Matkavuosi 2016 – 2,6 kertaa maapallon ympäri

Matkavuosi 2016 on taputeltu. Käytännössä matkavuosi tarkoitti vuonna 2016 kohdallamme 10 kuukauden ajalla tapahtuneita matkoja, sillä helmi-maaliskuun Teppo sairasti todella rankasti. Tuolloin otettin miehestä mittaa oikein kunnolla ja hengenlähtö oli muutaman millin päässä. Vasta huhtikuussa uskaltauduimme reissuun, mutta sen jälkeen ollaankin menty sitten aina kun tilaisuus on tullut.

Lukuina matkavuosi 2016 näyttää tältä:

  • 23 maata
  • 17 reissua. Olen laskenut mukaan kotimaan matkoista kolme selkeää blogimatkaa (Rovaniemi, Kuopio, Helsinki), en muita.
  • 69 lentoa, 65,894 mailia, eli 106.046 km. Se tarkoittaa, että kiersimme maapallon 2,6 kertaa
  •  76 hotellia. Tämä luku on hieman epävarma, koska hotelleja on varailtu paikanpäältä sekä tullut blogimatkoihin liittyen. Niistä ei ole välttämättä jäänyt mitään mailia tai muistijälkeä. Mutta minimissään nyt tuo.
  • Uusia maita Kroatia, Montenegro, Bosnia-Hersegovina, Israel, Jordan ja Malesia

Vuoden 2016 aikana kävimme:

Saksa x 3

Yksi oli pikamatka Frankfurtiin, toisella kertaa toimme Audin kotiin Hampurista ja kolmas oli kesälomareissu lapsien kanssa. Autohakureissulla kiersimme myös Hollannin, Tanskan ja Ruotsin. Lapsien kanssa taas kiertelimme kesälomareissulla myös Italiaa, Itävaltaa, Sveitsiä ja Liechtensteinia.

Tähän kesälomareissuun liittyvät ehkäpä matkavuoden  2016 oudoimmat sattumat. Saimme allemme loisteliaan limousine Mersun 9 päiväksi vain 550 eurolla. Ongelmaksi muodostui, kuinka saada yli 150 000 euron hintainen, painava ja pitkä auto taivutettua ehjänä yli Alppien mutkateiden ja Italialaisten pikkukylien muurien reunustamien kujien kautta hotellien pihoille.

Koskaan aikaisemmin en ole myöskään joutunut hotellinomistajan haukkumaksi keskellä yötä. Kysymys oli henkilökohtaisesta Facebook kirjoituksesta, jota italialainen hotellinomistaja raivona vaati minua poistamaan. Eräs kaverini muotoilikin asian hyvin: ”Welcome to Italy, the dream come true for hoteliers… A country where hotels rip you off and still expect you to thank for it…”

Mercedes-Benz S 350 L

Saksa-Italia-Itävalta Road Trip

Keukenhof, is one of the world's largest flower gardens

Espanja x 2

Kävimme kiertelemässä Madridin kaunista ympäristöä yöpyen vanhoissa linnoissa ja tutkien erityisesti Espanjan kuuluisinta viinialuetta La Riojaa. Teimme myös ruokamatkan Bilbaoon ja San Sebastianiin.

KATA4 Lunch at Txakoli vineyards

Baltia

Ajelimme omalla autolla läpi Viroa, Latviaa ja Liettuaa. En ole varma, voiko Viro-Latvia-Liettua ajelua varsinaisesti kutsua Road Trip Baltiassa -nimellä. Matkat maasta toiseen kun ovat niin naurettavan lyhyitä. Tallinna ei lämmittänyt yhtään ja Riika jätti vähän sellaisen”ihan kiva” -fiiliksen, mutta Vilna kolahti heti.

Road Trip Baltiassa

Road Trip Baltiassa

Balkan

Kävimme myös ajelemassa pienen Road Tripin Balkanilla, lähinnä Kroatiassa, Montenegrossa ja Bosnia-Hersegovinassa. 

Balkanin Road Trip ei tuntunut minusta sen ihmeellisemmältä suunnitelmalta ja hämmästyin, kun ihmisiltä rupesi tulemaan kysymyksiä ajamisesta Balkanilla ja yleisesti turvallisuudesta siellä. Kyse lienee siitä, että Balkan on hyvin laaja ja hieman tuntemattomampi alue. Monille tulee ehkäpä mieleen vain Balkanin sota, sekä pakolaisvirrat. Kuitenkin Kroatia on seuramatkakohde, jolla on eniten kasvua vuonna 2015 ja mm. Montenegro ponnistelee hartijavoimin matkailumahdiksi.

Balkanin Road Trip

balkan

Unkari, Kreeta, Israel, Jordan ja Ranska

Vuoteen mahtui paljon muitakin matkoja. Unkari hurmasi minut kylpylöillään, Kreetaa  ajatellessa suuhun taas tulvahtavat välittömästi Välimeren maut. Ihanat lampaanmaidosta tehdyt kreetalaiset juustot ja jugurtit, oliivit, oliiviöljy, villivihannekset ja yrtit, kalat ja lampaanliha.

Israel teki todellisen vaikutuksen historiallaan ja ruuallaan, Jordan taas ystävällisyydellään. Ja Ranskan Riviera aloitti kevään aurinkoisesti.

Budapest Spa, Budapestin kylpylät

Kreetan ihanat hotellit ja tavernat2

Nasaret Marian Ilmestykirkko

Matka Jordaniaan. Jordania on helppo ja turvallinen matkakohde

Thaimaa, Singapore ja Malesia

Aasian suunta on aina ollut rakas ja vuonna 2016 sinne tehtiinkin kaksi reissua. Ensimmäinen suuntautui Thaimaan Bangkokin kautta hienostuneen Hua Hinin ja rennon Cha-Amin sekä Ban Krutin liki rakentamattomille rauhallisille rannoille

Toinen reissu vei meidät Singaporen kautta Thaimaan Ko Changille ja Malesian Penangiin.

5 mukavaa paikkaa Singaporessa

Hua Hin

Hiilijalanjälki

En ole mitenkään erityisen ylpeä hiilijalanjäljestämme. En kuitenkaan lähde kompensoimaan lentomailejani ylimääräisellä lahjoituksella. Itse lähden siitä, että lentämisen negatiiviset ympäristövaikutukset tulee olla laskettuna sisään alan toimintaan. Lentoliikenteen hiilijalanjälki ei ratkea lentäviä syyllistämällä. Ei etenkään nyt kun Aasian keskiluokka lentää yhä enemmän.

Lentoliikenteen päästöt kattavat nyt noin kaksi prosenttia koko maailman päästöistä. Lentoliikenne kasvaa vuosittain noin viisi prosenttia, ja Kansainvälinen ilmakuljetusliitto ennustaa matkustajamäärien tuplaantuvan vuoteen 2034. Lentoyhtiöt pyrkivät nyt korvaamaan päästöjä mallilla, joka koostuu teknologian kehittämisestä, johdon tehostamisesta, infrastruktuurin parantamisesta ja lentoliikenteen päästökaupasta.

Hei, me lennetään – ja yhä vain enemmän!

Lentokartta: The Great Circle Mapper, Copyright © 1996-2017 Karl L. Swartz.

28 Comments

  • Huikea matkavuosi teillä on ollut! Kiitos kun on saanut seurata sitä.
    Meillä lähti viime vuonna matkailu vähän lapasesta: 15 maata, 37 lentoa, 46 hotellia ja 134 hotelliyötä. Oltiin mm. 2 kk Thaimaassa ja tehtiin monta kivaa reissua Euroopassa. Ja tämä vuosi taitaa jatkua samaan malliin. Huomenna Espanjaan kun niitä 19 euron lentoja ei voinut jättää ostamatta.

    • Kiitos!

      Onpa teillä ollut menoa ja reisua myös. Nuo 19 euron lennot olivat kyllä todella miellyttävä ylläty. Erityisesti, kun niitä oli kerrankin myös olemassa, eli ei ollut mikään “huijaustarjous”. Kivaa Espanjaa Teille : )

  • Huikea reissuvuosi, ootte te ehtineet! Pisti miettimään, näinköhän itse edes kykenisin samaan, jos vaikka mahdollisuus olisikin. Päästöt ei ole yhtä paljon mielessä kuin se, miten paljon inhoan lentämistä 🙂 Automatkailu Euroopassa täytyy joskus toteuttaa, mutta se jää varmaan johonkin tulevaisuuteen, jos vaikka joskus taas Euroopassa asutaan.

  • Onpa tyylikäs vuosiraportti, omastani tuli tylsän numerotäytteinen tilastojuttu. 🙂 Pitäis yrittää tehdä jatko-osa enemmillä kuvilla.

    Suht samoja tunnuslukuja saatiin, meillä myös 23 maata (joista mulle 19 uutta), lentoja 33 ja lentokilometrejä 97 000.

    Hyvää matkailuvuotta 2017 teillekin!

  • Kivoja reissuja ja paljon kilometrejä mahtunut yhteen vuoteen. Melkoisen monta hotelliakin! Mullakin on kyllä kilometreja vuoteen varmasti mahtunut (jo yksinään Uusi-Seelanti toi melkoisen määrän), samoin hotelleja/AirBnB-kämppiä, vaikka yleensä vähän pidempään ollaankin vietetty samassa majoitusliikkeessä.

  • Kiitos tasokkaasta kertomuksesta! Onhan noita vaan niin mahtava katsella, kun kuvatkin ovat viimeisen päälle. Uutena bloggaajana olen oppinut pienessä ajassa niin paljon, että kaikkien ideoiden toteuttamiseen menee varma loppuelämä. Siinähän on eläkepäiville puuhaa 🙂 Tällaisen vuosikertomisen väsääminen on hieno juttu ja sekin on pakko tehdä. Ehkä se tulee ennen seuraavaa vuotta, sillä listallani on monta hienoa juttua. Aika hauskaahan tämän on työläydestä huolimatta. Silti olisi ehkä hyvä kysyä itseltä että mihinkähän oikein paninkaan pääni, kun aloin julkaista juttuja, joita olen kirjoitellut jo 10 vuotta?

    • Kiitos!

      Bloggaaminen vie ensin pikkusormen ja sitten koko käden. Ei tässä kskaan voi tuntea itseään valmiiksi. Koko ajan tulee jotain uutta. Mutta sehän se onkin parasta. On pakko kehittyä mukana ja ottaa asioista selvää.

  • Hieno matkavuosi teillä ja mahtavia kuvia! Itse olen pyrkinyt yhdistämään kaukokohteet pidemmäksi reissuksi, ja matkustan aina niin paljon maata pitkin kuin mahdollista. Esimerkiksi ensimmäiset kaksi kuukautta maailmanympärimatkastanne matkustimme vain maata pitkin.

    • Jos mahdollisuus olisi olla pidempia aikoja maailmalla, maasiirtymät olisivat luonnollisesti enemmän valintana. Haluaisin siirtyä etenkin vesistöjä pitkin, mutta ne vievät usen paljon aikaa. Ainakaan vielä kuukausien yhtenäinen matka ei ole mitenkään mahdollinen.

  • Olette kyllä ehtineet paljon vuodessa. Ja mitä noihin lentoihin tulee, voisi teillä olla niitä vielä hurjasti enemmänkin käytyihin maihin nähden. Jos lennot hinnoitellaan niin jumalattoman halvoiksi, mitä ne näinä päivinä ovat, on kuluttajien syyttäminen ihan turhaa päästöistä. Toki valinnoilla voi vaikuttaa hieman, esim. valitsemalla suoria lentoja, mutta kyllä todellisuudessa vastuu on jossain aivan muualla.

    • Jep, näin minäkin sen ajattelen.
      Ollaan lennetty melkein pääsääntöisesti Finnairilla, jolla kalusto on uutta ja nimenomaan suorilla lennoilla kaikki pitkät matkat.
      Eli ei viidellä pompulla Aasiaan, kun halvalla saa… Monasti nämä asian arvostelijat on just niitä, jotka lentää 72 tuntia, kiertäen neljä kenttää, kun säästi 100 euroa.

      Se, että asutaan Oulussa tekee aina kaksi lentoa lisää, mutta toisaalta ei asuinpaikasta minusta saa ketään syyllistää : )

  • Johan on ollut monipuolinen matkailuvuosi teillä! Nyt kun tässä kaukomaiden matkailuun kulunut useampi viime vuosi, niin alkanut tuo Eurooppa pikkuhiljaa kiinnostaa. Etenkin Baltia ja Balkan! Mielenkiintoista asiaa hiilijalanjäljestä. Jään seuraamaan keskustelua.

    • Eurooppa on todella monipuolinen matkailumaanosa. Meillä ei liene vuotta, jolloin Saksaassa ja Espanjassa ei olisi ravattu monia kertoja. Nytkin on jo kaksi matkaa varattuna Espanjan suunnalle.

      Euroopan tekee meille houkuttavaksi etenkin mahdollisuus liikkua autolla. Toki Aasiassakin olemme auton vuokranneet, mutta infra siellä tekee siitä aina haastavampaa.

  • Todella monipuolinen ja runsas matkailuvuosi! Postaus oli mukavan tiivis ja tarvittaessa linkeistä löytää kohteiden postaukset – täytyisi välillä itsekin tehdä tällaisia…

    Tykkäsin todella paljon noista karttakuvista, niin lennoista kun road tripeistä. Ne on todella selkeitä ja harmittavan vähän matkabloggaajat niitä käyttävät.

    Mukavia reissuja tällekin vuodelle teille molemmille!

    P.S. Aivan samaa mieltä tuolta hiilijalanjäljestä ja sen ylimääräisistä maksuista. Ne pitää olla lentolipuissa, ihme jeesustelua lentoyhtiöltä tällainen…

    • Kiitos!

      Karttakuvissa on itselläni ainakin se ongelma, että en vain muista tehdä niitä. Samoin Googlen työkalu niiden tekemiseen on melko huono. Mutta kun sellaisen on jaksanut tehdä, tulee niistä usein paljon kiitosta ja huomiota : )

      Niin… Millä muulla toimialalla liki syyllistetään asiakasta palvelun käytöstä?

  • No johan on reissuja! Noi lentokoneiden päästöt on loppujen lopuksi tosi pieniä, verrattuna esimerkiksi siihen, miten paljon lehmien kasvattaminen ja syöminen saa aikaan päästöjä. Totta kai pienistä puroista tulee iso virta, mutta itse jätän lehmät syömättä ja lennän hyvällä omalla tunnolla! Tosin en noin paljoa, tuo määrä kuulostaa jo aika järkyttävältä. 😀

    • Lentokoneiden päästöt on hyvä syyllistämisen kohde, koska kaikki eivät suinkaan matkusta lentäen. Lihaa sen sijaan syövät melkein kaikki edelleen, joten siitä ollaan melko hiljaa.

      Itselläni on punaisen lihan syönti jäänyt melkein kokonaan pois. Ei siis mistään eettisestä syystä, vaan jotenkin se ei enää vaan maistu. Aasiassa osataan tehdä upeita tofu ja kotijuustoruokia, ja niitä haluaisin osata tehdä myös kotona.

  • Mä tykkäisin tosi paljon matkustaa junalla, mutta tosiaan hinnat on pilvissä. Toivottavasti saataisiin junayhteys Tallinnaan, jonka jälkeen Eurooppakin taas avautuisi ihan uudella tavalla. Kunhan ei taas hinnoittelussa mentäisi pyllylleen.

    Älytön määrä matkoja, miten teidän päät pysyy mukana? Millainen tämä vuosi oli noin yleisesti matkavuosiin verrattuna?

    Hiilijalanjäljestä en kommentoi muuta, kuin että ei nuo mukulatkaan ihan päästöttömiä ole. 😀

    • Junayhteydet Suomessakin on järkyttäviä. Saati sitten Euroopassa. En mä kuitenkaan viitsi matkustaa pitkää matkaa millään “maitojunalla”.

      Kyllä pää kestäisi enemmänkin matkoja. Jos mulla ei olisi teinejä joka toinen viikko ilonani, oltaisiin reissussa koko ajan.

      Vuonna 2015 oli 58 lentoa, 12 maata ja 18 reissua.

  • Teillä on vuoden aikana matkoja riittänyt, aikamoinen tahti! Kiinnostava ajatus tuo, että “lentämisen negatiiviset ympäristövaikutukset tulee olla laskettuna sisään alan toimintaan”, mutta mitä käytännössä tarkoitat sillä? Ettäkö lentoalan yritysten pitäisi hoitaa päästöjen kompensoiminen itse, eikä jättää valintaa kuluttajalle? Se on hyvä ajatus, mutta luulenpa että joku lakisääteinen pakko tarvitaan, ennen kuin yritykset siihen ryhtyvät. Syyllistämällä ei kyllä tosiaan saada mitään aikaiseksi, mutta kannustamalla vähempään lentämiseen voitaisiin saadakin. Nyt tuntuu hullulta, että lento on melkein aina myös edullisin tapa päästä perille. Kaukolentoja nyt on vaikea välttää jos kauas haluaa matkustaa, mutta Eurooppaan ei välttämättä aina tarvitsisi lentää jos esim. junien ja laivojen hinnat olisivat järkevämpiä.

    • Kuluttajahan voi aina tehdä valintansa. Kukaan ei estä maksamasta itse päästömaksuja vapaaehtoisesti tai valitsemasta sitä uusinta konetta. Mutta ensisijainen vastuu päästöjen kompensoimisesta kuuluu lentoyhtiöille.

      Neljä tekijää, eli jo mainitut teknologian kehittäminen (siis biopolttoaineet ym.), johdon tehostamisesta (mm. Euroopan valtioiden lennonjohto.Kun lentoreittejä suunniteltaisiin kokonaisuutena,päästöt putoaisivat 10%), infrastruktuurin parantamisesta (nousujen ja laskujen säädökset). Jos kolmen ensimmäisen keinon avulla ei päästä haluttuihin päästövähennyksiin, loput korvataan päästökaupalla, joka ei ole ihanteellisin vaihtoehto, mutta vaihtoehto kuitenkin.

      Lakisääteisiä pakkohan on jo olemassa. Lentoliikenne on ollut mukana EU:n päästökauppajärjestelmässä vuodesta 2012 lähtien.
      Lokakuussa 2016 lentoliikenteen päästöjen rajoittamisesta tehtiin Montrealissa globaali sopimus. Siinä lentoyhtiöt hyvittävät lentoliikenteen päästöjen kasvun ostamalla pääosin muilta sektoreilta päästövähennysyksiköitä. Yksiköitä myyvät kasvihuonekaasupäästöjä vähentävät hankkeet. Sopimus kattaa 85% maailman lentoaktiviteetista.

      ICAO on jo aiemmin asettanut tavoitteekseen kansainvälisen lentoliikenteen päästöjen pysäyttämisen vuoden 2020 tasolle. Pitkän aikavälin tavoitteena on päästöjen puolittaminen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä.

      Asiasta voi lukea lisää mm. jutun lopussa olevasta linkistä.

      Ps. Ilmastotavoitteen saavuttamiseksi laivaliikenteen päästöjen tulisi vähentyä vähintään 63 prosenttia ja lentoliikenteen 41 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Eli se laiva ei välttämättä ole lainkaan hyvä vaihtoehto. Mutta nopea junayhteys Eurooppaan olisi todellista edistystä!

  • 69 lentoa on kyl tosi paljon! Olen samaa mieltä että kun lentomatkustus kasvaa koko ajan niin yksittäisen matkustajan valinnat tuntuu mitättömiltä. Mutta silti tunnen syyllisyyttä joka kerta kun lennän. Koitan elää ympäristöystävällisesti mutta yksikin reissu lentäen heilauttaa hiilijalanjälkeni uusiin sfääreihin.

    • Se on paljon. Tämä Oulussa asuminen tekee jokaiseen reissuun aina kaksi pakollista lentoa lisää, joka tietenki lisää tuota hiilijalanjälkeä, mutta maksaa myös melkoisesti vuodessa ylimääräistä rahaa. Mielelläni menisin yöjunalla, mutta VR on hinnoitellut lippunsa aivan liian kalliiksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *