Audi S5 Coupé – Mellevä menopeli testissä

Audi S5 coupé – Viiden päivän koeajo

Autoista on helppo muodostaa mielipide. Se joko kiihtyy riittävästi ja siinä on mukava istua – Tai sitten ei.

Vuokrasimme Audi S5:n Coupén viideksi päiväksi alle Frankfurtin lentokentältä. Halusimme auton, jolla olisi hitusen extraa, kun ajaisimme Moselin laaksoon katsomaan viinialueen sadonkorjuuta. Hinnaksi saimme 110 euroa päivä. Tämä hinta oli syysloman erikoistarjous, eli alennusta oli 15 % normaalihinnoista.

Erikoisautojen vuokrauksesta tiedetään melko vähän. Yleisin usko on, että ne ovat kamalan kalliita – Väärin. Jos suuntana on Saksa, suosittelen kurkistamaan myös tätä luokkaa. Tarjonta ja hinnat yleensä yllättävät: BMW X5, Range Rower, Jaguar F-type, Mersun S-sarjaa jne. Hinnat vain noin tupla normiautoihin.

Luottokortilta täytyy löytyä limittiä hieman enemmän näitä vuokrattaessa, ja autoja ei voi ajaa vapaasti Saksasta kaikkiin maihin. Italian ja Itä-Euroopan suunta on ehdottomasti “verboten”. Muuta huomioitavaa ei juurikaan ole. Paitsi tietenkin se, että saat varmasti parempaa palvelua hallissa, kuin noutaessasi/palauttaessasi perus Poloa. Ja kyllä tuo auto parkkeerattuna keräsi katseita myös Saksassa.

Yleisesti autonvuokrauksen kiemuroista löydät tietopaketin täältä.

IMG_1690

IMG_1694

IMG_1743

IMG_1742

IMG_1733

Miltä se näyttää

Minulla on tietty rutiini, jolla käyn läpi vuokra-auton sen kunnon varmistamiseksi. Kierrän auton ja konttailen myös helmat. Kurkkaan katolle, katson vanteet ja tarkistan, että takakontista löytyy jotain rengasrikkoa varten varattua. Samalla tulee luotua myös katsaus auton ulkonäköön.

Logolla varustetut jarrusatulat ja säleiköt, leveät LED-valot, matalaprofiilirenkaat, ohjausiivekkeet, kattoluukku, turvavyön kiristin ym. muut härpäkkeet ovat nykyisin vakiovarusteita näissä autoissa. Olen oikeastaan hieman pettynyt, jos niitä ei löydy.

Tämä juuri faceliftattu Audi S5 Coupé 2015 malli oli juurikin niin matala ja leveä, kuin sen oletinkin olevan. Kokonaisuus, jossa on hitunen luksusta melko tavallisella maskuliinisella twistillä. Kaksoispakoputkiston neljää ovaalinmuotoista ulostuloa tuijotellessa, ei tullut mitään wau-efektiä. Mutta jotakin läikähti, kun katsoi keulamaskia silmästä silmään. Tämä veijarihan hymyili.

IMG_3968

IMG_4061

IMG_1883

IMG_1628

Miltä se tuntuu

Audi S5 Coupé on varustettu aina 7-vaihteisella automaatilla, kaksoiskytkimellä sekä jatkuvalla quattro-nelivedolla. Auto kiihtyy 0-100 km/h 4,9 sekunnissa. S5 on siis odotetusti nopea, mutta, mutta… V8:sta luopuminen on vähentänyt terävintä fiilistä ja raakaa voimaa.

Moottorina on mekaanisesti ahdettu suorasuihkutus 3.0 – V6, joka tuottaa esitteiden mukaan hurjat 333 hevosvoimaa. Hurjuus on kyllä enemmän mainosmiesten sananhelinää. Tällä millään pintakaasulla tykitetä baanalla Maseratien ohi. Tässä mielessä S5 oli hienoinen pettymys takapuolen alla. Mitään selän penkkiin liimaavaa kokemusta ei autosta irti saatu rääkkäyksestä huolimatta.

Vertailuun käytetään epäreilusti BMW M5 550D:tä, joka ei jätä mitään epäilystä siitä kuka on “Boss”. BMW M5 550D painaa yli 300 kiloa enemmän, kuin Audi, mutta sen 3-litrainen kolmella turbolla varustettu diesel aiheuttaa oikeasti tykytyksiä sydänalaan kaasua painaessa.

BMW  M5 550D:n ajokokemuksista pääset lukemaan täältä. Se on se pienen pieni ero joka ratkaisee.

IMG_1899 - Versio 2
Tällä vauhdilla matka joutuu
IMG_1903
Navigaattorille kiitosta. Se suoriutui oikein mallikkaasti.
IMG_1701
Viinirypäleteline

Audi S5 Coupé on kompromissi

Audi S5 Coupé on kompromissi. Siinä on hitunen luksusta, ripaus sporttisuutta ja mukavasti tilaa. Se on auto joka sopii kaikille. Viihtyisä ja rento auto ajaa, siis mellevä menopeli.

Ajo-ohjelmaa muuttamalla autoon saa erilaisia tiloja dynaamisesta comfortiin. Muutokset mahdollistavat sen, että kaupunkiajossa pehmeästi kehräävästä ajokista saa muutamalla näpäytyksellä taiottua esiin ajopelin, jonka voi paiskata mutkiin.

Vaikka tehot nyt eivät tajuntaa varsinaisesti räjäyttäneetkään, mukavaan, joutuisaan ja turvalliseen ajoon niitä riittää enemmän kuin hyvin, ja ne jakautuvat tasaisesti koko kierrosalueelta. 440Nm:in väännöstä vähintään 90%:ia on käytössä kierrosalueella 2200 – 5900 rpm.

IMG_1777

IMG_1781

IMG_1745

Kaikenlaista lisävarustetta

Äänimaailma oli auton saadessamme asetettu dynaamiseksi, jolloin kaiuttimista kuului kiihdytyksessä mm. putkiston läppien aukeaminen. Minusta ääni kuulosta (anteeksi) aivan pierulta, ja niiden pois räplääminen oli tylsää. Kaikella rakkaudella… Ei urheilullisuuteen tarvita äänitehosteita. Tämä sama “vika” on ollut kaikissa viimevuosina vuokraamissamme vähän urheilullisemmissa autoissa.

Kaksoinkytkin vaihteisto pelasi oikein mallikkaasti. Vaihtonopeus mitataan tässä millisekunneissa.

Autosta löytyy automaattista hätäjarrutusta (aja vain täysiä kohti toisen perää, auto hiljentää kyllä), automaattisesti kiristyvät ovet (näppärää, jos sormet ovat välissä), rattivaihteet, B&O:n multimedia (Bluetooth handsfree toimii, ja on yhteensopiva myös muidenkin merkkien, kuin vain Applen tuotteiden kanssa). Nahkaa ja alcantaraa on pepun alla, turvatyynyjä kaikkiin kulmiin ja Coupén ravaratilaan saa heitettyä kaksi isoa matkalaukkua helposti sisään.

Mukavan mellevä menopeli siis.

IMG_1980

IMG_1981

IMG_1626

IMG_1982

21 Comments

  • Meikä ei autoista ymmärrä yhtään mitään muuta kuin että näyttäähän tuo hienolta! Tuolla kun lähtisin Saksassa tai missä tahansa muuallakin huristelemaan, luvassa olisi taatusti mielenkiintoinen postaus, josta ei vauhtia ja vaarallisia tilanteita puuttuisi! 😀

  • Tuollainen vähän paremman auton valinta Saksassa voisi olla ihan hyvä asia, olisi autobahnalla mukava ajella. Tosin rehellisesti sanoen jos pyörii Saksan länsireunalla, niin kannattaa ajaa Saksasta ulos esim. Ranskan puolelle, missä paljon parempikuntoiset tiet.

    Itse tosin yleensä vuokraan kohtuullisen pieniä autoja sen takia, että niillä on helpompi pyöriä ja parkkeerata kaupungissa. Pikkumersullakin kun pääsee helposti 160 km/h ja kulutus oli melko nollissa, niin ihan näppärä peli oli viimeksi sellainen Saksassa. Mutta tosiaan Saksa ja Jenkit on varmasti parhaimpia paikkoja vuokrata parempi auto kohtuuhinnalla.

  • Ihan hauskoja testattavia, mutta vuosia jatkuvassa päivittäiskäytössä nämä arkipäiväistyvät, eivätkä tuo enää samalla lailla kicksejä. Kun useamman vuoden ajaa matalaa sporttia, alkaa ihmeesti arvostamaan suurempaa maavaraa talvikeleillä ja katukantteja ylittäessä sekä automaattivaihteistoa jatkuvan kepittämisen sijaan.
    Nätti tämä Audi kuitenkin on ja tosiaan, se hymyilee!

  • Taannoin kierreltiin Italiassa viinitiloja pikkufiiatilla. Kaveri totesi ylämäessä että tässä voisi varmaan ajaa vähän kovempaakin. Ei voinut, koska talla oli jo pohjassa.

    Jossain kohtaa täytynee testata jotain mielenkiintoisempaakin vuokra-autoluokkaa. Aina se mietityttää, mutta toistaiseksi hinta ja käytettävyys on menneet edelle.

  • Haha, me just vuokrattiin Polo (50e/vrk) kun tulee vieraita Düsseldorfiin. Ihan ajeluun tässä kaupungin sisällä. Matteo tykkää pikkuautoista, kun Italiassa ei kuulemma isolla autolla tee mitään, ja tuo oli niin halpa että ei tarvinnut edes miettiä. Kuitenkin nää sun jutut on vaikuttaneet sen verran, että haluttaisin kokeilla ihan “kunnon” autoa joku kerta Saksan teillä – mut sillon pitää olla ainakin 3-4 päivää aikaa, tosi kiva kohde mietittynä ja spesiaalimpi reissu 🙂

  • Kolme vuotta ajelin A5:lla Suomessa, mutta sitten leasing-autoa vaihtaessani vaihdoin sen pois, kun turhan matalana autona ei ainakaan täällä meillä päin ollut talvisilla teillä eikä kesälläkään erilaisilla tienpätkille rakennetuilla hidasteilla parhaimmillaan. Auton ulkonäkö kyllä hiveli silmää, mutta uhrasin sen sitten kuitenkin käytännöllisyydelle.

  • Teillä oli hieman erilainen auto vuokralla viinitilareissulla kuin meillä. Me kiertelimme juuri viime viikonlopun Riojan seutua pikuruisella Citroenilla. Ihan hyvin silläkin pääsi eteenpäin, vaikka ohitustilanteissa mies vähän manaili, ettei oikein kulkenut. Mutta kaikkein parasta minusta oli kuitenkin vuokrata perillä polkupyörät ja kierrellä sitten niillä viinitiloja, silloin pystyi paremmin kuskikin maistelemaan niitä viinejä eikä minun tarvinnut yksin lipittää kaikkea :D.

  • Juu Audit (tai autot, ellei puhuta persoonallisista tapauksista) eivät ole mua varten. Varmasti toimiva menopeli on, mutta itse valitsisin hieman toisenlaisen kulkuneuvon. Auton vuokraus kohteessa on usein aika hyvä juttu, etenkin jos on vähintään kaksin liikenteessä. Oma auto antaa paljon vapautta mennä juuri sinne, minne nenä näyttää!

  • En ymmärrä autoista yhtään mitään, mutta nuo maisemat on kyllä kauniita. Haluaisinkin kiertelemään Saksaa auton kanssa… tosin vuokra-auton ei tarvitsisi olla meille noin hieno. 🙂

  • En ymmärrä autoista juuri mitään, mutta kauniita maisemia! 😀 Ite en oo koskaan autoa ajanu ulkomailla, mutta porukoiden kanssa reissatessa on auto vuokrattu useampaan kertaan, aina Teneriffasta Islantiin. Mekin tehdään aina kuntotarkastus varsinkin kun otetaan yleensä halvemman hintaluokan autoja. Kuntotarkastus tehdään mielellään vielä vuokranantajan kanssa, jolloin auton viat kirjataan ylös. Eihän se kiva olis, jos joutuis pulittamaan omasta pussista muiden aiheuttamat naarmut..

  • Me otamme aina laatuauton, kun on vuokra-auton tarve. Mies on kovan luokan autoharrastaja ja hänelle se on osa lomaa, että saa testailla kunnon menopelejä. Minulle kelpaisi yleensä pienemmätkin, mutta en valita, mieluummin katselen maisemia tilavassa, uudentuoksuisessa autossa, tasaisessa menossa!

  • Käytännöllisyys hurauttaa ohituskaistalla nautinnonhalun ohi vilkku vasemmalle räpsyen näissä autonvuokra-asioissa turhan usein. Se on usein valitettavan totta. Mukana kulkevat tavarat, seurueen koko tai matkan päämäärä rajoittavat toisinaan auton valintaa. Tavallisestihan auton merkki ja malli arvotaan vasta vuokrauspisteen tiskillä. Eiks niin? Sopimuksessahan lukee: Autonne on WW Golf tai vastaava. Myös vuokraajan pärstäkerroin saattaa vaikuttaa auton luovutustilanteessa, vaikkei sitä uskoisi. Toisinaan saat allesi tuliterän auton, joskus tarjotaan kahta eri vaihtoehtoa, karuimmillaan sitä jää jopa ilman valitsemaansa autoluokkaa.

    Muisto viime kesältä. Virkailijan vilkaisu neljän aikuisen matkatavaroihin: neljä golfbägiä ja kolmen viikon kamat aikaansaan kysymyksen, Hei Sir, how about if I give you a biggest one in your category. Näin näppärästi vaihtui Grand Picasso 4c Pösön 3008 SW tila-autoon. Toisinaan matkan päämäärä on jo varusvaiheessa otettava huomioon. Il Mulino- mökin varaussopimuksesta löytyi erikoismaininta pienellä sopimuksen lopusta: Small or medium size car only. Miksi? No Como- järven rantakylän viimeinen kapea kylänraitti kiemurteli talojen välissä parinsadan metrin matkan talolle todella kapeana. Peilit viistivät molemmin puolin talojen seiniä ja ensimmäistä kertaa tien ajaessamme olin varma, ettei naarmuitta selvitä. Selvittiin täpärästi. Yhtään Opel Astraa leveämmällä ei olisi selvitty.

    Myöhäinen saapuminen kohteeseen saattaa tietää ylimääräistä ongelmaa. Useammankin kerran autot ovat olleet vuokrapisteessä jo tosi vähissä. Kyllä se pistää pohtimaan klo 22.30 autiolla lentokentällä, että hyväksytkö paria kokoluokkaa pienemmän menopelin, vai jäätkö kentälle notkumaan seuraavaan aamuun, jotta saat paremman kiesin allesi. Yleensähän käy niin, että tällaisessa tilanteessa auto upgradataan, jos vain autoja on. Kerran luxury sports car vaihtui Myrtle Beachissa Luxury –luokan suurimpaan autoon. Se oli tv:stä tuttu Lincoln Town Car kaikilla mahdollisilla herkuilla, muttei todellakaan haluamani eikä varaamani auto. Seuraus: seuraavana aamuna ajoin takaisin vuokraamolle vaihtamaan auton haluamaani menopeliin pikkuiseen kaksipaikkaiseen luxury – cat. urheiluautoon.

    Jos kompromisseja ei tarvitse tehdä, niin silloin suomme itsellemme aina hitusen ylimääräistä nautintoa tai mukavuutta. On totta, että jo erikoisautojen varaaminen tuottaa monessa paikassa hiukan ylimääräistä vaivaa. Se kuitenkin kannattaa. Matka on jo itsessään nautinto, mutta lisänautinto syntyy myös kunnon kulkupelistä. Jenkeissä pyrin aina varaamaan muutamaa kategoriaa päheämmän kaaran. Sielläkin tosin saa tiskillä jännittää mikä sieltä loppupelissä alle annetaan. Kaksipaikkainen herkku Cadillac CTS-V vaihtuu tiskillä joko Lexuksen huippumalliin tai Dodge Chargerin tehokkaimpaan versioon. Valitse siitä sitten. Avo Mustang, joita on vuokraamoilla usein tarjolla, vaihtuu tiskillä avo Camaron SS corvertibleen. En valittanut. Näiden autojen kohdalla on myös hyvä muistaa, ettei takaluukkuun mahdu muuten katto auki ajeltaessa juuri mitään. Matkatavarat matkustavat takapenkillä. Aviksella tarjolla oleva Lincoln MKS/MKZ on tarjonnut pitkille siirtymille makeat ja mukavat kyydit.

    Toinen varteenotettava kaara Jenkeissä on muuten ns. Small SUV –kategoria. Jenkeillehän tällainen pikku –SUV on meikäläisittäin iso auto tyyliin Ford Kuga. Viimeksi alle annettiin tuossa luokassa GMC pikkumaasturi, jonka ”korkeuksista” oli kiva tiirailla ympäristöön. Amerikoissa on myös muistettava se, että vuokraamoiden autovalikoima vaihtelee valtavasti osavaltioittain. Se lisää vuokraajan työsarkaa, jos haluaa tietyn kaaran. Pohjoisessa avoautojen tarjonta on niukkaa kun taas Floridassa, Kaliforniassa ja Hawaiìlla kaikilla vuokraamoilla on avot tarjolla jne.

    Erikoisautojen kanssa on mielestäni hyvä muistaa kuitenkin aina yksi asia. Olet silmätikkuna missä liikutkin. Uteliaita pällistelijöitä riittää. Erityisesti Jenkeissä. Jenkit ovat autokansaa, joten erikoisautot kiinnostavat. Valet Parking- poikien palveluhalukkuus nousee potenssiin, kun ajat hotellin eteen avo Camarolla. Niin se vain on. Silmätikkuna oleminen tarkoittaa myös sitä, että liikenteessä menoa tarkkailee kukapa muu kuin poliisi. Ylinopeus tai kaahailu näillä autoilla huomataan nopeasti. Samoin jos pysäköit outoon paikkaan. Ympäristössä, jossa ko. autot eivät ole tavallinen näky Highway Patrol saattaa kaartaa nopeasti luoksesi kysymään onko kaikki Ok.

    Toinen asia näissä erikoisautoissa on mielestäni se kaikki tekniikka, jota on tarjolla. Huippumalleissa nappuloita riittää. On niitä nappuloita joskus joutunut ihmettelemään, ja aika monen napin toimintaa en ole edes uskaltanut kokeilla. Mieleen putkahtaa mm. reissu Bostonista Cape Codiin, jolloin alla oli Lexuksen isompi huippumalli. Keskuslukko toimi niin, että auton äänimerkki täräytti ilmoille aina pienen äänen ovien lukkiutuessa ( vilkut eivät siis eurooppalaisittain välähdelleet). No mieleen hiipi alussa epäilys siitä lukittuivatko ovet. Jos menit kokeilemaan olivat ovet aina auki. Kunnes tajusin syyn, kyseessä oli avaimeton tekniikka, joka oli juuri silloin tullut huippumalleihin ja markkinoille. Avaimen tuonti riittävän lähelle autoa avasi lukot itsessään. Pikkujuttuja, mutta ensimmäistä kertaa koettuna aiheuttivat harmaita hiuksia, kun takaluukussa oli kameralaukkua ja kaikkea muutakin arvokasta kamaa.

    Suosittelen kuitenkin kaikille erikoisautoja. Vaikka vain päiväksi. Jenkeissä se on helpointa, mutta onnistuu myös muualla. Myös huippurasseja saa alleen, joskaan ei pikku rahalla. Italiassakin pääsee ottamaan tuntumaa siihen miten pieni osa hyväosaisista elää arkeaan. Milanossa voi vuokrata auton vaikka vain tunniksi ns. Grand Bulevardien kiertämiseen. Maksaa 150,- . http://www.dydrent.it/ . Vuokrauspiste siinä lähellä Ferrari Storea olevalla aukiolla Duomon nurkilla. Pikku luksusta elämään ja matkantekoon siinä missä lasi kuohuvaa illan päätteeksi majapaikan terassilla.

    • Juu, noinhan se menee. Anopit ja turvaistuimet pitää saada kyytiin, ja auto on vain joku kokoluokka varauksessa. Sitten toivotaan että jostain syystä ne olisivat loppuneet, ja saisi paremman tilalle : )

      Me olemme jääneet ilman autoa kokonaan myöhäisen saapumisen takia. Sen kokemuksen jälkeen ollaan oltu varovaisempia, ja joskus haettu auto vasta seuraavana päivänä.

      Italiasta on muuten samannlainen kokemus olemassa. Etukäteen ei tosin tiedetty, että pitäisi olla pieni auto. Peilit piti kääntää sisään, jotta auto saatiin ajettua pihaan.

      Saksassa on noita kalliita autoja maantiellä niin paljon, että siellä ei vielä kauheasti pääse keulimaan. Tilanne muuttuu heti, kun ajaa Ranskan puolelle. Tuijotuksen oikein tuntee niskassaan. Kun käy tankillakin, niin kylän miehet tulee katselemaan = pällistelemään autoa. Yhden kerran hotelliaamiaisella oli mukava kuunnella, kun viereisessä pöydässä puhuttiin autostamme. Emme ilmeisesti näytä siltä, että vähän kalliimpi auto voisi olla meidän kulkupeli : D

      Jenkeissä ei olla päästy mitään “makeaa” peliä koskaan kokeilemaan. Amerikan ihmemaan vuokra-autoista puhutaan kuitenkin niin paljon, että ehdottomasti ne pitää kokea itse joskus.

      Heh, tuo tekniikka. Joskus on mennyt monta päivää, kun on ihmetellyt mitä kaikkea autossa voikaan säätää. Varmaan puolet menee hukkaan, koska ei vaan tajuta. Ja joskus tosiaan on ollut sormi suussa, että mitäs nyt tämän kanssa pitäisi tehdä…

      Kyllä, erikoisauto antaa sellaisen mukavan lisän reissuun. Ehdottomasti kannattaa kokeilla!

  • Niitä harvoja syitä miksi tuohon maailmankolkkaan haluaa lentää 🙂

    Me (minä 🙂 päädyimme M4seen S5sen sijaan. Sen verran tarkkaa autojen, varsinkin vanteiden tarkistus että en uskaltaisi ottaa ilman nolla-omavastuuta.

    Nimim. vimeo.com/137179425

    • Sä olet liian jyrkkä ; – )

      Löytyyhän tuolta hyvää oluttakin!

      Me jätettiin tuo(kin) auto vaan tyyliin avaimet lukkoon, ovet auki ja menoksi. Ei mitään tarkistuksia. Vaihtelee tosi paljon vuoraamoittain. Meillä tosin on se erillinen omavastuunpoistovakuutus, joten sinällään noista ei tarvitse välittää.

      • Onhan tuolla kivoja paikkoja toki mutta kun Italia, Ranska ja Espanjakin on niin lähellä 🙂

        Sixtiltä tuli noudon jälkeen PDF sähköpostitse, jossa oli merkitty kaikki naarmut ja muut. Jos olisin autoa ollut ostamassa, en olisi valtaosaa edes itse huomannut. Nouto ja palautus oli omalta alueeltaan ja ennen palautusta piti soittaa puhelimella. Palauttaessa tosin katsoivat lähinnä vanteet ja kiersi auton.

        Saksan lisäksi Yhdysvallat on tietysti toinen hauska paikka vuokrata autoja erilaisen tarjonnan ansiosta. Oranssi Dodge Challenger R/T tuli bookattua ihan tahallaan, Camaro SS Convertible taas tuli aamuyöstä kun varattua, puoli-ilmaista Ford Mustangia ei ollut ja tuo oli ainoa avoauto jäljellä.. Hirveitä autoja mutta ah, niin amerikkalaisia!

        • Jep 🙂 Etenkin Espanjassa hintatasokin paljon kivempi…

          Vähän hankalan kuuloista lähteä soittelemaan mihinkään??

          Meillä kävi nyt niin, että jouduittiin ottamaan kunniakierros lentokentällä ennen kuin palautuspaikka löytyi. Sisääntulojen kohdalla oli joku kamala myllerrys/tietyö menossa ja kyltit miten sattuu. Ensin ihmeteltiin, että mihin tässä nyt pitää mennä ja ajateltiin, että kai se palautuskyltti jostain ilmestyy. No ei ilmestynyt. Kun ajettiin uudestaan, niin silloin oli mies osoittelemassa, että tuohon suuntaan : )

          Amerikassa en ole ollut vuokraamassa kuin kerran autoa, mutta moni kertoo, että valinnanvaraa ja hauskoja kokeiltavia riittää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *