Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen

Olen puhunut autonvuokrauksen eduista monessa kirjoittamassani postauksessa. Se mistä en ole niinkään puhunut ovat autovuokraamoiden epämääräiset ehdot.

On muutama asia jotka yhdistettynä kokonaisuudeksi määrittelevät sen, onko autonvuokraus levollinen kokemus, vai painajainen.

Autonvuokraus Mallorca SIXT

Ota aina, kaiken kattava vakuutus ilman omavastuuta

Omavastuun poisto takaa että et joudu tilanteeseen, jossa maksettavaksesi laitetaan jo autossa olleita naarmuja tai pelkäämään joka yö, että autoa naarmutetaan parkkipaikalla. Myös ajaminen on levollisempaa, kun jokaista lähelle tunkevaa autoa ei tarvitse säikkyä. Omavastuun poisto CDW myös nopeuttaa usein palautusprosessia, kun autoa ei tarvitse tutkia läpi. Tosin aina sekään ei auta.

Palautuksessa toinen virkailija käytti paljon aikaa tarkistukseen ja löysi kaksi pientä vikaa joita ei olisi voinut havaita autoa noutaessa. Virkailija vaati että teen vahinkoilmoituksen mutta minun en tarvitse maksaa mitään koska minulla on täysvakuutus. Kieltäydyin koska autolle ei varmasti ollut tapahtunut mitään käytömme aikana. Virkailija sanoi että siinä tapauksessa teknikon paikalle kutsuminen kestää kaksi tuntia.

Tähän vakuutukseen liittyy myös yleisin huijaustapa, eli se yritetään myydä pakollisena asiakkaalle, mitä se ei tietenkään ole.

Virkailija toimistossa antoi ymmärtää, että meillä ei ole mitään vakuutusta ja ennusti meille esim. 2000 €:n korvausta. Lisävakuutus olisi maksanut 92 €.

Toinen tuohon vakuutukseen liittyvä huijaus on myydä se kahteen kertaan asiakkaalle. Eli ensin välittäjän kautta ja sitten itse vuokraamon tiskillä myydään toinen.

Vuokrahintaan sisältyi nollaomavastuu, mutta tätä eivät tienneet eivätkä uskoneet. Väittivät, että kyseessä on xxx omavastuun hyvitys, mikä on mielestäni aivan eri asia. Tarjosivat lisävakuutusta 60 eurolla, jota en ottanut, mutta tekivät katevarauksen 700 euroa.

Mikäli vuokraa autoja ulkomailla paljon, voi olla järkevää hankita erillistä vakuutusta tähän. iCarhireinsurance.com on yhtiö, josta saa viidelläkymmenellä eurolla vuodeksi vakuutuksen, joka korvaa autonvuokrauksen omavastuun ympäri maailmaa. Lisäksi se on korvaa esim. alustalle, renkaille, vanteille ja tuulilasille tulleita vikoja sekä kadonneet avaimet.

Autonvuokraus Mallorca SIXT

Selvitä saako autoa viedä maasta ulos

Saksasta vuokrattuja kalliimpia autoja ei yleensä saa viedä Italiaan tai Itä-Euroopan maihin. Kanarian saarilla autoja ei yleensä saa viedä saarelta toiselle. Nämä poikkeukset kannattaa selvittää jo etukäteen.

Kannattaa aina hetkinen miettiä myös sitä mistä auton vuokraa. Saksasta vuokraten saa näppärän Audin tai ison Mersun alleen viikoksi 400 eurolla. Italian puolelta vuokraamalla samasta autosta joutuu pulittamaan n. 2000 eur.

Selvitä toimitusmaksut ja veloitus ajokilometrien ylittämisestä

Vaikka 0,60 euroa/km ylitetyistä kilometreistä ei tunnu pahalta hinnalta, järkevämpää on ottaa auto, johon sisältyvät rajoittamattamat ajokilometrit. Tai sitten kannattaa laskea reitti tarkkaan jo etukäteen ja pitäytyä siinä.

Selvitä tankkausmaksu ja polttoainepolitiikka

Useat halpayhtiöt ovat tehneet tankin sisällöstä rahastusmomentin. Auton palauttaminen tankki tyhjänä ei ole kovin edullista. Vuokraamo laskee tankin täytön auton teknisten tietojen antaman numeron perusteella – ottamatta lainkaan huomioon onko tankissa jäljellä jotain. Polttoaineen litrahintakin on laskennassa aina paljon korkeampi kuin huoltoasemien hinnat.

Tälle yhtiölle autoa on mahdotonta tankata niin täyteen että palautuksen yhteydessä ei velotettaisi polttoaineen hintaa ja 18 euron tankkausmaksua. Juuri lentokentällä tankattuun autoon ei voi mahtua 9 litraa bensaa jonka jouduimme maksamaan ylimääräistä. – Meidän ei annettu osallistua lisätankkaukseen pyynnöstä huolimatta.

Varoittamatta tuplavakuuttaminen, polttoaineesta yliveloittaminen (ja ALVin perusteetta uudelleen lisääminen polttoaineen hintaan!) ja petos: Polttoainetta oli reilusti maksatettua vähemmän autoa noudettaessa. Noin 20 litraa polttoainetta tuli maksamaan 2,25 €/ltr GoldCarilta sen maksaessa huoltamoilla keskimäärin 1,00 €/ltr.

Pidemmissä (3+ päivää) vuokrauksissa on myös yleistä pakkomyydä täysi tankki. Polttoaineesta jää yleensä puolet käyttämättä, jos loma ei ole road-trip-tyyppinen vaan pientä satunnaista päivittäistä ajoa.

Autonvuokraus Mallorca SIXT

Selvitä lisäkuljettaja, luottokortilla maksaminen, muut palvelumaksut ja ALV

Sain autoa noutaessani lisälaskun. Pakollinen vakuutus 115,64€, rengas- ja lasivakuutus 46,20€, koneen myöhästyminen 49,90€  ALV 57,70€

Auton vuokrahinta oli 55 euroa, siihen tuli xxx “palvelumaksua” 30 euroa. 55 % piilokuluja, törkeää! Tämä “palvelumaksu” selvisi vasta varausvahvistuksesta, mutta siinäkään ei ollut maksun suuruutta. On harhaanjohtavaa näyttää vuokrahinnaksi 55 euroa.

Navigaattorista 8 €/vrk, nuorestakuljettajasta 28 €, tupla-alvit ja palvelumaksu 27€

Kannattaa aina varmistaa vielä viestillä, että toimisto tietää myöhäisestä saapumisajasta. 30 euroa myöhäisestä hausta ei ole paljon, jos miettii mitä ongelmia tulee, mikäli autoa ei saakkaan kentältä alleen.

Vakuutukset jo varausvaiheessa valmiiksi

Hoida vakuutukset jo varausvaiheessa valmiiksi, niin et joudu kentällä väsyneenä miettimään enää niitä. Tässä pieni tiivistelmä mikä vakuutus korvaa mitäkin.

Omavastuun pienennys kolarivakuutukseen

Collision Damage Waiver (CDW) tai Collision Damage Reduction (CDR): Useimpiin pakettihintoihin sisältyy kolarivakuutus. Kolarivakuutuksen mukaisesti asiakas on vastuussa korjauskuluista ja varaosista enintään omavastuuosuuden verran.

Onnettomuus- tai vahinkotilanteissa CDW kattaa korjaukset tai uuden auton, ei kuitenkaan varkauteen liittyvää vahinkoa. Rengas- ja tuulilasivauriot eivät usein sisälly kolarivakuutukseen, vaan tällaisen vahingon sattuessa asiakkaalta peritään korjauskulut täysimääräisinä riippumatta omavastuun suuruudesta.

Useimmissa maissa CDW pienentää asiakkaalle jäävää omavastuuosuutta. Tätä osuutta on mahdollista usein pienentää tai poistaa se kokonaan hankkimalla paikallinen lisävakuutus.

Vahinkovakuutus – Loss Damage Waiver (LDW)

Vakuutus pienentää tai useissa tapauksissa poistaa autonvuokraajan omavastuun vahinkotapauksessa USA:ssa. Euroopassa tätä vastaavat vakuutukset ovat kolarivakuutus (CDW) ja varkausvakuutus (TP).

Varkausturva – Theft Protection (TP)

Varkausturva kattaa varkausvahingot ajoneuvon arvoon saakka sekä muut mahdolliset vahingot. Useimmissa maissa varkausturvaan kuuluu omavastuuosuus, jota voi pienentää tai poistaa lisävakuutuksella.

Kolmannen osapuolen vastuu (ALI) – Additional Liability Insurance (ALI)

Tämä vakuutus on ostettavissa USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Se antaa turvan silloin, kun onnettomuus tai vahinko sattuu muille henkilöille tai muiden henkilöiden omaisuudelle. Suoja kattaa ajoneuvon sisällä olevat henkilöt ja omaisuuden. Euroopassa tästä käytetään myös nimeä SLI, eli Supplemental Liability Insurance tai LIS, eli Liability Insurance Supplement.

Termit voivat vaihdella vuorausyhtiöittäin, joten tarkasta ne rauhassa jo kotimaassa. Tarkkaa tietoa saa Autoliiton sivuilta.

Autonvuokraus Mallorca SIXT

Kokemuksen opettamana turvaudun luotettaviin yhtiöihin, joita ovat ainakin SIXT, Europcar, Herz ja Budget. Näiden kanssa ongelmia ei ole koskaan ollut. Päin vastoin.

Etenkin juhlapyhien aikana suosittelen vahvasti käyttämään vain firmoja, joilla on omia autoja. Olen itse seissyt Rooman kentällä kiirastorstaina puolenyönaikaan, kun välittäjä tyynesti ilmoitti, että kaikki autot ulkona, eli ei autoa sinulle ja laittoi kioskin kiinni. Brokereiden koijauksista saisi aivan oman kirjoituksensa, eli vältä jos mahdollista.

Aasiassa ei ole aina mahdollista autoa ottaa näiden firmojen kautta ja sieltä löytyvätkin koomisimmat kokemukset autonvuokrauksista ja autoista. Balilla autosta loppui bensa jo ennen liikkeellelähtöä. Pohjois-Thaimassa meno vuorten yli meinasi tyssätä, kun tuntui että autoa pitää lähteä itse työntämään. Ilmastointi olisi yleensä ihan kiva. Ja tuulilasipyyhkimet myös. Joskus olen jopa niin pikkumainen, että haluaisin toimivat turvavyöt autoon.

Pyydä aina upgradea

Tiskillä kannattaa kysellä vaihtoehtoja ja pyytää nätisti upgradea. Olemme usein saaneet käyttöömme huomattavasti varausluokkaa paremman menopelin.

Heinäkuussa 2016 olimme varanneet SIXT:iltä auton luokasta, jolla eteen olisi pitänyt tulla jotakin farmari Mersun näköistä. Kun saavuimme Munchenin kentälle, ei autoa löytynytkään ja tilalle tarjottiin Volkkarin maasturia. Hetken aikaa kiukuttelimme asiasta ja Tepon kysyttyä S-sarjaa, mikäli E-sarjaa ei löytynyt, asia nytkähtikin eteenpäin. Emme tajunneet, että kyseessä on Limousine, ennen kuin näimme auton parkkihallissa. Hintaa tälle 9 päivän vuokraukselle tuli 550 euroa.

Erikoisautojakin löytyy

Erikoisautojen vuokrauksesta tiedetään melko vähän. Yleisin usko on, että ne ovat kamalan kalliita – Väärin. Jos suuntana on Saksa, suosittelen kurkistamaan myös tätä luokkaa. Tarjonta ja hinnat yleensä yllättävät: BMW X5, Range Rower, Jaguar F-type, Mersun S-sarjaa jne. Hinnat vain noin tupla normiautoihin.

Luottokortilta täytyy löytyä limittiä hieman enemmän näitä vuokrattaessa, ja autoja ei voi ajaa vapaasti Saksasta kaikkiin maihin. Italian ja Itä-Euroopan suunta on ehdottomasti “verboten”. Muuta huomioitavaa ei juurikaan ole. Paitsi tietenkin se, että saat varmasti parempaa palvelua hallissa, kuin noutaessasi/palauttaessasi perus Poloa.

Maskuliinisuutta ja vaarallisen eleetöntä suorituskykyä. Baijerilaista laatua keulasta katoaviin takavaloihin asti. BMW M5 550d

Minkälaisia kokemuksia sinulla on autonvuokrauksesta?

Mihin yhtiöön ei kannata sormiaan sotkea?

 

*Kursiivilla lainauksia erästä autonvuokraamoa koskevasta nettikeskustelusta.

67 Comments

  • Vaikka tuolla edellä kirjoitin, etten enää ikinä vuokraa autoa AVIS-vuokraamosta, sorruin. Vuokrasin auton päiväksi Italiassa, sorry. Siinä tiskillä seistessäni silmiini osui kyltty, jossa kerrottiin (suunnilleen suomennettuna) JOS autoa ei noudeta sovittuun kellonaikaan mennessä vuokraamo ei ole velvollinen pitämään autoa varattuna vaikka vuokraus olisikin jo maksettu etukäteen. Muistan lukeneeni jonkun matkailijan kertomuksen ongelmista amerikanmaalla. Heidän lentonsa oli myöhässä joten eivät ehtineet vuokraamoon sovittuna ajankohtana. Vuokraamon virkailija oli kertonut että sorry vaan ei oo autoa, emmekä hyvitä maksettua vuokraa… Matkailijalla ei luonnollisesti ollut isoa budjettia, jolla vuokrata uusi auto (tuskin samasta vuokraamosta). Onko tämä käytäntö siis ihan yleistä? Maalaisjärjellä ajatellen, jos olen vuokrannut (ja maksanut) auton, on ihan sama missä sitä seisotan “parkissa”, vaikka autovuokraamon pihassa, mutta auton pitää olla käytettävissäni ko. ajanjaksona?????

    nimim Se toinen Petri

    • Hymm… Itse asiassa en tiedä? Onkos kellään muulla havaintoja aiheesta?

      Meille on käynyt kyllä useasti niin, että välittäjällä ei ole autoa meille ollutkaan, mutta se ei ole ollut kellonaikaan sidottu, vaan ovat ilkiöt vain yksinkertaisesti antaneet auton sille, jolta parhaimman hinnan saavat.

      Jos noudamme autoa myöhään, olemme varmistaneet, että kioski on auki, mutta tämä on tietenkin ihan eri asia, kuin se, että sanotaan, että sorry vaan, autosi on vuokrattu pois, koska et hakenut sitä esim. klo 15 mennessä.

      Vuokraamothan pyytävät usein lennonnumeron, joten kyllä heidän pitäisi nähdä, jos joku lento myöhästyy.

  • Ensimmäinen kokemus icarhireinsurance.com:ista on sitten takana (kohta).

    “The assessment of your claim for the costs incurred below your CDW policy excess amount has now been completed.

    A payment of €324.76 will be transferred to your bank account within the next 5-10 working days, in settlement of your claim.”

    Firma käytännössä välittää vakuutusta eli heillä on takana kaksi isompaa vakuutusyhtiötä, joiden sivuilta itse prosessi menee. icarhireinsurance.com:iin otin yhteyttä koska Allianz UK:n palvelu oli ollut viikon rikki, jolloin he vastasivat kyllä suhteellisen nopeasti “heillä on varmaankin jotain ongelmia, tähän osoitteeseen voit lähettää tiedot sähköpostitse”. Jäin kuitenkin odottamaan että palvelu alkaisi toimia jälleen.

    Tämän voi lukea myös siten että jos olisi vaikeammasta tapauksesta kyse tai ongelmatilanne, ei kannata odottaa helppoa elämää.

    Toisella viikolla Allianz UK:n palvelu alkoi taas toimia, normaalia enterprise-tason käyttökokemusta eli jos Posti, VR, Finnair, yms. ovat toimivia verkkopalveluita niin Allianz UK:n kanssakin pärjää. Jos verenpaine nousee huonosta verkkopalvelusta, kannattaa vetää henkeen ennen korvausvaatimuksen tekemistä.

    Parin viikon päästä täti palasi asiaan ja pyysi “Certificate of Insurance” dokumenttia. Tuo PDF kertoo että sinulla on vakuutus. Kenties taustalla on joku brittiläinen yksityisyydensuoja eli he eivät tiedä pelkällä vakuutuksen numerolla mistä vakuutuksesta on kyse, vakuutusyhtiö kun ovat..

    Jokatapauksessa tästä reilu viikko ja tuli kuittaus että asia käsitelty ja shekki on laitettu matkaan. Vuoden vakuutus Eurooppaan maksaa reilut 50€ eli tässä mielessä vakuutus maksoi itsensä takaisin, vuokrayhtiöltäkin vakuutus olisi tullut kalliimmaksi jo tälläisellä neljän päivän matkalla.

    Europcar lähetti erinomaiset PDF-laskut ja vahinkoraportit kuvineen, joka helpotti claimin tekoa huomattavasti. Claimin tekoa helpotti myös että kyseessä oli naarmu eikä esimerkiksi tilanne, jossa olisi ollut kolmas osapuoli läsnä. Voi olla että kun claim oli vain reilut 300€ eikä koko excess 1500€, sekin helpotti käsittelyä.

    Eli mitä tästä nyt sanoisi, yhtä mukavaa kuin vakuutusyhtiöiden kanssa asiointi aina 🙂 Jätämme varmaankin tuon vakuutuksen “naarmuvakuutukseksi” mutta en liputa edelleenkään isoon ääneen että se korvaa täysin autovuokraamon tarjonnan. Jos autovuokraamon vakuutus ei ole kallis, sen ottaminen helpottaa elämää.

    • KIITOS kokemuksen jakamisesta. Ihan älyttmän mahtavaa kuulla oikeita kokemuksia, vaikka sinulle se tietenkään ei ole yhtä riemukasta… :/

      Meillähän on se tilanne, että tuota ei ole koskaan jouduttu vielä kokeilemeen (kop-kop). Toivottavasti näin myös jatkossa jatketaan.

      Vakuutuksen voimassaolo on kuitenkin säästänyt omavastuunpoistoissa satoja euroja verrattuna vuokra-autojenyhtiöide tarjoamiin vakuutuksiin.

      Vakuutusyhtiöiden/isojen firmojen kanssa asiointi on aina yhtä kivaa. Nimimerkillä 1600 euroa Finnairilta ja 1000 euroa Eurooppalaisesta matkavakuutuksesta edelleen kaipaileva asiakas!

  • Pitkän Italian viikonlopun jäljiltä pääsemme kokeilemaan icarhireinsurance:n toimivuutta.

    Mitä todennäköisemmin hotellin parkkipaikalla oli osuttu etupuskuriin n. 10-15 cm jälki. Odotin jo pahinta eli koko 1200 euron omavastuun veloittamista mutta Europcar oli varsin säädyllinen, 75 euron “Damage Admin Fee” ja 238 euron “Damage surcharge”. En usko että autoa mitenkään korjaavat.

    Tarkistan toki vielä hotellin vastauksen mutta jännä nähdä meneekö kuinka paljon säätämiseksi vai täysin kivuttomasti.

    • Tuskin korjaavat. Merkkaavat vain vahinkona ja eikun seuraavalle vuokraajalle.

      Kerrohan sitten, miten tarina jatkui 🙂

      Meillä on nyt säätöä SIXT:in kanssa. Palautimme auton Madeiralla aivan varmasti tankki täynnä, niin niinhän sieltä tuli veloitus “Tankin täyttämisestä = 45 euroa”. Pyysivät kuittia todisteeksi tankkauksesta, jota meillä ei tietenkään ollut. Meillä oli kuitenkin paperi, jossa palauttaessa sanotaan auton olevan OK. Teppo vääntää sähköpostitse nyt asiaa vuokraamon kanssa

      • “Server Error
        An error has occurred”

        Ainakaan ei ala hyvin kun tuo Allianz UK:n sivuille menevä claim-sivusto ei edes kirjaudu sisään. Europcarille tällä kertaa plussaa siitä että PDF-materiaalit koko kuviosta tuli sähköpostitse hyvin.

        Itse otan nykyään kuvan mittarista siten että niin km kuin bensan määrä näkyy, ja säilytän kuitin (tai otan siitä kuvan — kännykkä on hyvä arkistointiväline). Pyrin tekemään nuo sen verran näkyvästi että myös autovuokraamon täti tai setä huomaa.. Pari kertaa tullut myös kierrettyä auto videolle.

        Hyvä että muistutit Sixtistä, eivät olekaan vielä Islannista lähettäneet kuittia veloituksista. Heidän autovuokraukset olivat siellä muihin nähden edulliset mutta homma ei sujunut kuin Strömsössä. Auton nouto kesti 1.5 tuntia vaikka kaikki tiedot oli täytetty etukäteen, lisäksi vuokraukseen tuli lisäkilometrejä sen verran että loppusumma tuplaantui — eli samanhintaiseksi kuin muillakin. Omanlaisena scam sekin kun varmasti tietävät että km-raja tulee helposti täyteen..

        Meillä on vuosien varrella ollut suurinpiirtein jokaisen vuokraamon kanssa jotain eli sinällään suhtaudun kaikkiin neutraalisti ja “odotan että ongelmia on aina”. Sen verran on matkan varrella oppinut että en suostu maksamaan etukäteen mitään enää. Jenkeissä tuli kerran tiskin takana olleen idiootin kanssa vääntöä siitä kun kortissa luki “credit/debit” ja kaveri oli sitä mieltä ettei debit kortit käy. Huijasi sitten loppupeleissä vuokrauksen tuplahintaiseksi eli samanverran uusia veloituksia kuin mitä oli jo tullut maksettua ennakkoon. Never again.

  • Olen muutamalta kaverilta kuullut samanlaisia kertomuksia siitä, kuinka juurikin lentokentällä vuokraamossa yritetään myydä lisää vakuutuksia, parempia/isompia autoja. Itsellä surkein kokemus BUDGET MIAMI… Olimme varanneet Luxury auton, mutta siinä tiskillä kaveri rupesi kauppaamaan heti toista autoa, koska varaamamme on muka niin pieni, ettei tavaramme sinne kunnolla mahdu. Kuvastossa automalleja/merkkejä, meille täysin tuntemattomia, oli vaikka kuinka monta… päädyimme siis vaihtamaan virkailijan suosituksesta, kun ei ole paljoa jo varaamaamme kalliimpi. No, kuinkas sitten kävikää, vuokraamosta tuli 400€ lisälasku… eihän se nyt muuten ehkä olisi pahalta tuntunut, mutta BUDGETin nettihinnaston mukaan varaamamme Luxury-auton vuokra oli “paljon” kalliimpi, kuin virkailija meille “myymän”. Luonnollisestii tein Budgetille asiasta valituksen, joka meni kuuroille korville. Otin yhteyttä myös matkatoimistoon, joka meille matkan välitti, mutta hekin vain levittelivät käsiään. Surkein palvelu on ennen tätä ollut AVIS vuokraamolla, joka on nyt BUDGET mukaan luettuna boikotissa.

    • Tuo on muuten hyvin yleistä, että kysytään kuinka monta teitä on ja sitten sanotaan, että ei mahdu laukut takakonttiin tms. Ja katinkontit. Aina on mahtunut.

      Matkatoimistolle ei tuo valitus sinällään kuulu, mutta on heidänkin hyvä tietää millaista toimintaa autovuokraamo harrastaa, jos erityisesti jotain toimistoa suositelevat.

      Vuokraamoilla on tapana esittää lisähinta pilkottuna, eli varminta on kysyä kuinka paljon enemmän tämä maksaa per päivä ja laskea sitten itse, paljonko lisähintaa tulee vuokra-ajalle.

      Viimeksi kun otimme Jenkeistä auton, saimme Volvon. Ei siinä mitään, hyvä auto, mutta mieluimmin olisin ajanut jollain “amerikanraudalla” : )

      Varasimme itse juuri autoa Saksaan ja törmäsimme jälleen mitä omistuisempiin hinnotteluihin. Nyt kuitenkin onnisti, sillä Europcar tarjosi Herzin autoa satoja eutoja halvemmalla kuin Herz itse. Katsotaan nyt, mikä auto sieltä sitten löytyy… Pitäisi tulla iso Mersu, mutta ainahan näissä voi olla yllätyksiä.

  • Hyvä ja kattava postaus! Tuo vuosi vakuutus tuntuisi erinomaiselta idealta, jos se onnistuisi.

    Karibialla on järkevämmäksi tullut vuokrata autot mies ja koira -firmoilta, jota paikalliset on suositellut. Autojen laatu ei ihan uutta aina vastaa, mutta sopeutuu paremmin ympäristöön ja hinta murto-osa merkkivuokraamoista. Käytännössä toiminut aika.

    Etelä-Afrikassa hajosi peili kokonaan vuokra-autosta, oli myös mies ja koira -liike. Toi auton kämpille ja viikon jälkeen heitti takaisin kaupungille. Peilin hajoaminen oli kuulemma normaalia kulumista eli ei veloitettu lisää. Ihmetteli, että oli itse joutunut Sveitsissä maksaan 200 frangia pienestä naarmusta.

    Euroopassa suosin kyllä näitä ns. merkkivuokraamoita.

  • Helmikuussa 2017 vuokrasimme auton Alicanten kentältä RecordGo -nimisestä vuokraamosta. Näistä blogissakin kerrotuista vaaroista viisastuneena tein jo buukkauksen ja tinkimiset valmiiksi sähköpostilla pari viikkoa ennen vuokrauksen alkua. Ensimmäinen iloinen yllätys oli se, että varaamamme auto (Nissan Juke diesel) Oli jo heidän laskemaansa tarjoukseen verrattuna n. 30 € halvempi kymmeneltä päivältä. Kaikki meni mallikkaasti sekä noudossa että palautuksessa. Pari viikkoa reisun jälkeen ihmettelin, että mikä suoritus on tullut Visalleni. RecordGo oli maksanut 15,50 € palautusta vielä sen vuoksi,kun tankissa oli niin paljon dieseliä jäljellä, kyseessä oli siis täydestä tyhjään sopimus. Olin toki sinne ostanutkin parillakympillä lisää varmistaakseni kentälle pääsyn. Mutta mielestäni oli reilua toimintaa vuokraamolta 😀

    • On tosiaan reilua! Eli RecordGo saa kyllä täydet pisteet.

      Koskaan ei ole käynyt meille noin, että auton hinta putoaisi kentällä tai rahaa tulisi takaksin!!

      Tai no kerran, mutta sitä ei voi laskea “länsimaiseksi” kokemukseksi. Balilla tosiaan autosta loppui bensa, ennen kuin pääsimme edes liikkelle. Vuokraamon kaveri haki sitä litran pullollisen jostain, jotta pääsimme nilkuttamaan huoltoasemalle täyttämään tankin. Silloin hinta taisi alentua joitakin kymmeniä senttejä 😀

  • EDIT 17.10.2016 tarkkaavaiselta lukijalta tuli viestiä, että Insurance4carhire vakuutus on muuttunut ja korvaa nykyisin vain, mikäli on UK:n, Hollannin, Ranskan, Espanjan, Italian tai Saksan kansalainen. Asiaa on nyt pyöritelty ja toinen lukija oli saanut 5.10.2016 kyselyynsä seuraavanlaisen vastauksen. “To qualify for one of our policy’s you must hold a full driving licence of any nationality, be aged between 21-85 and reside within UK, Spain, Netherlands, Germany, Italy or France. Laitoimme oman kyselymme vielä menemään, koska uusimme vakuutuksemme juuri, mutta noilla ehdoilla tuossa vakuutuksessa ei luonnollisesti ole mitään järkeä.

    • Miten tämä tiedustelu päättyi? Itse en FAQista löytänyt mitään tuollaista rajausta missä maaassa pitäisi asua??

      • Lisään vielä niin että luin siis IhireCarInsurancen -sivuja, joita luulin teidän käyttävän (ainakin blogitekstin mukaan?!). Niin tuon ko. sivuston FAQeista ymmärsin että EEA maassa asuminen riittää.

        Tuo lukija taas viittasi tuohon INsurance4carhireen jossa tosiaan on lyhyt lista kelpoisista asuinmaista.

      • Eli meillä oli alkujaan vakuutus Insurance4carhire nimisestä firmasta. Silloin kun otimme vakuutuksen, tuo vakuutus kattoi maita hyvin laajasti. Tämän jälkeen saimme lukijan kautta tiedon, että vakuutuksen ehdot ovat muuttuneet. Tiedustelimme asiaa ja vastaus oli se, että Suomi ei ole enää hyväksyttyjen listalla. Tarkalleen ottaen he vastasivat:

        Dear Teppo,

        Thank you for your email.

        We have made some changes; To qualify for one of our policy’s you must hold a full driving licence of any nationality, be aged between 21-85 and reside within UK, Spain, Netherlands, Germany, Italy or France.

        We have opted to only promote the product within in the designated countries based on a strategic review of the local legal and regulatory requirements and a commercial recognition that it is not viable to promote the product in all countries of the EEA.

        I apologise for any inconvenience caused.

        Otimme sitten tilalle vakuutuksen tuolta iCarhireinsurance.com vakuutusyhtiöstä, mihin nyt blogitekstissäkin viitataan.

  • Tänä kesänä törmättiin uuteen maksuun, jonka nimi oli muistaakseni Airport surcharge ja se lisäsi 23% vuokrauksen hintaa. Koskaan en tosiaan ole tällaiseen törmännyt ja Avis perusteli tätä, että tälläinen kuuluu Münchenin lentokentällä maksaa. Outoa, koska on autoja ennenkin sieltä vuokrattu. Onko tuttua?

  • Heips, kannattaa huomata, että insurance4carhiren policyn mukaan nykyään vakuutus korvaa vain jos olet UK:n, Hollannin, Ranskan, Espanjan, Italian tai Saksan kansalainen. Tämä lienee muuttunut tämän vuoden aikana, sillä meidän alkuvuodesta ostamassa säännöissä käyvät vielä kaikki EEA (Europen Economic Area) -maat, joihin Suomikin siis kuuluu.

    “To purchase insurance4carhire policies you must be resident in the UK, The Netherlands’, France, Spain, Italy or Germany.” http://www.insurance4carhire.com/faqs

    En tiedä, tuleeko tuosta noottia vakuutusta ostettaessa, mutta jos ei, niin saattaapa mennä joltakin ohi ja rahat kaivoon.

    Ehkä blogitekstikin voisi päivitellä, niin saadaan tietoa liikkeelle? 🙂

    • Terve Mikko!

      En kyllä mitenkään löydä tuolta kohtaa, jossa kerrottaisiin, että “vakuutus korvaa vain jos olet UK:n, Hollannin, Ranskan, Espanjan, Italian tai Saksan kansalainen”? Voisitko laittaa siihen kohtaan linkin tai suoran lainauksen.

      Löydän vain kohdan, jossa kerrotaan, että vakuutus on ihan normaalisti voimassa EEA:n -maissa asuville. “4. You must be a permanent resident in European Economic Area (EEA)”. Tämä on siis lainausehdoista, jotka löytyvät täältä http://www.insurance4carhire.com/media/648/annualukeurope.pdf

    • Mikko on oikeassa. Tällainen vastausviesti/täsmennys tuli kyselyyni asiasta 5.10.2016 eli voit olla kyllä kansalaisuudeltasi suomalainen, jos asut jossakin ao. maassa:

      “To qualify for one of our policy’s you must hold a full driving licence of any nationality, be aged between 21-85 and reside within UK, Spain, Netherlands, Germany, Italy or France.

      ANV; the insurers of the policies we provide implemented this residency restriction on the 1st July 2016.

      I apologise for any inconvenience caused.”

      • Jaahas… :/

        Päivitetäänpä blogiteksti tämän osalta! Kiitos.
        Laitetiin myös viesti tuonne firmaan, että tämä lähentelee jo huijausta. Olemme kuitenkin ottaneet vakuutuksen jo ajat sitten, joten yksipuolisesti sääntöjen muuttaminen on vähän tylsä juttu.Katsotaan mitä vastaavat.

  • Tel Avivissa vuokrattiin auto sixt-vuokraamosta. Palautus myöhästyi 10 minuuttia. Virkailija sanoi, että toimisto on sulkeutunut perjantaina klo 12. Aukee maanantaina, silloin voi palauttaa. Meillä lähti lento la klo 1.20. Sanoi, että voi palauttaa lentokentälle. Palautimme sen illalla, silti maksoimme 5 päivän vuokran, vaikka päiväksi olimme vuokranneet.

    • Voi ei… Siis eihän noin voi tehdä?? Miten luottoyhtiö suhtautui. Kai sanoit, että ei saa laittaa maksuun.

      Olemme nyt juuri vuokranneet Saksasta Sixtin kautta jällen ison farkun alle pariksi viikoksi. Aina on kaikki mennyt hyvin. Toivottavasti edellen…

  • Hyvä artikkeli. Olen vuokraillut autoja reilun kymmenen vuoden aikana vähän sieltä sun täältä. Enimmäkseen Euroopasta, mutta myös USA:n suunnalta.

    Olen onnistunut välttymään isommilta ongelmilta ja ainoa epäselvyys oli joskus 2008 Saksasta Sixtiltä vuokraamani auton kanssa. Siinä oli jo noudettaessa naarmu takapuskurissa, mistä olin heti kuvan. Kun palautin auton, sen vastaanottanut henkilö ketseli naarnua, mutta ei sanonut mitään. Myöhemmin sain kirjeen kotiin Suomeen, jossa sanottiin, että autossa on vahinko ja pyydettiin merkitsemään vahinkokohta kierjeessä olevaan auton kuvaan ja palauttamaan kuva Sixtille. Vastasin siihen, että vuokraukseni aikana autoon ei tullut mitään vahinkoja, eikä sellaisista minulle autoa vastaanotettaessa mainittu. Asiasta ei kuulunut sen enempää.

    Tuo jutun alussa mainittu Insurance4carhire palvelu on minulle uusi, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko kenelläkään kokemuksia siitä? Eli miten toimii jos on tarve hakea korvausta?

    • Kiitos!

      Moni vuoraamo tuntuu vähän kokeilevan, joska asiakas olisi höynäytettävissä. Tylsää…

      Insurance4carhire palvelusta, ts. siitä miten toimii korvausten kanssa olisi mielenkiintoista tosiaan kuulla kokemuksia. Meillä ei ole ollut (kop-kop) tarvetta vielä testailla…

  • Heippa!

    Yritän varata autoa Roomasta Terminiltä vuorokaudeksi. Sopivia autoja onkin tullut eteen mutta nyt olen ymmällä tuon omavastuun suhteen jonka ottavat luottokortilta ajon ajaksi ja palauttavat sitten jos ei ole mitään tapahtunut. Onko firmaa joka ei tätä tee? Nimittäin ei minulla luottokorttia josta voisi vetäistä toista tuhatta noin vain.

    • Ilman luottokorttia jossa on riittävä limitti, on kyllä aika hankala vuokrailla autoa. Dubaissa näin jonkun pikku kioskin, josta sai ilman luottokortiia auton alleen, missään muualla en ole vastaavaan törmännyt.

      Nosta kortin luottorajaa matkan ajaksi, niin sillähän se hoituu. Ei varmaan tule paljoa kustannuksia siitä.

  • Kiitos kaiken kattavasta postauksesta. Itse olen vuokraamassa ensimmäistä kertaa autoa espanjasta ja voin sanoa että ennen tätä postaustasi olin enemmän kuin sekasin vakuutuksista ja takuusummista. Käykö luottokortiksi visa electron?

    • No. Vastaan Marille kun maili osui silmään . Lentokentällähän on parkkihalli valtava. Sieltä on vaikea osata ulos jos ei oikein tiedä missä on. Kannattaa tutkia ulospääsy ennen kun ottaa auton alleen ? Jos fugessa tai missä tahansa googleta Mapsista reitti majapaikkaan. Eksyt varmasti. Ajele ensin lyhyitä matkoja, että totut liikenteeseen. Rauhallisuus ja varovaisuus on paras tae säästyä kolhuilta. HYVÄÄ MATKAA.

  • Olen autoillut Espanjassa, Kanarilla ja muuallakin lomaillessa kymmeniä vuosia. Aina sattuu ja tapahtuu. Milloin rikotaan ikkuna ja viedään tavarat. Muistakaa aina yksi asia: jos jätätte auton ilman valvontaa ja lukittunakin ( tarkista ovet ja ikkunat ) ettei sisälle jää mitää näkyville, ei edes muovipussia lattialle. Kun tulet takaisin, onko se samassa kunnossa kun jätit siihen parkkiin. Jos on tullut naarmuja ym. Kutsu poliisit ja tai todistajia paikalle. Siitä vuokrauksesta vaikkapa Malagassa. Älä pidä tiskillä kiirettä. Tutki paperit mitä saat. Olen ostanut joskus lisävakuutuksen tiskiltä. Miksi ? Riippuu siitä kuka on vuokraaja, siis myyjä, ja mikä on auton omistava firma. Kun olet jonossa, seuraa henkilökuntaa, joku heistä on aina tuntuu sinulle parhaalta, mene hänen luokseen. Jos ostat häneltä myös lisävakuutuksen, saat varmaan myös sellaisen ajoneuvon jonka olet halunnut vuokrata. Ennenkun lähdet liikkeelle, tarkista kaikki oleellinen. Jos huomautettavaa löytyy, kutsu henkilökunta paikalle. Jos et hyväksy autoa, vaadi toinen tilalle. Minä teen näin. Kaikki on toiminut tähän asti hyvin. Ole vakuuttava mutta älä rähjää. Se toimii.

  • Olet kirjoittanut noista välitysfirmoista ja sanonut, etteivät ole yhtä hyviä kuin arvostetut firmat. Olen tähän saakka ollut tyytyväinen economycarrentals.comin toimintaan ja hintoihin, mutta nyt taisi tulla sen suhteen loppu.
    Muuten kaikki ok, mutta vaikka olimme tilanneet Münchenistä jo ajoissa autom.vaihteisen MB A-tyyppisen auton meille annettiin Skoda Citigo, joka on ns. kaupunkiauto. Toinen autom.vaihteinen auto olisi kuulemma ollut 7-paikkainen auto. No, ehkä ei kuitenkaan.
    Hauska pelihän toi loppujen lopuksi oli Alpeilla ja Saksan moottoritiellä oli, mutta, jos tilaa jotain, luulisi sellaisen saavan. Hintakin taisi olla ihan sama kuin alkuperäisen tilauksen, mutta ei viitsi…

    Ensi kerralla kyllä tilaus suoraan luotetulta toimijalta.

    • Joo, noilla taitaa olla ihan omat luokkansa tyyliin Mersu tai vastaava, ja siten se vastaava on juurikin jotain ihan muuta…

      Tavallaan hyvä tuuri, että saitte kuitenkin auton alle. Joskushan nuo vaan levittelee käsiään kun ei ole autoja.

      Kyllähän sitä melkein millä vaan ajaa, mutta kun on fiilistellyt mielikuvissaan upeaa isoa autoa, ja sitten saa Golfin avaimet, niin hetken joutuu lomafiilistaä hakemaan.

  • Kerronpa tähän väliin kokemuksen Algherosta Sardiniasta viime kuulta. Otin Avisilta neljäksi päiväksi A-luokan auton (esim. Fiat 500) hintaan 139 e, varauksen olin tehnyt paria kuukautta aiemmin. Minulla oli autoluokan korotus-voucher ja sain valita Renault Clion ja Dacia Dusterin välillä jälkimmäiseen päätyen. Täysvakuutus oli 30 e päivä eli taidanpa harkita kolmannen osapuolen vakuutusturvaa jatkossa, kiitos blogistille vinkistä!

    Kaikki paperit oli valmiina ja nouto sujui nopeasti. Mutta se palautus olikin hauska tapaus. Päätin palauttaa auton jo edellisenä iltana kun aamulla olikin sitten muuta ohjelmaa. Lähdin hyvissä ajoin viemään autoa, jotta ehtisin tankata eli löytää aseman, jossa käy ulkomainen luottokortti. Tämä ei ole itsestään selvää joka paikassa Italiaa ja vasta neljännellä asemalla onnistui. Tarkistin vielä netistä , että vuokraamo oli auki kuten muistin ovesta nähneeni. No eipä ollut, vaikka lappu ovessa sanoi selvästi että auki jopa päivä klo xx -xx. Tietenkään siellä ei ollut avainlaatikkoakaan. Voihan video! Painoin kiinni olleen vuokraamon sisäänpäin aukeavia parilasiovia sen verran voimalla että sain heitettyä sisään vuokrasopparikuoren ja avaimet lattialle. Seuravana aamuna soitin heti aamulla vuokraamolle, että onko kaikki OK. Oli kuulemma OK avaimet ja auto ja en ollut ensimmäinen, joka tekee noin. Niin, ja sunnuntai ei tuolla saarella kuulu joukkoon joka päivä eli “tietenkään ei olla auki sunnuntaisin, eihän sunnnuntaisin mikään toimisto auki ole”. Niinpä niin, mutta turistikaudella turistialueella voisi olettaa olevan toisinkin…

    Ja tosiaan muistakaa kaikkien vanhojenkaupunkin liepeillä katsoa sitä ZTL-kylttiä, ettette aja sitä päin!

    • Hyvä, jos voidaan olla hyödyksi!

      Voi hyvää päivää. Niin, eihän se sunnuntai tietenkään ole Italiassa mikään aukiolopäivä. Pitäisihän turistinkin se tietää : D

      Meille sattui kerran niin, että unohdettiin kännykkä autoon, ja mies lähti sitä hakemaan. Toimistossa ei ollut ketään, joten hän etsi auton avaimet laatikosta, haki kännykän autosta ja palautti avaimet toimistoon. Eli tuossa paikassa oli taas hieman liiankin avoimet ovet.

  • Kiitos, hyvä juttu. Päädyin tekemään varauksen finnairin partneri-sivuston kauttaa suoraan Europcarilta. Vuokraamme auton nizzasta. Perushinta oli halvin (!) ja otin myös suoraan 2. kuskin ja täyden vakuutuksen. Tuo oli toki kalliimpi suoraan otettuna, mutta ei tarvitse erikseen tehdä hakemuksia….

    Nyt ei pitäisi tulla ylimääräisiä maksuja, toivottavasti. Muistaakseni näitä tuli viimeiksi Avikselta samalta kentältä, mutta se ei suoraan liittynyt brokeriin.

    • Kiitos Jouko!

      Europcar on kyllä varma valinta. Jonkun verran olen nähnyt valituksia siitä, että laskuttavat polttoaineen jälkikäteen. Kyse on varmaankin ollut siitä, että vuokraaja ei ole tajunnut, että tankki tulee palauttaa täytenä, jos niin on papereissa sovittu.

      Kyllä kaikkien vakuutusten ym. hoitaminen jo kotona on kaikista helpointa, vaikka se voikin vähän enemmän maksaa. On inhottavaa, jos tiskillä pitää kiireessä ruveta miettimään, mitä kaikkea ylimääräistä tähän nyt oikeasti tarvitsee ottaa.

      Nizza on ihana paikka. Ollaan kahdesti oltu siellä muutama päivä, ja sitten jatkettu eteenpäin. Kaunista maisemaa ja mielenkiintoisia paikkoja on tarjolla vaikka kuinka.

      Mukavaa matkaa.

  • Olisi edessä minibussin vuokraus melkein kuukaudeksi Barcelonasta ja nyt on epävarmaa mistä vuokraa kun hintaerot noiden suurten (Avis, Budget, Europcar yms.) ja halvimpien Goldcar, Centauro yms. ovat aika isot. Lisäksi omavastuun poiston hinnat ovat aika suolaisia noilla tunnetuimmilla (vajaa 30e/pvä) eli tulisi sellainen 700-800e hintaa jo tuolle pelkästään. Kommentteja/suosituksia?

    • Pahoittelut, että en heti ole vastannut. Olen Espanjassa nyt ja ihan reaaliajassa en näe kommentteja.

      Suositus. Unohda välittäjät, eli nuo halvimmat. Niissä ei oikein voi voittaa Espanjassa. Kannattaa googlailla noiden firmojen asiakaspalvelua ja rahastuksia, niin tajuaa, että lomaansa ei kannata moisten takia pilata. Heillä ei ole OMIA autoja, eli voi sattua niin, että seisotte seurueen kanssa lentokentällä ja autoa ei yksinkertaisesti ole, eikä mitään muutakaan siihen tilalle! Näin on meille käynyt muutamaan otteeseen ja silloin nousee sauhu korvista ja rahaa palaa, kun pitää ottaa auto kun auto alle. Ei sieltä koskaan ole mitään hyvityksiä saanut jälkikäteen.

      Sitten on tietty selainenkin, että halvalla ei usein hyvää saa, eli voi saada alle jonkun kamalan vispaavan kolaroidun kotteron. Ei ole kiva ajaa sellasella kuukautta.

      Minibussia ei olla koskaan vuokrattu, mutta eiköhän siihenkin sovi sama ajatusmalli. Kun on iso firma, jolla on omia autoja, niin hommat hoituu, kuten on sovittu. Nyt otettiin Sixtin auto, kuten myös kesäksi Italiaan ollaan jo varattu heitä menopeli. Homma toimi toisi hyvin. Ei mitään ylimääräisiä vakuutuksentyrkytyksiä ym. Auto oli just sellainen kun piti jne.

      Eli laske KAIKKI kulut ja mieti sitten mikä olisi se kustannustehokkain. Kun lukee niitä pienellä präntättyjä tekstejä tankkityhjänä palautuksista ja vaadituista omavastuunpoistoista, ja omistuisista vakuutusehdoista, niin halvastakin voi tulla yllättävän kallis. 800 euroa on tietty tosi paljon rahaa, mutta kun sen jakaa kuukaudelle ja kaikille matkustajille, niin en mä lähtisi kamalasti sitä ihan halvinta hakemaan, vaan sopivinta.

      Toivottavasti saatte hyvän auton ja lomasta tulee kiva!

      • Kiitos vastauksesta. Samaa itsekin olen miettinyt eli isojen firmojen kanssa homma varmasti toimii. Tosin ihan hyvin toimi Malagassa toissa kesänä Malagacar-firman kanssakin vaikka onnistuin naarmuttamaan autoa. Oli kuitenkin täysvakuutus niin ei tarvinnut mitään maksella palautuksen yhteydessä. Tuo Insurance4carhire oli itselle ihan uusi tuttavuus, täytyy tutkia tarkemmin.

        Goldcarista olen lukenut montakin huonoa kokemusta eli halvalla ei saa hyvää.

  • Paljon hyvää asiaa.

    Yksityiskohdissa on hyvä muistaa että ne ovat usein maakohtaisia, esimerkiksi Australia on hyvä esimerkki siitä että asiakkaiden huijaus on tehty varsin vaikeaksi, kaikki autot on lähtökohtaisesti vakuutettuja jne. jolloin ainoa tapa millä asiakkailta voidaan nyhtää lisärahaa on omavastuu. Meillä kävi Hertzin kanssa NSW:ssä siten että joku sankari oli vetänyt avaimella skraadut molemmille puolille, Hertziltä lähtiessä jäimme käsitykseen että ei se mitään, pieni juttu (niinhän se olisikin, satasella meikattaisiin kuntoon koska ei ollut syvä naarmu). 2500 euron laskuhan siitä tuli neljän kuukauden päästä. Nyt, melkein vuoden päästä paikallinen perintätoimisto haluaisi että otetaan yhteyttä maksamattoman laskun takia — sama summa, laskussa credit card-lisämaksu. Lähetin kuitin veloituksesta ja kerroin minne saavat tunkea itsensä.. Hyvä puoli tapauksessa oli se, että kyseessä oli premium-auto ja olivat jo aiemmin vuodesta lähettäneet ilmoituksen siitä että vahinko on korvattu vakuutuksella, hyvitys luottokortille (pari kk ennen veloitusta) ja maininta että jos saavat lisää korvauksia takaisin, palauttavat nekin.

    Aiemmin autoille ei ole käynyt mitään mutta tiedänpähän jatkossa “sulkea” tapaukset heti. Hertz Australiaa emme enää käytä koskaan.

    Toinen mitä en tee enää koskaan on maksaa etukäteen autovuokraa, varsinkaan brokerin kautta. Brokerin kautta budgetille vuokrattu auto, kaiken piti kuulua hintaan. Tiskillä kuitenkin tuli nippu lisämaksuja, “joita ei voinut poistaa koska ne on tilattu”. Bonuksena normaali moderni credit/debit-kortti ei käynyt luottokorttina, jonka takia piti vaihtaa kuljettajaa eli lisäkuljettajan lisä. Käytännössä loppuhinta tuplaantui vaikka kuvittelin maksaneeni kaiken etukäteen.

    Jos rahat eivät olisi olleet brokerin kautta sisässä, olisin kävellyt ulos. Loput ko. jenkkimatkasta tulikin sitten tehtyä Hertz Goldin avulla, joka Gold-jäsenyydellä tuntui antavan varsin kilpailukykyisiä hintoja — ko. maassa, ei välttämättä muualla. Parhaimmillaan Hertz Goldilla varattaessa taululla on suoraan tieto mistä parkkiruudusta auto löytyy, suoraan autolle, ja nimi paperiin portilla lähtiessä.

    Ja mitä tulee maihin, niin vaihtamalla varaussivun kotimaan toiseen hinnatkin yleensä muuttuvat, samoin ehdot. Joku auto saattaa olla samanhintainen suomalaiselle ja amerikkalaiselle mutta suomalainen saa rajoittamattomat kilometrit. Joskus auto taas on merkittävästi halvempi amerikkalaiselle, kun ovat tottuneet halpoihin vuokra-autoihin. Itse olen valtaosan autoista vuokrannut väärällä kotimaalla, esimerkiksi Barcelonassa hintaero oli todella suuri, Italiassa taas esimerkiksi Fiat 500:sta ei amerikkalaisille tarjottu ollenkaan vaihtoehdoissa eli valikoimakin vaihtelee. Tiskillä ketään ei asia kiinnosta eikä varaustiedoissakaan asia oikeastaan näy.

    Yritän yleensä ottaa kuvat autosta eri puolilta ennen lähtöä, samoin palauttaessa ja myös bensamittarista. Samalla kannattaa ottaa kuva viimeisestä tankkauskuitista. Esimerkiksi LAX:issa on tyypillinen scam se, että saa lisälaskun bensoista. Moni on kyllä käynyt lähimmällä bensa-asemalle — joka on kuuluisa siitä, ettei se anna kuittia. Yleensä auttaa jos henkilökunta näkee että ottaa kuvia — saattavat jättää huijauksen yrittämisen seuraavalle asiakkaalle.

    Kaikenkaikkiaan systeemi on syvältä mutta jos vuokrafirmat huijaavat asiakkaita minkä vain pystyvät niin yritän itse tehdä samaa — niin hankkimalla halvimman mahdollisen hinnan kuin ottamalla kaikki mahdolliset todisteet vuokrauksestani.

  • Autovuokrauksessa lienee monenlaista sudenkuoppaa, mutta itselläni – vaikka aika huolettomasti olen vuokraushommiin lähtenyt – ei ikinä suurempia ongelmia ole ollut. Vaikka lähtökohtaisesti en ota ikinä mitään lisävakuutuksia tai lisämaksullisia tuotteita ja autona on halvin mahdollinen kottero. Asiaa ei siis kannattane liikaa stressata. Maailmassa kun voi sattua kaikenlaista.

    Netistä, hakukoneiden kautta, varatessa suosin myöskin suurempia ja tunnetumpia firmoja, mutta mikäli pystyn muodostamaan firmaan (käytännössä omistajaan) jonkun suoran kontaktin, on se mielestäni parempi. Pienyrittäjän kanssa kun saa yleensä sovittua ihan kaikesta, kun taas jonkun korporaation edustajan kanssa ei pahimmillaan mistään. Se on sitten niin kun säännöissä on kirjoitettu, juuri niissä säännöissä jotka lähtökohtaisesti ovat aina vuokraajalle epäedullisia. Ja pikkufirman kolhuinenkin kiesi kelpaa minulle myös hyvin. Eipä ole niin tarkkaa ja stressaavaa se ajaminen. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

    Teneriffalla jouduin juuri hiljan ensimmäistä kertaa jonkinasteisen lisämaksun uhriksi. Yli kaksi viikkoisen vuokra-ajan jälkeen tankin sai palauttaa tyhjänä. Tankkausmaksu oli 70,- euroa. Kello oli yksitoista illalla, joten en ruvennut inttämään. Osasyynä tosin oli, että en tiennyt bensan olevan saarella niin halpaa (1 eur/ litra). No, ajoin tankin tyhjäksi, mutta tankkausrahalla se olisi täyttynyt lähes kaksi kertaa. Ensi kerralla inttäisin. Tyttö Aviksen tiskillä sanoi tuon olevan vuokrausehdoissa. Ei ollut. Ei ollut ihmekään, että pyysivät vielä erillisen kuittauksen bensakohtaan sopimuksessa. Tiesivät vetävänsä kotiin päin.

    Tuota autoa ei muuten lainkaan katsottu yhdessä. Sain avaimet, kiersin auton pimeässä ja lähdin ajamaan. Ajatukseni oli kuvata auto päivänvalossa, mutta sekin jäi. Vaan eipä mitään, palauttaessani peliä vastaanottotarkistus oli aivan yhtä leväperäinen kuin omanikin, ehkä viidentoistasekunnin mittainen.

    • Niin vielä selvennän, sitä tankkausmaksua ei siis vuokraamon mukaan voinut jättää maksamatta. Pakollinen maksu, käytännössä piilokatetta vuokraamolle.

    • Olet oikeassa. Turha tuosta on ressiä repiä 🙂 Maailma on monimutkainen paikka ja aina sattuu ja tapahtuu, vaikka kuinka varmistelisi asioita.

      Pienyrittäjän kanssa asioidessa saa ainakin välillä hyvät naurut. Chiang Maissa kun merkittiin kolhuja kotterosta ylös, ei siihen kuvaan oikeastaan jäänyt yhtään kohtaa missä niitä ei olisi ollut. Balilla autosta loppui bensa, ennen kuin päästiin liikkeelle ja sitä tuotiin limupullolla juuri sen verran, että päästiin bensikselle.

      Tuo tankkausmaksu lienee yksi yleisimmistä *usetuksista. Mutta illasta, väsyneenä ei aina jaksa ruveta vääntämään vuokraamon kanssa. Ja heikoilla siinä olisi silti. Ja eihän se aina ole niin kamalan kallista palauttaa tyhjällä tankilla ja antaa niiden hoitaa tankkaus. Riippuu just bensan hinnasta ja siitä palvelumaksusta.

      Niillä kuvilla ei sitten kuitenkaan taida olla mitään merkitystä. Ei vaikka olisi kuinka aika ja päivämäärä näyttää. En ole löytänyt yhtään tapausta, jossa vuokraaja olisi omilla kuvillaa pystynyt osoittamaan jonkun klommon autossa jo olleen. Jos niitä ei ole merkitty siihen paperiin, niin heikoilla on mikäli heittäytyvät hankalaksi. Päätin itse lopettaa sen kuvailun nyt. Parempi ottaa vakuutukset, joiden kanssa ei sitten tarvii pelleillä.

      Alicantessa viimeksi otettiin ja palautettiin auto kokonaan ilman henkilökuntaa. Hauskinta oli, että niillä oli kyllä siellä konttori ja ovet auki, mutta ei ketään paikalla. Oltaisiin voitu ottaa minkätahansa muunkin auton avaimet sekä lähdettäessä, että palauttaessa…

  • Kiitokset hyvästä artikkelista. Itsekin autoja 2-4 kertaa vuodessa ulkomailla vuokraavana on joskus tullut pientä sääntöä erityisesti excessin suhteen. Euroopassa omavastuut CDW ovat olleet suhteellisen “kohtuullisia” vuokraukseen nähden, mutta kun olen menossa pariksi kuukaudeksi Australiaan ja Uuteen-Seelantiin niin siellä omavastuun poistaminen olisi nostanut hintaa 2-3 kertaiseksi (580AUD vuokra 3000AUD omavastuulla vs. ilman omavastuuta 1400AUD kahden viikon vuokraus). Hyvä kun mainitsit tuosta insurance4carhire sivustolta josta otin vakuutuksen excess coveriin vain hintaa 65€/vuosi.

    • Mukavaa jos pidit!

      Tuollaisista pidemmistä vuokrauksista minulla ei olekaan kokemusta. onpa tuossa sinunkin esimerkissä todella kova hinnan muutos ylöspäin!

      Tuo insurance4carhire ei ole kovin pitkään ollut minunkaan tiedossa. Siitä ei kamalasti Suomessa puhuta. Mutta vaikuttaa kyllä hyvin toimivalta, ts. en löytänyt kamalasti mitään negatiivista kirjoittelua siitä.

  • Kannattaa tosiaan tutkia se auto tarkoin, että kaikki toimii, ja joka naarmu ja klommo kirjata siihen vuokrasopimuksen kohtaan, mihin ne auton viat voi merkata. Myös tuulilasi kannattaa tutkia tarkoin. Sitten vuokraamolta kuittaus, ja vasta sen jälkeen liikkeelle. Ei ole itsellä ollut mitään isompaa ongelmaa, nyt vaan parin viime vuoden aikana on alkanut tulla kaikenlaista lisäkulua nimenomaan Espanjassa, ja lisävakuutuksia on yritetty pakkomyydä. Ilmeisesti kilpailu on nyt niin kovaa, että vuokrahinta pyritään saamaan mahdollisimman matalaksi, ja näillä lisämaksuilla kompensoidaan homma kannattavaksi. Virkailijat saavat myös provikat myydyistä vakuutuksista. Pitkässä juoksussahan nämä “huijaukset” kalahtavat firman omaan nilkkaan. Tälläkin hetkellä sivun ylälaidassa vilkkuu Autoeuropen banneri, jossa kaupataan vuokra-autoa Malagasta 2 euron päivävuokralla.

    • En käsitellyt oikeastaan lainkaan tuota puolta, eli sitä kuinka huolellisesti auto kannattaa tutkia, koska jutusta olisi tullut vieläkin pidempi. Hyvä kun tuot tätäkin puolta ilmi. Useissa maissa on muuten voimassa käytäntö, että alle 10 cm naarmuilla ei ole väliä.

      Espanjassa kilpailu on varmasti koventunut, sellainen tuntuma minullakin on. Joku kaipaili niiden huonojen yhtiöiden nimiä ja on minulla tähän yksi antaa, eli Goldcar. Sen kohdalla Lanzarotella oli niin suuret vaikeudet että eipä juuri hymyilyttänyt. Vahvisti vain käsitystäni siitä, että välittäjiä ei kannata käyttää.

      Kun googlettaa autoyhtiön nimiä, saa melko nopeasti tuntuman siihen onko kyseessä hyvä vai huono firma. Myös poikkeuksia löytyy. Muualla hyvin toimiva Europcar saa Frankfurtin kohdalla kovasti haukkuja. Eli oikeastaan kaikkien kohdalla pitäisi olla varovainen.

  • hyvä kirjoitus. lisäksi aina kannattaa tsekata vuokraamon edustajan kanssa kaikki käytännön asiat kotterosta ennen kuin lähdet ajoon – kuten esim mistä aukeaa bensatankki, mitä paikallista löpöä kärry syö, hallintalaitteet ylipäätään… joskus on tullut alle joku eksoottisempi malli, josta on sitten joutunut moottoritiellä satanen lasissa etsimään pitkien valojen säätöjä!

    ja ameriikassa ainakin kannattaa kysellä mahdollisia upgradeja varaamaasi autoon – joskus on tullut varsin hyviä diilejä sedanin päivittämisestä ford mustangiin tms

    • Kiitos! Hyviä lisäyksiä/vinkkejä sinulla.

      Meillä kävi juuri noin ison bemarin kanssa. Moottoritie, karmea kaatosade ja sitten mietitään, että mitenkäs nämä tuulilasinpyyhkimet ja valot _oikeasti_ toimii. Balilla taas huomattiin liian myöhään, että tuulilasin pyyhkimet ei toimi lainkaan.

      Minulle lankeaa aina navigaattorin säätäminen ja se kyllä kannattaisi tehdä ennen kuin lähtee kunnolla liikenteeseen. Usein sitä on vaan niin malttamaton, että kiireellä vaan eteenpäin ja sitten tuskastuminen kun navigaattori puhuukin vain ranskaa…

      USAssa meillä kävi kerran päin vastoin. Piti olla Mustangi, mutta saatiin Volvo. Siis mehän niin haluttiinkin ajaa sellaisella kaksi viikkoa 😉

  • Varovaisuus on aina hyvä asia, matkustamme paljon ja melkein aina meillä on reissussa jonkin aikaa joku peli, auto tai mopot ja täytyy oikein ihmetellä että meillä ei juurikaan missään päin maailmaa ole ollut ongelmia. Joka kohteessa on selvitetty vuokrausfirmojen ehdot ja luettu kaikki paperit huolella, vakuutukset on jo lähdössä kunnossa ja niiden lisäksi tarvittu vain vähän lisävakuuksia autolle, pyydetään selvittämään joka kerta ns. virallisella tiedolla (pykälillä tai viranomaisen tiedotteella) miksi joku lisävakuutus tms. olisi pakollinen ja ihan poikkeuksetta niitä ei sitten oikeastaan tarvitakaan, harvoin heillä mitään lukee omissakaan papereissa. Joka kerta pyydetään joku firmasta meidän kanssa yhdessä kuvaamaan auto tai pyörä jne.jne. ja näin on mennyt kaikki ok. ei ole ollut mitään tankkaamisen yms.kanssa. Mieheni kun on autoalalla niin meillä on siitä ollut hyötyä sen kautta että joskus hän on sanonut jo pihalla autoa kokeiltaessa että tässä on tällainen ja tällainen vika ja perustuu tähän ja tähän ääneen jne. saatu heti uusi peli ja monesti kiitelty kun on tultu takaisin kun ovat säästäneet siinä että auto viety ajoissa korjattavaksi kun heillä ei kukaan ollut vikoja huomannut. Aina voi sattua ja eihän sitä tiedä koska se meillekin napsahtaa, suurinpia viime ajan ongelmia ollut lakko joka vienyt bensat asemilta kun kuskit lakossa, no sitäkin sitten löytyi ja matka jatkui ja lakkokin päättyi.

    • Terve ja kiitos pitkästä kommentista!

      Itse olin nuorempana paljon huolettomampi, mutta mitä enemmän ikää tulee, sitä enemmän tulee myös varovaisuutta. Toisaalta nuoruudessa ei ollut niin paljoa mitään luottokorttiväärennys systeemejä ja ei todellakaan internettiä, mistä olisi autoja etukäteen varailtu 😀

      Meillä mies lukee ne vuokrauspaperit läpi, kun on elämänsä aikana minua paljon enemmän autoja vuokraillut. Muutaman kerran on kyllä tullut täysi tuskastuminen silti, kun ei ole meinannut saada selvää vastausta johonkin kohtaan paperissa, kun virkailija vain venkoilee.

      Yleensä auton joutuu vain itse hakemaan jostain hallista ja usein myös jättämään vaan, ilman sen enempäiä henkilökuntia. Se tuntuu kyllä kieltämättä vähän oudolta, mutta siksi juuri pyritään käyttämään näitä hyväksi havaittuja firmoja.Ei ole jälkikäteen mitään vedätyksiä tullut. kopkop! Silloin kun otetaan ns. kallis auto alle, tulee aina joku henkilökunnasta opastamaan, että näin tätä käytetään. Eivät selkeästi oikein luota kuljettajiin ja ihan ymmärrettävää se on.

      Teillähän on tosi hienosti, kun on asiantuntija mukana. Helpottaa varmasti paljon, kun voi sanoa, että ei ehkä tätä autoa, koska hajoaa kohta. Meillä on aina välillä syttynyt varoitusvalot kilkattamaan kesken ajon ja se ei ole kivaa.

      Itselle on käynyt Haniassa juurikin noin, että bensa-asemat olivatkin kuljetuslakon takia tyhjentyneet bensasta. Ei kamalan kivaa…

  • Huhhuh, hiki tuli tätä postausta lukiessa ja suorastaan säikähdin. Meillä on mennyt ihan hyvin kun ollaan vain käytetty Herziä ja Europcaria, joskin Italian Herzin toiminta pikkuisen epäilytti. Kyllä seuraavalla kerralla on varmasti jännittyneemmän olot kun vuokrataan auto.

    • Kun aloin kasata aineistoa, tuli vastaan ihan hirveitä vedätyksiä.
      Itse olen esim. aina kuvannut auton edestä ja takaa varmuuden vuoksi, mutta paljon löytyi juttuja, että ei ne kuvat kelpaa vuokraamolle todisteeksi lainkaan.

      Samoin tosi paljon kortilta tehty jälkikäteen perusteettomia maksuja. Tai lähetetty valesakkolappuja maksettavaksi.
      Aikamoisen villiä…

      kopkop. Niin monta autoa vuokrattu ja ei kamalasti mitään säätöä määrään nähden. Toivottavasti putki jatkuu. Seuraava auto alle Thaimassa.

    • Kiitti! Kiva että on hyötyä.

      On tosi hienoa kun autonvuokraus toimii. Sillä yleensä auto vuokrataan lomalla ja silloin tietenkin haluaisi vain nauttia.

      Itselläni on aina vähän perhosia mahassa kun autoa lähtee hakemaan. Onko kaikki OK? Saako minkälaisen auton?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *