Kuinka laskea blogiyhteistyön hinta

Kuinka laskea blogiyhteistyön hinta?

Matin matkailu haluaa minut kirjoittamaan maaseutumatkailusta Muoniossa. Blogiyhteistyön hinta nousee heti esiin ja Matti haluaakin tietää, mikä ROI tulee olemaan. Asiakas siis haluaa tietää mikä on sijoitetun pääoman tuotto.

ROI:n laskeminen blogipostaukselle on todella vaikeaa, sanoisin liki mahdotonta. Mutta jotenkin minun on pystyttävä laskemaan blogiyhteistyön hinta, eli siis arvo työlleni, jotta sitä voidaan lähteä vertaamaan muihin mainosmuotoihin. Vaikka omasta mielestäni blogini on “priceless”, se ei vielä sellaisenaan kelpaa vertailuun.

Erilaiset blogin saamat palkinnot tai maininnat eivät vielä kerro blogipostauksen arvosta yhtään mitään. Niitä jakelevat viestintätoimistojen ja isojen medioiden päättäjät parhaimpien mainostajien blogeille tai kavereilleen. Tai sitten niitä saadakseen, pitää kinuta kuukausitolkulla tuttujaan ja lukijoitaan äänestämään erilaisissa kilpailuissa, joissa hyöty menee täysin mainostajalle.

Lukijamääräkään ei ole oikea mittari, koska lukijamäärät saatavat vaihdella eri tekstien välillä huomattavasti. Jonkun tekstini voi lukea 500 lukijaa, jonkun taas 30 000. “Maaseutumatkailu Muoniossa Matin tyyliin-juttu tuskin saa yhtä paljon lukijoita, kuin Finnairin kimppuun käyvä ärhäkkä ja provosoiva postaus.

Aiheesta keskustellaan paljon mm. Professional Travel Bloggers Association -ryhmässä, jonka jäsen olen. Suomessa tällaista keskustelua ei ole vielä näkyvästi käyty, joten esittelen kaksi erilaista tapaa laskea blogiyhteistyön hinta.

Blogiyhteistyön hinta, eli blogitekstin arvon laskeminen

Koska Matin matkailu on suomalainen matkailutoimija, valitsen vertailuun jutun, joka on mahdollisimman samankaltainen, kuin artikkeli asiakkaalle tulisi olemaan. Ei ole mitenkään perusteltua esitellä asiakkaalle sen suosituimman artikkelin tunnuslukuja, etenkään jos teksti ei mitenkään liity Suomeen. Käytän tässä esimerkkinä Hailuodosta tekemääni postausta. Tämä juttua on luettu 4468 kertaa ja lukija on viettänyt tekstin ääressä keskimäärin 4 min.

Matin matkailu on mainostanut viimeksi Forum24 kaupunkilehdessä koko sivun ilmoituksella. Tuon ilmoituksen listahinta on 3264 euroa. Oikesti kukaan asiakas ei maksa tuollaista hintaa, vaan lehdet antavat hyvinkin suuria alennuksia. Käytetään kuitenkin tuota hintaa, eli 3264 euroa laskelmissa.

Lehdet julkaisevat mediatiedoissaan suuria lukuja levikistään. Levikki on kuitenkin aivan eria asia, kuin se, kuinka moni lehden oikeasti lukee. Myös se, sattuuko Matin matkailun mainos lukijan silmään on aina arpapeliä. Koska Forum24 lehden mediakortista ei löydy lukijatakuuta, käytetään laskussa jakelulevikkiä, joka on 90 000 kpl.

3264 euroa / 90 000 = 0,036 euroa per lukija

Lehdessä ilmoitus elää vain yhden päivän ja sitä, kuinka kauan lukija viettää mainoksen ääressä aikaa, on täysin mahdotonta tietää. Jonkinlaisena mittarina voidaan kuitenkin pitää 4 sekunnin lukua, mikä on yleisesti hyväksytty ilmoitukseen kohdistunut huomioaika.

Kokosivun ilmoituksen vilkaisun hinta on siis 0,036 euroa. Jos se jaetaan neljällä, saadaan sekunnin hinnaksi 0,009 euroa .

Blogissani julkaistua Hailuodon postausta on luettu tähän mennessä 4468 kertaa ja lukija on viettänyt tekstin ääressä keskimäärin 4 min. Nämä luvut ovat todellisia lukuja, jotka saadaan Google Analytics:in (jäljempänä GA) raportista. Koska maaseutumatkailu Muoniossa ei arvioni mukaan ole niin kiinnostava kuin käynti Hailuodossa, käytän laskuissa alempia lukuja. Hyvin luottavaisin mielin voisin luvata asiakkaalle, että hänenkin artikkeliaan tullaan lukemaan esim. 3000 kertaa ja aikaa siihen käytetään 3 min.

3 minuuttia on 180 sekunttia. Kertomalla katseluajan tuolla 3000 lukijalla, saadaan katseluajaksi 540.000 sekunttia.

Nyt voimme verrata näitä lukuja. Forum24 hinta sekunnille oli 0,009 euroa. Kertomalla minun tekstini katseluaika 540 000 sekuntia 0,009 eurolla, saamme blogipostauksen hinnaksi 4860 euroa.

Kuten aiemmin totesin, ei Matin matkailu varmasti ole maksanut lehdelle täyttä listahintaa ilmoituksesta. Olen ollut aikanani myymässä lehtien mediatilaa ja asiaakkaat saivat suuria ilmoitustiloja jopa puoleen hintaan. Oli aina järkevämpää myydä tila jollakin hinnalla jollekin, kuin laittaa siihen täyttöpala, tai muuttaa sivumäärää.

Muutenkin tässä hinnoittelussa on se ongelma, että minun tulisi tietää mitä medioita asiakas on käyttänyt. Lisäksi se vaatii melkoista salapoliisityötä hintojen kaivelussa, jos asiakas ei itse halua niitä ilmoittaa. Kaikkine puutteineenkin näin voidaan kuitenkin verrata blogitekstin hintaa printtimedian hintaan hyvin luotettavasti ja perusteellisesti.

Tätä laskukaavaa käytetään kansainvälisten bloggareiden keskuudessa paljon ja sen on ensimmäisenä esitellyt Matt Gipson

Social Bluebook

Asiakkaan kanssa neuvotellessa suosin mieluiten valmiita ehdotuksia, joissa on selkeästi listattuna kaikki some-kanavat ja niiden yhdessä muodostama hinta. Helpointa asia on esittää grafiikan muodossa, josta asiakas voi lukea tunnusluvut helposti. (GA:n analytiikka ei ole kovin helppolukuinen). Tuon helppouden takia olen melko ihastunut Social Bluebook sivustoon.

Sociel Bluebook on sivu, jossa bloggaaja voi suoraan laskea hinnan tuottamalleen sisällölle. Järjestelmä vaatii pääsyn GA:n dataan, sekä Instagram, Facebook, YouTube ja Twitter tilien sisältöön. Sen ansaintalogiikka on, että yritykset maksavat päästessään kiinni bloggaajien lukuihin. Bloggarille itselleen käyttö on veloituksetonta.

Bluebook vastaa ostajan kysymykseen siitä, mitä Online mainonnasta tulisi maksaa. Järjestelmään on lisätty yli 25 000 sisällöntuottajan alustat, ja sen kautta tavoittaa yli 2 miljardia seuraajaa. Sen järjestelmä mittaa erityisesti sisällöntuottajan läsnäoloa, blogin sosiaalista vaikutusta, sekä seuraajien sitoutuneisuutta.

Seuraavana olevat esimerkit ovat blogistani ja luvut on ajettu 11.9.2016

Instagram-kuvan hinta

Jos ajatellaan blogimatkaa, jossa menen viikonlopuksi Muonioon ja tutustun maaseutumatkailuun, ei yksi Instagram-kuva ole mielestäni riittävä. En kuitenkaan mielelläni ahda Instagram-feediini liikaakaan kuvia samasta kohteesta, vaikka asiakas niin haluaisikin. En halua seuraajieni saavan yliannostusta tietystä kohteesta. Kolme hyvin valittua kuvaa riittää.

Social Bluebook laskee kuvilleni hinnan, jonka keskiarvo on 304 dollaria. Samalla asiakkaalle voi kertoa tarkat luvut viimeisten kuvien tykkääjistä, kommenttien määrästä jne. Kuvasta näkee myös hyvin keskimääräiset luvut, sekä sen kautta pystyn näyttämään asiakkaalleni mm. kymmenen viimeisen kuvan tykkääjien lukumäärät sekä kommenttien määrät.

Ainut ongelma on, että en voi valita mitään tiettyjä kuvia (Suomi-kuvia) tähän vertailuun, mutta uskon tämänkin datan riittävän asiakkaalleni. Jos hän on kiinnostunut vaikka luontokuvien saamasta huomiosta, on ne helppo näyttää Instagramin puolelta suoraan.

Instagram-tiliäni pääset katsomaan täältä.

Social Bluebook Blogiyhteistyön hinta

Facebook

Blogimatkalla Muoniossa on luonnollista päivittää blogin Facebook-sivuille kuulumisia, usein kuvan muodossa. Tämä laskelma vastaa hyvin normaalia blogiyhteistyötä. Tässä tapauksessa olen laittanut kuvien määrän kolmeen, mutta usein teen kuvista kollaaseja päivitysten yhteyteen, joten kuvien todellinen määrä on suurempi. Yksi päivitys tulee, kun blogiteksti on valmis ja jaan sen.

Social Bluebook näyttää tietoja lukijoista, sekä mm. keskimääräisen kommenttien ja tykkäysten määrän.

Koen ongelmaksi sen, että en pysty valitsemaan vertailuun tulevia Facebook päivityksiä (alla olevassa kuvassa mm. päivityksiä Granadasta mukana). Ihanteellisinta olisi saada valikoitua vain Suomeen kohdistuvia päivityksiä laskennan pohjaksi. Työkalu antaa kuitenkin jälleen hyvän pohjan hinnoittelun tueksi.

Social Bluebook Blogiyhteistyön hinta

Blogipostaus

Social Bluebook antaa yhden yksittäisen blogipostauksen hinnaksi 872 dollaria. Mielenkiintoiseksi sen tekee kuvien suuri merkitys hintaan. Yhdellä kuvalla ja ilman videota postauksen hinta olisi ollut 100 dollaria. Toisaalta usein kuvien ottaminen ja muokkaaminen ovatkin ne sisällön sudenkuopat. Huono ilma tai se, että yksinkertaisesti ei ole mitään mielenkiintoista kuvattavaa, tekevät valokuvien otosta melkoista tasapainoilua. Kuva kertoo aina enemmän kuin sata sanaa, joten en yksinkertaisesti halua laittaa postaukseen kuvaa, joka ei kiinnosta lukijaa ja on epäedullinen asiakkaalle.

Valikointia postausten suhteen voi tehdä kuukausittain, mutta ei postauksittain. Asiakkaan kannalta oikeat blogitekstit ja niiden data onkin kaivettava GA:sta erikseen. Samoin tarkempi lukijaprofiili ei näy tässä grafiikassa.

Tarkkailujakso on 90 päivää. Olisin halunnut määrittää tarkkailujakson pidemmäksi. Kolmen kuukauden ajalle kun voi sattua hiljaisempia kausia, tai tekstejä jotka eivät kerää lukijoita. Puolenvuoden aika olisi mielestäni parempi.

Social Bluebook Blogiyhteistyön hinta

Social Bluebook edut

Järjestelmän ensimmäinen etu asiakkaalle on se, että asiakas näkee suoraan blogin tunnusluvut. Bloggareilla itsellään kun on tapana suojella lukujaan mustasukkaisesti jopa toisiltaan.

Toinen hyvä asia on some-kanavien esittäminen omina lukuinaan. Esimerkikisi minun tapauksessani Instagram on selkeästi vahvin kanavani, jollakin toisella se saattaa olla Youtube tai Facebook.

Kolmas etu on tarjouksen tekemisen helppous. Järjestelmä laskee yhteen potentiaalisen tavoitettavien ihmisten määrän, kokonaishinnan ja tuottaa helposti ymmärrettävää grafiikkaa.

Henkilökohtaisesti en usko Social Bluebookin tuovan minulle sisältöyhteistyöasiakkaita, koska sen markkinat ovat Amerikassa, mutta hinnoittelussa se on erittäin hyvä työkalu.

Social bluebook Value1

Lopullinen hinta

Social Bluebookista saa selkeän hinta indikaation. Lopullinen hinta muodostuu neuvottelun tuloksena, jossa on otettava huomioon mm. maksaako asiakas matkakulut ja majoituksen, kuinka monta postausta asiakas on ostamassa, kuinka paljon aikaa menee tekstin tuottamiseen sekä valokuvien ottamiseen ja käsittelyyn. Olennaista on myös se, haluaako asiakas ostaa kuvat omaan käyttöönsä.

On muistettava, että moni bloggari kuvaa ammattikalustolla ammattitasoisia kuvia. Omia kuviani on julkaistu useissa aikakauslehdissä. Valokuvaajan työ maksaa journalistiliiton sivujen mukaan seuraavasti: Lähtöhinta 204 € (Sisältää tunnin kuvausta ja tunnin kuvankäsittelyä.) Seuraavat tunnit 110 €/ tunti. Kuvankäsittely 110 €/ tunti.

Bloggarin vertaaminen freelanceriin on myös yksi tapa saada pohjaa hinnoitteluun. Freelancerin tuntipalkkio asettuu eri lehtityypeissä seuraavasti:
• Iltapäivälehti = 63 euroa tunti
• Maakunnallinen sanomalehti = 58 euroa tunti
• Paikallis- tai kaupunkilehti = 50 euroa tunti
• Valtakunnallinen päivälehti = 63 euroa tunti
• Verkkojulkaisu = 54 euroa tunti
• Yleisaikakauslehti = 58 euroa tunti

Muuta huomioitavaa

  • Kun verrataan blogipostausta Forum24-lehden mainokseen, on aivan varmaa, että maaseutumatkailusta kertova blogiteksti matkablogissa tavoittaa paremmin matkailusta kiinnostuneen kohderyhmän läpi koko Suomen, kuin ilmoitus vain Oulun alueelle jaettavassa ilmaisjakelulehdessä.
  • Tekstini blogissa on aina printtijuttua laajempi ja voin lisätä siihen suoria linkkejä asiakkaan sivuille.
  • Blogissani tilaa ei ole rajattu ja valokuvat ovat aina laadukkaampia kuin printissä.
  • Blogitekstini elää, säilyy ja on muokattavissa koska tahansa. Printin vaikutusaika on vain yksipäivä.
  • Voin antaa asiakkaalle tarkat luvut tekstin lukijamääristä, printtiartikkelista asiakas saa vain karkeat arviot.
  • Asiakas voi saada tekstistäni sisältöä myös omille kotisivuilleen.
  • Tekstiä voidaan halposti jakaa ja promota myös muissa some-kanavissa.
  • Blogiin lukijan on helppo kertoa kokemuksistaan tai osallistua muuten keskusteluun
  • Blogini lukijat luottavat mielipiteeseeni.

 

Mielipiteitä?

Oletteko löytäneet muita työkaluja blogiyhteistyön hinnoitteluun?

28 Comments

  • Etsin yhtä työprojektia varten infoa blogimainonnasta. Tämä kirjoitus vastasi kaikkiin kysymyksiini PLUS kahteen muuhun joita en ollut tajunnut edes kysyä. Kiitos kaunis!

  • Hei Anna! Loistopostaus, joka herättää keskustelua.
    Itseäni viehättää bloggauksessa juuri omana mediana toimiminen ja lukijamäärien kasvattaminen sinnikkäällä sisällöntuotannolla.
    Jään seuraamaan blogianne, sillä kuulun selvästi kohderyhmään. Teillä on hieno oma äänenne.
    (Todellakin oma lukunsa ovat sisältöjä ilmaiseksi kalastelevat tahot: juuri vastasin kuvia vastikkeettomasti pyytäville, että toki niitä voidaan käyttää maksua vastaan. Todella himmeä ilmiö, että bloggajat haluaisivat antaa kaupallisille tahoille -tässä oli kyseessä mainostoimisto- ilmaista kuvamateriaalia).
    Kivaa syksyä! Kaisa

  • Kiitos tästä hyvästä artikkelista. Juuri nämä laskuttamisasiat ovat vaivanneet minua jo kauan ja näin siihen saisi varmasti konkreettista pohjaa. Tosin tällä hetkellä on menossa vielä lukija/katsoja/seuraaja/tykkääjä -määrien kasvattaminen mutta jossain vaiheessa (toivottavasti) tämäkin on ajankohtaista.

  • Kiitos! Käytännöllisiä ja helposti haltuun otettavia hinnoitteluvinkkejä. Perusteluja sisältöyhteistyön hinnan määrittelemiselle ei ole koskaan liikaa ja ihan liian usein joutuu vääntämään rautalankaa isojenkin toimijoiden kanssa. Ensin kysytään olisiko kiinnostusta yhteistyöhön ja mitkä ovat yhteistyön periaatteet ja kun vastaat .mm. ettet tee piilomainontaa tai blogipostausta pelkkää tuotetta vastaan, seuraavassa viestissä tarjotaan kuitenkin 50 euron tuotetta, “mutta sinulla on aivan vapaat kädet kirjoittaa mitä haluat, riittää, että tuote näkyy postauksessa ja että sisällytät linkin tekstiin.” Öö, miten olikaan sen sisälukutaidon kanssa?

  • Tällaisia rautalankaversioita tarvittaisiin lisää: puhutaan vihdoinkin asioista niiden oikeilla nimillä, eikä nysväillä ympäripyöreitä. Pitkä, mutta hyvä, asiallinen ja silmiä avaava postaus – myös muillekin kuin sisällöntuottajille…!

  • Loistava teksti. Täytyy oikein tallentaa itselle talteen. Ihanan pitkä, perusteellinen, avoin ja selkeä.

    Vähän aloin pähkäillä kyllä, että kuinka paljon blogitekstiin liittyy etuja, joita ei pysty lukuina asiakkaalle esittää. Kuten vaikka se, että lukijat luottavat blogin kirjoittajaan ja suositukseen uskomiseen vaikuttaa vahvasti bloggaajan henkilöbrändi. Samaa hyötyä ei esimerkiksi printtimediasta saa. Mutta toisaalta, isoimpien yritysten tulisi tämä jo ymmärtää nykymarkkinoinnista.

    Kiitoa vielä täatä kirjoituksesta. Herätti ajatuksia!

  • Kiitos Anna kun jaoit tämän. Mielenkiintoinen postaus myös näin uudelle bloggaajalle. Yhteistyökuviot ja palkkioiden laskemiset eivät ole vielä pitkään aikaan ajankohtaisia, mutta toivottavasti joskus. Pidän tämän sitten mielessä 🙂

  • Hei tosi hyvä juttu! Kiitos vinkeistä! Blogijuttujen hinnoittelu on aina todella haastavaa – varmasti molemmilla osapuolilla. Toivottavasti tulevaisuudessa se vähän selkeytyisi ja “näkyvyyttä vastaan” -tarjoukset vähenesivät. :-p

  • Mielenkiintoinen tuttavuus tämä Social Bluebook, vaikka vähemmän kaupallisia juttuja teenkään.
    Helppokäyttöinenkin näytti olevan – tosin Facebookista tiedot saa vasta kun seuraajia on yli 1000.

  • Mielenkiintonen postaus. Itselläni ei kyllä vielä ole kovin paljoa seuraajia, eikä yhtään yhteistyökumppania tai mitään, mutta toivottavasti tulevaisuudessa ja toivottovasta tästä on silloin hyötyä.

  • Onpa mielenkiintoinen yhteenveto. Aikamoisen homman olet tehnyt, Anna, kiitos kun jaoit tämän! Itse kun freelancerina ajattelee palkkioita niin helposti työhön käytettyjen tuntien perusteella. Mutta printtilehden artikkeliin käytetyt työtunnit eivät ole verrattavissa niihin tunteihin, joita on vuosien varrella käytetty blogin tai somekanavan seuraajamäärien ja sitoutuneisuuden kasvattamiseen.

    • Kyllähän tuota hetken sai laskeskella : )

      Jep. Printtilehteen kirjoittaa vain artikkelin ja siellä on oma myynti/mainos osasto. Blogissa joutuu tekemään kaiken itse. Kasvattamaan sen 0 lukijasta ylöspäin, opettelemaan somekanavien käytön jne. Mutta toisaalta. Blogi on sinun oma mediasi! Ja se on aika upeaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *