Mitä maksaa auton tuonti Saksasta?

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta?

Tuonnin kohde oli Audi A4 Avant Quattro V6 TDi vuosimallia 2010, joka maksoi 17 500 euroa. Autoveron määrää selviää jutun lopussa.

Kilometrejä autolla oli ajettu 155700. Huoltokirja oli aukoton. 18 tuuman alumiinivanteet ja kesärenkaat joilla ajaa vielä tämän kesän. Nahkasisustus. Sporttialusta. Manuaalivaihteet. Navigaattori. Peruutustutka. Bang&Olufsen stereot.

Tämän lisäksi sain hiukkassuodattimen, joka hajosi 1700 kilometrin jälkeen, muutaman palaneen valon, hieman irtiolevia listoja sekä melko kivenhakkaaman tuulilasin.

Itse vai välittäjän kautta

Kun selvitin mitä kaikkea minun pitäisi itse hoitaa, mikäli en käyttäisi välittäjää, törmäsin sanahirviöihin Ausfuhrkennzeichen, Zollkennzeichen, Exportkennzeichen, Kfz-Zulassungsstelle/Strassenverkehrsamt, Hauptuntersuchung, Kurzhaftpflichtversicherung, Zulassungsbescheinigung, Teil I ja Teil II jne. Kun vielä luin, että: “Auton rekisteröinnin jälkeen palataan kilpisepälle, jossa teetetään rekisterikilvet Kfz-Zulassungstelleltä saadun paperin mukaiset rekisterikilvet. Kilpien kanssa palataan KFZ-Zulassungstellelle, jossa kiinnitetään punaiset merkit kilpiin”. Kilpiseppä? Siis oikeastiko, joku väkertää ne kilvet siellä minulle ja liimailee niihin jotain tarroja? Tarkistin kirjoituksen päivämäärän, ja kyllä – Oikealla vuosituhannella oltiin.

Välittäjän toiminta

Surffailin netissä ja Hannu Linden, Graulin -firmasta tuntui melko luotettavalta. Osasta välittäjistä ei löytynyt netistä mitään kokemuksia tai mielipiteitä. Hannu oli Hampurissa, mutta kilometrikorvausta vastaan hän ajaisi katsomaan autoja muuallekin. Yhteydenpito sähköpostilla sujui hyvin. Laitoin hänelle linkkejä autoista, jotka olivat minulle mieleisiä ja hän otti niistä hieman enemmän selvää. Hannu soitti muutamiin paikkoihin ja kyseli lisätietoja. Kuten arvata saattaa, osa autoista oli kolaroituja, vaikka siitä ei ollut mainintaa. Osa oli muuten vain omituisia.

Toki asiakas voi myös itse ottaa yhteyttä myyjään. Teppo tekikin niin muutaman ehdokkaan kohdalla, mutta ongelmaksi muodostui myyjien puutteellinen kielitaito. Englanniksi kommunikointi oli melko hankalaa. Saksankielen kohdalla taas pitkä baarisaksa ei riitä.

Lopulta automäärä oli saatu rajattua kahteen. Hannu kävi katsomassa kummankin ja vastasi näin:

Hei, kävin katsomassa molemmat autot. Se musta ( joka ei ole musta vaan tumman harmaa ) oli erittäin hyvä ajoltaan. Ei kilissyt eikä kolissut. Siinähän oli hieman vähemmän herkkuja kun siinä hopeisessa mutta paremmat stereot. Manuaali vaihteisto, 6 pykäläinen toimii kun ajatus. Tässä tummassa oli myös sähköinen takaluukkuun avaus. Huolto tehty 152tkm kohdalla.

Hopeinen näytti myös hyvälle, tosin siinä oli enemmän kiveniskemiä konepellissä ja maskissa.
Tässä hopeisessa ei ollut takaluukkuun sähköistä avausta mutta tietysti siinä on automaattivaihteisto.
Se oli hieman enemmän ” kuluneempi” kuin se tumma vaihtoehto, kuitenkin noihin kilometreihin nähden ihan ok. Hopeiseen pitää tehdä huolto heti.

No niin. Se musta olikin ykkösvaihtoehto jo alkujaan. Helpotti kuulla myös toinen mielipide. Sitten ostamaan sitä autoa.

Minä: Jos ostetaan etukäteen, niin mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Hannu: Käytännössä auton osto etukäteen tarkoittaisi sitä, että suorittaisitte maksun autosta,
menen ostamaan auton ja ajan sen halliini. Kun tulette noutamaan auton, mennään yhdessä konttorille hommaamaan autoon kilvet ja pääsette sieltä jatkamaan matkaa.

Eli 17 500 euroa + hänen palkkionsa pankkitilille x, kiitos! Tuntui kyllä kylmäävältä. Hetken aikaa mietin näenkö autoa ja miestä koskaan. Sitten totesin, että jos ihminen on 20 vuotta välittänyt autoja, niin eiköhän häneen voi luottaa. Ja ei 18 000 eurolla nyt kamalan pitkälle pääse…

Hampurissa

Hampurissa Hannu odotti lentokentällä ja pääsimme hänen kyydissään näppärästi hotellille Hampurin eteläpuolelle. Tästä oli todella suuri apu, sillä nyt emme tarvinneet vuokra-autoa lainkaan. Audin ajoimme heti sama iltana hotellin parkkipaikalle, mistä oli helppo seuraavana aamuna ajaa konttorille hoitamaan papereita kuntoon.

Auton rekisteröintiin ja kilpien kanssa askarteluun meni nelisen tuntia. Se sisälsi äärettömän määrän erilaisia pieniä ja isompia maksuja, kuitteja, veronlaskentaa, leimoja, allekirjoituksia, kilpiä, tarroja ja suomalaisittain katsottuna hyvin vanhanaikaista paperinpyörittelyä. Tästä suoriutuu ehkäpä myös itse, mutta kokemuksen jälkeen olin erittäin tyytyväinen, että minulla oli välittäjä mukana auttamassa. Hampurissa keskustan isompi rekisteröintiasema olisi ollut vielä ruuhkaisempi, joten siellä aikaa olisi mennyt tuplasti.

Kun autossa oli riittävä määrä leimoja, oikeanlaiset kilvet ja se oli tankattu, hyvästelimme Hannun ja lähdimme kokeilemaan miten Audi pärjää baanalla.

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Tuossa se nyt hyrisee. Huomenna paperit kuntoon, niin pääsee baanalle!
Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Räntäsateesta ja rakeista huolimatta ensimmäinen ajopäivä ohi suht kunnialla. Kerran osuin peilillä pysäköityyn autoon ja kolme kertaa ajoin kanttarin yli. Ei auton mitat ihan vielä tule perstuntumalla. 3litran kone vääntää nöyrästi, on hiljainen ja kiihtyy hyvin. 300 km meni hujauksessa. Ainut mihin ei vaan totu on se, että kun itsellä on 180 km/h lasissa, niin siitä pyyhkii letkassa autoja metrin turvavälillä ohitse vasemmalta. Ihan hulluja! Ja se, että ne tilanteet tulee baanalla niin nopeasti. Kun harkitsee kaistanvaihtoa, pitäisi olla jo vaihtanut! Mutta hyvin kulkee. Ei kaduta että ostin tuon.
Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Tähänkin joku tasa-arvovaltuutettu puuttuisi hallintohimmeleillään Suomessa.

Jaa-jaa-jaajajaaja. Kiitää alla autobaana!

Meillähän ei varsinaisesti ollut mitään selkeää matkasuunnitelmaa olemassa. Paitsi tämä:

Mies: Oletko ottanut selvää siitä ajoreististä.
Minä: Haluan Keukenhofin tulppaaneja katsomaan.
Mies: Pitäiskö nyt varmaan katsoo tätä karttaa Saksasta ja miettiä sitä auton vakuutusta. Keukenhof on Hollannissa.
Minä: Joo, kyllä, mutta mä haluan Keukenhofiin.
Mies: Kyllä, mutta kun meidän pitäsi mennä ensin sinne Hampuriin kun se auto on siellä. Ja ei voi mennä heti Hollantiin, koska ei tiedetä miten kauan siihen kauppojen tekoon menee aikaa.
Minä: Joo, mutta sen jälkeen heti sinne tulppaanipelloille.
Mies: Huoh…

Ajelimme siis enemmän ja vähemmän päämäärättömästi Hollannissa, käyden Lissen kylällä katsomassa niitä kuuluisia tulppaaneita, Alkmaarissa ihastelemassa Gouda-kaupunkia ja kurkistelemassa miltä hollantilainen elämä näyttää Vaalsissa ja rantakaupunki Noordwijk Aan Zeessa. Groningenin pyöräilykaupungissa otimme alle ultramodernit sähköpyörät. Saksan puolella käväisimme mm. Bremenissä, Düsseldorfissa, Kölnissä ja Hamelnissa.

Kun normaalisti ajelemme pieniä maisemareittejä, halusin nyt ehdottomasti tykittää baanalla aina kun se oli mahdollista. Sen verran mukavaa hupia se oli.

Perjantaina suuntasimme kohti Tanskaa, mutta auton mittaristossa alkoikin vilkuskella outoja merkkejä ja tehot katosivat. Hetken tuumailtuamme ja asiaa Googlesta tutkittuamme, kääntyi nokka takaisin Hampuriin.

Kaput

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Nyt ketuttaa. Tehot katosi baanalla. 1700km tuo kesti … Hiukkassuodatin pasana. Jokainen autoja tunteva tietää mitä se tarkoittaa. Maanantaina aikaisintaan saa korjattua.

Tässä tuli nyt välittäjän käyttämiselle katetta. Kun soitimme Hannulle ongelmasta, kykeni hän välittömästi antamaan korjaamon osoitteen johon auto kannattaisi viedä. Autoon oli saatu myyjältä vuoden takuu, mutta päätin heti, että tärkeämpää kuin pieni säästö, olisi saada auto oikeasti kuntoon.

Autoa tutkittiin ja ihmeteltiin ja valot saatiinkin pois välkkymästä. Sitkeästi ne kuitenkin palasivat koeajon aikana. Lopulta myöhään iltasella Igor nosti kädet pystyyn ja luovutti. Vika oli joko sensoreissa, hiukkassuodattimessa tai kummassakin.

Minulla on oma epäilykseni siitä, mitä auton myyjä Mûlkero Zorbaş Huşerâ Hâşlâ on tehnyt ennen auton myyntiin laittoa. Muotoillaan niin, että tietokoneella saa monta vikakoodia autosta hetkeksi pois.

Viikonloppu meni kuitenkin oikein mukavasti Hampurin keskustassa, missä oli meneillään maailman suurimmat satamajuhlat. Autoahdistuksen jälkeen fiilis siirtyi tyytyväisen hyrinään. Hotelli oli erittäin tyylikäs, ilma aurinkoinen ja kaupunki valloitti sydämen. Kävin myös hyvin syntisellä tiellä. “St. Pauli ja Reeperbahn, sinne veri vetää uudestaan”. Vain Kolibri jäi löytämättä – Onko sitä enää?

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Aika villiä oli meno jo päivälläkin. Tankotanssia, sylitanssia, gaymeininkiä, ruoskaa ja raippaa, höyhentä ja vaippaa. Kaikkea ihan näkyvästi valittavana.

Maanantaina Igor kävi uusin ideoin auton kimpuun ja iltapäivästä auto oli kunnossa. Hiukkassuodatin pestiin/imuroitiin/nuohottiin tai jotain ihan muuta. Selitys vaihtui aina sen mukaan, kenen kanssa jutteli. Ja niitä juttelijoitahan riitti. Autonkorjaus tuolla oli hyvinkin yhteisöllistä puuhaa. Suomalainen seisoo perinteisesti hallin perällä kädet puuskassa ja jupisee hiljallee, että: “Tuonkin osaisin itse kyllä paremmin. Tietääköhän tuo poika nyt mitä tekee?”. Tuolla hallilla taas ei tiennyt kuka on asentaja ja kuka asiakas. Kaikki tunkivat yhdessä tuumin päät konepellin alle ja silmät kiinni mittareihin. Yhteistä kieltä ei oikeastaan ollut, mutta jotenkin ne tuhkat sieltä pois saatiin. “Gute Camel” oli Igorin luonnehdinta autosta. Alles Klar!

Korjauksen kulut 190 euroa. Oheiskulut hieman enemmän. Yöpyminen Hotelli Hyatt, 2 yötä 570 euroa + “pientä” shoppailua.

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta
Nyt on Audin perä lastattu oluella ja viinillä. Emme saaneet sitä edes täyteen. Amatöörit. Mä olen niiiin rakastunut tähän autoon ❤️ (ja Teppoon :)) kumpikin kiihtyy hyvin kun heittää satasessa kolmosen sisään ja painaa kaasua ; – )

Mitä maksaa auton tuonti Saksasta?

  • Välittäjän kulut 770 euroa
  • Matkakulut (kahdelta ihmiseltä) 400 euroa. Lennot Saksaan Oulu-Hki-Hampuri Finnair ja Air Baltic yhdistelmä
  • Välttämättömät hotellit 200 euroa. Ylimääräiset hotellit 1590 euroa. Viivyimme reissussa kolmisen viikkoa
  • Polttoaineeseen n. 400 euroa. Kilometrejä kertyi kaikkiaan rapiat 4000 km
  • Tanskan salmet n.80 euroa
  • Silja Line 2 aikuista, autopaikka ja hytti,  250 euroa. Hintahaarukka on 150-450 euron välillä riippuen siitä kuinka hyvän hytin haluaa.
  • Rekisteröinti, vakuutus ja (punaiset)kilvet Saksassa n. 200 euroa
  • Rekisteröintikatsastus Suomessa n. 150 euroa.

Muuta huomioitavaa:

Hanki autoon vakuutus, joka on voimassa jo Saksassa. Turva ei sitä minulle myöntänyt. Pohjola myönsi sen ilman ongelmia. Riitti kun luettelin auton tiedot puhelimessa.

Jos mahdollista vietä auton kanssa aikaa tienpäällä reippaasti, ennen sen ajoa Suomeen. Saat hyvän lomamatkan samalla ja monen vian korjaaminen Saksassa on paljon edullisempaa kuin Suomessa.

Selvitä kunnolla saatko itse hankittua keltaiset tai punaiset kilvet autoon. Väärinkäytösten takia ehtoja on tiukennettu huomattavasti ja esim. minä en olisi saanut kilpiä autooni ilman Saksassa kirjoilla olevaa takuuihmistä. Punaiset kilvet kun mahdollistavat kuukauden ajelun Saksassa ilman että olet siellä virallisesti ja laillisesti, osoitteen kanssa olemassa. Jokainen tajuaa mikä ongelma se nykyisin Saksassa on…

EDIT: Autovero oli n.5200 euroa.

31 Comments

  • Parasta oli kyllä tämä kiihtyvyyskommentti lopussa 😀

    Tuollainen autonhakumatka kiinnostaisi, mutta en itse välttämättä haluaisi autoa itselle. Repsikkana olisin kyllä parhaimmillani tai ainakin siten, että ajaisin (suurimman) osan matkasta takaisinpäin uudella autolla. Parasta olisi kaikki tämä muu oheistoiminta perillä 🙂

  • Itselläni ei ole edes ajokorttia, mutta kieltämättä olen aina vähän miettinyt, että miten niitä autoja muka mistään Saksasta ostetaan ja eikö pitkä hakumatka lopulta tule kalliimmaksi. Näköjään näin ja ei välttämättä! 🙂 Avartava reportaasi.

    Huh, toivon että Katjan selitys naisten parkkipaikoille pitää paikkansa.

  • Minä voisin lähteä hakemaan auton Saksasta ihan vain sen vuoksi, että pääsisin tuollaiselle reissulle. Ei siitä autosta niin väliä. Me muuten ostettiin viime syksynä auto ihan täältä koti-Suomesta, ja kyllä sen korjauskulut on nakertaneet lompakon pohjaan reikää aika tavalla. Eli kyllä sitä täälläkin.

    Eikö noiden naisten parkkipaikkojen idea ollut enemmänkin se, että ne sijaitsevat lähellä ovia? Eivät siis missään parkkihallin perällä, ettei naisten tarvitse yksin kulkea pimeän parkkihallin läpi. Käsittääkseni niissä ei ole tavoiteltu sitä, että naisetkin osaavat parkkeerata niihin, vaan se, että naisilla on turvallinen reitti autolta. Kuten perheparkkien ideana on, etteivät lapset joudu juoksentelemaan liikkuvien autojen keskellä.

  • No olipas kaunis ostos! Etenkin tuo moottori 🙂

    Erittäin paljon kiinnostaa tuo tuleva autoveron määrä, postannet siitä tietoa kun päätös tulee? Meille tuli viime kesänä Saksasta kesäauto, mutta vähän nopeammalla syklillä. Tuo ajelu Saksassa ja autoon tutustuminen siellä paikan päällä on oikein hyvä ajatus.

  • Oli hyvä, että jäitte sinne vielä koeajoon. Toivottavasti auto on kunnossa? Hyvä tietopaketti kun meilläkin aika ajoin auton ostosta on ulkomailta puhuttu. Kerrohan sitten aikanaan vielä tuo autovero, mitä joudutte pulittamaan. Kyllä noita vikoja voi olla täälläkin ostetuissa autoissa. Ostin jo kymmenen vuotta taitaa olla aikaa auton Suomesta. Lähdimme seuraavana päivänä sillä lappiin. Vaasan kohdalla loppui jarrut. ei kun lähimpään huoltamoon ja jarrupalat ja jarrulevyt vaihtoon.

  • Tämä on kyllä tosi hyvä tietopaketti! 🙂 Oma Audi on Suomen maaperältä mutta miestä kiinnostaisi lähteä hakemaan hänelle pirssiä Saksasta. Pitää antaa myös hänelle luettavaksi. Nuo sanahirviöt on myös sellaisia ettei tällä saksantaidolla pääsisi eteenpäin – eli välittäjää tarvittaisiin tännekin 😀

  • Tässä oli oikeasti hyödyllinen postaus, kun isä on suunnittelemassa auton hankkimista Saksasta ja itse tulisin muuten vain mukaan ja tekisin samalla pienen reissun vaikka Berliinissä. Ainakin noilla tiedoilla vaikutti aika kannattavalta tuo hankinta ja hyvä kuulla, että suomalaisia välittäjiäkin löytyy, jotka avustavat auton hankinnassa.

  • Hyvä, että kaikki meni hyvin, vaikuttaa ihan kannattavalta reissulta! Meillä ei oo autoa eikä sen osto oo millään tavalla ajankohtanen Suomessa tai Ausseissa, mutta eihän sitä tulevaisuudesta koskaan tiedä. Tosin mie olen kanssa niitä tyyppejä, jotka ostaisi auton värin perusteella, mutta onneksi on tuo mies. Muistan Saksan baanoilla ajamisen kauan kauan sitten, silloin se tuntui aika kuumottavalta.

  • Oho, te sitten tosiaan uskalsitte ottaa riskin – kiva, että välittäjä osoittautui luotettavaksi ja matka meni muutenkin hyvin! Poikaystäväni yrittää houkutella mua skootterilla kiertämään Keski-Eurooppaa, mutta en meinaa uskaltaa.. autollakin meno kun kuulosit jo ihan tarpeeksi hurjalta noilla kilometrivauhdeilla!

  • Meillä on tällä hetkellä vuosi sitten kuolleen pappani auto, jota isäni yrittää nyt myydä. Toivon ettei sais myytyä, niin me voitais pitää sitä vielä kesän yli, hehe. Eipä autoa Hgin keskustassa muuten oikein tarvitsisi. Kesällä vaan on niin paljon reissuja.

    Uskon kyllä, että kun me vielä jonain päivänä ihan omakin auto tarvitaan (siis kunnon auto eikä niitä tonnilla ostettavia mitä meillä on tähän mennessä ollut) niin Saksa on yksi vaihtoehto. Täytyy pitää Hannu mielessä. 🙂

  • Tästä on varmasti paljon hyötyä vastaavaa ostosta harkitseville, itselle ei niin ajankohtainen. Luxemburgissa asuessa vuosien aikana pari mersua tuli tosin tuotua Saksasta perheen kanssa Suomeen, ilmeisesti siis kannattavaa touhua Suomen hintoihin verrattuna. Hyvin on jääneet mieleen ne reissut auton takapenkillä kohti Suomea ja autokaupoillakin tuli silloin kierrettyä vanhempien mukana, omana valintakriteerinä silloin pienempänä tietysti auton väri 😀

  • Ainakin näin ennen autoveroa kuulostaa oikein kannattavalta reissulta. Olisi kiva tietää mitä jäi viivan alle (vai jäikö muistojen lisäksi mitään) verottajan jälkeen.

  • Nauratti tuo teidän välisenne dialogi. Kyllä mä ainakin ymmärrän täysin, miten tulppaanit vie voiton, eihän siinä pitäisi olla mitään kyseenalaistettavaa! Sen sijaan kyseenalaistaisin kyllä tuon parkkihallin. Mulla taitaa vähän hattu kiristää päätä, mut ei mua hirveesti naurattanut. Jotenkin naisten ajotaidoille ilkkuminen tuntuu jo niin kuluneelta ja väsyneeltä. Hyvä että auton saitte lopulta kotiin ja samalla tosiaan mainion roadtripin siinä samalla!

  • Itse en ymmärrä autoista yleensä muuta kuin et minkä värisiä ne on ja miten ne tankataan. Nykyisin sitäkään ei juuri tarvitse tehdä itse, kun on niin paljon palveluasemia 🙂 Suomessa on aivan ryöstöhinnat autoissa ja se näkyy autokannassa. Valitettavasti! Helsingin ulkopuolelle kun matkustaa, niin vastaavia autoja ei enää löydy juuri edes itärajan takaa 😀

  • Vaikuttaa siltä, että saitte te luultavasti “palkkaa” tuohon reissuun käyttämästänne ajasta. Itse olisin luultavasti liian laiska tai epäluuloinen moiseen ryhtyäkseni – ja sitten tietysti vuosien leasing-autolla ajamisen jäljiltä niin “ALD-autoilija”, etten käytettyä varmaan uskaltaisi edes ostaa, kun en väitä mitään autoista muuten ymmärtäväni, kun että niillä voi ajaa paikasta toiseen 🙂

  • Onpas siinä tosiaan hintaeroa, jos ostaa Suomesta tai Saksasta. Harmillista, että joutui heti huoltamaan, mutta hyvä, että oli välittäjä siinä apuna. Aika iisiltä kuitenkin vaikuttaa, jos käyttää välittäjää, eikä palkkio siihen nähden tunnu hurjalta. Kiva reissu teillä varmasti kuitenkin on ollut ja mahtavaa, että pääsit näkemään ne tulppaanitkin! 😀

  • Huh, paljon tuossa näyttää olevan selvitettävää ja puuhaa. Ei olisi minua varten tehty. Tai mieluusti voisin säästää rahaa, mutta jonkun muun täytyisi tehdä kyllä ihan kaikki päätökset ja selvitykset ja korjauttamiset ym. puolestani 🙂

  • Mä en autoista mitään ymmärrä, mulla ei ole edes ajokorttia. Mutta tämä on varmasti hyödyllinen juttu niille, ketkä ovat suunnittelemassa auton hommaamista Saksasta. Tulppaanipelto Hollannissa oli varmasti kaunis!

  • Kiva tarina ja mäkin NIIN haluaisin nähdä nuo tulppaanit! Toivottavasti saitte auton lopuksi kuntoon ja on sitä edelleen 😉 Mielenkiinnolla jään odottamaan paljonko tuo autoveron osuus on, kun nykyään kun ei taida enää olla sitä veroetua ulkomailla ostetuista (käyttö) autoista. Jäin ihmettelemään ovatko nuo autot nykyään niin hyvää tekoa että kannattaa lähteä Saksasta hakemaan 140 000 km ajettu auto?

    • Juu, auto toimii. Alles Klar!

      Autoveron saa nykyisin laskettua melko tarkkaan erilaisilla laskureilla. Tietenkin kyllähän se hieman jännittää mihin numeroon tuli sitten omilla laskureillaan päätyy.

      Toiset vaihtelee autoja kovnkin pienillä kilometrimäärillä. Mulla on perhepiirissä aina ajettu autot ns. “loppuun”, eli 300 000 kilometriäkin voidaan mennä samalla autolla. Jokus paljon enemmänkin. Omaan pikkuiseen Golfiin rullasin muistaakseni 280 000 km. Ei kaikki autot tuollaista kestä, mutta isot Mersut, Volvot, Bemarit ja toivottavasti nyt Audikin ovat aikamoisia työjuhtia. Mitä jytäkämpi auto alunperin, sen paremmin ne jaksaa.

  • Hyvä syy lähteä Hollantiin tulppaanipelloille, kilometrit ennen auton tuontia Suomeen. Mä en ymmärrä miksi tuo byrokratia on monessa maassa vieläkin paperien pyörittelyä – luulisi kaiken olevan jo helpompi ja kätevämpi tehdä sähköisesti. Toivottasvasti Audin kanssa kokee jatkossa hyviä seikkailuja, ilman varoitusvalojen palamista.

  • Kokonaiskustannukseen välittäjän hinta aika sopiva, siis että palvelu maksaa mutta kaikesta päätellen sille myös todella sai vastinetta. Voin vaan kuvitella, millä korkeudella huiteli v-käyrä, kun valot alkoivat vilkkua ja priimana myyty ei sitä ollutkaan. Toivottavasti suodatin pelaa ensiavulla vielä pitkään, ettei ollut vain ongelman siirtämistä seuraavan parin tonnin päähän. Nautinnollisia ajokilometrejä!

    • Minuta tuo hinta oli erittäin järkevä, ja erityisesti sitten se tuntui hyvin hyväksyttävältä, kun autoon tuli vikaa ja apuja tarvittiin.

      Eiköhän se suodatin nyt toimi ja sitähän ei Suomessa edes tarvita! Eli kun tuo on katsastettu ja jos se sitten hajoaa, niin lähtee koko vekotin maata kiertävälle radalle.

  • Vaikka en autoista kovin olekaan kiinnostunut, tämä tarina kaikkine i formatiivisine juonenkäänteineen imaisi mukaansa. Teillä on ollut kunnon autonhakuseikkailu!

    Erityisesti mua nauratti nuo matkasuunnitelmat tulppaanipelloille. Tuo teidän vuoropuhelu. Sinne vaan oli päästävä 😀

    Oliko myyjän nimi oikeasti Mulkero? 😀 muakin ois epäilyttänyt. 😀

  • Eiks oo kiva, kun ensin käy koulut ja hikoilee monet vuodet ahteri märkänä saksaa, tulee eteen jokin Hauptuntersuchung? Onko se jokin pään tutkiminen? Pitää tehdä psykologinen testi ostajalle, että tietää, onko tämä nyt tosissaan sinne kilpisepälle menossa. Minä ainakin olin Reeperbahnilla ja kävin siellä erittäin epäeroottisessa Lidlissä. Frauparkki on tosi hyvä homma, minä ainakin haluaisin sellaisen paikan, jossa on jalkapallomaalin verran tilaa pysäköidä niin etten kolhisi mitään. Ensi vuonna tulee täyteen 20 vuotta niin etten ole auton rattiin koskenut.

  • Kiitos kattavasta raportista, välittäjäkokemuksineen ja ongelmineen kaikkineen!

    Seuraavan kerran kun autonvaihto tulee harkintaan, pitääpä harkita vakavissaan sellaisen hakemista Saksasta. Paikallinen valikoima on kuitenkin sen verran monipuolisempaa ja varusteet saa “kaupan päälle” vaikka itse perusauton hinta ei välttämättä niin suuresti enää eroakaan. Jokatapauksessa matkan voi aina ajatella matkana ja viinilaatikot takaboxissa ei mene koskaan hukkaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *