HMY Britannia – Viimeinen lajissaan, vai onko sittenkään….?

HMY Britannia on entinen Britannian kuningasperheen huvijahti. Se on järjestyksessään 83. kuninkaallinen huvijahti ja toinen samaa nimeä kantava. HMY on lyhenne sanoista Her Majesty’s Yacht. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään huvipursi, vaan  126 metriä pitkä ja 17 metriä leveä laiva.

Käyttöönotto tapahtui 11. tammikuuta 1954 kuningatar Elisabet II kastaessa aluksen. Tästä eteenpäin alus teki yhteensä 696 ulkomaan- ja 272 kotimaanvierailua. Mm. Prinssi Charles ja prinsessa Diana matkustivat Britannialla häämatkalleen vuonna 1981.

Alus on käynyt Suomessakin kaksi kertaa, vuosina 1976 Elisabetin vieraillessa Suomessa ja 1994. Vuonna 1994 aluksella ei kuitenkaan ollut kuninkaallisia, vaan se pysähtyi ainoastaan tankkaamaan. Kuninkaallisten läsnä ollessa HMY Britannialla oli aina sotalaiva saattajanaan.

HMY Britannia
Kuva Dailymail

HMY Britannia

HMY Britannia

Rolls-Royce ja muu tarpeellinen mukaan

Koska kuningatar halusi matkustaa mukavasti ja matkat saattoivat suuntautua varsin sivistymättömiinkin maihin, oli HMY Britannia vastattava näihin tarpeisiin. Ulkokannella on mm. autotalli, johon kuningattaren Rolls-Royce saatiin ajettua ja mukana seurasi luonnollisesti ilmastoitu yhteysvene.

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia ja miehistö

HMY Britannian kuninkaallisella puolella tilat olivat varsin mukavat ja väljät. Mutta miehistön puolella ei  näin sitten enää ollutkaan. Koska aluksessa palvelee 240 hengen miehistö + kuninkaallisten ollessa aluksella myös kuninkaallisen merijalkaväen osasto, ei tilaa jäänyt kellekään miehistöön kuuluvalle liiaksi.

Kuninkaallisten ja miehistön kohtaamiset pyrittiin minimoimaan HMY Britannianilla, kuten luksus-hotelleissa edelleen. Siis tiedättehän: henkilökunta ei tule kanssasi samaan hissiin, väistää käytävällä johonkin seinän viereen, ei katso silmiin ja ylipäätänsä tekee kaikkensa ollakseen näkymätön. Jos kuitenkin joku miehistön jäsenistä osui kuninkaalisten tielle, hänen tuli seistä asennossa, kunnes kuninkaallinen oli ohittanut paikan.

Koska kyseessä on kuninkaallisen laivaston alus, miehistön jäsenet olivat vapaaehtoisesti asepalvelunsa puitteissa hakeutuneet Britannialle. 365 palvelusvuorokauden jälkeen heidän oli mahdollisuus hakea vakituiseen pestiin alukselle. Aluksen päällystöllä oli kahden vuoden määräaikainen sopimus ja aluksen päällikkö oli aina laivaston korkea-arvoinen upseeri, useimmiten amiraali.

Miehistöllä oli käytössään kolme eri messitilaa. Päällystö kun nyt luonnollisesti ei halua viettää vapaa aikaansa kokkien kanssa. Anniskeluoikeudet olivat sidoksissa asemaan aluksella ja miehistön messissä ei tarjoiltu olutta väkevämpää. Upseerien messitiloissa taas oli ruokasali ja olohuoneessa mm. sähkötakka ja baaritiski, josta todella sai olutta väkevämpääkin.

HMY Britannia

HMY Britannia
Kuva Wikimedia Commons

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia
Alukselta löytyy myös oma pieni sairaala. Kuningattaren ollessa aluksessa, mukana matkasi myös kuningattaren henkilääkäri.

HMY Britannia ja moottorit

Höyrylaivan  höyrykoneiden tehot olivat 12.000 hv, jolla alus saavutti 22,5 solmun huippunopeuden. Kuningattaren kerrotaan mielellään vieneen vieraansa käymään konehuoneessa illallisen jälkeen. Ja mikäs on ollut viedessä, kun kaikki on varmasti ollut kiilotettua viimeisen päälle.

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia

HMY Britannia
Kuningatar Elizabethin makuuhuone edustaa tyypillistä 1950-luvun tyyliä.

HMY Britannia

HMY Britannia
Valtiovierailujen yhteydessä Britannialla järjestettiin usein myös juhlaillallisia aluksen ruokasalissa. Nykysin tilassa voidaan järjestää mm. häävastaanottoja.

HMY Britannia – Viimeinen lajissaan, vai onko sittenkään….?

HMY Britannian kohtaloksi koituivat sen suuret  ylläpitokustannukset. Labourin noustua valtaan 1997, oli  Britannia-aluksen aika eläköityä. Viimeisenä virallisena virkatehtävänään alus teki Hong Kongin siirryttyä osaksi Kiinaa. HMY Britannia kuljetti Hong Kongin viimeisen kuvernöörin ja Walesin prinssin kotiin. Jokainen kello on pysäytetty klo 15.11 – se on aika kun kuningatar viimeisen kerran poistui alukselta.

Tämä jälkeen uutta kuninkaallista alusta ei enää katsottu tarpeelliseksi rakentaa. Tosin samana vuonna kun vanha alus poistui käytöstä, tehtiin täydellinen pienoismalli ja piirrustukset, jotka laivanvarustajat laativat ja kuninkaallisen perheen edustajat hyväksyivät, uudesta kuninkaallisesta aluksesta. Tony Blairin työhallitus kieltäytyi tuolloin luonnollisesti maksamasta uutta 100 miljoonan punnan kuninkaallista venettä. 

Nyt aivan viimepäivinä uusi kuninkaallinen alus on pulpahtanut pinnalle. Mm. Daily Telegraph rummuttaa uuden aluksen rakentamisen tarpeellisuutta. Sen kun katsottaisiin vahvistavan välejä Kansanyhteisöön Brexitin jälkeen. Entisen aluksen arvioidaan turvanneen kauppaa pelkästään vuosina 1991-1995 yli 3 miljardia punnan arvosta.

Toisaalta taas moni pitää uutta kuninkaallista alusta nostalgisena mutta hyödyttömänä jäänteenä, joka ei mitenkään auttaisi Britanniaa Brexitin jälkeen. Tälle hankkeelle on jo ehditty antaa nimikin: HMS Lost Cause

Britannian rakensi John Brown & Co Ltd:n telakka Clydebankissa, West Dunbartonshiressä. Onkin tavallaan erittäin sopivaa, että alus on eläköidyttyään saanut palata synnyinseuduilleen.

HMY Britannia on nyt pysyvästi avoinna yleisölle Leith-satamassa Edinburghiin Ocean Terminal-ostoskeskuksen vieressä. Laivan kotisivuille pääset tästä.

16 Comments

  • Mielenkiintoinen juttu ja hyvin kirjoitettu, kiitos! Sympaattisen näköinen tuo laiva ja kyllä tosiaan kiiltää! Mutta huh huh… kyllä tuo kaikki, mitä tässä kerroit, taas laittaa miettimään tuota koko monarkian konseptia, että onko kukaan oikeasti NOIN tärkeä. Ilmeisesti on, kun uutta rakentavat.

    • Itse olen useasti miettinyt miksi kuninkaalliset ovat niin tärkeä asim. Ruotsille ja Briteille. Itse en jotenki ymmärrä, miksi valtion pitäisi ylläpitää tällaisia ”laitoksia”, etenkin kun Englannin kuningatarkin taitaa olla yksi maailman rikkaimmista naisista!

  • Hieno juttu, hienosta aluksesta.
    Kävimme vuosi sitten ihmettelemässä alusta tarkemmin. Ehkä mielenkiintoisinta laivassa on, kuinka se on saanut jäädä siihen asuun kun se on aikoinaan ollut. Sekä tietysti ne tarinat, joita aluksen arjesta on kerätty. Ei kyllä käy kateeksi niitä miehistön jäseniä, jotka ovat siellä laivassa työskennelleet. Ovetkin olivat niin kapeita, ettei niistä kahta mene läpi samanaikaisesti kuin ehkä kenkälusikan avustamana.

    • Kiitos.

      Todellakin, tuohan on tavallaan aikamatka menneisyyteen. Onneksi ei ole saneerattu liikaa aikanaan.

      Kaikesta huolimatta olen käsittänyt, että pesti HMY Britannialla oli varsin haluttu. Luulisin, että miehistökin on saanut vähän extraa jo pelkästään siitä, että ovat seilailleet melko eksoottisissakin kohteissa : )

  • Olenkin lueskellut tästä viime aikona muutamasta lähteestä, että miettivät uuden rakentamista. Joka tapauksessa tuollaisella risteilijälle käyminen olisi kyllä aikamoinen elämys ja mielenkiintoinen käyntikohde. Tällaisesta postauksestakin saa paljon irti, missä on kuvat ja faktat kunnossa!

  • Tykkään ihan hirveästi tällaisista postauksista vähän tavanomaisista poikkeavista kohteista, joissa taustatyö on tehty huolella! Niitä on kiinnostavaa lukea, kun joka lauseessa tulee lähinnä uutta tietoa – vaikka se saiskin pyörittelemään silmiä. Kiitos tästä!

    • Katsos kun ei ole niin pienen rahan päälle : D

      Tepon kertoman mukaan kohde ei ollut liian museomainen ts. pönöttävä, enemmänkin mielenkiintoinen ja tavaroita pääsi lähellekin kuvaamaan. Joskushan joissain paikoissa on kaikkialla köysiä ja vierailija kulkee sellaissessa pienessä kujassa koko kierroksen.

  • Me yritimme mennä tutustumaan laivaan Edinburghissa, mutta se meni muistaakseni jo viideltä (?) kiinni. Käväistiin sitten siinä lahjatavaramyymälässä ja kierreltiin ostarilla. Olisi kyllä ollut kiva tutkia laivaa, näyttää mielenkiintoiselta. Kiitos Tepolle näistä kuvista 🙂

    • Tutkailin monien Skotlannin turistikohteiden aukioloaikoja ja melko aikaisin näyttävät sulkevan. Olenkin nyt yrittänyt merkitä ylös, miten mikäkin linna ym. on auki, ettei turhaan mene. Latasin myös muutaman Appsin, joilla turistinähtävyyksien etsiminen ym. pitäisi hoitua helposti.

      Pyysin Teppoa kirjoittamaan myös itse vierailusta, mutta kovin oli lyhyt se kirjoitus 😉 Kyselin sitten puhelimitse enemmän tietoja, ja etsin netistä loput puuttuvat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *