Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka ja kustannukset

by Anna | TÄMÄ MATKA

Palaute Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka. Kiina-sarja on järkevintä aloittaa palauteella, jonka kohteena on Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka. Normaalisti teen yhteenvedon matkasta ja kustannuksista vasta viimeiseksi, mutta Kiina on tässä(kin) asiassa poikkeus.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka oli kestoltaan 10 päivää (5.-14.10.2017) ja sisälsi seuraavat pääkohteet:

  • Peking – Kiinan muuri, Kielletty kaupunki, Taivaan temppeli, Kesäpalatsi, sekä hutong-korttelit
  • Datong – Xuankongin riippuva temppeli, Yungangin luolat, Huayanin temppelit sekä Yingxianin puinen pagoda
  • Pingyao -Vanhakaupunki, kaupunginmuuri sekä Kiinan vanhin pankki
  • Xi’an – Kiinan suurin moskeijassa, muslimikorttelit sekä Terrakotta-armeija

Palaan näihin kohteisiin omissa postauksissa. Lihavoiduista teksteistä johtaa linkki kirjoituksiin.

Ryhmämme koko oli pieni, 8 henkilön ryhmä + matkanjohtaja.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka | Lennot

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka myytiin/myydään hintaan 1890€, kertoen: ”Lennämme Kiinaan mukavasti Finnairin suorilla lennoilla”. Se oli selkeä syy kiinnostua ko. matkasta. Kun lähestyin matkatoimistoa kävi ilmi, että suorat lennot olivatkin vaihtuneet lentoihin Arlandan kautta China Airlinesilla. Oli syy muutokseen mikä tahansa, minusta markkinoinnissa ei pitäisi käyttää Finnairin suoria lentoja vetoapuna, jos lentojen toteutuminen on epävarmaa.

Ajatus reitistä Oulu-Hki-Arlanda-Peking ja Xi’an-Peking-Arlanda-Hki-Oulu, ei kiinnostanut minua. Päädyin tilaamaan Mandalalta vain maapaketin ja otin itse suorat lennot Finnairilta. Näin reititys meni kohdallani Oulu-Hki- Peking ja Xi’an-Hki-Oulu, lentoaikojen pysyessä hyvin kohtuullisina.

Finnairin lentojen osuus 968€ Value lipulla, eli ei halvimmalla. Lentojen osuus pitää sisällään myös Oulu-Hki-Oulu liittymän. Varaus 23.8. Kultapossukerholaisena sain myös valita Exit-paikat mennen tullen itselleni ilman eri veloitusta. Paluussa korotin itseni busineksen puolelle Finnairin lähestyttyä minua pistetarjouksella (40 000 pistettä).

Kiertomatkan maapaketin hinnaksi tuli 1460€ ja se piti sisällään maan sisäiset kuljetukset (bussi, juna), majoitukset, sisäänpääsymaksut, ateriat (aamianen, lounas ja yksi illallinen), sekä suomenkielisen matkanjohtajan ja englanninkielisen paikallisoppaan palvelut.

EDIT 16.10: tarkistin tämän lentoasian sähköposteistani ja 22.8 on Mandala vastanut minulle näin: ”Finnairin paikat ovat valitettavasti jo menneet, lentohinta tällä hetkellä yli 1000€/lippu” ja ”Ryhmän lennot seuraavasti (koska ryhmäkoko ei riitä Finnairin lentoihin)”:

SK 721 05OCT 4 HEL-ARN 1755 1755
CA 912 V 05OCT 4 ARN-PEK 1910 0945+1
CA1206 L 14OCT 6 XIY-PEK 0830 1025
CA 911 L 14OCT 6 PEK-ARN 1350 1720
SK 722 U 14OCT 6 ARN-HEL 1805 2000

.

Matkatoimiston palvelut Suomessa ja viisumi

Mandala Travel olisi hoitanut viisumin minulle ”syyskuun alussa”. Minä ja passini emme voineet kuitenkaan olla erossa toisistamme tulevan Skotlannin matkan takia. Aikataulun ollessa näin avoin, päädyin lähettämään viisumihakemuksen itse Traveller nimisen firman kautta jo elokuun 23.päivä. Traveller hoiti asian enemmän kuin mallikkaasti ja supernopeasti.

Neljä sivua Kiinan viisumin täyttöä meinasi jo hieman syödä naista, mutta kuuliaisesti luettelin mm. kaikki 12 kk aikana matkaillut maat (17 kpl). Kertaviisumi maksoi 60€ ja tämän päälle tuli palvelumaksu 35€, sekä postituskulut, jotka olivat n. 15€.

Matkan hintaan eivät sisältyneet tipit. Mandala ohjeisti: ”Varatkaa matkalle noin 10 e/hlö/vrk paikallisoppaiden tippeihin.” Tämä rahamäärä kuulosti täysin poskettomalta. Miettikääpä – 80€ päivässä tältäkin ryhmältä kiinalaiselle paikallisoppaalle? Oppaiden palkat koostuvat suureltaosin tipeistä, mutta itse soisin myös matkatoimiston maksavan näitä palkkakuluja.

Kysyttyäni asiasta vastaus oli ensin hieman töksähtävä: ”Tämä on pelkkä suositus, joka yleensä arvioidaan yläkanttiin. Juomarahojen maksaminenhan on aina vapaaehtoista ja niitä voi maksaa tai olla maksamatta matkalla ihan omantunnon mukaan.”

Teoriassa toki näin, mutta käytännössä suomalainen laittaa kiltisti kirjekuoreen juurikin sen rahan, mitä on ohjeistettu.

Seuraavana päivänä tuli uusi sähköposti, jossa todettiin: ”Aiemmin lähettämäni ohjeen Muuta-kohdassa on näemmä ohjeistettu epäselvästi ja yläkanttiin juomarahojen suhteen. Tässä korjaus: Matkalle voi varata noin 3-5 e/hlö/vrk paikallisoppaiden tippeihin.”

Mandala ostaa palvelut Authentic China Travel Team nimiseltä firmalta, joka sitten hankkii opas ym. palvelut alihankintana paikkakuntakohtaisesti.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka | Hotellit

Pekingissä hotellina oli Plaza Hotel Beijing Pekingin länsiosassa. Sen läheisyydessä on hyvä leipomo, sekä joitakin kiinalaisia kuppiloita. Hotelli sijaitsee kaukana varsinaisista ostoskaduista. Itse tuskailin myöhään illasta taksin saamista takaisin hotellille, taksareiden kieltäydyttyä lähtemästä niin kauas tai pyytäessä sikamaisia hintoja. Lopulta marssin läheisen hotelli Novotelin aulaan ja pyysin tilaamaan mittaritaksin. Myös metrolla liikkuminen hotellilta keskustaan olisi ollut vaihtoehtona.

Datongissa hotellina toimi Datong Garden Hotel, jossa erityistä riemua aiheutti lämmitettävä WC-pytyn istuin. Tein illasta hotellikuolemaa, kun huomasin, että alakerran kauneussalonki oli edelleen auki. Tunnin tehokas jalkahieronta maksoi 48 Ұ, eli n. 6€. Aamiainen oli erittäin hyvä.

Pingyaon vanhassakaupungissa sijaitseva hotelli Pingyao Tianyuan Kui Guesthouse oli minusta matkan paras yöpaikka. Tai ei olla latteita, vaan todetaan, että majapaikka oli matkan helmi, oikea ”Instagrammaajan unelma” kaikkine söpöine yksityiskohtineen, vesialtaineen ja kiemuraisine kulkureitteineen. Illallinen oli loistava, mutta aamiaisen suhteen hotellin on tehtävä vielä paljon töitä. Olisi nimittin mukavaa, että keittiössä olisi työntekijöitä aamiaistarjoilun alkaessa. Nyt väki kömpi unisena jostain, kun olimme jo istuneet pöydässä pitkät tovit.

Xi’an Skytel Hotel sijaitsi hyvällä paikalla keskellä ydinkeskustaa, mutta rakennus osoittautui muuten varsin hankalaksi paikaksi. Itse vaihdatutin huoneen toimimattoman Wi-fin sekä vetämättömän WC-pöntön takia uuteen. Toisen ryhmäläisen huoneessa taas katosta tippui vettä WC-pöntöllä istuvan päälle. Lopulta vedentulo katkesi osittain kokonaan 7. kerroksessa, jossa suurin osa ryhmästämme majoittui.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Plaza Hotel Beijing

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Datong Garden Hotel

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Pingyao Tianyuan Kui Guesthouse

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Xi’an Skytel Hotel

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Xi’an Skytel Hotelli kaipasi jo hieman pientä pintaremonttia

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Iltapalaksi kanan jalkoja?

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Myös McDonald’s löytyi monesta kaupungista

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka | Paikallisoppaat

Pekingissä sekä paikallisopas, että kuljettaja olivat rehellisesti sanoen huonoja. Paikallisopas osasi vain auttavasti englantia. Autonkuljettaja taas oli täysin joustamaton erilaisiin muutoksiin reitillä.

Datongin opas, sekä autonkuljettaja olivat taas pekingiläisten virkatovereiden täysiä vastakohtia. Joustavia, oma-aloitteisia ja rauhallisia. Paikallisopas hylkäsi heti firman ennalta valitsemat turistisyöttölät ja vei ryhmän syömään matkan parasta ruokaa. Onneksi hän seurasi kuljettajan kanssa ryhmän mukana myös Pingyaon kaupunkiin.

Xi’anissa oppaaksi tuli todellinen politrukki. En varmasti ollut ainut, jota oppaan jatkuva kiire ja määräily ottivat päähän. Hän halusi viedä ryhmän mm. liki väkisin katsomaan miten terrakotta-armeijan sotilaista valmistetaan kopioita matkamuistoiksi. Tämä opas oli tavallaan viimeinen piste ajatukselle, että Mandalan opaspalveluissa olisi paljonkin parannettavaa.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka Suomalainen opastus

Suomalaisesta oppaasta kerrottiin Mandalasta näin: Matkanjohtajana toimii Elina K., joka on asunut itse Kiinassa. Elina oli todellakin asunut Kiinassa, mutta siitä on aikaa 30 vuotta. Hän oli persoonana mukava ihminen ja hänen tarinansa ”Kiina-vuosistaan” olivat viihteellistä kuultavaa.

Kyseessä oli kuitenkin Historiallinen Kiina-kiertomatka, ei mikään aurinkomatka Kanarialle, joten oletin oppaan olevan historiallisen Kiinan asiantuntija. Näin ei valitettavasti ollut.

Oppaan ei tietenkään tarvitse olla kävelevä Wikipedia. Pikemminkin näkisin, että oppaan tehtävä on herättää paikka eloon tarinoilla sekä nostaa historiasta esille olennaisimmat pääkohdat. Voidakseen tehdä tämän, hänellä tulee kuitenkin olla omaksuttuna etukäteen laajat tiedot kohteista. Pelkkä paikallisoppaan selityksen kääntäminen ei ole tätä.

Elinalle suurin osa paikoista oli täysin tuntemattomia. Tämä oli sääli, sillä nyt hänellä ei ollut jaettavana vinkkejä esim. hyvistä kuvauspaikoista, tai hoksautuksia muuten huomiotta jäävistä yksityiskohdista, joita kohteessa useasti opastaneilla oppaalla taas on reservissä paljonkin. Nämä kun ovat niitä asioita, joita ei välttämättä voi Lonely Planetista lukea. Lisäksi selkeät virheet, kuten Terrakotta-armeijan väittäminen yhdeksi nykymaailman seitsemästä ihmeestä ym. vastaavat lipsahdukset söivät kyllä asiantuntijuutta pahasti.

Yleisemminkin olisin kaivannut seuraavan päivän tarkempaa läpikäymistä vaikka kartan tukemana.

Elinan tiedot eri uskonnoista olivat erinomaiset ja tältä osin hänen kerrontaa oli miellyttävä kuunnella. Hänen asiakaspalvelussaan ei ollut mitään moittimista, vaan kaikki kritiikki kohdistuu ainoastaan opastuksen sisältöön.

Vertailuasetelma voi olla myös epäreilu. Erilaisilla press/blogimatkoilla, sekä mm. Olympian matkatoimiston matkoilla, on infotulva ollut vähintäänkin riittävä. Usein kohteesta on saanut tietoa myös printtinä tai muistitikulla kotiin viemiseksi.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Siirtymät maan sisällä

Siirtyminen Pekingistä Datongiin (7h) hoidettiin tavallisella junalla ja se sai hieman omituisen käänteen, kun paikallisopas saattoi ryhmän ruuhkaiselle juna-asemalla ja vain häipyi. Suomalaisella oppaallaamme oli hetken hakusessa marssijärjestys. Aseman toiminta oli suuresta ihmismäärästä ja hikisestä tunnelmasta huolimatta kuitenkin varsin selkeää. Hyvä vanha sääntö toimi jälleen: Älä ryntäile kuin päätön kana, vaan lue huolella lippusi tiedot ja seuraa opasteita.

Matkustusluokkana oli ”Hard Seat”. Käytännössä Hard Seat oli oma vuodepaikka, joten matka sujui loikoillen ja kiinalaisten matkustusrutiineja seuraillen. Ei ehkäpä kuitenkaan kokemus, jota erityisesti jäisin kaipaamaan.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Siirtymä Datong-Pingyao hoidettiin maanteitse ja se oli varsin tylsä viiden tunnin taival. Ikkunasta ei avautunut esitteen maalailema ”kuvauksellinen maaseutu” vaan maisema, jonka kohokohdat olivat maailmanloppua enteilevät kivihiilivoimalat, 3 miljoonan asukkaan ”pikkukylät”, sekä tasaisen mutaiset kynnetyt pellot.

Väli Pingyao – Xi’an (3h) tapahtui luotijunalla. Matkustusluokkana oli 2nd class seat. Tämä tarkoitti 2+3 istumajärjestelyä, tilavaa penkkiä pöytineen ja varsin leppoisaa matkustamista 230 km tuntivauhdilla. Oman hauskuutensa matkustamiseen toivat jälleen kiinalaiset kanssamatkustajat, joiden kantamuksina oli kaikkea lanttusäkeistä lavalliseen persikkasäilykkeitä. Luotijuna nousi heti tällä kokemuksella kilpailevaksi vaihtoehdoksi lentämiselle.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Raha

Rahaa Kiinassa saa automaateista helposti. Datongissa erehdyin vaihtamaan hotellissa rahaa ja se oli pitkä prosessi, jossa kaksi ensimmäistä 50€ seteliä hylättiin jonkun pienen rypyn takia ja vaihdosta kirjailtiin dokumentti jos toinenkin.

Wi-Fi ja Some Kiinassa

Wi-Fi toimi kaikissa hotelleissa ja VPN mahdollisti helpon surffailun sekä kännykällä, että läppärillä. Otin Suomessa F-Securen VPN palvelun, jonka piti toimia kolmessa laitteessa. Kännykässä se ei Kiinassa enää kuitenkaan toiminut, joten jouduin maksamaan ja tilaamaan sen kännykkään uudestaan App Storesta hintaa 5,99€. Muutenkin tuo F-Securen VPN-palvelu ei minusta ollut mitenkään käyttäjäystävällinen.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Sää ja pukeutuminen

Kannattaa lähteä siitä, että Kiinassa on lokakuussa kylmä ja sataa. Jos ei sitten sadakkaan, niin sehän on vain iloinen asia. Pikätkalsarit, pipo, käsineet ja kunnon vettäpitävät kengät mukaan. Silloin kun aurinko suvaitsi näkyä lämpö nousi nopeasti parinkymmenen huiteille. On aina kivempi heitellä vaatteita pois päältä, kuin palella märkänä.

Tutkin etukäteen sääennustuksia, mutta silti Pohjois-Kiinan kylmyys tuli jonkinlaisena yllätyksenä. Säällehän ei voi mitään, joten ainut keino on varautuminen.

Ehkäpä Mandala voisi tarkentaa tietoja tältä osin, sillä nyt sähköpostissa annettu tieto on seuraava: ”Lämpötilat Kiinassa ovat yleensä lokakuun alussa vielä melko kesäiset, mutta iltoja ja aamuja varten on hyvä olla mukana myös lämmintä vaatetta. Lämpötila voi pudota illalla/yöllä alle 10 asteeseen, päivisin nautimme hyvällä säällä noin 20 asteen lämpötiloista. Syksy on Kiinan keskiosissa yleensä kuivahkoa aikaa kuuman ja kostean kesäkauden jälkeen.”

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Sataa…

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Bussit, vessat ja ilmanlaatu

Liikuimme kolmella eri bussilla, joista yksi haisi pahasti tupakalle. Ryhmän matkalaukkuihin nähden tavaratilat välillä loppuivat. Mitään varsinaista kilpailua ”parhaista paikoista” en huomannut syntyvän. Jonkin verran ihmiset vaihtelivat istumapaikkoja eri päivinä.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Välillä tarvittiin taksi eteen ajamaan, kun opas, kuski ja navigaattori eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, missä uusi rautatieasema on.

Vessat ovat Kiinassa kyykkyvessoja. Vain hotelleissa, sekä suuremmissa turistikohteissa löytyy länsimaalaisia WC-pyttyjä. Oma paperi sekä pyllyn, että käsien kuivaamiseen pitää olla matkassa mukana ehdottomasti. Siisteys on mitä on. Hajut sitten ajoittain ihan omaa luokkaansa. Tämä on yksi asia, josta voisi olla hyvä mainita selkeämmin. Pienikin liikuntarajoite tekee nimittäin kyykkäämisen hankalaksi.

Ilmanlaatu oli pieni ongelma koko matkan ajan. Neljäntenä päivänä aloin niistämään verta aamuisin. Nenä pysyi auki vain ottamalla allergialääkkeen aamuin illoin.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Terveiset Mandalalle

Olimme nyt useampaan kertaan tilanteessa, jossa suomalainen matkaopas ei tiennyt minkälaiseen paikkaan ryhmää seuraavaksi kuljetettaisiin. Erityisesti siksi, että Authentic China Travel Team ostaa paikallispalvelut alihankintana, suomalaisen matkatoimiston joka matkaa myy, kannattaisi huolellisesti kammata ohjelma läpi ja hankkia siitä riittävän tarkka informaatio suomalaiselle oppaalle etukäteen.

Myös sähköpostin:”Lisätietoja ja ohjeita matkailijalle” sisältöä voisi miettiä uudestaan. Vinkin: ”Oma haarukka voi olla hyvä olla mukana matkalla, jos ei ole tottunut syömään puikoilla”, sijaan hyödyllisempiäkin ohjeita löytynee.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Lopuksi

Kiina yllätti minut possitiivisesti siisteydellään ja toimivalla infralla. Vaikka maisema kaupungissa tai maaseudulla oli ajoittain hyvinkin ankeaa, oli kaikkialla missä kuljimme kuitenkin roskatonta. Tiet olivat pääsääntöisesti leveitä ja hyvin rakennettuja maanteitä, sekä rautatieasemat ja lentokenttärakennukset uusia. Ajonopeudet olivat varsin maltillisia ja ajokulttuuri rauhallinen verrattuna esim. Jakartaan, Bangkokiin tai Manilaan.

En kokenut oloani turvattomaksi missään. Liikuin paljon yksin iltaisin ja muutamia satunnaisia hörhöilijöitä lukuunottamatta, ei kaduilla näkynyt minkäänlaisia häiriöitä. Vartijoita ja poliiseja oli kaduilla, nähtävyyksien ympäristössä, sekä metroissa paljon.

Kiinassa puhutaan kiinaa. Ihmiset haluavat kuitenkin tehdä kauppaa, eli tavarat ja raha vaihtavat omistajaa ilman yhteistä kieltäkin. Tinkiminen hoitui helposti. Kauppiaat käytännössä tinkivät itse hintaa alaspäin, kunnes se osui kohdalleen. Joskus näytin sormilla rahanmäärää, jonka olin valmis maksamaan tai heilutin vain mielestäni oikeanarvoista seteliä. Kolmasosa tai neljäsosa pyyntihinnasta oli yleensä kohdallaan.

Mandala Travel Historiallinen Kiina -kiertomatka

Vessaselfie luotijunassa : )

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

33 comments

Ville 5 tammikuun, 2023 - 11:19 am

Olisinpa lukenut tämän ennen kuin itsekin asioin Mandala travelsin kanssa…me saatiin todella töykeää ja epäystävällistä palvelua ja lopulta matkanjärjestäjä perui itse meidän varauksen, mutta jätti kuitenkin 200 eur varausmaksusta palauttamatta ja sen jälkeen ei enää edes vastannut viesteihin…eli aika huono maku jäi siitä puljusta

Reply
Paula - Viinilaakson viemää 21 lokakuun, 2017 - 6:30 am

Mielenkiintoinen juttu. Kyllähän se Kiinakin pitää joskus käydä katsastamassa vaikka siellä monta asiaa onkin joita en haluaisi kohdata. Yhtenä se saasteinen ilma.
Kuvauksesi matkatoimistosta ei kyllä herätä luottamusta. Joskus tuntuu että jotkut yritykset pitää asiakkaita tyhminä. Esim. tässä noiden lentojen suhteen. Eikö niillä käy mielessä, että vähänkin enemmän matkustanut osaa kyllä tarkistaa hinnat ja reitit ym.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 21 lokakuun, 2017 - 9:21 am

Ehdottomasti kannattaa mennä! Se saaste on kyllä tympeä asia. Eli kannattaa välita aika milloin menee, että näkeekin jotain ja ei saa astmaa tuliaiseksi. Välillä tuolla ei erottanut, oliko kyseessä saaste vai sumu. Illasta sitten kun niisti kivihiilipölyä nenästään, asia tuli selväksi.

Mun kokemus tästä matkatoimistosta ei ole ainutlaatuinen. Tässäkin ketjussa on ollut vastaava kokemus lentojen vaihtumisesta ja sitten mulle on tullut yksityisviestillä muutamia viestejä ihmisiltä, joilla on ollut myös samaa tyytymättömyyttä jaettavanaan.

Ajatuksesi siitä, että matkatoimito pitäisi asiakasta tyhmänä lienee melko lailla totta. Monen muunkin matkatoimiston kanssa olen tähän samaan asiaan törmännyt. Siksi se oma matkatoimisto, eli lennot ja majoitus by itseostettu, on erinomainen vaihtoehto 😀

Reply
Maria / Tinytrek 20 lokakuun, 2017 - 10:45 pm

Oi harmillista tuo oppaan tietämättömyys kun se juuri antaa sitä pientä extra lisää matkaan mistä mielellään maksaakin! Kuvien perusteella kuitenkin paljon on saatu irti ja otan tästä itsekkin jotain koppia korvan taakse tuleville reissuille 🙂 Tinkiminen käsimerkein kuulostaa melkein helpommalta kuin vaikkapa Thaimaassa sanallinen väittely!

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 21 lokakuun, 2017 - 9:14 am

Niin, siis se opastushan on mielestäni oikeastaan se olennaisin syy koko ryhmämatkalle. Osaan kyllä itse ostaa lentoliput jne. Olisin osannut ostaa myös nämä opastukset omatoimimatkalle, mutta ajattelin tällaisen paketin olevan kaikin puolin helpompi ja parempi.

Monasti puhutaan siitä, että valmismatka olisi jotenkin myös turvallisempi. Mullahan oli vain maapaketti, eli en ole oikein varma miten tätä olisi tulkittu. Saattaa olla, että en ollut edes varsinaisesti millään ”valmismatkalla”.

Tinkiminen oli tuolla varsin leppoista hommaa.Käytännössä myyjät tintki itse ja minä vaan osottelin, koska hinta oli kohdallaan 🙂

Reply
Mira 19 lokakuun, 2017 - 3:41 pm

Minä haluan Kiinaan! Omatoimimatka on bookattu keväälle 😉😊. Kiinnostava arvio Mandalasta. Mutta jäikö sinulla matkasta lopulta enemmän positiivinen vai negatiivinen fiilis? Ja matkustaisitko Mandalan kanssa vielä joskus uudestaan?

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 19 lokakuun, 2017 - 5:09 pm

Mäkin haluan sinne uudestaan, mutta Etelä-Kiinaan.

Kyllä matka itsessään jää runsaasti positiivisen puolelle. Paljon, paljon erilaista nähtävää niin vanhaa kuin uutta, hienoja kohteita jotka ovat maailman seitsemän ihmeen joukossa, tai muuten historialtaa merkittäviä, sekä edullista, maistuvaa ja hyvää ruokaa. Eihän sellaisesta voi kun pitää.

Ei mikään matka minusta koskaan voi olla täysin huono tai vastaavasti täysin onnistunut, vaan matka koostuu monista tekijöistä. Tällä kertaa se heikoin lenkki olivat paikallisoppaat+suomalaisen matkanjohtajan anti tiedoissa. Muutenhan suomalaisen matkanjohtajan tekemisissä ei ollut mitään moitittavaa. Koska paikallisoppaiden taso oli mitä oli ja heidän roolinsa taas niin merkittävä, sakkasi koko matka.

Niin. Maksaisinko Mandalalle uudestaan matkasta? Tuskin… Tai ainakin minun pitäisi saada paljon paljon enemmän tietoa alihankkijoiden tasosta, jotta voisin selvittää itse näiden onnistumisia/epäonnistumisia. Luultavasti en kuitenkaan antaisi enää tilaisuutta näillä hinnoilla. Hinta sen lopulta määrittää. Eli jos olisi esim. joku hyvä tarjous, niin päätös voisi kääntyä siihen suuntaan, että lähtisin.

Reply
ASKO LEPPILAMPI 19 lokakuun, 2017 - 1:57 pm

Kiitos Anna. Tuon jälkeen ei ole mitään intoa mennä enää Kiinaan. Kävimme siellä n. 10 v sitten Aurinkomatkojen upealla kiertomatkalla Kanton (silloinen nimi), Hainanin saari ja Hongkong. Meille jäi siitä niin hyvä maku, että parempi elää sen kanssa. Tuo kertomus vahvisti sen, että jatkamme omatoimimatkalinjalla. Silloin tietää tarkalleen, kenelle voi antaa
palautetta, hyvässä ja pahassa 😄.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 19 lokakuun, 2017 - 2:09 pm

Minusta ei taitaisi olla matkamyyjäksi. Kertoisin liian rehellisesti kaikesta.

Jos jostain paikasta on tosi hyvä fiilikset, ei välttämättä kannata lähteä pilaamaan niitä kokeilemalla onneaan uudestaan. Parempi vaalia niitä muistoja.

Tuo kertomus vahvisti sen, että jatkamme omatoimimatkalinjalla. Silloin tietää tarkalleen, kenelle voi antaa
palautetta, hyvässä ja pahassa.
– Niin totta! Voi mennä peilin eteen ja kysyä: Miten meni niin kuin omasta mielestäsi 😀

Reply
Terhi 18 lokakuun, 2017 - 11:14 am

Olen myös sitä mieltä, että matkanjohtajan ei välttämättä tarvitse olla kulttuurin ja historian asiantuntija jos sitä varten on paikallisoppaat. Se, että monet ovat on toki plussaa.
Kiinassa käydessäni kiinnitin huomiota tuohon taksiasiaan. Kaikki kadulla päivystävät taksit pyysivät järjettömiä summia. Taksi tuli aina tilata jo hotellissa tai kaupungilla pysäyttää kadulla, silloin sai asianmukaisen hinnan. Syytä voi vain arvailla.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 18 lokakuun, 2017 - 1:37 pm

En ennen tätä Annen alempana olevaa kommenttia ollut asiaa ajatellut ja uskaltaisin väittää, että jos tavalliselta tallaajalta kysytään, mitä eroa on matkanjohtajalla ja oppaalla, niin harva osaa täsmentää.

Tietenkään matkanjohtajan ei, kuten myös itse kirjoitat, välttämättä tarvitse olla kulttuurin ja historian asiantuntija, mutta jonkun tarvitsee sitä olla. Ja jos paikallisoppaat eivät sitä ole, niin melko heppoiseksi jää kierroksen anti.

Tuo taksisählinki oli jotenkin ennustettavissa. Opas kertoi meille, että mittaritaksin saa hyvin. Silloin ajatteln, että kappas … ensimmäinen miljoonakaupunki jossa turistia ei yritettäisi viedä kuin litran mittaa. Eli en ollut mitenkään yllättynyt, että Pekingissäkin edessä oli sama juupas-eipäs tingintä ja sähläys kuin muuallakin. Yllättynyt olen siitä, että oppaan mukaan mitään taksiongelmaa ei ole : D

Reply
sari / matkallalahelletaikauas 17 lokakuun, 2017 - 9:20 pm

Mielenkiintoinen juttu. Pohdin tässä, että kyllä kai kaikki nuo asiat vaikuttavat hintatasoonkin. Me olimme Marokossa Travelbirdillä ja jo etukäteen arvasin hintatasosta, että mitään luksusmatkaa ei ole tulossa. Meillä kuten ilmeisesti Meriharakallakin oli todella surkeasti englantia taitava opas/kuski. Eipä juuri kertonut mitä milloinkin tapahtuu….

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 18 lokakuun, 2017 - 6:23 am

Ise en ole Travelbirdillä koskaan matkustanut, mutta heidän(kin) tarjontaa tuli katseltua, kun suunnittelin omaa Marokon matkaa. Se jäi sitten tekemättä muista syistä, mutta uinuu edelleen tuolla takaraivossa.

Varmaa on, että seuraavalle matkalla kun maapalveluita varaan, pitää tehdä päätös riittääkö mulle pelkät kuljetukset ja paikoista sitten luen itse Lonely Planetista, vai haluanko sijoittaa sen verran enemmän rahaa, että saan oppaan, joka myös osaa jotakin ja mieluiten englanniksi.

Sinälläänhän se on ihan OK, että turisti viedään jonnekin ja opas odottaa sen aikaa kun kierretään paikkoja. Tai, että ajellaan vaan randomisti ja katellaan paikkoja ilman sen kummempia selityksi. Tällaisia on käytetty paljonkin Aasiassa. Esim. Angor Watissa toimi tosi hyvin. Luettiin matkaoppaasta mikä mikäkin kivikasa oli ja siirryttiin sitten päiväksi vuokratulla Tuk-Tukilla seuraavaan. Mutta silloin tosiaan opas on enemmän vain taksi, ei opas.

Reply
Mikaela 17 lokakuun, 2017 - 7:58 pm

Uuh. Suomalaiset taitavat sietää nieleskellen aika paljon bs-meininkiä matkoillaan. Näihin hämmentäviin palveluketjutuksiin törmää myös mm. risteilyiden retkillä. Että onkohan kuka varustamolla viimeksi verrannut risteilyfirman esittelytekstiä ja todellisuutta viimeksi? -hetkiä on tullut useita vastaan. Kiina kutsuu kyllä joku päivä, joten tää oli hyvin informatiivista.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 18 lokakuun, 2017 - 6:15 am

Suomalaiset taitavat olla hyvin kilttejä matkustajia. Olen kuullut juttuja, että suomalaisille ryhmille annetaan aina (tyyliin Aurinkomatkoilla jne.) hotellin huonoimmat huoneet, koska kukaan ei kuitenkaan valita. Italialaiset ja ranskalaiset ja muut äänekkäät saa sitten ne paremmat.

Itse en ole ollut koskaan millään risteilyllä, mutta voin kuvitella, että tuo kertomasi on hyvinkin karua totuutta. Risteleilyitäkin on monen tasoisia ja ehkäpä ne kalliimmat sitten on myös retkiltään laadukkaampia?

Kiina on kiva maa ja itsekin sinne uudelleen varmasti menen. Nyt vaan olen hieman kokoneempi ja tarkempi matkustaja : )

Reply
Meri / Syö Matkusta Rakasta 17 lokakuun, 2017 - 2:53 pm

Höh, hiukan hosuttu kuva välittyi palveluista… Ei ollut minullekaan selvä tuo oppaiden ero. Kiinan historia ja kulttuurikin on niin moniosainen ja mutkikas, ettei ihme, ettei jollain perustyypillä ole siitä kummoisempaa tietoa. Mutta matkapaketin ostajana sitä tietty olettaa toisin.

Ja aivan totta, että Kiinassa tuntuu uskomattoman turvalliselta, verrattuna siihen määrään ihmisiä, mikä siellä asuu. Kertaakaan en Shanghain aikoina pelännyt tai kohdannut ahdistelijoita, narkkeja, juoppoja tai muita örisijöitä.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 17 lokakuun, 2017 - 3:18 pm

Juu, luulisin, että tämä oppaan ja matkanjohtajan ero ei kyllä tosiaankaan ole selkeä. Jotenkin sitä ajattelee, että jos ostaa valmiin matkapaketin, ei tällaisista asioista tarvitsisi edes olla olla selvillä, mutta näin sitä erehtyy…

Tuo turvallisuus on asia, joka monelle, kuten myös minulle, tuli positiivisena yllätyksenä. Ei kerjäläisiä (OK, muutama kiintiö kerjäläinen), ei narkkareita, ei siis yksinkertaisesti mitään. Peking tuntui Kurviin verrattuna lintukodolta : )

Reply
Annika - Tarinoita Maailmalta 17 lokakuun, 2017 - 4:02 am

Mielenkiintoinen postaus! Pitää myöntää, että kun muutamia vuosia sitten aloin työskentelemään matkailualalla niin suurin yllätys oli juuri tuo, että matkaajan ja lopputuotteen välissä saattaa olla jopa 3-4 eri matkatoimistoa tai muuta firmaa järjestämään. Esimerkiksi matkatoimisto #1 on matkaajan kotimaassa sijaitseva matkanjärjestäjä. Matkatoimisto #2 on se keneltä matkatoimisto #1 on ostanut paikallispalvelut kohdealueella. Matkatoimisto #3 on se, kuka sitten kohteessa järkkää itse logistiset asiat eli bussit ja oppaat ja hotellit jne. Joskus mukana myös matkatoimisto #4, joka voi järjestää paikallisoppaat. Ja jos vaihdetaan maata välillä, niin taas on lisää tahoja sopassa mukana. Tämän valossa voikin miettiä sitten, että mistäs se matkan hinta koostuu, kun aika moni taho tarvitsee provikat välistä!

En sano, että aina on näin monimutkainen prosessi tai että alkuperäiset matkatoimistot aina edes tietävät kuinka monta lisäaskelta tähän prosessiin tulee (sietäisi kyllä tietää). Joihinkin kohteisiin, kuten varmaan juuri Kiinaan, haluaisin itsekin lähteä oppaan kera, mutta nyt olen oppinut sen, että pitää selvittää etukäteen kuka siellä paikan päällä shown vetää. Ei sillä, että sen aina saa edes selville ennen kuin raha on vaihtanut käsiä. Tuliko teille maksun jälkeen ”pre-departure” materiaalia, jossa kiitettiin varauksesta ja sanottiin, että paikan päällä shown vetää XX tai että matka on yhteistyössä XXn kanssa?

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 17 lokakuun, 2017 - 6:58 am

Kiitos Annika informaatiosta!

Missään Mandalan materiaalissa ei selkeästi tule ilmi, kuka paikan päällä järjestelyistä vastaa tai kenen kanssa yhteistyötä tehdään.

Ensimmäisen vinkeen siitä, että alihankintaa on, sain kysyessäni hotellitietoja viisumia varten. Silloin vastattiin: ”Pyydän Kiinasta nyt todistuksen ryhmän vahvistetusta matkaohjelmasta majoituksineen, jonka voit laittaa liitteeksi viisumihakemukseen” ja ”Tässä liitteenä paikallisen matkanjärjestäjän varausvahvistus viisumihakemustasi varten.” Tässä varausvahvistuksessa sitten lukee, jos siihen siis kiinnittää huomiota, tiedot järjestäjistä.

Alussa mainitaan Authentic China Travel Team ja sitten luetellaan hotellit ja kujetukset. Liitten lopussa on kohta
Information about the related Tour Operators, joss maininnat Travel agencies: Beijing PTS, Datong PITS, Xi’an CYIT.

Vaikka olen näin paljokin matkustellut, en näihin mitään huomiota kiinnittänyt aikaisemmin. Kun nyt Googletin matkatoimiston, heillä on juurikin tämä sama reissu myynnissä nimellä 11 Days China North Ancient Towns Tour. Siinä on kohteena myös Shanghai, mikä tästä reissusta oli jätetty pois. Löytyy täältä http://www.authenticchina.com/act14.html

Seuraavaksi Googletin nyt nämä muut mainitut. Näistä ei sitten mitään kunnon materiaalia enää löydykään.

Olen tehnyt monia matkoja niin, että varaan itse paikalliopaspalvelut kohteesta jo Suomessa. Lisäksi erilaisia opaspalveluita ja retkiä on tullut hankittua kohteesta x määrä. Nyt tietenkin herää kysymys, olisiko matka voinut oppaiden osalta epäonnistua enempää, jos itse olisin heidät etsinyt ja maksanut suoraan. Jälkikäteen ajatellen nämä siirtymät junalla olisin osannut hoitaa itsekin. Junalippujen varaaminen olisi ollut ongelma, mutta ehkäpä siitä olisi selvinnyt myös.

Suurin syy, miksi tämä ryhmämatka muotona, olisi se, että matkustin yksin. Halusin tavallaan jonkinlaisen turvan sille, että jos jotain tapahtuu, on useampi henkilö setvimässä ongelmaa.

Reply
Virpi /Täynnä tie on tarinoita 16 lokakuun, 2017 - 9:29 pm

Erittäin mielenkiintoinen postaus, olen paljonkin katsellut Mandalan matkoja, mutta vielä kukkaron nyörini eivät ole taipuneet heidän melko suolaisiin hintoihin etenkin yksin matkustaessa.
Kiina ei sinänsä minua kauheasti houkuta ja jotenkin tuli fiilis, että ei nyt ihan ykkösenä listallani ole vastaisuudessakaan. Koskaan en kuitenkaan sano ei koskaan.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 9:50 pm

Niin… eiväthän nuo mitää edullisia ole. Siksi asiasta kirjoitinkin. Eli jos kysessä olisi ollut ”halpismatka”, niin silloin olisi ehkäpä helpommin antanut anteeksi enemmän.

Kiina ei varmasti ole kovin monen suosikki kohde. Minulla oli miehen kertomisien takia ( ja muutaman tuhannen nähdyn kiinalaisturistin takia) melko selkeä käsitys, että ei se mikään paratiisi ole. Loppujen lopuksi maasta jäi hyvin positiivinen kuva, koska kuitenkin siellä on niin mielettömästi historiallista nähtävää ja kaupunkikuva oli paljon siistimpi kuin osasin odottaa. Osa vierailuista paikoista oli yksinkertaisen huikeita.

Reply
Anne | Metallia Matkassa 16 lokakuun, 2017 - 9:14 pm

Oliko mukana ollut matkanjohtaja tosiaan myyty suomalaisena OPPAANA vai matkanjohtajana? Ne kun ovat kaksi eri asiaa.. tuon kuvauksen mukaan reissuun sisältyi suomenkielisen matkanjohtajan ”palvelut”. Olin itse vetämässä Balkanin kiertomatkaa matkanjohtajana ilman ennakkotutustumista ko. alueeseen. Meillä oli paikallisoppaat joka reissun ajan mukana selostamassa nähtävyyksistä ja mitä ympärillä näkyy ja tapahtuu. Minun ei kuulunut opastaa eikä sitä kukaan odottanutkaan, koska sitä vartenhan meillä oli ne paikallisoppaat. Matkanjohtajan tehtävän katson olevan enemmän pitää ryhmä kasassa ja saada se liikkumaan paikasta toiseen oikeaan aikaan, tulkata tarvittaessa, avustaa muuten matkalla jne. Tietysti alueen hyvin tunteva matkanjohtaja on erinomainen lisä.

Mua rupesi naurattamaan, kun mietin, että olet heilutellut jotain seteliä siellä myyjälle, että ota tai jätä 😀 Toisaalta jos ei yhteistä kieltä löydy, niin miten sitä enää selkeämmin voi kertoa.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 9:45 pm

Matkanjohtaja on se termi, joka toistuu esitteessä ja sähköposteissa. Eli sanotaan näin: suomenkielisen matkanjohtajan ja englanninkielisen paikallisoppaan palvelut

On täysin totta, että opas ja johtaja ovat eri asiat. Kuitenkin minä(kään) en paljon matkustaneena ole kiinnittänyt tuollaisiin nyanseihin huomiota ennen tätä sinun kommenttiasi. Ymmärrän hyvin, että matkanjohtaja saa tukea paikallisoppailta, mutta mitä sitten tehdään, jos paikalliopas on kuin Ö aapisen laidalla?

Nillä harvoilla ryhmämatkoilla joihin olen osallistunut (lähinnä Olympia), on matkanjohtaja ollut niin älyttömän hyvin perillä maan historiasta, paikoista ym. että eipä siinä paljoa ole käännelty paikallisoppaiden tekstejä.

Jos on näin, että matkanjohtajan ei tarvitse olla se asiantuntija, vaan hän ainoastaan vastaa käytännön järjestelyistä, niin silloinhan on asiakkaan kannalta suoranainen virhe käyttää alihankintaa, jossa paikallisoppaat voivat olla ihan minkä tasoisia vaan? Voin sanoa suoraan, että mikäli tämä asia olisi ollut minulla tiedossa ennen matkan varaamista, olisin kallistunut kalliimman matkatoimiston puoleen.

Eipä tuolta tullut ostettua tinkimispaikoista kuin magneetteja. Tiesin että oikea hinta on 10 paikallista rahaa (koska magneetit oli liki samanlaisia kaikkialla ja sillä hintaa ne kaikkialta sai myös ostaa). Silti pyydettiin 50, tai ylikin. Oli helppo näyttää seteliä. Katukojuissa katsoin mitä paikalliset suurin piirtein ruuasta maksavat ja otin saman setelin esille. Rahallisesti suurin ostos olivat silkkipeitteet, joita ostin kaksi. Löin ne pakkaseen varmuuden vuoksi, mutta huomenna voisi niiden alle jo käydä koenukkumaan : )

Reply
Pirkko / Meriharakka 16 lokakuun, 2017 - 1:13 pm

Itse en ole Mandalan matkalla, vielä, ollut, mutta myöskin innokkaasti matkaava naapuriperheemme osallistui moiseen Indokiinassa.
Samainen perhekin on tehnyt myös Olympian matkoja, mm. Kiinaan ja vertaili, että kyllä tuo vähän Olympiasta jää hotellien ja siirtymien tasossa. Olivat muuten hekin hylänneet heti kättelyssä heidän huonot lentoyhteytensä ja ostaneet omat. Toisaalta hyvä, että sallivat sen, kaikkihan eivät salli.
Osaamattomat oppaat ovat kyllä ärsyttäviä, meille sattui sellainen Marokossa, mutta se nyt olikin tosi halpismatka.
http://meriharakka.net/2015/04/21/mandalan-matkassa-kambodzassa-ja-vietnamissa/

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 2:53 pm

Kyllähän sen hinnassakin näkee, että taso ei yllä Olympian tasolle. Sinällään nuo hotellit kävi mulle laadullisesti ihan hyvin, koska en entinyt niihin yleensä kuin nukkumaan. Toisaalta ei likainen ja homeinen hotelli, jossa vessa ei toimi, koskaan ole kiva. Oma vaivansa käydä valittamasta huoneesta jne. Onneksi yksi niistä hotelleista oli kyllä sellainen, että jää muistoihin oikein mainiona paikkana.

Näyttää tosiaan olleen tässä sinun linkkaamassa jutussa vähän sama kuvio noiden lentojen suhteen. Eli hieman jää nyt kaihertamaan, onko tällä firmalla yleisempikin tapa muutella lentoja heikommiksi.

Siirtymissä yleensä näkee hyvin juuri matkatoimiston tason. Minkälainen bussi, mistä luokasta istuinpaikat jne. Ne vaan on sellaista tietoa, että sitä ei ole kovasti saatavana ENNEN matkan varaamista.

Voisi tietenkin ajatella, että Kiinassa paikallisoppaiden taso on yleisesti heikko ja kielitaito huono. Kuitenkin seurailin monia muita ryhmiä ja sellaisia pariskuntia, joilla oli ihan oma opas.(Se oli helppoa, koska jokapaikassa oli stiljoona rynmää ja opasta kailottamassa omaa selostustaan). Kummasti näytti englanti heidän oppaillaan taipuvan. Eli eiköhän tässäkin päde se sääntö, että rahalla saa.

Reply
Emma 16 lokakuun, 2017 - 9:17 am

Tätä oli mielenkiintoista lukea! Vaikka olen itse tehnyt jo ties kuinka monta Kiinan reissua, niin joka jumalan kerta sinne palatessa saa aina kokea pienen kulttuurishokin 😀 Huomaan kuitenkin, että on monia sellaisia juttuja, jotka otan jo asiaan kuuluvina (koska Kiina), mutta jotka ensikertaa Kiinassa käyvä kokee isompina haasteina. Ja näinhän se on joka paikassa, ei vain Kiinassa. Toivottavasti matkustat sinne vielä uudelleen! Tuo suorien lentojen vaihtuminen pomppulennoiksi oli kyllä tosi tylsä ja ärsyttävä juttu, millä se perusteltiin jos hinta ja markkinointi perustuivat niihin suoriin lentoihin?

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 9:44 am

Jätin tietoisesti tästä jutusta pois ne hauskimmat ”hämmästyttää ja kummastuttaa” asiat. Pitää tehdä niistä ihan oma postaus : )
Vaikka olen reissannut paljon, niin joka maasta löytyy aina lukemattomasti asioita, joita ei vaan tajua. Siis ihan Euroopastakin.

En vanno, mutta luulisin, että Etelä-Kiina kutsuu jossakin vaiheessa. Hienoinen palo jäi kyllä nähdä noin suuresta maasta hieman sitä toistakin laitaa. Ja ”Shanghain-valot” pitää kyllä käydä katsomassa joskus myös.

Varasin matkan melko myöhään, jolloin sanottiin suoraan, että lennot eivät ole Finnairilla. Sanottiin näin: ”Finnairin paikat ovat valitettavasti jo menneet, lentohinta tällä hetkellä yli 1000€/lippu”. Sehän ei sinällään pitänyt paikkaansa, koska itse lensin Oulusta nuo välit Finnairilla alle 1000€ hintaan ja varaus oli tehty 23.8. Minulla oli value lippu, joka ei ollut edes se halvin. Otin sen siksi, koska siitä pistekertymä oli parempi ja vaihtomahdollisuus.

En tiedä mitä aikaisemmin matkan varanneille on tuosta lentojen vaihtumisesta kerrottu. En sitä erikseen kysynyt ja ei tullut erityisesti puheeksi kenenkään kanssa.

EDIT: tarkistin sähköpostini ja sieltä löytyy myös selitys: ”Ryhmän lennot seuraavasti (koska ryhmäkoko ei riitä Finnairin lentoihin)”

Reply
Tanja 15 lokakuun, 2017 - 11:44 pm

Mä olen pitänyt Mandalan oppaita pätevinä ja kielitaitoisina, mutta nyt täytyy miettiä uudelleen lähdenkö heidän matkassa. Kiina kuullostaa kivalle paikalle, mutta polvivammaisena joudun varmaan kulkemaan vaipoissa kun kyykkääminen on haasteellista 😉

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 8:21 am

Oppaathan on freelancereita, joten sama opas voi opastaa periaatteessa kelle tahansa firmalle. Vain Olympia tekee niin, että niiden oppaat ei saa opastaa kuin Olympia-matkatoimistoille, mikäli nyt oikein olen käsittänyt. Eli ei oikein voi sanoa, että jonkun matkatoimiston oppaat on aina hyviä tai huonoja. Se on vähän, että kuka millekin matkalle sattuu ja sopii.

Suuri ongelma on alihankinta, eli Kiinan kontaktilla ei ollut omia oppaita, jolloin riski tavallaan kasvaa jokaisella hankintakierroksella. Ensin hankitaan tuote firmalta X Kiinasta, joka hankkii toteuttajat firmalta Y.

Juu, polvi kuntoon ennen kuin tuonne lähdet. Paranemisia!

Reply
Jenni 15 lokakuun, 2017 - 11:12 pm

Olipa mielenkiintoinen postaus! En ole koskaan käynyt Kiinassa, tai nyt suoraan sanottuna suunnitellutkaan meneväni ainakaan ihan lähivuosina, mutta ehkä tuollainen valmiiksi suunniteltu matka voisi olla harkittava vaihtoehto? Tykkään tyylistäsi kirjoittaa kursailematta hyvät ja huonot puolet, ja odotan mielenkiinnolla matkatoimiston mahdollista vastinetta.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 8:16 am

Itsehän olen käynyt Hong Kongissa aikaisemmin, mutta ei se ole Kiinaa. Mies on käynyt työmatkoilla Kiinassa monta kertaa ja kieltäytyy ehdottomasti lähtemästä sinne enää ikinä, koskaan tai milloinkaan.

Itselleni jäi hienoinen polte nähdä vertailun vuoksi myös Etelä-Kiinaa.

Kiitos! Mitä järkeä olisi kirjoittaa vain hyvistä puolista ja ummistaa silmänsä huonoilta? Ketä se palvelisi? Mikä olisi se motiivi tehdä niin? Kaupallisista yhteistöistäkin menee uskottavuus, jos bloggaaja ei pysy totuudessa.

Harvoin missään maassa voi olla 10 päivää niin että kaikki on vain sateenkaaria ja yksisarvisia. En halua narista lillukanvarsista, en myöskään ylimaalailla ihanuutta. Paras on vaan pysyä asiassa, niin hyvässä kuin huonossakin : )

Reply
Stacy Siivonen 15 lokakuun, 2017 - 11:06 pm

Aika hyvin summattu, miksi en halua Kiinaan. VR voisi ottaa oppia noista punkkapaikoista. Ainakin minun kummitusjunani oli yhtä hirveää kärvistelyä.
Kauhea maa, enkä pohjimmiltaan ymmärrä, miksi mennä siihen ympyrään, jossa asuu puolet maapallon väestöstä. Maon pieni punainen kirja kuitenkin kiinnostaa. Taidankin pistää sen lukulistalleni. Ne ovat syöneet kaikki Limingan kultasirkut siellä.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 16 lokakuun, 2017 - 8:10 am

Älä nyt ; – ) Oli siellä paljon kivaakin!

VR voisi tosissaan mennä pienelle opintomatkalle Kiinaan. Joka kerta kun on kotimainen juna alla, se on myöhässä. Kiinasta kokemuksia ei tosin ole kuin kaksi, mutta ne saapuivat ajallaan asemalleen. Ja tuo makuupaikka oli tosi kiva lisä.

Oli siellä pari varpusta vielä hengissä.

Reply

Leave a Comment