tässä yhteydessä tarkoitetaan Batak nimistä ryhmää. Batak taas on nimitys, joka kattaa Kluet, Singkil, Karo, Pakpak, Simalungun, Toba, Angkola, ja Mandailing ryhmät Pohjois-Sumatralla.

Jakarta Postissa oli maininta myös toisesta etnisestä ryhmästä Manadonese-nimisestä. Heitä asuu Pohjois-Suleweden alueella.

Indonesian noin 17 000 saarella elää 300 toisistaan eroavaa etnistä ryhmää. Niistä jaavalaiset ovat suurin ja poliittisesti hallitsevin. Olen istunut monasti lentokentällä ja katsonut kansallisasujen kirjoa kun lentoja lähtee kymmenille eri saarille. Silloin tajuaa viimeistään Indonesian kansallinen tunnuslauseen Bhinneka tunggal ika, erilaisuudessaan yhtenäinen.

Reply
Mikko 15 elokuun, 2014 - 8:06 pm

En söisi mutta yritän jotenkin ymmärtää näitä ihmisiä. Meillä koira on perheenjäsen, enkä voisi ikinä kuvitella mitään tälläistä. Hirvittää katsoa näitä kuvia. Mutta toisaalta itse syön sian lihaa, naudan lihaa jne.. Jännä miten tälläisen tutun kotieläimen syönti vaikuttaa tällä lailla..

Reply
Anna Koskela 16 elokuun, 2014 - 8:17 am

Niinhän se on. Lemmikkikissaa tai -koiraa harvemmin haluaa ruuaksi laittaa. Omaa hevosta kukaan ei varmaan myöskään söisi. Porsaan voisi ehkäpä kasvattaa kesän ja syksyllä syödä.

Mielenkiintoiseksi tämän asian tekee se, että onhan Aasiassakin koiria lemmikkeinä ihmisillä ja silti koiranlihan syönti on siellä ihan OK.

Reply
Anu Johanna 15 elokuun, 2014 - 6:56 pm

Hyvä kirjoitus tärkeästä aiheesta. Kiva kun uskalsit tarttua aiheeseen!

Oon samaa mieltä kuin moni muukin kommentoija: mielestäni oleellista ei ole se, minkä eläimen lihaa syödään, vaan se, millaisissa olosuhteissa se eläin on saanut elää/joutunut elämään.

Minäkin olen jättänyt lihansyönnin seitsemisen vuotta sitten. Silloin tällöin maistan laadukasta lihaa, useimmiten riistaa, mutta en itse osta lihaa. En oikein osaa edes arvostaa muiden mielestä herkullisen pihvin makua, kun lihan maku maistuu omassa suussa niin oudolle. 🙂 Jos söisin lihaa, voisin kuitenkin maistaa koiraa ihan samalla tavalla kuin sikaa.

Toivottavaa olisi, että ihmiset alkaisi huolehtia paremmin tuotantoeläinten elinoloista ja myös vähentäisivät lihansyöntiä, sillä vissiin etenkin naudanlihantuotanto on tosi kestämätöntä ympäristölle.

Mut toisaalta kestämättömän paljon itsekin esim. liikun lentämällä, joten jeesustelu ei oikeastaan ole kovin oikeutettua. Nää asiat on aika vaikeita.

Reply
Anna Koskela 16 elokuun, 2014 - 8:31 am

Tällaisessa aiheessa on aina niin monta puolta, että kirjoittaminen on siksikin hieman hankalaa. Jos kirjoittaa sydänverellään, unohtuvat faktat ja teksti vain provosoi. Jos kirjoittaa taas vaan faktoista, kukaan ei kirjoitusta lue, koska teksti muistuttaa tietosanakirjaa.

Olen kuullut pitkään lihaa syömättä olleilta, että sen lisäksi että liha maistuu oudolta, se myös tuntuu suussa hyvin oudolta. Kokemus on varmaan samanlainen kuin lapsella, joka maistelee jotain ruoka-ainetta ensimmäistä kertaa.

Tuossa onkin yksi ongelma, jonka kanssa itse myös painin. Kun syön lihaa, tuhoan maapalloa. Kun lennän, tuhoan maapalloa. Kun ajan autolla, tuhoan maapalloa jne. Välillä tulee tunne, että apua, mitään ei voi enää tehdä puhtaalla omallatunnolla.

Reply
Kalervo Aaltonen 15 elokuun, 2014 - 6:49 pm

Ihminen, joka syö parasta ystäväänsä on barbaari. En suostu edes matkustelemaan niissä maissa, joissa koiria syödään. Yksinkertaista.

Reply
Anna Koskela 16 elokuun, 2014 - 8:39 am

Mekin syömme Petteri Punakuonoa ja amerikkalaiset kyynelehtivät siitä. Tosin poro ei ehkä ole kenenkään paras ystävä…

Mutta kuten sanoit, asiat on joskus hyvä pitää yksinkertaisina.

Reply
Sanna Wallenius 15 elokuun, 2014 - 1:59 pm

Huh, että teki pahaa katsoa kuvia! Mutta ihan sama reaktio mulle tulee teurassikojen ja -nautojen kohdalla. En tiedä mistä johtuu, mutta huomaan, että oma lihansyöntini on viime vuosina koko ajan vähentynyt. Tykkään laadukkaista ja hyvin valmistetuista pihveistä edelleen, mutta en halua syödä mitä tahansa lihaa vain syömisen vuoksi. Koiria valmistettuja sapuskoja tuli vastaan Jakartassa jokunen vuosi sitten, mutta ei olisi tullut mieleenkään maistaa. Vaikea aihe. Hyvä, kun otit esille!

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 2:26 pm

Hyvää pihviä ei kyllä mikään voita, mutta usein se pihvikarja onkin saanut laiduntaa vapaana heinää mutustaen.

Kun katselee marketin muovitettuja epämääräisissä marinadeissa lilluvia lihamääriä, tulee usein tunne, että ei kiitos. Pärjään ilmankin.

Aiha oli yllättävän vaikea, mutta ihan hyvä juttu tuli. Ajattelin penkoa jatkossakin tällaisia vähän eettisyyteen päin kallellaan olevia aiheita sopivassa määrin.

Reply
Tuazophia 15 elokuun, 2014 - 11:39 am

Asiat ovat usein niin monimutkaisia, että yleistysten tekeminen on vaikeaa. Tietysti voi sanoa, että eläimiä pitää kohdella hyvin, mutta toisaalta noissa maissa usein myös ihmisillä on asiat huonosti, eikä esim. toimeentulon rajamailla oleva ihminen välttämättä jaksa kohdella toisia hyvin. Tottumus on usein myös vaikeasti murrettavissa (”ainahan kanoja on pidetty pikkuhäkeissä” tai ”kidutetun koiran liha on parasta”). Toinen luku on sitten se, että joitain asioita pidetään hienoina (esim. matkailija haluaa kokemuksen koiran syömisestä), omaan elämäntapaan liittyvinä (”tosimiehet eivät syö pupunruokaa”) tai jopa välttämättöminä (esim. uskotaan, että hitaasti teurastetun kukon veri parantaa aidsin). Minä ajattelen, että koulutus auttaisi asiaan ajan kanssa, mutta harmillisen hitaasti kouluja saadaan kaikkien ulottuville. Lisäksi näistä asioista kannattaa puhua (kiitos tästä kirjoituksesta!), jotta ne koulutetut ihmiset sitten joutuvat ajattelemaan tätäkin mahdollisimman usein… 😉

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 12:36 pm

Juuri näin. Kun ihminen taistelee siitä, että saa lapsilleen ruokaa, eivät eläinten olosuhteet ole päällimmäinen asia mielessä. Paljon on taikauskoa, tottumusta, tietämättömyyttä jne. Kaikki tämä korjaantuu vain ja ainoastaan koulutuksen ja valistuksen (kamala sana) myötä.

Koulutuskaan ei aina auta, sillä mm. Indonesiassa poliitikot kyllä tietävät koiransyönnistä ja monesta monesta muusta epäkohdasta. Kun valtio kuitenkin on sillä tolalla, että edes kaikkia ihmisiä ei millään voida saattaa terveydenhuollon piiriin, ei koirien kohtelu varmasti ole se päällimmäinen asia hoidettavaksi.

Meillä länsimaisilla ihmisillä, joilla on jääkaappi täynnä ruokaa ja elämä hyvin, on erityinen vastuu tuoda kaikenlaisia epäkohtia esiin. Ei sormipystyssä syyttäen, vaan omalla esimerkillä ohjaten.

Reply
Tiina, Kinttupolulla 15 elokuun, 2014 - 11:03 am

Mielestäni koiran syönti on verrattavissa ihan minkä muun tahansa eläimen lihaan…Kuvien koirat jopa näyttävät hyvinvoivimmilta, kuin useimmat tehotuotanto-oloissa elävät eläimet. Suurin osa ihmisistä ei vain tunnu tietävän tai ymmärtävän (tai heitä ei kiinnosta), miten heidän ruokansa päätyy lautaselle. Itse en edes koe, että liha mitään ruokaa olisi, koska olen ollut niin kuan ilman.

Olin 15-vuotias, kun näin ensimmäisen kerran videon lihantuotannosta ja päätin jo silloin, ettei minun tarvitse syödä lihaa, koska se aiheuttaa eläimille suurta kärsimystä. Tähän mennessä olen elänyt kasvisravinnolla 18 vuotta ja hyvin näyttäisi pyyhkivän 😀 Vegaanina jaksaa vaikkapa pyöräillä 2500 kilsan pyörälenkin Euroopassa tai patikoida koko päivän vuorilla. En siis näe mitään perustetta lihansyönnille, koska ilmankin näyttää pärjäävän.

Lihansyönti on epäeettisyyden ohella myös luonnon kannalta kestämätöntä ja faktahan on se että lihantuotanto kuluttaa maapalloa enemmän kuin kasvisravinnon tuottaminen. Suuri osa maapallon viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaata tai siellä kasvatetaan karjalle rehua, joten jos ne otettaisiin kasvisravinnon kasvatuskäyttöön, niin ruokaa olisi enemmän, kun sitä ei kierrätettäisi esim. lehmän tai sian suoliston kautta. Ja sieltä suolistostahan sitten tulee paljon sitä tavaraa, joka saastuttaa maaperää…

Mielestäni on ihan käsittämätöntä, että nykypäivänä syödään vielä niin paljon lihaa, vaikka maailma kehittyy koko ajan. Emmehän me enää luolaihmisiä ole ja kun muistakin vanhoista epämääräisistä uskomuksista, kuten rasismista luovutaan, niin näkisin että olisi aika tuulettaa pääkoppaa ja todeta, että ihminen ei tarvitse lihaa elääkseen. Kysymys on enemmänkin perinteestä ja tottumuksesta…

Nykypäivän keskitysleirit ovat juurikin noita tehotuotantolaitoksia, joista liha päätyy enemmistön lihansyöjien lautaselle. Jos näiden koirien kuvat järkyttävät, niin kannattaisi tutustua tehotuotantoon. Sieltä vasta kamalia kuvia ja videoita näkee ja siihen voimme vaikuttaa omilla kulutustottumuksillamme. Tuotantoeläimen teurastaminen ei voi olla koskaan kivuton tai kuolema ”kiva” puhumattakaan elämästä sitä ennen. Eläimet eivät saa päättää kasvatetaanko niitä ihmisten tarpeisiin, vaan ne elävät tehotuotannossa luonnottoman ja kurjan elämän. Mielestäni on myös typerää arvostella mitä toisella puolen maailmaa tapahtuu, kun vastaavaa eläinten kohtelua löytyy ihan läheltä. Nuo koirat ovat ehkä eläneet hetken vapaudessa, toisin kuin Suomessa kasvatetut siat.

Voisin kirjoittaa tästä aiheesta vaikka romaanin, mutta ehkä tämä oli nyt tässä 😀

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 12:19 pm

Tässä ketjussa on ollut todella paljon hyvää keskustelua, mutta jos aihe vietäisiin ns. massalle, jolla ei ole mm. matkailutaustaa, olisi kommenttikenttä täynnä itkua, kauhistelua ja porua.

Rajasin tietoisesti aiheen vain koiraan, koska muuten teksti ei olisi ollut kasattavissa tiiviiksi. Lihansyönnin käsitteleminen ja sen eettisyys vaatisi myös paljon enemmän tietoa, kuin minulla on. Sinun täytyy tehdä siitä kirjoitus!

Koiran kautta on myös hyvä herätellä ihmisiä tekopyhyydestä ja ehkäpä jokunen ajatelee myös tämän tekstin jälkeen myös suhdettaan lihansyöntiin uudestaan.

Jossain kommentissa jo sivusinkin jo ajatusta, että kaiken kehityksen takana on koulutus. Koulutus luo elinolosuhteet, jossa elintaso nousee ja jokaisesta suupalasta ei tarvitse taistella henkensä eteen.

En lähde tuomitsemaan toimeentulon rajamaalla elävää ihmistä, mutta länsimaisen ihmisen tulisi tiedostaa tuotantoeläimien huono kohtelu ja vaatia parannuksia.

Reply
Tiina, Kinttupolulla 15 elokuun, 2014 - 12:44 pm

Näinhän se on ja joku viisas taisi joskus sanoa, että ”yhteiskunnan sivistys voidaan mitata sen perusteella, miten ihminen kohtelee eläimiä” (Gandhi).

Selvästi on siis opinnot kesken vielä Länsimaissakin 😉

Mulle tämä aihe on niin tärkeä, että on kova kynnys kirjoittaa siitä. Haluan että tekstistä tulee julmetun hyvä, enkä halua millään tavalla ”mokata”. Faktat kuntoon ja turha löpinä pois.

Saa nähdä kuinka kauan menee, ennenkuin olen valmis 😉

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 1:15 pm

Hyvä siitä tulee. Anna palaa vaan!

Reply
Rimma 15 elokuun, 2014 - 1:27 pm

Komppaan Tiinaa ihan sanasta sanaan. Itse olin 14-vuotias, kun lopetin lihan syönnin (söin kuitenkin joskus kalaa, mutta en sitäkään enää) ja juuri samasta syystä kuin Tiina, vaikken mitään videota koskaan ollut nähnytkään. Se vain tuntui väärältä syödä toista elävää eläintä ja voitte varmaan kuvitella mitä isäni, vanhan liiton rajavartija ja metsästäjä, oli asiasta mieltä… Melkoisen monet taistelut käytiin teini-Rimman ruokavaliosta.

Hienoa Anna, että otit tämän tärkeän asian esille blogissasi! Itse olen kirjoittanut myös jonkin verran aiheesta, mutta koska oma suhtautuminen asiaan on jokseenkin ehdoton, on asiasta aika vaikea yrittää kirjoittaa ns. neutraalisti. Pitänee vielä harjoitella…

Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 2:15 pm

Jos oikein vahvasti johonkin asiaan uskoo, menee teksti usein paasaamiseksi. Jos kirjoittaa neutraalisti, tulee tekstistä usein hengetöntä. On tämä vaikeaa…

Itse olen aina syönyt kaikkea, mutta tuttavapiirissä on paljon kasvissyöjiä, myös miehiä, jotka ovat olleet sillä tiellä ihan nuoresta. En ole koskaan sen enempää udellut miksi niin. Pitäisikin kysellä mistä ovat kimmokkeen aikanaan saaneet.

VeeraBianca 15 elokuun, 2014 - 10:58 am

Todella mielenkiintoinen postaus, jokus miettinyt että itsekin kirjottaisin aiheesta, mutta teit sen nyt niin hyvin! Itse en syö ollenkaan lihaa, mutta olen ehkä yksi niistä harvoista kasvissyöjistä joka on maistanut koiraa. Tuttu salakuljetti sitä manner-Kiinasta Hongkongiin ja paisteltiin campuksen keittiössä -en tiedä missä oma järki tässä kohtaa oli, kun madcook päissäni haukkasin palan koiraa, jonka alkuperästä tai valmistamisesta en tiennyt tuon taivaallista. Ilman vesikauhua tai loisia tästä on kuitenkin ilmeisesti selvitty.

Ihmisen tekopyhyys ruoan tuotannon suhteen on todella mielenkiintoinen seikka. On mielenkiintoista kuulla ihmisten ajatuksia kun kertoo maistaneensa koiraa. ”Kamalaa, miten sinä voit, sydämetön hullu”. Sydämetöntähän koiran lihan tuotanto todellakin on, mutta en näe että se juuri eroaa esimerkiksi sian syömisestä. Sika on fiksu otus, joka kotimaassamme ei missään nimessä koe arvonsa mukaista elämää päivääkään. Olen itse ollut viikon sikalassa ”vahingossa” töissä ja veikkaan, että jokaisen kuvassa olevan koiran elämä on ollut huomattavasti parempaa….

Koreassa toki on todella karuja koirantuotantotiloja, joita ei pitäisi olla sen enempää kuin näitä kotimaisia sikahelvettejäkään.

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 12:09 pm

Kirjoittaminen oli vaikeaa, koska en halunnut kirjoittaa kiihkoillen vaan yritin pitää tekstin mahdollisimman neutraalina.

Madcook mentaliteetillä on tullut itsekin kokeiltu kaikenlaista. Ihminen hakee kokemuksia, ei siinä mitään. Joskus kyllä se oma järki tulee jälkijunassa, mutta onneksi muutamaa ruokamyrkytystä ihmeelisempää ei ole tullut.

Tekopyhyys on päivän sana. Samaan aikaan kauhistellaan jotakin asiaa ja tehdään itse jotain ihan yhtä arveluttavaa. Osan aiheuttaa ihan puhdas tietämättömyys, mutta osan myös silkka typeryys.

Juuri sikaloiden olot ovat yksisyy joka on saanut minut karsimaan possun pois ostoslistalta. Seurailen yhden kaverini siankasvatusta. Hänellä on neljä pikkuruista possua kasvamassa luomutilallaan ja ne ovat iloisia pieniä possuja, jotka kärsällään auttavat isäntäänsä muokkamaaan maata tonkimalla rikkakasvit pois jne. Pataan nekin päätyvät, mutta on ainakin ollut onnellinen elämä.

Reply
Lotta Watia | Unagidon 15 elokuun, 2014 - 9:33 am

Hyvä postaus ja hyvää keskustelua kommenteissa. Ihan samaa mieltä muiden kommentoijien kanssa: kurjintahan tuossa on juurikin tuo eläinten kohtelu ennen ruuaksi teurastamista. Sama se mikä eläin on kyseessä, yhtä hyvät olot näillä tulisi olla. Todella alkukantaista ajatella, että se liha maistusi sitä paremmalta, mitä enemmän eläintä on kidutettu.

Mä pohdin tuota koiran syömistä, kun olin vaihdossa Koreassa. Sieltä sitä sai, mutta piti mennä varta vasten erityiseen ravintolaan koiraa syödäkseen. Vaihtoni aikana en lopulta koiraa syönyt, mutta olisin maistanut, jos sitä olisi tarjottu. Tuolloin järkeilin sen sillä, että jos syön muutakin lihaa, voin minä sitä koiraakin syödä. Toisaalta ei tullut tuolloin mieleenkään yllä mainitut taudit ja jotenkin vain oletin, että ne olot eivät sen kurjemmat olisi kuin muillakaan eläimillä ennen teurastusta. En osaa sanoa, mikä tilanne Koreassa asian osalta on.

Koiraa minulla ei koskaan ole ollut, mutta lapsena minulla oli lemmikkikani. Tuolloin en suostunut syömään kanin lihaa kun sitä kerran minulle tarjottiin, sillä kotona oli se sama eläin lemmikkinä. Ehkä olisin Koreassa asuessani ajatellut samoin koiranlihaa kohtaan, jos minulla olisi koira ollut lemmikkinä.

Nykyään en syö lihaa, mutta lopetin sen syömisen vuoden sisään terveydellisistä ja ekologisista enkä niinkään eettisistä syistä. Nykyään liha ei enää maistu, kun on tottunut olemaan ilman.

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 10:11 am

Näihän se on. Oli eläin söpö tai ei, se ansaitsee saada kuolla ilman kipua, ahdistusta, pelkoa ja stressiä. Kärsimyksen aiheuttaminen turhaan on vastoin kaikkia omia arvojani, vaikka lihaa syönkin.

Tuo ajatus, että kidutettu eläin maistuisi paremmalta on ilmeisesti aika yleinen. Tuskaisen kuoleman aiheuttama adrenaliinipurkaus parantaa uskomuksen mukaan lihan makua ja antaa miehille paremman seisokin. Itse kyllä luulen, että koirat hengiltä hakkaamalla saadaan vain mustaa ns. stressilihaa.

Näin myös Soulissa näitä koiraravintoloita, mutta en käynyt syömässä. En siksi, että olisin protestoinut asiaa vastaan, vaan siksi, että ei vaan tehnyt mieli. Tarjolla oli niin paljon muuta hyvää ruokaa.

Oma lihan syöntini vähenee myös koko ajan. Sika on poistunut jo liki kokonaan lautaselta, nautaa hyvin vähän, kanaa kohtuullisesti. Riistaa syön aina, kun vain sitä järkevään hintaan jostain saan. Ei mitään eettistä, tai ekologista. Epäilen vaan ulkomailta tuotujen lihojen tuoreutta ja puhtautta ja olen huomannut, kunka hyviä ruokia saa tehtyä pelkista kasviksista ja juureksista.

Reply
Elina / Narulelu maailmalla 15 elokuun, 2014 - 8:29 am

No jopas tuli melkoinen aamun aloitus, kun tätä luin. Tärkeää ajateltavaa. Kuvat on todellakin järkyttäviä 🙁 Tuo koirien kohteleminen on ihan hirveää! Mun näkemys asiaan on, että kaikkien eläinten syöminen pitäisi olla saman arvoista. Olen koiraihminen henkeen ja vereen, mutta silti sitä mieltä, että on melko tekopyhää arvostella koiran _syömistä_, jos samaan aikaan syö nautaa. Ihan sama mikä ruokaeläin on kyseessä, pitäisi eläimelle järjestää elinaikanaan lajityypilliset hyvät elinolot. Tässä tulee se ongelma. Koiralle on miljoona kertaa vaikeampaa järjestää kunnolliset oltavat kuin lehmälle. Se vaatii aivan eri tyyppistä aktiviteettia. Toinen iso ongelma on, että koira on sekasyöjä ja se tarvitsisi hyvään ruokavalioon sekä lihaa että muita tuotteita. Mitä järkeä on kasvattaa lihaa lihalla. Ei mitään. Mutta ennen kaikkea kuvissa etoo koirien järkyttävä kohtelu. Niitä käsitellään kuin lihanpaloja, vaikka ne ovat vielä elossa. Pahaa tekisi, olisi tuossa koirien paikalla ihan mikä tahansa eläin.

Pahaa tekee ajatella myös kotimaista tehotuotantoa. Karkeasti ajatellen noilla koirilla on ehkä ollut kuitenkin vapaa elämä katukoirana ennen teuraaksi päätymistä. Sen sijaan suomalainen sika on joutunut kärsimään koko elämänsä.

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 9:21 am

Jätin pahimmat kuvat laittamatta. Omassa sietokyvyssä kulkee raja sille, mitä blogissa voi olla ja mitä ei.

Koiralihan syönti on meille tabu, hevosenlihan syönti taas englantilaisille ehdoton tabu, kukaan muu kuin perulainen ei halua syödä marsua jne.

Tekopyhyys on hyvä sana kuvaamaan ihmisen ajatuksen kulkua. Jos se on söötti ja pehmoinen, sitä ei saa syödä. Mutta jos se on vain jauheliha kylmäaltaassa, sen syönti on ihan OK.

Jos oikein inhokisti ajatellaan, voisi koiria jalostaa, kuten sikoja ja kanoja, sopivammaksi lihatuotantoon. Melko pian saataisiin varmaan aikaan rotu, joka sopeutuisi paremmin pieniin tiloihin, elämään ilman aktiviteetteja ja jonka lihan osuus esim. jaloissa voitaisiin maksimoida. Myös sen, mitä koirille syötettäisiin parhaimman kasvuvauhdin takaamiseksi, joku kyllä ratkaisisi nopeasti. Pahaa kyllä ajatus tällaisesta tekee, mutta mahdollista se olisi.

Olen joskus nähnyt telkkarista materiaalia Itä-Euroopan karjan kohtelusta. Teuraaksi vietäviä lehmiä nostetaan yhdestä jalasta ja paiskotaan raajat murtuneina toistensa sekaan potkimaan. Ei taida kotimaassakaan mikään eläinkuljetus sopia katsottavaksi sellaiselle, joka ei ole ajatukseen tottunut.

Reply
Suvi 6 marraskuun, 2018 - 5:31 pm

Esim. Koreassa on jo jalostettu erikseen rotu, jota syödään: nureongi. Käsittääkseni niitä Korean luonnonmonumenteiksi/kansallisaarteiksi korotettuja rotuja (jindo, sapsali, donggyeongi) vastaavasti taas ei syödä.

Reply
Inka 15 elokuun, 2014 - 7:16 am

Ihan superhyvä postaus Anna! Eniten mukainen järkytti kuvissa näkynyt koirien kohtelu.
Eläimet oli jo valmiiksi varastettu vaikka henki pihisi yhä. Ja se, että kiinalaiset uskovat että mitä enemmän koira kärsii, sen paremmalta liha maistuu. Siinä tapauksessa vois vaikka ottaa pään sieltä omasta berberistä, syödä pahanmakuista lihaa jos sitä on saatava ja nautiskella niitä sinisiä pillereitä kidutettujen eläinten sijaan..

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 9:03 am

Olen nähnyt samalla tavalla varrastettuja vuohia ja vasikoita. Ilmeisen näppärä kuljetustapa. Ei vaan oikein näytä hyvältä ja tuntuu eläimestä vielä huonommalta. Sikoja taas voi näppärästi kääriä kelmuun ja latoa kuin halkoja autojen kyytiin.

Kun ajattelee näitä koiria, evänsä takia henkensä menettäviä haita, tiikereitä, sarvikuonoja jne. toivoo kaikille miehille hyvää seisokkia luonnostaan ja ilmaisia sinisiä pillereitä jakeluun joka maahan.

Reply
Jan Henriksson 15 elokuun, 2014 - 5:09 am

Toivon todella,että laki menisi läpi!! Tämä teurastus saisi loppua kaikkialta!!!

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 8:31 am

Hieman luulen, että Kiinassa mikään laki ei saa koiranlihan syöntiä loppumaan ainakaan välittömästi. Niin kauan kun jonkun ruuan uskotaan auttavan mieskuntoon, sitä syödään ja hankitaan laillisesti tai laittomasti.

Tässäkin asiassa paras keino vaikuttaa on ihmisten sivistystason nostaminen. Eli koulutus, koulutus ja koulutus.

Reply
SunRiseGirl 14 elokuun, 2014 - 11:31 pm

Mua ei vaivaa se, että minkä eläimen lihaa syödää, vaan se, että noissa maissa eläinten käsitteleminen on niin järkyttävää. Noistakin kuvista näkee, että eläintä käsitellään kuin teurastettua eläintä vaikka koirat ovat vielä hengissä. On helppo arvostella koirien syömistä, kun itsellä on ruokaa yllinkyllin kaapit täynnä, mutta jossain paikoissa koiran syöminen on ainoa keino saada lihaa. Sen eläimen käsittelyyn tulis minun mielestä kiinnittää enemmän huomiota kuin sen arvostelemiseen, että mikä eläin on kyseessä.

Reply
Anna Koskela 14 elokuun, 2014 - 11:48 pm

Niinpä. On helppo jeesustella, kun itse elää yltäkylläisyydessä.

Kerrot sanoiksi myös itse ihmettelemän asiani. Miksi elävää eläintä kohdellaan huonosti? Eikö kuoleman tulisi olla myös eläimelle kivuton? Turtuuko eläinten tappamiseen, niin että ei näe enää omassa toiminnassaan epäkohtaa. Onko eläimen tappaminen kivuttomasti hankalampaa, kuin kivuliaasti…

Ei ymmärrä, ei.

Reply
Pekka Oilinki 15 elokuun, 2014 - 8:25 am

Olettaisin, että eläimet pidetään mahdollisimman pitkään hengissä, jotta liha on mahdollisimman tuoretta myyntihetkellä. Kylmäketjuja ei ole, joten tuo on toinen tapa varmistaa, että lihan laatu on mahdollisimman hyvää.

Reply
Anna Koskela 15 elokuun, 2014 - 9:27 am

Oletat Pekka todennäköisesti ihan oikein. Tuore liha ei pilaannu. Siksi monilla toreilla kanat ovat vielä hengissä ja ne tapetaan vasta paikanpäällä jne.

Ei tuo kuljetustapa vaan oikein istu länsimaiseen ajatukseen. Paljon oli netissä kuvia myös häkeistä, jotka oli sullottu täyteen koiria.

Reply
SunRiseGirl 15 elokuun, 2014 - 8:05 pm

Samaa meinasin jo tuossa edellisessä kommentissa mainita, että tosiaan kun kylmiöitä ei ole, niin mahdollisimman pitkään elävänä pitäminen pitää lihan tuoreena. Mutta kyllä se tästä omasta näkövinkkelistä vaan tuntuu ihan kauhealta 🙁 Pitää rapsutella ja pusutella taas omaa koiraa ja kertoa sille taas vaihteeks, että vaikka sen elämä ei varmasti aina ole mun kanssa täydellistä ja helppoa, niin huomattavasti pahemminkin voisi olla! 😉

Mr. Voyageur 14 elokuun, 2014 - 11:13 pm

Myös rabies voi tarttua huonosti kypsennetystä koiranlihasta, joten jättäisin kyllä väliin tuolla päin maailmaa. Jos nyt lihaa söisin ylipäätään.

Periaatteessa ajattelen, ettei koiran syöminen eroa hirveästi muiden eläinten syömisestä (mausta tosin en osaa sanoa). Toivoisin vain, että lihaeläimille lajista riippumatta suotaisiin mukava elämä ja kiva kuolema.

Reply
Anna Koskela 14 elokuun, 2014 - 11:18 pm

Erittäin hyvä huomio. Taudit tarttuvat myös lihan kautta.

Tuotantoeläimen, oli se sitten söpö tai ruma. Koira tai lehmä, on saatava nauttia asiallinen elämä ja kivuton kuolema.

Reply
jyka 14 elokuun, 2014 - 11:02 pm

Koiran jättäsin syömättä lähinnä sen vuoksi ulkomailla kun ei voi tietää lihan laatua, lihansyöjäeläimet kun voi sisältää trikiinejä. Mutta kehitysmaissa ei voi tietää kyllä monen muunkaan lihan laatua (tai miten eläintä on kohdeltu elinaikana) mitä suuhunsa laittaa.
Koiran syönnistä meuhkaaminen sen takia että se on söpö ja lemmikkinäkin käytetty on naurettavaa 🙂
Lehmiähän voi sen sijaan syödä hyvissä mielin, kun ne on niin rumia

Reply
Anna Koskela 14 elokuun, 2014 - 11:15 pm

En itse söisi koiraa juuri mainitsemistasi syistä. Tosin olen syönyt montaa lihaa, vailla mitään käsitystä sen alkuperästä.

On mielenkiintoista ajatella, että syöntitabuja määrittelee söpöys.

Sika on suomalainen perusliharaaka-aine. Pikkuiset porsaat ovat vallan söpöjä, mutta niitä harvemmin pidetään lemmikkinä. Sika kuuluu suomalaisille kinkkuna joulupöytään, vaikka islaminuskoisissa maissa ja juutalaisille se on ehdoton no-no.

Lehmä ei ole erityisen söpö kuin hetken ja ne laitetaan lihoiksi Suomessa ilman sen kummempaa tunnontuskaa. Hindujen joukossa ne taas saavat kuljeskella vapaina vanhainkoti-ikään asti.

Marsu on eittämättä varsin söpö otus, mutta niin vaan perulaiset kasvattavat niitä liha-aterian raaka-aineeksi, kun taas suomalaiset osatavat niitä lapsilleen lemmikiksi.

Ja sitten on tämä oma Petteri-Punakuono.. 🙂

Se mitä yritän aina pitää mielessäni on: Maailma ei ole musta-valkoien. On myös harmaan sävyjä.

Reply

Leave a Comment