Saksan Autobaanat – Nopein tie taivaaseen

Saksan autobaanat, nuo tarunhohtoiset tiet. Ne henkivät vapautta, voimaa ja kapinaa muuten niin säntillisessä yhteiskunnassa.

Saksan autobaanat sallivat ajamisen niin kovaa kuin auto kulkee ja hitaamman ajoneuvon karkoittamisen edestä valoja vilkuttamalla. Tätä kisaa et voi voittaa, vaan tilaa kannattaa antaa suosiolla. Saksan autobaanat ovat valitettavan monelle se nopein tie taivaaseen.

Kuvittelitko, että autosi kulkee? Sanan mukaisesti ohituskaistalla olet vain tiellä, kun ohi suhahtelee Bentleyta, Ferrareita, Porschen Panameraa, Bugatti Veyronia, Mercedes-Benz:in McLareneita, Lamborghineja ahtamattomalla 6,5-litrainen V12-moottorilla, sekä ns. kansanautoja, eli kolmella turbolla varustettu M5 Bemareita.

Artikkelikuvassa on ilmeeni, kun huomaan, että autosta puuttuu pari litraa moottorista, sekä muutama turbo ollakseni mitenkään varteenotettava kaahari autobaanalla (sarkasmia).

Saksan autobaanat ovat myös vihattuja saksalaisten keskuudessa. Ne ovat ikuisuuden kestävien tietöiden ruuhkauttamia, hyvin meluisia ja erittäin stressaavia ajaa. Rajoittamaton ajonopeus toteutuu vain murto-osassa 12 00 kilometrin pituista autobaanaverkostoa.

Saksan autobaanat, alunperin Hitlerin päähänpisto

Autobahn käsite syntyi 1930-luvulla kun Adolf Hitler näki suuren tieverkoston rakentamisen olevan ratkaisu maata vaivanneeseen suurtyöttömyyteen. Autobahnit eivät siis suinkaan olleet tuotos sotajoukkojen nopeamman liikkumisen varmistamiseksi, vaikka moni niin luuleekin. Raskaskalusto olisi pilanut teiden betonipinnan hetkessä. (Bitumi oli aluksi kallista ja asfaltti tuontitavaraa. Betonia sen sijaan oli saatavissa).

Ensimmäinen 20 km pitkä autobahn avautui Kölnin ja Bonnin välille  1932 avattu. Nimen autobahn oli tarkoitus kuvata rautatiehen verrattavaa autotietä. Tämä autobahn oli hengenvaarallinen. Vastakkaisten kaistojen välissä ei ollut sen enempää viheraluetta tai suoja-aitaakaan. Autoja törmäili toisiinsa jatkuvasti.

Nykyisin saksassa on autobaanaa noin 12 200 kilometriä. Vertailun vuoksi Yhdysvalloissa on noin 75 000 kilometriä ja Kiinassa noin 60 000 kilometriä vastaavan tyyppisiä väyliä.

“Daa daa daa-da daa-da, Kiitää alla autobaana…”

Runsaalla puolella Saksan yli 12 000 autobaanakilometristä ei ole nopeusrajoitusta. Se tarkoittaa todellakin sitä, että olet vapaa ajamaan niin kovaa kuin haluat.

Näkökenttä kapenee nopeuden noustessa. Se muuttuu putkimaiseksi ja leveäkin tie rupeaa muistuttamaan kävelytietä. 200 km nopeudessa loivatkin kaarteet rupeavat jyrkkenemään kummasti ja pienikin epätasaisuus tienpinnassa tuntuu siltä, kuin auto nousisi lentoon. Kämmeniin rupeaa nousemaan hiki (jos autossasi ei ole ilmastoitua rattia) ja viimeistään nyt toivot, että autosi alusta olisi himpun verran jäykempi.

Kun vauhtia on 250 km, on kuljettaja ja yleensä autokin viety jo niin suorituskykynsä äärirajoille, että tuota nopeutta ei ole mahdollista ajaa pitkään. Kannattaa miettiä muutamaan otteeseen myös ovatko esim. alla olevat renkaat tehty moiseen nopeuteen.

Meillä oli alla kolmelitrainen Audi A4 Avant Quattro V6 TDi. Vaikka omasta mielestäni oli ihan OK kokeilla paljonko Audi kulkee, ei se Tepon mielestä ollut lainkaan hauskaa. Perheriidan välttämiseksi sovimme maksimi matkavauhdin pysyvän himpun alle kahdessasadassa. Varmuudeksi laitoimme hälytyksen kilkauttamaan 195 km nopeudessa.

Jos turvallisuus ei saa höllentämään kaasujalkaa, voi asiaa perustella myös polttoaineen kulutuksella. Kun on hetken paahtanut kahtasataa ja katsoo keskikulutusmittariin, rupeaa alhaisempi ajonopeus tuntumaan houkuttelevammalta vaihtoehdolta.

Saksan autobaanat – maltilla kaasu pohjaan

Autobaana houkutteleekin ottamaan autosta tehoja irti, mutta autobaanoilla ajaminen ei todellakaan tuo pelkästään vapautta, vaan myös vastuuta.

Autobaanat eivät ole juuri kortin saaneen tai muuten kokemattoman kuljettajan paikka harjoitella. Tämä ei ole ilkeyttä, vain fakta. Suomessa suurin sallittu nopeus on 120km/h, joten kovinkaan moni ei ole sitä kovempaa hurhastellut (vai onko…? : ) Suomessa kaikkien autojen keskinopeus oli 93 km/h kesällä 2016 ja 87 km/h talvella 2016/2017, joten suuret nopeudet ovat yksinkertaisesti tuntemattomia ja pelottavia suurimmalle osalle suomalaisia.

Tilastoitu tavallinen matkavauhti Saksan baanoilla on 160-180 km/h. Pikkuinen hetki taskulaskimen ääressä selventää mitä se tarkoittaa.

Jos vauhtisi 180km/h, liikkuu autosi 50 metria sekunnissa. Ihmisen reaktioaika yllättävissä tilanteissa on 0,8-1,2s. Autosi on siis liikkunut yli 50 metriä ennen kuin olet edes ehtinyt polkaista jarrua. Jarrutusmatka 180 km/h vaihdissa on n.150 metriä.

Opetellaan säännöt:

Nämä saksalaisella autobaanalla voimassa olevat säännöt on hyvä painaa takaraivoon ennen kuin polkaisee kaasun pohjaan:

 

 

  • Äärimmäisenä oikealla olevaa kaistaa on käytettävä, mikäli se on vapaa ja vasemmanpuoleinen kaista (kaistat) on varattu ainoastaan ohittamiseen. Kuljettajia, jotka käyttävät vasenta kaistaa pidemmän aikaa oikeanpuoleisen kaistan ollessa vapaa, sakotetaan.
  • Vasemman puoleista kaistaa ajavien hitaampien kuljettajien (vaikka olisivat sillä tarpeettomasti) pakottaminen pois edestä valoja välkyttelemällä tai ”perässä roikkumalla” katsotaan ahdisteluksi.
  • Vaikka edessä oleva hitaampi ajoneuvo olisi tarpeettomasti vasemman puoleisella kaistalla, sitä ei saa ohittaa oikealta puolelta, tällaisen ohituksen havaitessaan poliisi sakottaa aina kumpaakin kuljettajaa.
  • Ajoneuvon pysäyttäminen autobahneilla on kielletty, myös pientareella, lukuun ottamatta odottamatonta teknistä vikaa, liikenneruuhkaa tai onnettomuutta. Vuorokauden ajasta ja säästä riippumatta apua ei saa jäädä odottelemaan peräänajovaaran takia sisälle autoon. Polttoaineen loppuminen ei ole odottamaton syy. Poliisiautoissa on varatankki, mutta bensan ja dieselin lisäksi saa maksaa silloin myös sakot ja poliisi sakottaa huomatessaan tällaisen ajoneuvon kuljettajaa.
  • Turvaväli edellä ajavaan tulee olla metreissä vähintään puolet ajonopeudesta
  • ”Perässä roikkumisesta” sakotetaan ankarasti. Yli 100 km/h nopeudessa turvavälin ollessa alle 30 prosenttia suosituksesta kuljettajaa rangaistaan kolmen kuukauden ajokiellolla. Ulkomaalaisia kuljettajia voidaan sakottaa tien päällä, ajokortti saatetaan takavarikoida ja mahdollisen vuokratun auton vuokrasopimus päättää välittömästi.
  • Pitkien valojen vilkuttaminen on sallittua ilmoitettaessa edessä olevalle aikeesta ryhtyä ohitukseen, kun etäisyyttä on riittävästi (nopeudesta puolet metreinä). Valojen vilkuttaminen tätä lähempänä on kielletty. Tällaisessa tapauksessa kuljettajaa voidaan sakottaa pakottamisesta.
  • Ylinopeudesta tullee tuplasakot tietöiden kohdalla. Tietöiden kohdalla kaistat saattavat kaventua hyvinkin paljon. Niille mahtuu kyllä rekka ja henkilöauto rinnakkain, mutta kapeaan kuiluun ohjattuna, hoippuvan rekan vierellä ajaminen on pidemmän päälle epämiellyttävää.
  • Nastarenkaat ovat ehdottoman kiellettyjä.

Hälytysvilkut käyttöön ilman kynnystä

Katso aina ajaessasi riittävästi eteenpäin. Kun näen jarruvalot, hidasta heti myös itse.

Jos näet vähänkin jonoa, (STAU!) muistuttavan muodostelman edessäsi, aloita jarruttaminen välittömästi ja laita hälärit päälle. Kun Suomessa niin harvinainen jonomuodostelma iskeytyy verkkokalvoillesi, se vaati toimintaa myös takanatulijoiden turvaamiseksi. Älä arkaile hälytysvilkkujen käyttöä! Ne viestittävät takanatuleville jonon muodotuksesta ja voivat pelastaa sinun ja takanasi tulevien hengen. Takaluukkuun koliseva AMG Mersu ei ole kiva vieras.

Älä vaihda kaistaa. Jono seisoo aivan varmasti sielläkin. 

Saksan Autobaanat

Saksan Autobaanat
Suomessa ei ole ruuhkia. Se, että seisot Hki-Heinola moottoritiellä tunnin, ei ole ruuhka.

Varo kaistanvaihtoa!

Sillä hetkellä kun mietit, että sinun varmasti pitäisi vaihtaa kaistaa, sinun olisi jo pitänyt vaihtaa kaistaa. Eteen työntyvä rekka, renkailla kulkeva bajamaja tai pikkuinen koppero tulevat eteen nopeammin kuin arvaatkaan.

Kun vaihdat kaistaa vasemmalle, katso todella tarkkaan sivupeiliin, ennen kuin liikautatkaan ajoneuvoasi sivusuuntaan.

Jos 160 km paineleva kuljettaja kuvittelee ajavansa jo tosi lujaa ja vaihtaa kaistaa, hänen on hyvä muistaa, että takana tulevalla autolla vauhtia voi olla 100 km enemmän. Vasemmalla kaistalla ajavan taas kannattaa olla joka hetki tietoinen siitä, etteivät muut tienkäyttäjät todennäköisesti havaitse/tajua/välitä pätkääkään autosi todellisesta nopeudesta.

Keskimäärin kymmenen kuollutta joka päivä

Saksan teillä kuolee liikenneonnettomuuksissa joka päivä keskimäärin kymmenen ja loukkaantuu vaikeasti 170 ihmistä. Tilastollisesti autobaanat ovat silti erittäin turvallisia, mutta kun onnettomuus sattuu, niin jälki on suurien nopeuksien ja tiheän liikenteen johdosta pahaa.

Saksalaiset kertoivat 1970-luvun lopulla, kuinka ruotsalaiset saapuivat kesälomalla Saksaan uusilla, turboahdetuilla Saabeilla ja Volvoilla, jotka kulkivat 200 km/h. Heinäkuu tunnettiin Saksassa kuulemma nimityksellä “Schwedenmonat”, sillä kuolemaan johtaneita kolareita sattui paljon.

Alla olevalla videolla on pientä kisaa autoilijan ja moottoripyöräilijän välillä. Vaarallisinta mitä itse voit tehdä, on ruveta kisan havaitessa a) poliisiksi b) liittyä kisaan. Anna kaheleiden mennä.

Rettungsgasse, eli pelastuskuja tai pelastustie

Liikenneruuhkan ilmaantuessa kuljettajien täytyy jättää vapaa kulkuväylä hälytysajoneuvoille, se muodostetaan äärimmäisenä vasemmalla olevan kaistan ja siitä seuraavana oikealla olevan kaistan väliin

Koska Saksassa on 3-6-kaistaisia moottoriteitä, vasemman puoleista kaistaa ajavat pysyvät vasemmalla, kaikki muut väistävät mahdollisimman kauas oikealle.

Saksan Autobaanat

Staumeldungit, ruuhkatiedotteet

Jos autossasi on navigaattori, tulee siihen automaattisesti ruuhkatiedotteita. Mikäli Saksa vähääkään taipuu, kannattaa tiedotteita kuunnella. Radion liikennekanava keskeyttää tasaisesti lähetyksen ja kertoo missä ja kuinka pitkä mikäkin Stau on. Ilmoituksessa kerrotaan myös kiertotie.

Tarkkaile myös jo etukäteen ruuhkamerkkejä navigaattorissa. Suosittelen etsiytymään kiertotielle hyvissä ajoin, koska jossain vaiheessa liikenne seisoo sielläkin. Katso, että autossa on vettä ja naposteltavaa mukana, etenkin jos mukana on lapsia. Talvella autossa kannattaa pitää mukana filttiä.

Saksan moottoriteiden ruuhkien yhteismitta on vuosittain 450 000-500 000 kilometriä. Autoliitto ADAC:n vuosittaisen ruuhkatilaston mukaan autot seisovat liikkumatta paikoillaan yli 200 000  tuntia.

 Muuta huomioitavaa

Saksan Autobaanat Saksan Autobaanat

Mikäli aiot vierailla suuremmissa kaupungeissa, tarvitset autosi tuulilasiin hiukkaspäästöistä kertovan tarran. Määräys koskee myös ulkomaalaisia, ja tarrattomuudesta tulee perintäkelpoinen sakko perään.

 

Ei muuta kuin Gute Reise!

Onko sinulla kokemuksia Saksan autobaanoista?

Lähteet:

6 Comments

  • Kokemusta Saksasta muutaman roadtripin verran, Jenkeissä on kierretty 12 pv Floridaa ja kerran on menty eestaas Via Baltica. Enempää ei olla vielä ehditty, kun on enimmäkseen lennetty perille ja vuokrattu autoa tai skootteria vaan päiväksi pariksi. Jotain sä kommentoitkin mun blogin facesivulla siihen postaukseeni meidän kokemuksista viime keväältä Ranskasta ja Espanjasta ja siellä ajamisesta, mutta mulle ei koskaan valjennut mitä se sun kommentti tarkoitti 😉

    Katsoin tuon videon. Mun mies lähtee ihan liian helposti skabaamaan muiden kanssa ja tykkää “kouluttaa” muita koska on omasta mielestään taivaallisen erinomainen kuski. Tästä johtuen meillä tehdään ihan naapurilähiössä kauppareissuilla käydessä lotsosti äkkijarrutuksia ja typeriä ohituksia. Ei se luojan kiitos sentään noin latvasta laho ole kuin tuon videon mies, tuo näytti jo aika vaaralliselta puikkelehtimiselta. Meillä on vaan joku Citroen Grand Picasso mikä-lie (en ole niin kiinnostunut autoista että muistaisin edes omamme koko litaniaa) joten ei sillä noiden sukkuloiden perässä pysy ja tilaa annetaan motareilla ihan kiltisti eikä mun mielestä turhaa puikkelehdita. Ihan ekalla roadtripillä Suomesta Saksan kautta Hollantiin ja Belgiaan seistiin melkein neljä tuntia motarilla ja edettiin sinä aikana muistaakseni noin 300 metriä. Onneksi päästiin vielä majapaikkaan sisälle, se oli puolen yön luokkaa kun sinne päästiin. Omistajat istui kaljalla siinä aulan baarissa ja kun kysyttiin saadaanko mekin vielä ostaa oluet pahimpaan janoon, meille myytiin tuopit huoneeseen mukaan.

    Tuo häläreiden käyttö on hyvä systeemi ja olen huomannut että se on tarttunut mieheen muutenkin, jos tuossa Treen ja Hesan välillä joskus on jotain tilanteen poikasta ollut, hälärit on äkkiä päällä ettei vaan meidän persuuksiin kukaan ajais. Meillä kulkee usein koiria mukana, ja vaikka tykkään turvallisuus- ym syistä pitää bokseja takapenkillä, aina se ei pakkaamisteknisistä syistä ole onnistunut. Muistan varmaan ikuisesti, kuinka erään oman rotuni Tanskaan muuttaneen kasvattajan kaikki mukana olleet koirat kuoli peräänajossa näyttelymatkalla siellä.

  • Kokemuksia baanoilla ajamisesta löytyy jo 70-luvulta näihin päiviin. Aika leipiinnyttävää ajamista ja joka kerta vauhtisokeus iskee.
    No jos iskee vauhtisokeus, iskee myös poliisi!!! Varauduhan maksamaan sakkosi sitten paikanpäällä. Lisäksi, että saat poliisilta kuitin maksamistasi sakoista (kokemusta vain YLINOPEUDESTA), muistaa poliisi sinua myös kirjeellä koti-Suomeen, kas josko vaikka kyseenalaistaisit sakkosi. Niin ja niitä ylinopeus sakkoja saa helpolla, kun ei ehdi huomata niitä “hetkellisiä nopeusrajoituksia”, koska ajaminen on niin hel…tin hauskaa. Ensi kuussa mennään taas, joten alta pois kivet ja männynkävyt…

  • Mun vanha AMC:ni olisi täysin kelvoton tuolla. Pääsin piiskaamaan siitä karstat Kalifornian kyseenalaisilla teillä ja nopeus oli 135 km/t. Kaliforniassa korkeinkin sallittu nopeus on maltillinen 105 km/t, mikä ei ole liian vähän, kun ottaa huomioon sen, että maanjäristykset vaurioittavat teitä, tekevät esimerkiksi pitkiä laineita, joka pisti autoni hyppäämään ilmaan. Näin kävi Tarzanassa.
    Sattuneesta syystä eli huonon sään takia jouduin Szczecinin sijasta Berliiniin, josta autokyyti minibussilla perille. Minibussi revitti ihan täysiä Berlinkaa. “Berlinka” on lempinimi Hitlerin rakentamalla Berliini-Königsberg -tielle. Jotkut ovat ehdottaneet sitä vitsillä UNESCOn maailmanperintökohteeksi. Joka tapauksessa minulla oli kyseenalainen onni päästä kokemaan pätkä sitä vanhaa, Hitlerin aikuista tietä. Se oli tehty isoista betonilaatoista, jotka aikaa myöten olivat menneet pikkuisen vinksalleen, minkä takia kyyti oli aivan Mielettömän töyssyistä.

  • Tämä on paras ikinä suomeksi lukemani opetus autobaanalla ajamiseen. Suomessa en muinoin voinut opetalla, kun ei ollut autobaanaa pätkän pätkää 🙂
    On kokemusta kohta 50 vuotta Saksan autobaanoista erimerkkisillä, joskus pirteillä uusilla joskus väsyneillä vanhoilla autoilla. On kokemusta pitkillä matkoilla ajosta Ruotsin, Tanskan, Ranskan ja Italiankin autobaanoilla -ja Tampereen ja Helsingin välillä Suomesta. Käytännössä olen ajanut aina itse ja yksin. Harvoin joku ottaa minut mukaansa. Olen säilynyt matkoistani ilman onnettomuuksia, vaikka “läheltä piti” tilanteitakin on ollut. Ei riitä, että itse on tarkkaavainen ja on hyvä reaktiokyky, mutta kun matkassa on kaikenlaisia muitakin. Tämä on paras ikinä suomeksi lukemani ohjeistus Saksan autobaanoilla ajamiseen. Minulle ei kukaan silloin muinoin neuvonut. Kylmästi vain Vammalan Levorannan autokoulun opeilla varustettuna baanalle, ja ADAC´in opetuksia harjoittelemaan.
    En ota riskejä, koska minulla on usein ollut maailman kallein lasti autossa; omat lapset ja nyt lapsenlapsia. Auto on minulle vain kulkuväline ja oma henkeni rakas. Korttikin on ollut rakas, kun olen tarvinnut autoa välttämättä joka päivä. Ei ole kannattanut riskeerata sen menetystä.
    Mummi tykkäisi ajaa kovempaakin, mutta meidän seudulla on tavallisesti 100, 120 ja 130 km/t nopeusrajoitukset. Missä ei ole rajoitusta, siinä on ruuhka, ja missä on 3 kaistaa, niin siinä ajaa kaksi rekkaa vierekkäin ja henkilöautoille jää yksi kaista ja kohtaloksi ruuhka. Ei kannata liikenteessä hermoilla mistään, opetti jo Levoranta Vammalassa aikoinaan. Sillä neuvolla olen pärjäillyt.

  • Meillä oli toissavuonna BMW M4 vuokralla eteläisessä Saksassa ja lähiympäristössä ja matkan varrelle osui autobaanaa kuutisen kertaa.

    Näistä kahdella kertaa oli sekä 1) tien laatu että 2) liikennemäärät kohdallaan, jotta autolla pystyi ajamaan sopivaa 200+ km/h vauhtia. Loput neljä kertaa joko liikennettä oli siihen malliin, että ajo oli jokatapauksessa epämiellyttävää, tai baana oli aivan järkyttävän huonossa kunnossa. Osa autobaana-vierailuista johtui siitä että navigointi optimoi kiertämään varsin kaukaakin suoriin reitteihin nähden koska autobaanalla “voi ajaa nopeammin”.

    Mukavaan ajamiseen Yhdysvallat sopii keski-Eurooppaa paremmin.

    • Itse yllätyin Puolan moottoriteiden hyvästä kunnosta ja siitä, että siellä on 140km nopeusrajoituksena, eikä sitä kamalasti valvota.

      Meillä on baanoilta hieman samanlaisia kokemuksia kuin sinullakin. Välillä pääsee päästelemään pitkiä matkoja ilman ruuhkaa ja betonilaattatietä. Välillä sitten taas edetään jonossa ja väistellään ukrainalaisia rekkoja.

      Audin navigaattori on vanha karttojen osalta ja se haluaa aina ajaa baanan kautta. Sai aina hepulin, kun lähdettiin pienemmille teille 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *