Sneak peek tulevista reissuista – ensimmäinen kohde on heti maanantaina…

Ta-daa …. SAKSA!

“Saksa on paska maa.”, totesi Seppo Räty epäonnistuttuaan vuoden 1993 Stuttgartin MM-kisoissa. Minusta Saksa on ihana maa. Muutaman tunnin lennon jälkeen on jo keskellä Keski-Eurooppaa, maassa jossa kaikki toimii, joka on siisti ja turvallinen ja jonka hintataso on erittäin maltillinen.

Itse pidän hieman jäyhästä ja perinteisestä palvelukulttuurista ja Saksassa minut huomioidaan riittävästi, tunkeutumatta kuitenkaan yksityiseen “ilmatilaani”. En kaipaa mitään ihmeellisyyksiä, riittää kun kaikki on siistiä ja jämptiä, eli alles ist in Ordnung.

Laskin nopeasti, että olemme käyneet Saksassa reilut kymmenisen kertaa. Mitä alemmas mennään, sen enemmän viihdyn. Saksan viininviljelyalueet ja suuret joet ovat ristikkotaloineen ja perinnemaisemineen ympäristö, jossa voisi autoilla loputtomiin.

Tällä kertaa lennän Frankfurtiin, josta Teppo ottaa minut kyytiinsä. Mies on ollut Saksanmaalla jo tovin, ja kuvista päätellen viihtyy siellä hyvin. Hauskaa tehdä treffit Frankfurtin lentoasemalle. Viimeksi teimme treffit samalla lailla Alicanten lentokentälle.

Suuntaamme Frankfurtissa vietetyn yön jälkeen ensin Moseliin maisemiin. Moselin jälkeen ajamme Arh-laakson, joka on pieni viinialue Bonnin lähellä Moselista pohjoiseen. Mitään sen tarkempia suunnitelmia emme ole tehneet, sillä kivoja hotelleja näyttää löytyvän hyvin vapaana.

Saksa

Madeira

Toukokuun lopulla pääsemme vihdoin Madeiralle. Tämä matka on ollut kyllä tiukassa. Reittilentojahan ei Madeiralle saa halvalla koskaan, joten vaihtoehtona on ollut kytätä valmiita hotelli+lento paketteja. Nyt tuli sitten lopultakin varattua Tjäreborgilta paketti.

Vuokrasimme koko viikoksi auton. 57 pitkällä ja 22 kilometriä leveällä saarella autonvuokraaminen voi tuntua liioitelulta, mutta pikaisella kuukkeloinnilla tuli selväksi, että Madeiran mielenkiintoisimmat paikat ja upeimmat maisemareitit eivät suinkaan sijaitse hotellimme vieressä.

Madeirasta minulla ei ole minkäänlaisia kokemuksia. En oikein tiedä edes mitä odottaa. Levadojen kävelymahdollisuuksia pitää käydä tutkimassa ja tietenkin Madeiran puutarhoja sekä näköalapaikkoja. Ja valaita! Olisi ihana päästä katsomaan Cabo Girãotakin jyrkännettä mereltä käsin ja bongailla samalla valaita, mutta pitää nyt katsoa, mitä kaikkea ehdimme.

Johonkin kauas ehkä

Kesäkuun alkuun olen varannut itselleni option lähteä johonkin kauas yksin. Minne, sitä en tiedä vielä. Minua kiinnostavat monet paikat, mihin Teppo ei ole kovinkaan kiinnostunut lähtemään. Tai siis oikeastaan hän kieltäytyy lähtemästä, jos nyt totta puhutaan. Tällaisia kohteita ovat kaikki Afrikassa päinkään sijaitsevat maat, sekä esim. kaikki Aasian kohteet, jotka eivät ole Singapore tai Thaimaa.

Olen laittanut nyt muutamaan matkatoimistoon tarjouspyynnön mm. Myanmarin matkasta. Moneen paikkaan pääsee kyllä lentämän kohtuulliseen hintaan, mutta maapaketit nostavat sitten kokonaisuuden kustannukset sietämättömäksi. Rahastahan se lopulta on kiinni. Jos sitä olisi tolkuttomasti, niin mikäs se olisi matkoja tilailla.

Ainahan on myös hyvinkin mahdollista, että eteen singahtaa superhypertarjousäkkilähtö paikkaan, joka kelpaa meille kummallekin. Ja jos oikein edullisesti saa, niin ei sen tarvitse olla edes kovin kaukana.

Budapest

Kesäkuun loppupuolella lennämme Budapestiin poikien kanssa. Olen luvannut heille eri kylpylän jokaiselle päivälle ja Budapestissa lupaus on helppo lunastaa. Saa nähdä minkälaiseksi naaman ilme muuttuu, kun kohteena on 1500-luvulta peräisin oleva kylpylä, jossa valoa on todella niukasti ja kylpeminen tapahtuu syvissä altaita, joihin virtasi maan sisältä kuumaa, hiukan radioaktiivista ja haisevaa vettä.

Varasin meille 70 neliön huoneiston, jossa on myös iso kattoterassi. Vaikka kaupungista varmasti saa ruokaa koska tahansa, on helppoa, kun on myös oma keittiö käytettävissä. Sijainti on todella keskeinen ja hotelli on saanut suorastaan ylistäviä arvioita. Parasta on, että hintaa 6 yön majoitukselle tulee vain 575 euroa.

Budapest Spa, Budapestin kylpylät

13 Comments

  • Vai “hieman radioaktiivista vettä”?
    Saksa ei ole paska maa, mutta minulle on jäänyt maasta vähän mitäänsanomaton kuva. Nätisti sanottuna siellä näkyy Adolf Hitlerin kädenjälki selvästi, millä tarkoitan sitä, että kaikki on tuhottu paskaksi maailmansodassa ja sitten rakennettu jotain hätäisiä peltihalleja tilalle. Ihan sama kuin jos retkeilisi luovutetulla alueella Karjalassa. Voi siellä pohdiskella sellaistakin, että mitä jatkuva sotiminen on Saksalle maksanut. Viime kerralla kävi ilmi Brandenburgissa, ettei Hitleriä ole syyttäminen kaikesta, vaan alue tuhottiin jo 30-vuotisessa sodassa. Joo, ei tietenkään Hitler tuhonnut niitä, vaan liittoutuneet, mutta Hitler aloitti sodan.

  • Mukavan kuuloisia matkoja tulossa, kiva kuulla mitä tykkäätte Madeirasta! Itse tykkään saaresta todella paljon;niin tunnelmaltaan, maisemiltaan kuin mauiltaan ja ihmiset olivat ihanan sydämellisiä. Funchal itsessään on kiva kaupunki ja ne upeimmat maisemat avautuvat saarta kierrellessä, mikä onnistuukin parhaiten vuokra-autolla.

  • Muistaakseni olet joskus todennut, ettet oikein perusta liikunnasta ja patikoinnista. Madeiralle kannattaa kuitenkin pakata kunnon tossut mukaan, sillä pakolliset Levadat tulee kävellä. Niin se vaan on.

    Omia suosikkejani ovat melko perinteiset

    Levada 25 Fontes. Auto pitää jättää ylätielle parkkiin ja jo sieltä on melkoinen matka alas laaksoon asfalttitietä pitkin ennen kuin Levadareitit Rabacalissa edes alkavat. Saatavilla on kuitenkin pakettiautotaksi. Ota se. Säästät aikaa ja vaivaa. ( tuo juttusi kuvituskuva muuten 25 Fontes reitiltä).
    Levada Madeiran katolla. Tämä on pikemminkin patikkapolku hulppeissa maisemissa. Rico Ariero-Pico Ruivo. Kulje ainakin osa matkasta ja palaa takaisin lähtöpisteeseen. Miradouro Do Pico Arierolta löytyy paljon parkkitilaa ja reitti lähtee sieltä.

    Levada/patikka polku San Lourencon niemi. Tyystin erilainen reitti. Etenee Sardiinilahden reunaa. Aivan supertyrmäävät maisemat aika-ajoin. Muista käydä myös näköalapaikalla ( Ponta do Rosto) täältä näkyy mahtavasti paitsi Lourencon niemen jylhät kalliot myös Pohjoisrannikko.
    Balcoes. Lähtee Ribeiro Friosta. Helpoin polku. Kivat näköalat terasisilta Kotkakalliolle. Samasta paikasta lähtee tiesn toiselta puolelta Levada Portelaan. Mulle tämä on Ribeiro Frion Levada. Virallista nimeä en jaksa muistaa.

    Kätevä Levada on myös http://www.gpsies.com/map.do?fileId=kswltjrtazdjhrhg&language=en Levada Tornos. Montesta Palheiro kohden kulkeva pätkä. Montellehan voi nousta vaikka köysiradalla ja sieltä sitten Levadalle. Melko aikaisessa vaiheessa ohitetaan ”voimala” eli vesiputous ja sen jälken kannattaa olla tarkkana. Levadan reunustalta alas rotkoon on kymmenien metrien pudotus ja kaiteet puuttuivat sieltä pitkään. Muuten reitti on leppoisaa patikointia. Välillä mennään jopa asuinalueiden poikki. Reitiltä voi hypätä sivuun vaikka Palheiron maisemissa ja hurauttaa taksilla takaisin Funchaliin.

    Tossa muutama oma suosikkini. Gabo Giraio on ok. Nunnalaakso ylhäältä maisemapaikalta lumoava. Ajoreiteistä tulee mieleen pohjoisrannikon merta nuoleva tie Sao Vicentestä Porto Moniziin. Heti Sao Vicenzestä pohjoisee erkanee ikivanha Aasinpolku Estrada Antiga. Se on ajokelvoton, muttei kävelykelvoton. Ihan pakko sitä pitkin oli vähän käydä tallustelemassa ja fiilistelemässä. ( Auto parkkiin ennen tunnelin suuta) Porto Monizissa ne kuuluisat merivesialtaat. Siellä käydessäni oli vaan niin pirun kylmä, ettei altaissa ollut uimarin uimaria. Porto Monizta sitten ylängöille ja Rabacaliin ER 110 – tietä. Melko mukava ajaa mutkamäkiä pitkin pilvien seassa ja sujahtaa vesiryöpyn sekaan tunneleissa.

  • Sinulla sitten näyttää olevan sama kohtalo kuin minulla. En tahdo saada miestäni lähtemään ihan joka paikkaan. Tai no esim Marokon suhteen oli vastustusta mutta kun kerroin, että olen matkaa varaamassa, niin yllätys yllätys, lähtee hän sittenkin mukaan! Tiedä noista miehistä. Olen kade tuosta Saksan matkasta. Sinne on tekemättä tuo kunnon road trip.

    • Katselin juuri Saksan säätiedotusta. Tekisi mieli hieman kirota. Sadetta koko viikko… Ei sinä mitään, mutta tämä on kolmas kerta kun yritetään nähdä Moselin alue ilman sadetta. Ilmeisesti sade siellä on kohtalomme 🙂

  • Afrikasta kannattaa katsella löytyisikö tarjontaa Namibian suuntaan, ei välttämättä Suomesta mutta Saksasta (tai Hollannista) lähtien. Sinne lennetään suoraan vain Saksasta (Frankfurt x Condor ja Air Namibia) ja Hollannista (KLM).

    Namibia on siitä miellyttävä kohde että siellä on kiitettävän paljon erilaista nähtävää ja siellä on helppo liikkua omalla autolla (siis maastoautolla, kahdella vararenkaalla varmuuden vuoksi). Esimerkiksi Etoshassa voi ajaa omalla autolla, yleensähän tuolla liikutaan safari-järjestäjän kulkuneuvoilla.
    Suomalaisiin suhtaudutaan myös positiivisesti Ahtisaaren historian takia — ja monella on suomenkielinen etunimi.

    Omat suosikit ovat Uganda ja Malawi, nimenomaan ihmisten ansiosta. Keniassa lensi kiviä jeeppiä kohti. “Listalla” on Marokko, Senegal ja Etiopia. Etiopiaa on kehuttu varsin paljon, samoin Ethiopian airlines on varsin toimiva lentoyhtiö vaikka Addis Ababan kenttä ei suosikki olekaan (toimii kyllä).

    • Nuo kohteet olisivat sitten minun yksin vierailtavia. Itse tykkäisin käydä katsomasssa eläimia, mutta Miestä en mukaani saa, sillä “elukat haisee” : )

      Nabiasta olen kuullut ihan samanlaisia arvioita, eli että maa on monipuolinen ja liikkuminen siellä helppoa. Jotenkin en vaan kuitenkaan näe itseäni siellä yksin kulkemassa/ajamassa, joten jonkun matkanjärjestäjän retkellä tuo olisi toteutettava. Löysinkin heti Olympia matkatoimistolta mielenkiintoisen Rovos Rail – junalla Namibiasta Etelä-Afrikkaan. Jos laittaisi Lottokuponkia vetämään 😀

      • Mies on tällä kertaa ihan väärässä 🙂 Onhan se ihan valkoisen miehen hommaa istua jeepissä katselemassa leijonaa muutaman metrin päässä ja sen jälkeen siirtyä jonnekin katsomaan auringonlaskua gin tonicin voimin.

        Albatros Travel (albatros-travel.fi) sattui lauantain hesarissa mainostamaan Namibian reissua (13 päivää, alk. 2498€ lentoineen). Namibia on tuon monipuolisuuden suhteen siinä mielessä kiva että Etoshan eläinten rinnalle löytyy paljon muuta nähtävää kuten Sossusvlein dyynit. Ottaa vaikka vanhan lumilaudan mukaan..

        National World Safaris (.com) ja Africa Odyssey (.com) palveluista on hyviä kokemuksia, niiden sivuilta löytyy myös hyviä vinkkejä. Helen Oksanen (https://www.helensjourneys.fi) myös osoittautui varsin tietäväksi järjestäväksi vaikka emme lopulta hänen palveluitaan käyttäneetkään kun kohde vaihtui. Me ollaan Afrikan suhteen yleensä hoidettu itse kaikki perusjärjestelyt (lennot, kaupunkihotellit yms) ja sitten itse se safaripuoli bookattu järjestäjien kautta kun osaavat järjestää tarvittaessa kyydit, paikalliset lennot luonnonpuiston sisällä yms. ja tietävät milloin missäkin on hyvät hinnat esim. low seasonin takia tai miten eri leirejä kannattaa yhdistää.

        Mutta aivan mahtava manner, meidän suosikkeja on Uganda ja Malawi, Botswana on toki myös hyvä ja maa hoitanut turismin erinomaisesti. Tansanian ja Kenian ongelmana on turismin koko. Se kun norsulauma menee muutaman metrin päästä jeepistä, leijonanpennut käyvät uteliaasti haistelemassa tai sarvikuono ryntää kohti — sitä ei vain eläintarhassa koe 🙂 Vaikka yleensä noissa liikutaankin jeepillä niin kävelysafarit ovat upeita kokemuksia, kirahvit kurkkivat puiden takaa mitä tuolla menee.. pienet kansallispuistot ovat usein myös parempia kuin isot koska niissä on hiukan vapaampaa liikkua, esimerkiksi Serengetissä ei saa autoilla poistua tieltä.

        Etelä-Afrikka on Afrikkaa siinä missä Singapore on Aasiaa.

        • Näin saman mainoksen!

          Mun sisar on tehnyt safareita omatoimisesti kuusi kertaa. Heillä on ollut mahtavia reissuja oman kokin ja kuljettajan kanssa. Tosin myös melkoisia kommelluksia 🙂 Samasta asiasta on puhunut, eli Tansaniassa on ollut liikaa turisteja viimeisillä kerroilla. Osa järjestäjistä ei ota eläimiä kunnolla huomioon, vaan menee esim. liian lähelle.

          Kyllä on suuri työ edessä, jos Tepon päätä aikoo Afrikan suuntaan kääntää. Olen maalaillut eteen kuvia, missä kirahvit käyskentelevät auringonlaskussa ja hän voisi istua lodgen edessä drinkki kädessä odottamassa illallista. Voi kuulemma katsella kirahvit telkkarista jos kiinnostaa.

  • Mukavankuuloisia suunnitelmia! Jaan tuon Saksa-rakkauden, se on loistava matkailumaa. Olisi mukava käydä noilla viiniseuduilla – edellisestä kerrasta on jo aikaa.

    Omiin kesäsuunnitelmiini kuuluu automatka Balkanilla, Berliini, ehkä myös Pärnu, ja vähän myös kotimaata kansallispuistojen muodossa. Syksymmällä on luvassa Malta, mutta sen pidemmälle en sitten vielä tiedäkään. Saa nähdä!

    • Jotenkin ihmettelen miksi Saksa ei innosta enempää suomalaisia. Tai siis ehkäpä innostaakin, mutta matkabloggarit eivät kovasti maasta kirjoita. Itse olen ihan hurahtanut hyvään hinta-laatu-suhteeseen. Maa on todellinen “paratiisi” verrattuna esim. ylihnnoiteltuun Ranskaan tai Sveitsiin.

      Ha-haa. Mekin suunnitellaan autolomaa Balkanille heinäkuussa. Nyt ehkäpä jopa omalla autolla, jos vain saadaan kaikki lastenhoidot ym. soviteltua. Jos se ei toteudu, niin sitten taas joku Suomi-Viro-Latvia-Liettua- kierros. Koko heinäkuu on vähän auki, kun siinä on paljon sukulaisten juhlia ym.

      • Kappas vain! Me ollaan Balkanilla kesäkuussa, joten matka ei osu sentään ihan samaan ajankohtaan. Meidän on tällä kertaa tarkoitus vuokrata auto, eli lentäen perille, vuokra-autolla kierros Balkanilla ja taas lentäen takaisin Suomeen.

        Muutama matkabloggaaja kirjoittaa Saksasta useinkin, mutta muuten Saksa ei tosiaan hirveästi ole postauksissa tai matkalehdissäkään edustettuna (Berliiniä lukuun ottamatta). Saksa ei ehkä ole kovin “seksikäs” kohde – jostain syystä mielikuvat maasta ovat monilla tosi ankeat. En oikein tiedä, mistä se johtuu, koska Saksahan on todella monipuolinen matkailumaa. Toisaalta myöskään automatkailu, josta itse pidän tosi paljon kuten tekin, ei loppujen lopuksi ole suuren enemmistön puuhaa, joten ehkä se vaikuttaa tähän. Saksahan on kyllä automatkailijoiden keskuudessa arvossaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *