Koeajossa Mercedes AMG E43 | Suorituskyky – Riittävä!

by Anna | TÄMÄ MATKA

Koeajossa Mercedes AMG E43. Etelä-Baijeri on kaunista seutua. Hyvin hoidetut maatilat ovat ilo silmälle ja tiet mutkittelevat peltojen välisissä mäkimaisemissa maukkaasti. Tämä mielikuva silmissäni varasin lennot Muncheniin maaliskuun lopulle. Ajatuksissani oli pyöräillä paljon kevätauringossa ja nähdä vihertävät pellot, sekä ehkäpä jo kukkivia viljelyksiäkin.

Toisin kuitenkin kävi. Pakkasaalto pyyhki myös Baijeria ja lunta tuli ihan maahan saakka. Pyöräilyloma peruttu. Onneksi vuokra-autotiskillä oli avulias herra, joka tarjosi edullisen upgraden Mercedes AMG E43 tuplaturboon. Millisekunnin mietittyäni päätin vaihtaa pyöräilyloman autoilulomaan.

AMG E43 on MB:n AMG E-sarjasta se asiallisempi (herrasmiesmäisempi) versio. Varsinaista hirviö AMG:ta, eli E63:sta en lähtenyt edes kyselemään.

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43 | Mikä AMG?

AMG-virityspajan perustivat kaksi Mersun entistä insinööriä vuonna 1967. Kyseessä ei ollut mikään karvanoppatuunauspaja, vaan herrat vaihtoivat vakiomoottoreihin mm. korkeapuristemännät ja kevyemmät venttiilit, joilla saatiin roimasti lisätehoa moottorista irti.

Pienen pajan kilpailutoiminta ja kuluttajatuotteet menestyivät niin hyvin, että Mercedes-Benz osti firmasta enemmistöosuuden vuonna 1999 ja AMG-versiot tulivat sarjatuotantolinjoille.

Koeajossa Mercedes AMG E43

Laita video pyörimään ja pääset kuulemaan vähän saundeja ja katsomaan koosteen maisemista missä kurvailin.

Koeajossa Mercedes AMG E43 | Miltä tuntuu?

Ulkonäöllisesti AMG E43 eroaa perus E-sarjasta pienillä yksityiskohdilla. Alusta on madallettu, etusäleikössä on pieni AMG-logo, etuhelmaan on sijoitettu leveät ilmanottoaukot, takaluukun päällä on hyvin maltillinen spoileri ja puskurin alta pilkistää neljä putkea.

AMG E43:ssa on koneena V6 3.0 tuplaturbolla. Moottorista irtoaa 400hv, jotka siirretään tienpintaan 9-vaihteen automaatilla ja 4Matic-nelivedolla. Voima on jaettu takavetopainotteisesti, jotta urheilullista takavetoista vaikutelmaa saadaan lisää. Moottorin väännöstä 31 % ohjataan etuakselille ja 69 % taakse. Auto ei sudi, vaan välittää kulkuhalut baijerilaiseen mutkatiehen mutisematta.

Konsolin keinukytkimestä tarvitaan vain kolme naksausta ja ajo-ohjelmaksi muuttuu Sport+. Punaiset valot syttyvät näyttöön ja moottorin tyhjäkäynti nousee. Poljin pohjaan ja 401 hevosvoimaa tempaisee satasen vauhtiin 4,5 sekunnissa. Automaattivaihteisto tyrkkää vielä isompaa pykälää peliin 220 km nopeudessa.

Neljän pyörän ilmajousitus tasaa kuopat tienpinnasta. Kitkarenkailla varustettuna AMG E43 on erittäin hiljainen suurissakin nopeuksissa. Moottorin ääni kuuluu kierroksilla urheilullisesti, mutta on muuten huomaamaton. Sitä kuuden pytyn ääntä ei muuten saman tehoinen neloskone koskaan voita. Baijer Radion Classic asema tarjoilee vanhoihin kaupunkeihin tyylillisesti sopivaa barokkimusiikkia, joten ajonautinto on täydellinen.

Hallintalaitteet ovat nopeasti hallussa ja ajoavustimet jopa hauskoja. Mutkaisella tiellä Mersu ohjailee itsekseen. Irroitaessa kädet ratista kuuluu melko nopeasti ”pimpelipom” ja näyttöön tulee huomautus ”kädet rattiin”.

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43 | Löytyykö mutisemista?

Käytettävyyttä erityisesti navigaattorin kanssa helpottaisi kosketusnäyttö apunäytössä. Nyt osoitteen syöttö toimi vielä oudon vanhanaikaisella kiertovalitsimella. Tässä autossa ei ollut myöskään lisävarusteena saatavaa headsup-näyttöä, joka Saksan nopeuksissa on lähes välttämätön.

Miten saa premium auton?

Premium auton saa tietenkin rahalla. Listahinta mm. Mercedes-Benz C43 AMG 270€/vrk,  BMW M4 310€/vrk, Mercedes-Benz S63 AMG 630€/vrk. On kuitenkin myös toinen vaihtoehto ja se on upgrade.

Kun olet jo valmiiksi varannut isomman luokan auton ja omistat ehkäpä firman kanta-asiakaskortinkin, kysy aina upgradea tiskillä. Minulle tarjottiin upgrade Audi A6 -> AMG E43 hintaan 30€/vrk. Hetki piti miettiä vakuutusasioita. AMG:n omavastuu oli 4000€, mutta koska iCarhireinsurance:n omavastuunpoisto kattaa max. 6000€, oli tämä OK.

Joskus upgrade hoituu ilman lisämaksujakin. Näin kävi mm. pari vuotta sitten, kun olin varannut kesälomareissulle SIXT:iltä auton luokasta ”farmari Mersu”. Kun saavuin Munchenin kentälle, ei autoa löytynytkään ja tilalle tarjottiin Volkkarin maasturia. Kysyin S-sarjaa, mikäli E-sarjaa ei löydy ja asia nytkähti eteenpäin. Ajoimme 9 päivää Mercedes-Benz S 350 Limousinella hintaan 550€.

http://www.tamamatka.fi/koeajossa-mercedes-benz-s-350-l/

Viikon reitti

Viikon reitiksi muodostui Regensburg, Nurnberg, Rothenburg, Augsburg ja Munich. En mennyt Nurnberg ringille tyypittämään Mersua, vaan tyydyin ihastelemaan Nurnbergin hienoa katedraalia, sekä syömään torilla hapankaalia ja bratwurstia.

Rothenburgia sanotaan Saksan parhaiten säilyneeksi vanhaksikaupungiksi, (kuten niin useaa muutakin vanhaa kaupunkia). Nätti tuo olikin ja sopivan pieni käveltäväksi. Vaikka Rothenburg on turistikohde, hinnat ovat pikkukaupungissa pysyneet silti kohtuullisina. Yövyin vanhassakaupungissa hotellissa, joka toimi 1600-luvun talossa. Gasthof Goldener Greifen siisti huone maksoi 54€, ja sisälsi hyvän aamiaisen. Tätä voi suositella.

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Koeajossa Mercedes AMG E43

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

7 comments

Maija 25 kesäkuun, 2020 - 12:13 pm

Vautsi onpas makean näköinen mersu! Meillä meni juuri oma auto korjaamolle, niin näinä aikoina tulee kyllä aina astetta kovempi autokuume. Pitää nyt vielä odottaa korjaushintapyyntöä, mutta jos menee liian kalliiksi voi olla, että vaan fiksumpaa ostaa uusi auto. Jotenkin niin paljon maistuisi joku super auto, mutta se on aina, viitsiikö sitten aina per kuukausi sijoittaa niin paljon siihen. Kiitos hyvästä arvostelusta ja muutenkin mukavasta matkavinkistä!

Reply
Jorma 18 lokakuun, 2019 - 2:16 pm

Saksalaiset nimet saavat nykyään englannin kielen ”paineessa” usein erilaisia esitysmuotoja, mutta ehkä kotimaiset kirjoitustavat ovat kuitenkin vielä paikallaan; Nurnberg – Nürnberg, Munich – München.

Nürnbergissä oleva ”Ring” lienee lähinnä kehätie tai vastaava. Varsinainen Nürnburgring -kilparata sijaitsee läntisessä Saksassa Koblenzin länsipuolella, n. 400 km Nürnbergistä länteen.

Reply
Anna 18 lokakuun, 2019 - 7:54 pm

Kiitos Jorma

Epäilemättä olisi hyvä pitäytyä kotimaisen kielitoimiston suosittelemissa muodoissa. Nyt on kuitenkin niin, että en ole toimittaja tai äidinkielenopettaja, vaan teen tätä niillä kyvyillä ja innolla mitä harrastukseen liikenee. Olen siinä uskossa, että lukijani ymmärtävät mitä tarkoitan 😀

Reply
Miika / Scenic Road Hunters 16 huhtikuun, 2018 - 10:42 pm

No nyt oli hieno juttu. Tolla autolla kelpasi varmasti ajella, etenkin juuri Saksassa.

Mulla on viime Saksassa käynnistä ihan liian monta vuotta aikaa. Pitäis kyllä päästä kiertelemään.

Reply
Teppo 17 huhtikuun, 2018 - 7:51 am

Auto nosti kyllä vähän rimaa seuraavalle Baijerin reissulle 🙂

Reply
Reissu-Jani 16 huhtikuun, 2018 - 7:50 pm

Mahtava auto – ja Saksa on oikeastaan ainoa paikka missä tuolla uskaltaa ajaa sen mitä auto tarjoilee. Tietysti on niitä jotka paheksuvat ko. autoa – ja olisi sopivampi mennä bussilla tai vuokra Pololla… Minä en.

Rothenburgista – se on mielikohteeni Saksassa, ja olenkin käynyt siellä kuusi (6!!) kertaa, ja yöpynyt kaupungissa neljästi. Tuossa Gasthof Goldener Greifenissa olen yöpynyt kaksi kertaa – erinomainen hintalaatusuhde! Myös ruoka oli hyvää. Suosittelen myös ”helvettiä” eli zur Höll ravintolaa pienellä kujalla lähellä Kidutusmuseota.

Reply
Teppo 17 huhtikuun, 2018 - 7:47 am

Aika täydellinen oli kulkupeli. Rothenburgissa tuntui, että tänne voisi tulla kesällä toisenkin kerran, mutta että kuusi kertaa…

Reply

Leave a Comment