Matkustaja – Varo! Finnairin Cabin Bag Tag laukussasi voi aiheuttaa ikävän yllätyksen

by Anna | TÄMÄ MATKA

Nizzan lentokentällä Finnairin lähtöselvityksessä laitetaan Finnairin Cabin Bag Tag käsilaukkuuni ja reppuuni. En kiinnitä niihin mitään huomiota. Vastaavia Cabin Bag Tag -merkintöjä kiinnitetään laukkuihin muillakin lentoyhtiöillä. Niiden tarkoitus on vain ilmoittaa että Chek in on hyväksynyt laukun ns. Carry on- tavaraksi. Käsimatkatavaroita ei punnita.

Helsingissä, kun jatkolento Ouluun on lähdössä, kuuntelen kuulutuksia. Siinä kerrataan minkä kokoisia käsimatkatavaroita matkustamoon saa viedä. Yksi käsimatkatavara ja yksi henkilökohtainen tavara, kuten käsilaukku. Linkistä pääset lukemaan Finnairin voimassaolevat ohjeet käsimatkatavaroille.

Portilla katson kun aasialaiselta näyttävä nainen haluaa viedä ylikokoisen matkalaukun matkustamoon. Maapalvelu estelee hetken, mutta antaa sitten luvan. Jos laukku laitettaisiin nyt ruumaan, se viivästyttäisi koneen lähtöä. Lähtöportilla toisella koneeseennousukortteja tarkastavista naisista on käsissään kasa Finnairin Cabin Bag Tageja. Hän ei kuitenkaan käytä niistä minun nähteni yhtään. Aikoo kyllä, mutta perääntyy aina, koska ihmiset haluavat koneeseen ja ruuhka portilla on kova. Näky jää silti mieleeni, koska en ole havainnut tällaista aikaisemmin.

Finnairin Cabin Bag Tag ? – Siis mitä täällä tapahtuu?

Koneessa paikalla 9C odottaa yllätys. Lentoemäntä ilmoittaa, että sitä reppua tai käsilaukkua ei voi sitten sinne ylähyllyyn laittaa. Pitää laittaa jalkoihin. Olen kuin Ö aapisen reunalla. Siis mitä täällä tapahtuu?

”Sinulla on tuo Finnairin Cabin Bag Tag -merkintä kummassakin laukuissasi”, ilmoitetaan. ”Noin merkityt laukut pitää laittaa edessä olevan penkin alle”, minua valistetaan. ”Niille ei ole paikkaa ylähyllyssä, mutta koitamme toki olla joustavia. Voit laittaa ne sinne, jos jää tilaa”.

Kääntelen tagia ja todellakin. Tagissa asia kerrotaan ihan selvästi. Ikävä vaan, että väittäisin harvan matkustajan tuollaisia lippusia lukevan. Ihmiset ovat tottuneet merkinnän tarkoittavan sitä, että matkatavara on oikean kokoinen ja sen saa viedä matkustamoon.

Finnairin Cabin Bag Tag

Finnairin Cabin Bag Tag

Kuomullisen peräkärryn kokosia käsimatkatavaroita

Ryhdyn kyselemään lisää. Käytäntöön ollaan päädytty, koska ihmiset haluavat tuoda matkustamoon kuomullisen peräkärryn kokoisia tavaroita. Lontoon Heathrow:illa on ollut pahin tilanne. Kolmekin isoa käsimatkatavaraa. Matkustamohenkilökunta on vaikeuksissa, koska ainut keino saada tavarat mahtumaan, olisi avata takaovi ja lappaa sieltä kautta tavaraa ulos samaa tahtia kun sitä koneeseen työntyy. Koneista on lisäksi vähennetty säilytystiloja paljon, jotta saadaan lisää istuinrivejä. Onneksi on ollut ihan työryhmä miettimässä sujuvaa ratkaisua, ja sen tulosta nyt ihmettelen laukuihini kiinnitettynä.

Yritän protestoida asiaa ja huomautan, että yhdellekään Helsingistä koneeseen tulevalla ei ole tagia laukussaan. Että, ei näin voi rankaista vain jatkolentolaisia. Ja etenkin, että sekä käsilaukkuni, että reppuni on merkitty – Ei tunnu reilulta. Lentoemäntä ei osaa vastata kysymykseeni siitä, miksi vain jatkolentolaisilla on näitä Finnairin Cabin Bag Tag -merkintöjä laukuissaan. Hän lupaa välittää yhteystietoni tälle ”työryhmälle”.

Silmieni edessä menee loputon kirjo isoja Cabin-laukkuja, käsilaukkuja, tietokonesalkkuja ja erilaisia nyyttejä ja nyssäköitä. Light-lipputyypi oli aikoinaan Finnairin ”parannus”, mutta tokihan heidän on pitänyt ymmärtää myös se, että muutos lisää käsitavaroiden määrää.

Finnair on siis keksinyt jälleen uuden parannuksen matkustusmukavuuden lisäämiseen. Inhoan itse ylisuuria matkatavaroita koneessa, mutta tämä toteutus tuntuu jotenkin siltä, että oikeaan ongelmaan ei edes haluta puuttua.

Miten meni, noin niinku omasta mielestä…

En tiedä miten Finnairin viestintä on aikonut asiasta kertoa. Ei ole viestiä muutoksista tullut. En myöskään tiedä miten maapalvelut asian hoitavat, mutta voin kuvitella, että kukaan ei halua olla se ”ikävä” tyyppi. Kun laskee vain jokaisen matkustajan eteenpäin, olkoonkin vaikka kameli kantolaukussa mukana, ei joudu itse tappelemaan matkustajien kanssa. Ongelmat kerääntyvät sitten koneeseen matkustamohenkilökunnalle.

Tunnin lennolla on aikaa miettiä asiaa:

  • Miksi tästä ei ole tiedotettu?
  • Miksi merkintä tuli kumpaankin käsimatkatavaraani?
  • Miksi vain jatkolentolaisten käsimatkatavaroita merkitään?
  • Miksi ei kerrota selkeästi mitä merkintä tarkoittaa?
  • Miksi käsimatkatavaroita ei punnita?
  • Miksi ylisuuret käsimatkatavarat pääsevät check in:stä ylipäätänsä eteenpäin?
  • Miksi henkilökunnalla portilla ei viimeistään ole kykyä ottaa suuria matkatavaroita oikeasti pois ja lähettää ruumaan?

Joten, jos joku jotain tageja laukkuusi jatkossa ripustelee, kannattaa sen tagin teksti myös lukea. Ja vinkkinä heittäisin, että tarvittaessa tagin saa myös irti laukkua rumentamasta.

Onko kukaan muu törmännyt jo tähän?

Mitä mieltä?

 

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

54 comments

Ili 22 huhtikuun, 2016 - 10:16 am

Moi Anna,
Lensin juuri KLM:llä reitillä HKI- Amsterdam- Kapkaupunki menopaluut.
Helsingin päässä reppuuni liimatiin vastaava KLM- bägitägi. Kameralaukkuun ei bägitägiä liimattu. Laitoin repun aivan normaalisti ylähyllylle kiinnittämättä lappuun sen kummemmin mitään huomiota. Jatkolennolla 777-200er koneessa säilytystilat olivat tietysti ihan toista luokkaa kokonsa suhteen, joten hyllyillä oli tilaa ihan kohtuullisesti. Kaikkien tavarat mahtuivat kyytiin mukisematta.

Vasta paluulennolle Kaapstadissa lähtiessä huomasin, että reppuun kiinnitetyssä lapussa todellakin luki: sijoitetaan edessä olevan istuimen alle. Kansainväliselle puolelle päästyäni nykäisin lapun repusta irti. Hyvä niin, sillä Kapkaupungista Amsterdamiin päin lennettäessä ”käsimatkatavarat”, joita porukka koneeseen raahasi, olivat todellakin melkoisia pakaaseja. Kaikki hyllyt tulivat tupaten täyteen. Matkatavaroita sullottiin jopa keskellä konetta olevan WC-osaston ja sen edessä olevien penkkien väliin. Pari kaveria saapui koneeseen rinkat selässään jne. Niille sitten etsittiin paikkaa ties mistä. Lopulta toinen niistä lojui keskellä konetta olevan Exitin vierellä. Jollen olisi ottanut repustani merkkiä pois, olisin todennäköisesti lentänyt 11,5h sekä kameralaukku, että reppu jaloissani.

Jatkolennolla Amsterdamista Helsinkiin oli edessä sama ruljanssi. Ihmisillä oli mukanaan aivan liikaa ylikokoisia käsimatkatavaroita. Pienemmässä koneessa säilytyspaikat olivat jälleen kiven alla. Henkilökunta sai tehdä tosissaan töitä, jotta kaikki jättisuuret laukut saatiin sullottua jollain lailla kyytiin.
Ilmiö näyttää valitettavasti yleistyvän ja nousee ongelmaksi eritoten Euroopan syöttöliikenteessä ja pienten(ei laajarunkoisten) koneiden kyseessä ollessa.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 22 huhtikuun, 2016 - 10:41 am

Onneksi en ole ainut, joka jättää laput lukematta : ) ja onneksi huomasit ottaa sen irti!

Käsimatkatavaroiden koko tuntuu kasvavan koko ajan, ja jotenkin minusta ihmisten asenteetkin on osittain omituisia. Rinkkaa (vihaan niitä), laatikkoa, ja nyyttiä tuodaan koneeseen ihan pokkana ja sullotaan miten sattuu mihin vaan. Osa on vaan yksinkertaisen härskejä, mutta osa laittaisi varmasti osan ruumaan, jos siitä heille sanottaisiin.

Vaikka oma kamerareppuni on hyvin topattu, niin ei sekään nyt mitä tahansa runttaamista tai päälle latomista kestä. Monasti sanonkin, että pistä se ”levytanko” mielummin mun repun alle…

Lennän tiistaina Hampuriin. Saas nähdä kuinka täynnä Air Balticilla on ylähyllyt. Meinattiin ensin mennä vain käsimatkatavaroilla, mutta maksettiin sitten lopulta se 30 euroa ruumalaukusta. Ei tarvii lähteä kikkailemaan tavaroiden kanssa. Ollaan kuitenkin reissussa se reilut kaksi viikkoa.

Reply
DL 20 huhtikuun, 2016 - 8:48 am

Jos oikein ymmärsin, virhe tapahtui siinä kohtaa kun sulle laitettin Nizzan kentällä molempiin käsimatkatavaroihin cabin bag tägi. Se kuuluu laittaa vain pieneen henkilökohtaiseen käsimatkatavaraan. Kaikki matkustajat saavat viedä koneeseen sen max. 8kg painavan käsimatkatavaran+henkilökohtaisen matkatavaran (käsilaukku, ei täyteen ahdettu reppu).
Varsinkin Light lippulaiset kantavat sit mukanaan jäätävän painoisia (yleensä helposti n. 15 kiloisia) laukkuja ja ihmettelevät kun niitä punnitaan tiskillä eivätkä saa otta niitä mukaan matkustamoon.
Ymmärrän että sun kohdalla tapahtui virhe (tägit molemmissa laukuissa+lentoemännän ois kyllä pitänyt tajuta että sulla on vain reppu+käsilaukku) ja oli epämukava yllätys että niitä piti laittaa edessä olevan istuimen alle.

Meillä on portilla yleensä hyvin vähän aika ottaa matkustajat koneeseen ja kaikessa kiireessä meidän on katsottava käsimatkatavarat hyvin tarkasti, yleensä selitettävä jokaiselle miksi cabin tag laitetaan, otettava liian isot/ylimääräiset käsimatkatavarat pois ja saatava kone lähtemään ajallaan. Se ei ole aina helppoa, varsinkin kun matkatavaroiden pois ottaminen portilla johtaa hankaliin tilanteisiin (harvat suostuu jättäämään laukut ruumaan, vaikka se oiskin ilmaista ja niille selitettäis kuinka 3 laukkua ei tule mahtumaan matkustamoon), mutta näin meidän on tehtävä, muuten tulee matkustamohenkilökunnalta palaute käsimatkatavaroista.

Olen sitä mieltä että on matakustajan velvollisuutena ottaa asioista selvä (usko tai älä, aika monelle tulee yllätyksenä tiskille tultua jopa se ettei niiden lippuun kuulu ruumaan menevä matkatavara) ja noudattaa lentoyhtiön sääntöjä. Itse matkustaessa aina otan kaikesta selvää ja jos jotain ei mene niin kuin kuvittelin en todellakaan ala hankalaksi henkilökunnalle (näinkin käy turhan usein- esim. matkustaja tulee kahden ison käsimtakatavaran kanssa jatkolennolta).

Ensi kerralla kun matkustatte, muistakaa vaikka lukea mitä teidän laukkuun laitetussa tägissä lukee ja kysyä vaikka porttihenkilökunnalta jos on epäselvyyksiä, alkää kehottako muita matkustajia repimään ne laukuista. Kiitos!

T. henkilökunta

Reply
Gold 19 huhtikuun, 2016 - 6:42 pm

Aina kun saan ko tagin, niin otan sen heti laukusta irti jotta ko ongelmaa ei syntyisi.

Reply
Mankka 19 huhtikuun, 2016 - 6:05 pm

Kaiken huippu on se, että luistimet (siis ne terälliset luistimet) saa viedä matkustamoon käsitavaroissa, mutta se pieni linkkuveitsi otetaan pois turvatarkastuksessa. Siis noilla luistimillahan voi tappa jonkun.

Reply
Petri 19 huhtikuun, 2016 - 3:30 pm

Tuo painoargumentti on aika mielenkiintoinen.

Finnairilla raja on 8-10kg matkustusluokasta ja kortin väristä riippuen. Se ylähylly ei hirveästi kortin väristä muutu eli 8kg on vain periaate..

Lufthansalla raja on 8kg riippumatta matkustusluokasta tai kortin väristä, laukkujen määrä vain nousee.

British Airwaysillä raja on 23kg ja se pitää itse jaksaa nostaa ylähyllylle.

American Airlinesilla raja on 40 paunaa eli n. 18kg mutta sitä ei juurikaan mainosteta.

Qantasilla raja on 7kg eikä nouse matkustusluokan tai kortin värin mukaan.

LAN Chilellä raja on 8kg ja premium economy/business-luokassa 16kg.

Lentokoneethan kuitenkin ovat perinteisesti niitä samoja Boeingeja ja Airbusseja eikä hattuhyllyissä ole edes samanlaista tarjontaa valmistajissa kuin istuimissa.

Air Koryolla oli muuten edelleen 60-luvun Iljusinissaan hattuhyllyt perinteistä mallia, ilman luukkuja 🙂

Reply
Mikael / AFB 8 heinäkuun, 2017 - 6:30 pm

Tarkkana saa olla eri lentoyhtiöiden kanssa. Lensin taannoin Qatar Airwaysilla, jossa rajoitukset käsimatkatavaralle ovat 7 kg Economy-luokassa ja 15 kg (2 kpl laukkuja max) Business-luokassa. Erikoisuutena oma selkäreppuni punnittiin check-inissä, tuota ei ole tapahtunut aiemmin. En huomannut katsoa tehtiinkö operaatio kaikille vai olinko poikkeustapaus. Mielestäni lentoyhtiöt voisivat olla käsimatkatavaroiden paljon tarkempia, mutta ei tietenkään viivästysten kustannuksella.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 12 heinäkuun, 2017 - 9:30 am

Finnair on ottanut nyt tavaksi ainakin Oulussa ruveta punnitsemaan käsimatkatavarat. Minusta kehitys on oikea. Kaikki kamat vaan puntariin, niin loppuu se ylisuurien nyssäköiden raahaaminen lentokoneeseen.

Reply
OK 19 huhtikuun, 2016 - 6:54 am

Hei Anna! Tämä kirjoituksesi on herättänyt niin paljon huomiota että tänä aamuna on MTV nostanut jutun netissä omille uutissivuilleen! Jutussa siis viitataan sinun blogiisi ja sen otsikko on : Bloggari puuttui hämmentävään asiaan – Tunnistelappu käsimatkatavaroissa voi aiheuttaa ongelmia.

Reply
Mirva 19 huhtikuun, 2016 - 6:40 am

Viimeisen kahden viikon sisällä lentäneenä kokemus on se että Helsingissä ei merkata käsimatkatavaroita mitenkään, mutta ulkomailta Helsinkiin merkataan. Itsellä oli Light-lippu ja siihen erikseen ostettuna ruumatavara molempiin suuntiin. Kun paluumatkan lähtöselvityksen teki netissä, tuli viesti että lippu pitää hakea tiskiltä joka tapauksessa. Olin muutenkin viemässä laukkuni tiskille, joten asia ei itseeni vaikuttanut. Jotkut olivat kuulemma yrittäneet edetä ilman haettua lippua, mutta eivät olleet päässeet edes turvatarkastukseen asti. Käsimatkatavarana oli reppu jossa oli kännykän laturi ja buranaa (käytännössä tyhjä) sekä käsilaukku missä oli kaikki arvokas kuten kamera. Sain tuommoisen lapun kuitenkin vain reppuun ja koska luin ”käyttöohjeet” vasta kotona, heitin repun ylähyllylle ja käsilaukun penkin alle. En tiedä oliko tarkoituksena tehdä juuri toisin päin kun lappu laitettiin vain reppuun. 🙂 No tarvittaessa olisi mennyt molemmatkin penkin alle, mutta kun viimeisten joukossa tulin koneeseen ja tilaa oli hyllyllä vaikka kuinka ja reppu meni vielä pieneen tilaankin niin tuskin mitään suunnattonta virhettä tein.

Yksi ratkaisu puuttua käsimatkatavaroihin olisi juuri tuo malli hakea lippu joltakin tiskiltä jossa sitten arvioitaisiin käsimatkatavarat. Toki se hidastaa matkan tekoa. Jotenkin toivoisin jämäkkyyttää siinä bag dropin kohdalla muutenkin. Tuntuu että väki pääsee liian monesta seulasta läpi ilman että kukaan kehtaa mainita mitään käsimatkatavaroiden koosta ja sitten se kakka tosiaan valuu koneen henkilökunnan harteille.

Reply
Christian Dahlström 18 huhtikuun, 2016 - 5:43 pm

Käsimatkatavaroihin vielä yksi asia, joka on myös viime kuukausina ollut useammankin kerran tapetilla – pienet instrumentit. Kautta aikainhan on ollut niin, että esimerkiksi sellot joko laitetaan ruumaan, tai niille ostetaan oma istuinpaikka. Viulujen kanssa sen sijaan on paljon enemmän hämminkiä. Viulua ei missään tapauksessa voi laittaa ruumaan, koska se menee siellä lähes varmasti rikki, kun on paljon ohuempaa ja heikompaa tekoa kuin sello. Tämän vuoksi se pitäisi voida ottaa mukaan matkustamoon, mutta tähän ei monella lentoyhtiöllä ole ollut tähän mennessä ohjeistusta. Ongelmahan on se, että viulu on muuten pienempi ja kevyempi kuin mitä käsimatkatavara saa olla, mutta kotelo on vain pidempi, joten se ei mahdu niihin käsimatkatavarahäkkeihin (esim. oman viulukoteloni mitat ovat 78,5 cm x 13 cm x 24,5 cm). Se siis mahtuu hyvin hyllylle, ja sen yhteyteen saa vielä muutakin tavaraa mahtumaan, mutta jotkut lentoyhtiöt eivät anna pituusrajoituksesta periksi, tai usein käytäntö on vaihdellut nimenomaan maapalveluvirkailijasta riippuen. Soitan itse harrastelijaorkesterissa, jonka kanssa kävimme pari kertaa vuodessa ulkomailla, ja lensimme pelkästään Finnairille viime vuodet, koska siellä viulukoteiloista ei ikinä tehty ongelmaa – ei edes koneen ollessa täysi. Emme kuitenkaan ole matkustaneet Light-lipputyypin aikana, joten nyt kun olemme menossa pitkästä aikaa jälleen matkalle Saksaan, niin Finnair ei oikein houkuta, kun ei tiedä miten viuluihin nykyisin suhtaudutaan. Vaikeaa on myös tavoittaa ketään, joka voisi luvata että portilla näistä ei tule ongelmaa.
No tutkailin sitten viime aikoina julkisuudessa olleita tapauksia (esim. Norwegian) ja niistä aiheutuneita ”policyjen” muutoksia. AirBerlin lupasi muuttaa ohjeistustaan niin, että viulukotelot hyväksytään aina matkustamoon, jos muuta käsimatkatavaraa ei ole mukana (ja pl. tietysti kaikista pienimmät koneet). AirBerlinillä on onneksi myös olemassa ryhmämyynti (jota monella lentoyhtiöllä ei ole enää vuosiin ollut) josta asiaa tiedustelin. Sieltä vielä ystävällisesti selvitettiin lento lennolta, että kaikki konetyypit ovat sellaisia johon viulut mahtuvat ja saamme ne ottaa mukaan. Joten tästä on nyt kirjallinen todistusaineisto olemassa, jes 🙂
En kyllä enää mielelläni viulun kanssa lennä, koska lähes kaikilla Euroopassa liikennöivillä yhtiöillä tuo matkatavara on muuttunut maksulliseksi, jolloin käsimatkatavarat koneessa luonnollisesti lisääntyvät. Varmasti löytyy ihmisiä, joita tällainen anelu säännöistä poikkeamisesta joidenkin matkatavaroiden kohdalla ärsyttää, mutta kuten lentoyhtiöiden reaktiot palautteisiin viime ja tänä vuonna ovat osoittaneet, tässä on kysymys aiheellisesta huolesta, ettei todella arvokkaat instrumentit hajoa ja toisaalta taas siitä, että se on tarpeeksi hyvä syy myöntää ”ylikokoiselle” matkatavaralle lupa ottaa se matkustamoon.

Reply
Lentoemäntä mallia kuokka 20 huhtikuun, 2016 - 3:25 pm

Viulut ja muut herkät soittimet ovat tervetulleita Finnairin matkustamoon. Niille kyllä pyritään keksimään joku paikka täydessäkin koneessa. Juuri viime viikolla meni lautaset hattuhyllyssä kun vääntyisivät kelvottomiksi ruumassa. Ehkä tulisin kuitenkin ajoissa portille, että hattuhyllyt eivät ole kerenneet aivan täyttyä. Ja toinen asia, kuten tuossa aiemmin joku mainitsikin, lasten jalkoihin saa tungettua vaikka mitä. Ihan horror on esim. nelihenkinen perhe, jolla on jokaisella oma,sinänsä sallittu, pyörälaukku, ja joka välttämättä haluaa laittaa kaikki laukut hattuhyllyyn. Siinä vie neljä ihmistä 9:lle hengelle varatun tilan hyllyssä.

Reply
Petri 18 huhtikuun, 2016 - 4:39 pm

Saimme juuri täällä Roomassa 3rd party check-in sedältä tagit laukkuun, näissä ei ole tuota keltaista merkintää eikä mitään muutakaan tekstiä. Pelkkä Finnairin logo ja Cabin-teksti.

Olisikohan tuossa käynyt siten että sulle piti tulla yksi em. lappu ja toinen keltainen lappu, jolla tietäisi (heh..) että toinen menee ylähyllylle ja toinen penkin alle..

Tuo penkin alle laittaminen menee mielenkiintoiseksi joillakin yhtiöillä koneilla kun siellä penkin alla sattuu olemaan viihdejärjestelmän yksikkö eli sinne mahtuu huonosti edes jalat.

Aiemmin mainituista syistä en itse toivoa punnintaa, läppäri lisukkeineen, iPad ja kamera linsseineen kun tosiaan painaa aika kivuttomasti sen 8kg rajan yli. Laukku on tosin melko pieni näihin kabiinikokoisiin matkalaukkuihin nähden joten ei ole juuri ketään vielä kiinnostanut.

Madagaskarilla piti maksaa kymppi ekstraa kun olin itse(!) ylipainoinen — sain kyllä selitettyä tädille että meillä on matkatavaroita huomattavasti vähemmän kuin raja olisi, joten kokonaiskilot jäävät reippaasti alakanttiin. Täti kuitenkin tuli myöhemmin takaisin ja kertoi ettei pomo suostunut.. Paluulennolla ketään ei asia kiinnostanut.

Reply
Minä vaan 18 huhtikuun, 2016 - 12:00 pm

Itse matkustin viikonloppuna norjalaisella Ouluun ja ihmettelin miksei laukkuja voi laittaa poikittain. Norjalainen on kuitenkin halpalentoyhtiö ja tämä edesauttaa sitä että hattuhyllyt ovat täynnä tavaraa. 2 penkkiriviä, 6 henkeä ja vain 3 laukulle tilaa.
Meidän perheessä, 2 aikuista ja 7 v tarkoittaa sitä että lapsen jalkoihin voi ängetä vaikka mitä, ongelma ei ole meillä, varsinkin kun me kun lähdemme viikonlopuksi reissuun, emme raahaa puolia omaisuudestamme mukaan vaan yhdellä lentolaukulla ja repulla pärjäämme kaikki.
Viime vuonna matkustimme Australiaan Scootilla Singaporesta ja kaikki lentolaukut menivät poikittain.
Siksi hattuhyllyillä oli runsaasti tilaa.

Reply
MP 18 huhtikuun, 2016 - 10:17 am

Työskentelen itse myös maapalvelussa Helsingin lentokentällä, ja täytyy sanoa että tuon perusteella ei Finnairin tapa toimia ole hyvä. Jos portilla on kaksi virkailijaa, aika riittää ihan hyvin siihen että toinen vaikka boordaa, ja toinen syynää käsimatkatavaroita ja laittaa niitä ruumaan. Tai sitten molemmat tekevät samaa, kyllä siinä aika äkkiä saadaan ihmiset koneeseen 🙂 Minä teen tätä töissä joka päivä, koska täydet lennot ja liian vähän säilytystilaa. Otamme joka lennolla keskimäärin 5 laukkua portilta, koska tiedämme että ne ei muuten mahdu. Siinä ei kauaa kestä kun yksi kuormaaja laukut hakee ja lastaa ne kyytiin. Meillä tämä toimii, koska käsimatkatavaroiden punninta/merkintä/ruumaan chekkaaminen on jokapäiväistä. En tiedä miten sitten Finnairilla. Hyvin usein kuulen kyllä sanontaa ”on tämä aina aikaisemmin finnairilla mennyt” 😉 ja minun mielestäni on reilua, jos boordauksessa on kestänyt maapalveluiden takia, että myöhästyminen menee heidän piikkiin. Jos myöhästyminen on oikeasti ollut heidän syy. Näin se vaan menee. Joskus myöhästyminen lentohenkilökunnalle, joskus vaikkapa siivoojien piikkiin tai sitten maapalvelun.

Reply
Loadmaster evp 19 huhtikuun, 2016 - 6:13 pm

Ongelmahan on vaan tuossa kun kuormaaja ottaa laukun portilta ja vie ruumaan, eli ns. ”händäri”. Käsimatkatavaroissa kun saa kuljettaa tavaroita, mitä ruumaan menevässä laukussa ei saa (esim sukellusvalaisin ja sen akku), ja nyt jos se viedään ruumaan kuormaajan toimesta niin mitä hyötyä on säännöistä mitä mihinkin laukkuun saa laittaa??? Puhumattakaan siitä jos tämä akku sattuu poksahtamaan kun ei ole ns. valvotussa tilassa vaan yksinään ruumassa. Kaikki laukut mitkä ruumaan menee portilta pitäisi lähettää uudelleen läpivalaisuun, mitä niille ei kuitenkaan tehdä. Terroristit kiittää…

Reply
Jari Komulainen 18 huhtikuun, 2016 - 9:34 am

Tässä on tullut esille isoja periaatteellisia ongelmia.
Tilan takia on toki hyvä rajata käsimatkatavaran määrää.
Painon perusteella ainoastaan ylähyllyyn laitettavat.
Painorajoitukselle ei ole muita perusteita kuin ylähyllyn kantavuus.
Vai onko se reilua että 50 kiloinen nainen ei saa tuoda koneeseen 9kg laukkua mutta samalla matkalla 100 kiloinen mies tuo 8kg laukun?
Kumpi aiheuttaa enemmän kuluja painon takia?
Samoin todella isokokoiset jotka ahtautuvat economy-istuimeen ja vievät kaiken tilan vieressä istuvilta. Kaikki maksavat saman lipun hinnan mutta eivät saa samaa vastinetta rahoilleen.

Reply
Lentoemäntä mallia kuokka 17 huhtikuun, 2016 - 7:01 pm

Tasokorttilainen saa ottaa matkustamoon 10, muut 8 kiloa käsimatkatvaraa, jotka sisältävät yhden esim. pyörälaukun ja yhden käsilaukun tms. JOKAISEN laukun on oltava tarpeeksi pieni, jotta se mahtuu penkin alle tarvittaessa, myös sen pyörälaukun. Painorajoitus johtuu osittain hattuhyllyjen kantokyvystä. Pakkolaskutilanteissa hattuhyllyillä on ikävä tapa rojahtaa matkustajien niskaan ja ylipaino pahentaa asiaa. Euroopassa lennetään pienillä koneilla, joissa tavaratilaa on vähemmän kuin kaukolentojen laajarunkokoneissa. Tästä tulee ongelma transitmatkustajien kanssa. Jos he ovat saaneet isommat laukkunsa ongelmitta koneeseen jossain esim. Kaukoidän asemalla, on Helsingin virkailijoilla aikamoinen kynnys ruveta laittamaan heidän laukkujaan ruumaan. Osaltaan asiaan vaikuttaa myös se, onko kone täynnä. Puolityhjään koneeseen voi tuoda sen riisinkeittimen ilman kohtuutonta härdelliä. Täydessä koneessa jokainen ylimääräinen laukku tuottaa harmaita hiuksia henkilökunnalle. Tältä päivältä on loistokokemus; Moskovasta aivan täysi kone, eikä yhtään liiallista käsimatkatavaraa! Lähtö sujui sutjakkaasti ja Helsinkiin saavuimme 20 min. etuajassa. Kaikki olivat tyytyväisiä. Itse matkustaessani minulla on yleensä käsimatkatavarana pelkkä käsilaukku. Painavammat laukut saavat kantaa ne, joille siitä maksetaan. Light -lipusta kommentoin jollain sellaisella sivulla, missä sallitaan sadattelu ja rumien puhuminen. Kiitos asiallisesta kommentoinnista!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 18 huhtikuun, 2016 - 6:18 am

Loistavaa saada matkustamohenkilökunnaltakin tietoa ja miellipidettä asiaan!

JOKAISEN laukun on oltava tarpeeksi pieni, jotta se mahtuu penkin alle tarvittaessa, myös sen pyörälaukun.
Tätä ei monikaan tiedä! Pienissä koneissa sinne alle ei kovinkaan kummoista läppärilaukkua edes saa laitettua … Itse mietiskelin, että sen kehikon sijaan havainnollisempi olisi oikea istuin, jonka alle voi sitten sitä rinkkaansa yrittää sovitella.

Tuo painorajoitus on ymmärrettävä jo turvallisuuden kannalta. Lisäksi mietin, että jos kaikkien tavarat pysyisivät annetuissa painorajoissa, niin olisiko siitä rahallista hyötyä yhtiölle? Siis kun koneen painoa karsitaan alaspäin kaikilla mahdollisilla tavoilla, niin onkohan kukaan laskenut minkälaista säästöä syntyisi, jos käsimatkatavarat olisivat kaikilla vain sen 8 tai 10 kg?

Transit on aina ongelma, mutta toisaalta kyllä minusta lähtömaassa voisi matkustajalle kertoa, että tuota puolijoukkuetelttaa ei voi viedä enää Euroopassa käsimatkatavaran. Tai jos ei kehdata kertoa, niin voisiko lipuissa olla mainita käsimatkatavaroiden sallituista mitoista ja määristä selkeästi näkyvissä?

Oikeastaan luulen, että transit ei edes näyttele kovin suurta roolia tässä. Mikäli yhtään olen nyt tulkinnut lukijoiden viestejä Facebookin puolelta oikein, niin suurinta ärsytystä tunnetaan melko lyhyillä Euroopan reiteillä, missä ihmiset yrittävät juuri tuolla typerällä Light-lipulla ottaa viikon matkatavarat käsitavaroina koneeseen.

Blogin lukijat ovat fiksua väkeä. Kommentoinnista näkee, että he matkustavat paljon ja osaavat ilmaista mielipiteensä hyvin. Siksi heille on niin kiva myös kirjoittaa.

Reply
Mökö 17 huhtikuun, 2016 - 5:41 pm

Yksi huomio. Transit-matkustaja voi tulla ihan eri yhtiöltä, jolla on erilaiset säännöt käsimatkatavaroiden suhteen kuin Finnairilla. Esim. BA:lla kabiiniin saa viedä economyssa 2 x 23 kg (kyllä!) tavaraa, kun Finnairilla 8 kg.

Sääntöjen mukaan matkustajan tulee itse vastata siitä, että käsimatkatavarat vastaavat kunkin yhtiön sääntöjä, mutta tätä voi olla vaikea hahmottaa varsinkin silloin, kun lennot ovat toisen yhtiön koodeilla (codeshare). Lisäksi hankaluutta aiheuttaa se, että monesti ruumaan meneviin matkatavaroihin sovelletaan toisen yhtiön sääntöjä (esim. Most Significant Carrier).

Kun vielä mukaan sotketaan tasokortit, niin voi käydä niin, että toisen yhtiön transit-matkustajalla on rajustikin ylimääräistä mukana, kun hän yrittää päästä Oulun koneeseen Helsinki-Vantaalla. Sujuvuuden kannalta voi olla hyvä, ettei aina tulkita tiukimman mukaan, jos kabiinissa vaan sattuu olemaan tilaa ylimääräisille tavaroille.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 6:00 pm

Tuosta asiasta tuli mulle mailiakin. Tosiaankin näin voi olla. Ja silloin vastuun siirtäminen matkustajalle on kohtuutonta. Ei voida olettaa, että osataan lukea jokaisen lentoyhtiön säännöt. Itse en ainakaan sitä tee, vaan luotan ns. minimiin. Jos liikennöivän yhtiön säännöt ovat ALLE normaalin, siitä tulisi kertoa selkeästi. Jos taas BA antaa viedä vaikka kamelin koneeseen ja jatko on Finnairilla, niin kai _jonkun_ olisi kerrottava tämä asiakkaalle.

Tasokortit ovat toki ongelma, mutta ylimmillä tasoilla matkustavat ovat niin kokenutta väkeä, että he osaavat tarvittaessa huomioida muut. Tämän olen monasti todennut. Normisti he matkustavat todella vähällä tavaralla.

Reply
Olli Vainio 17 huhtikuun, 2016 - 2:08 pm

Sanoisin, että tämä prosessi on vielä vähän harjoitteluvaiheessa maapveluiden osalta.

Oma kokemus eiliseltä täydeltä HEL-OUL lennolta oli hieman erilainen:

Ensinnäkin kun boarding alkoi niin boarding grouppeja noudatettiin ja alussa lähti jonosta jengiä jonon taakse jotka eivät olleet priority/group1.

Toisekseen, portilla oli 2 virkailijaa joista toinen skannasi boarding passeja ja toinen laittoi juuri näitä keltaisia tageja laukkuihin. Myös isolta kiinalaispoppoolta lähti isoja laukkuja ruumaan portilla.

Tuo prosessi oli mielestäni ihan reilu. Liian isot lähtee ruumaan, penkin alle sopivat pienemmät tagitetaan ja tämä tehdään portilla jolloin se koskee kaikkia riippumatta oliko vaihtomatkustaja vai ei.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 2:51 pm

Juu, siltä tuo tuntui… Siis, että vielä harjoitellaan.

Ji-haa. Olen aina halunnut nähdä hetken, kun joku siitä priority/group 1 jonosta oikeasti palautetaan jonon hännille : )

Jos tosiaan niitä liian isoja laukkuja sinne ruumaan heivattaisiin, niin silloinhan systeemi toimisi. Jokainen voi sitten laittaa sen yhden laukun sinne ylos, ja loput jalkoihin.Ja tosiaan, tasapuolista sen pitää olla. Eli ei vaan vaihtomatkustajille näitä tageja.

Reply
Virkailija82 17 huhtikuun, 2016 - 2:05 pm

Näin maapalveluhenkilökuntaan kuuluvana voin kertoa oman näkemykseni asiaan. Meille on annettu tietty aika ennen koneen lähtöä (esim 20-30min) ottaa matkustajat sisään koneeseen. Yritäpä itse siinä ajassa saada 200 matkustajaa kyytiin, poistaa ylimääräiset käsimatkatavarat, selvittää erilaisia lippuongelmia, laukusta veloittamiset, ja kasa paikanvaihtoja. Ylimääräisen laukun poisotto kun vaatii laukun rekisteröimisen järjestelmään, selittämisen asiakkaalle miksi näin toimitaan, veloittamiset ja kuormaukseen ilmoittamisen.

Itse usein kuulutan portilla jo etukäteen ennen boardingin aloittamista mitä kukakin saa ottaa mukaan ja jos on ylimääräistä tulee ottaa yhteys porttihenkilökuntaan. Arvaatko kuinka monta ilmoittautuu? Yleensä 0-2 ja heilläkin on se sallittu määrä.

Ja jos laukkujen poisottamisen vuoksi koneen lähtö viivästyy niin se on porttivirkailijan tehtävä selittää syy ja ”sakot” tulevat maapalveluyhtiöille.

Check-in on se paikka missä asiaan voitaisiin kiinnittää enemmän huomiota, mutta yhä suurempi ja suurempi osa matkustajista tulee suoraan lähtöportille käymättä lähtöselvityksessä.

Turvatarkastuksessa jos ruvettaisiin punnitsemaan ihmisten laukkuja pitäisi aina tietää kyseisen lentoyhtiön käsimatkatavaran kiloraja ja laukkukoko. Ne kun on yhtiöillä erilaiset. Tämä hidastaisi turvatarkastusta entisestään. Nyt jo aamuisin ruuhkat ovat massiivisia.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 2:45 pm

Hyvä saada maapalvelujenkin puolelta mielipidettä!

Uskon, että monikaan matkustava ei edes ole perillä siitä, että palveluita on ulkoistettu ja teillä todellakin on olemassa tietyt aikarajat. Nämä ovat asioita, joita harvoin matkustava ei edes pohdi. Moni mieltää koko ketjun Finnairiksi.

Jos kuitenkin lentoyhtiöllä on joku linjaus, pitää aikarajojen ja toimintatapojen olla linjassa. Jos näin ei tapahdu, näkyy se loppukäyttäjälle, eli minulle. Itse suosittelisin, että jokainen tavara punnittaisiin ja ängettäisiin siihen kehikkoon jo chekingissä. Se, että maapalveluyhtiötä sakotetaan koneen lähdön viivästymisestä siksi, että he tekevät heille asetetut työt, on taas asia, joka kuvastaa kuinka pihalla näissä sopimuksissa ollaan. Aivan kuin kuntien surkuhupaisat tilaaja-tuottaja mallit. Suosittelisin johtoportaan jalkauttamista suorittavalle tasolle muutamaksi kuukaudeksi.

Tuo turvatarkastuksen käyttäminen laukkujen punnitsemiseen oli yksi idea. Jos ruuhkat estävät tätä, voisiko linjoja lisätä ruuhka-aikaan? Lisäksi lentoyhtiöiden erilaiset säädökset eivät ole ydinfysiikkaa, eli jos ihmisten kuitenkin on tarkoitus löytää pommi, niin kai he tuonkin voisivat oppia?

Uskon, että jos lentoyhtiöiden sisäisten ”työryhmien” sijaan käytettäisiin ongelmien ratkaisuun oikeita matkustajia tuoreine ideoineen, tulos voisi yllättää.

Reply
Saana / Always Abroad 17 huhtikuun, 2016 - 10:29 am

Ikävä kuulla, että olette kokeneet tämän Finnairin uuden käytännön kanssa epäjohdonmukaisuuksia, mutta muuten uudistus on mielestäni erittäin tervetullut. Lentokoneissa nimittäin matkustaa ihan liikaa tyyppejä, joilla on pahemman luokan päähänpinttymä jok’ikisen nyssykän ja pikkutavaran tunkemisesta sinne ylälokeroon, kun jalkatila ei ole tarpeeksi arvokas rouvan tai herran laukuille. Kun ylälokerot jo tursuavat kaiken maailman takeista, huiveista, käsilaukuista ja taxfree -ostoksista, saavun paikalle sitten minä pienen cabin -matkalaukkuni kanssa, joka ei kokonsa puolesta luonnollisesti mahdu muualle kuin ylälokeroon. Onnistun raivaamaan laukulleni aina tilan lähistöltä, mutta todennäköisesti vain siksi, että olen hiljattain ottanut tavaksi olla yksi niistä ärsyttävistä idiooteista, jotka änkeävät koneeseen ensimmäisten joukossa (joskin kiltisti minulle määrätyssä boardingryhmässä)- tämä vain siksi, että haluan saada matkalaukkuni mahtumaan paikkani kohdalle! Kaiken lisäksi kanssamatkustajani tuppaavat yleensä olemaan italialaisia, jotka luonnollisesti ovat koneeseen levittäytymisen mestareita.. ?

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 2:33 pm

Aah. Italialaiset : ) He kyllä osaavat ottaa tilansa!

Uudistus on mitä tervetullein, mutta tämä toteutus ontuu nyt kyllä kovasti. Kannatan sitä, että ongelmaan puututaan ennltaehkäisevästi, eli chekingissä jo ruumaan kaikki ylimääräinen. Ei ole yksinkertaisesti reilua vyöryttää ongelmaa lentohenkilökunnalle.

Heille, jotka haluavat pitää käsilaukkunsa ylälokerossa, pitäisi näyttää videota missä jollain kiinasta lähteneellä lennolla varaskopla putsasi kaikki ylähyllyt. Ihmisten ilmeet olivat aika yllättyneitä, kun he huomasivat että käteinen/korut/ym. olivat käsilaukuista häipyneet. En tiedä miten juttu päätyi. Toivottavasti ne rosvot saatiin kiinni. Itse en koskaan sijoittaisi lompakkoa itsestäni kovinkaan kauas, etenkin kun usein nukun kuin murmeli lennon ajan.

Reply
Nora 17 huhtikuun, 2016 - 7:58 am

Mä olen kanssa törmännyt näihin rinkka, joku muu pussukka ja käsilaukku (ja tietenkin kaikki vähintään repun kokoisia) mukanaan matkustaviin useampaan otteeseen. Ehkäpä jossain kohtaa pitäisi laittaa peli poikki? Jos raja on 1 + käsilauku pitäisi viimeistään sen kolmannen tavaran ylittäviin määriin puuttua. Mun painajainen olisi käsimatkatavaroiden punnitus, matkustan aina kombolla yksi isompi reppu/laukku + käsilaukku. Mutta sitten, kun se täysin mittoihin (jopa penkin alle) menevä laukku on lastattu tietokoneella, kameralla, kalenterilla, puhelimella, ja tietty vaatteet + muut pakolliset olisi varmaan ne noin 5-10kg painorajat paukkuneet moneen kertaan. Kuitenkin sen ainoan laukun, vaikka se joskus painava onkin ruumaan laittaminen olisi varsin kurjaa (ja itseasiassa kiellettyäkin, koska esim. akkuja ja niitä sisältäviä laitteita ei saisi käsittääkseni saisi oikeasti laittaa ruumalaukkuun). Mielenkiintoinen postaus ja varmasti lentoyhtiöillä olisi käytännöissään hiomista, selkeyttämistä ja kehittämistä!

Terkuin Nora / http://dreamerachiever.com

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 2:28 pm

Kamerasta ja läppäristä tulee yllättävän nopeasti monta kiloa painoa. Hämmästyin itsekin kun lastasin pelkästän ne tykötarpeineen reppuun. Optiikka painaa käsittämättömästi, jos on vähänkin laadukkaampia putkia. Haaveilen jostain monitoimiputkesta, jolla pärjäisi kaikkialla : )

Litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia (esimerkiksi kameran akku), saa kuljettaa kirjattuna matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Kaikki tämän yli tai ylimääräinen on vietävä käsimatkatavarana.

Reply
Jani 17 huhtikuun, 2016 - 6:20 am

Osa lentoyhtiöistä todellakin on tarkkana checkin aikana, ja tarkistaa kaikki käsimatkatavaratkin vaa’alla. Toisaalta siinä checkin tiskillä ei haluta matkustajia turhaan jonottaa, vaan ”hyväksytään” suoraan ylisuuret matkatavarat. Viime kesänä tosin näin UIA:n checkkauksssa Helsingissä kun erään eurokansanedustajan avustaja yritti päästä checkinssä isolla käsimatkatavaroilla – virkailija oli erittäin tiukkana,ja tällä nimeltä nimeltä mainitsemattomalta henkilöltä paloi käämit ja alkoi siinä suureen ääneen huutamaan että ”ettekö tiedä kuka olen?” — voi sitä myötähäpeän tunnetta… Henkilö poistettiin tiskiltä, jotta checkin saadaan suoritettua aikataulussa. Meni sitten siirtämään sivummalle tavaroita matkalaukkuihin.

En itsekään ymmärrä kuinka paljon ihmiset sitä tavaraa raahaavat mukanaan – erityisesti Aasiassa. Oikeasti lentoyhtiöt voivat ratkaista tämän aika helposti – osana turvatarkastusta (koska kaikki eivät mene tiskin kautta) lisätään tavaroiden punnitus osana läpivalaisua. Jos on ylikuormaa, lipputyypin mukaan, niin ei pääse läpi. Erittäin simppeli ratkaisu. Tai sitten tavarat tulisi tarkistaa ennen lentokenttä rakennukseen saapumista..

Less-is-more – teen itse viikon-kahden reissuja pelkästään käsimatkatavaralla, mutta paino- ja kokorajojen puitteissa. En vaan tajua niitä jotka raahaavat älyttömiä kantamuksia pieneen alumiiniputkeen tai takaisin..

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 6:35 am

Itse kannatan kyllä tarkkuutta chekinissä. Ja juuri noin se pitää tehdäkin, eli sivuun vaan, jos on jotain säädettävää ja seuraava jonosta, jotta aikataulu pysyy ja jono ei seiso. Ja tosiaankin samat säännöt kaikille, tai näille muka tärkeille voisi olla vielä vähän tiukemmat. Hehän kuitenkin matkustavat paljon, joten asioiden luulisi olevan tuttuja. Pikemminkin antaisin anteeksi jollekin mummelille, joka matkustaa kerran vuodessa.

Tuo on totta, että kaikki eivät kulje tiskin kautta. Punnitus ei sinällään enää lisäisi paljoa tarkistusaikaa, jos se tehtäisiin ehdottamallasi tavalla. Jos jäisi kiinni liioista tavaroista/ylipainosta, palautus tiskille jonottamaan. Tiedä sitten miten paljon koneen lähtö viivästyisi jos tulisi paljon lisää ruumaan laitettavaa tavaraa viimetingassa. Mutta jos asiasta olisi kunnolla infottu, tuskin moni tietoisesti edes yrittäisi.

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän mulla on mukana tavaraa. Ei enää tarvitse kolmea erilaista korkokenkä-laukku-mekko-yhdistelmää, ei kahta erilaista takkia, isoa meikkilaukkua jne. Suurin ongelma ovat käytännössä läppäri + kamera, ne painavat paljon, mutta mukaan ne on otettava kuitenkin.

Reply
Hanna 16 huhtikuun, 2016 - 6:51 pm

Talvella Norwegian on tarkka kun on talvitakit ja siihen päälle kassia pussia ja nyssäkkää. Kylmästi vaan ruumaan kaikki isot rinkat. Monta kertaa kuulutettiin jokainen saa tuoda yhden käsimatkatavaran. Monta laskutaidotonta näytti olevan vielä siinä vaiheessa. Ruumaan vaan kylmästi kaikki ylimääräinen.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 6:23 am

Norwegian on ainakin Oulu-Hki välillä talvella niin täyteen ahdettu, että moni ei edes yritä kamojaan ylös, ja pitää takin päällä.

Rinkat on ärsyttäviä, koska niihin on usein ripustettu roikkumaan vielä makuualusta, teltta, makuupussi, retkikeitin ja onkivapa ( sarkasmia)…Lisäksi ne ovat usein likaisia, mikä ei ole kiva omien tavaroiden kannalta.

Laskutaidotonta porukkaa on kyllä paljon. Samoin lukutaidotonta. Hauska katsella kun kuulutetaan, että otamme nyt koneeseen priority ja ryhmä numero 1 matkustajat ja kaikki ryntää sinne portille : )

Reply
Lumo 16 huhtikuun, 2016 - 2:42 pm

Joka lennolla on aina ainakin yksi, joka ei edes saa käsimatkatavaraansa ilma apua nostettua hyllylle, koska se on liian painava ja/tai iso. Samoilla matkustajilla on usein vielä pari muutakin käsimatkatavaraa. Ja silti ovat päässeet muuttokuormineen koneeseen.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 3:14 pm

Jep. Ihmisten annetaan tulla kaikkine kimpsuineen ja kampsuineen koneeseen ja asia jätetään lentoemojen ratkottavaksi. Ei sen niin tulisi mennä, vaan ylilyönnit pitäisi karsia ajoissa pois.

Reply
Petri 16 huhtikuun, 2016 - 2:41 pm

Miten itse puuttuisit siihen ”oikeaan ongelmaan”? (Juu, pidän itsekin olkalaukkua suurempia käsimatkatavaroita idioottien puuhana 🙂

Olen mielenkiinnolla seurannut miten homma on kehittynyt, tai ollut kehittymättä, Yhdysvalloissa, jossa nuo piippuhyllyt ovat ruuman korvike. Välillä isompia laukkuja poimitaan ovella ruuman puolelle jos kone on täynnä mutta muuten tuntuu siltä että homma on jätetty edelleen asiakkaiden omaksi riesaksi. Emothan eivät laukkuja edes saa auttaa hyllylle. Tuon takia siellä laitan laukun mielummin istuimen alle jotta idiootit eivät isoja, kovia laukkujaan runttaa omaan pehmeään laukkuuni.

En ole itse kamera + duffel bagin kanssa saanut yhtä tagia enempää missään eli kenties tuossa on tullut vain virhe lähtökentällä. Finnair on sen verran pieni yhtiö että yleensä tuo henkilökunta on ulkoistettua työvoimaa, joka tekee homma usealle eri yhtiölle ja lopputulos on sitten satunnaista sutta ja sekundaa, eteläisestä Euroopasta ei kannata edes odottaa että homma sujuisi speksien mukaan. Tuon takia esimerkiksi Qantasin järjestelmällisyys ei Euroopassa toimi.

British Airways on kanssa nykyään aika tarkka käsimatkatavaroiden kanssa.

Aasialaisten suosimista ei kannata ihmetellä, sieltähän se Finnairin bisnes tulee.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 3:13 pm

Kyllähän tuossa itsekin jo sanoit ne ongelmat. Ulkoistettu työvoima, erilainen työkulttuuri ja aasialaisten suosiminen bisneksen takia. Myös tietynlainen haluttomuus puuttua tuleviin ongelmiin kentällä. Matkustajaa van sysätään tavaroineen eteenpäin, koska se on niin helpoita. Lopulta vyöry päätyy lentoemojen ongelmaksi ja silloin sille on enää vaikea tehdä mitään.

Jospa asia vaan tehtäisiin hyvin yksinkertaiseksi. Pieni laukku (siis käsilaukku tai pieni läppärilaukku, joka tulee tarvittaessa laittaa jalkatilaan) + käsimatkatavara jonka tulee painaa x kiloa ja mahtua oikeasti siihen häkkyrään. Loput voi matkustaja sitten tunkea sinne ruumaan. Ongelmaa ei tule, kun asiaan puututaan jo lähtöselvityksessä. Suomalaiset ovat niin sääntöjä rakastavaa kansaa, että täällä asiasta ei tulisi minkäänlaista ongelmaa : )

Reply
kaari 16 huhtikuun, 2016 - 12:57 pm

Sain suoranaisia näppylöitä Helsingin kentällä pari vuotta sitten matkatessani New Yorkista Ouluun. Matkalukkuni Helsingissä oli liian painava. Voisinko siirtää tavaroita ehkä käsipakaasiin? Tein sen. Matkalaukku punnittiin, hyvä. Entäs nyt käsipakaasi? Ohoh, yhdessä tekivät YHDEN kilon yli. Tunteeton virkailija ei sitä hyväksynyt. Lisämaksua pyysi, 30 euroa. Ei, ei voi tähän tiskille maksaa. Service tiskillä oli pitkä jono. Siirryin kauemmaksi ja latasin tuliaisia viereisen lentöyhtiön virkailijalle, ja laukkuni sitten kelpasivat nyrpeälle ns. asiakaspalvelijalle. Toiseksi, ne jotka kantavat kolmea plus laukkua koneeseen, eivät ole syyllisiä, vaan syyllinen on viimein lipuntarkastaja, joka hyvin voisi luoda katseensa siihen, mitä sinne ruumaan raahataan. Matkailu ei enää ole sitä, mitä ennen. Valitettavasti. Asiallinen postaus!

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 6:17 am

Voi mikä kokemus : /

Norwegianin kohdalla joutunut oikein kunnolla kyykytettäväksi 2 kilon ylipainosta. Tuli älyttömän kalliiksi ja hankalaksi. Olisi ollut helpoin ostaa yksi laukku lisää ruumaan ja laittaa osa kamoista muovipusiin ja ruumaan, mutta tämä tuli vasta jälkikäteen mieleen.

Maahenkilökuntaa ei tosiaankaan kiinnosta mitä sinne koneeseen on menossa. Välillä tekisi mieli kirkua, että miten voit antaa tuon viedä rinkan sekä ison putkikassin koneeseen??

Paljon matkustavana minulle ei ole mikään ongelma noudattaa lentoyhtiön sääntöjä. Ongelma tulee, jos niissä säännöissä ei ole järkeä tai niitä ei valvota kaikkien kohdalla.

Reply
Juhani 19 huhtikuun, 2016 - 7:42 am

Heippa!

Tämähän juuri on se ongelma. Lentoyhtiöillä on matkatavaroille kilorajat. Hyvin usein se on ruumaan 1 laukku max 23kg ja käsimatkatavaraa 1 laukku 8kg. Tässä tapauksessa virkailija on toiminut täysin oikein. Sinulla oli liikaa tavaraa, jolloin siitä pitää maksaa, tai jotain pitää jättää pois. Montako kiloa pitäisi joustaa, sinun mielestäsi siis ainakin yksi kilo, jonkun muun ehkä kolme kiloa? Eikö voisi vaan itse pakata rajoitusten mukaan? Tai sitten maksaa. Hyvin usein näissä tilanteissa matkustaja ei voi ymmättää tilannetta, vaan nostaa hirveän metelin ja tylyttää virkailijaa. Ehkä virkailija tarpeeksi monen nöyryytyksen jälkeen alkaakin päästää ylisuuria ja painavia kaukkuja läpi sormien ja painavat rinkat yms lötävät näin tiensä lähtöportille. Näin ei toki saisi olla. Käsimatkatavaroihin olisi todellakin saatava jokin ratkaisu ja pian, varsinkin kun lähes kaikki yhtiöt myyvät nykyään LIGHT-lippuja.

Reply
Esko 16 huhtikuun, 2016 - 10:57 am

Miksi sitä rojua pitää sinne matkustamoon kantaa…. Laita ruumaan

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 11:20 am

Kiitos Esko mielenkiintoisesta kommentistasi.

Reply
Annika 16 huhtikuun, 2016 - 10:48 am

Lontoon kentillä näitä laitetaan yleensä laukkuihin turvatarkastukseen mentäessä tai viimeistään ennen boardaamista, ja mun mielestä todella hyvä käytäntö, koska mulle menee ainakin hermo niihin ihmisiin jotka haluaa sulloa kolme käsimatkatavaraa ylähyllylle, myös ne pienimmät nyssykät, ja sitten viimeisenä koneen tuleva ei saa ollenkaan ylähyllytilaa. Mukavintahan se olisi jos matkustajat osaisivat huomioida kanssamatkustajia ja jakaa tavaransa tasaisesti ylähyllyn ja jalkatilan välillä, mutta koska itsekkyys, niin tägit toimivat apuna. Epäreilua tosin jos jollekin laitetaan tägit molempiin käsimatkatavaroihin, parhaiten toimisi jos olisi selkeät säännöt että matkalaukku ylähyllylle ja käsilaukku/tietokonelaukku jalkatilaan. Ja sitten toki että pidetään kiinni siitä että isoimmat pakaasit laitetaan ruumaan.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 11:23 am

Minusta jokaisen käsimatkatavaran saisi sulloa siihen häkkiin ja punnita. Ylikokoiset ja painoiset pois heti kättelyssä.

Itse en usko, että kaikkia matkustajia saadaan koskaan noudattamaan sääntöjä, koska joukossa on aina niin paljon itsekkäitä ihmisiä mukana. En edes käsitä miksi niitä tavaroita pitää ottaa niin miljoonassa kantamuksessa mukaan. Yksi pieni käsilaukku, ja pieni reppu, jossa läppärille tasku riittävät minulle vallan mainiosti. Paljon helpompikin huolehtia tavaroistaan, kun ei ole niin montaa muistettavaa.

Reply
Satu 16 huhtikuun, 2016 - 10:42 am

Lennän paljon Australian kotimaan lentoja Qantasilla, jolla on samanlainen systeemi. Itse olen kokenut sen todella hyödylliseksi, sillä koneet ovat usein täynnä työmatkalaisia ja kaikki matkatavarat eivät mahdu ylähyllyille – siispä matkustajille annetaan punainen tagi, jos laukkuja on enemmän kuin yksi.

Tämä tehdään siis boarding-passia tarkastaessa ja henkilökunta on ollut aina todella systemaattinen ja asiallinen kun laittavat käsilaukkuuni tagin ja pyytävät laittamaan sen istuimen alle. Eniten ärsyttävät matkustajat, jotka eivät tätä senkään jälkeen ymmärrä ja laittavat kaikki tavaransa hyllylle, jolloin myöhään koneeseen tulleilla on vaikeuksia saada tavaroita mahtumaan ja sitten kysellään kenen laukku punaisella tagilla on ylähyllyllä.

Mielestäni siis tässä on eniten Finnairin henkilökunnalla petrattavaa, että olisivat jämptimpejä ja antaisivat koneeseen noustessa niitä tagejä niille, joilla on enemmän laukkuja. Ja tosiaan ei molempiin laukkuihin, kuten sinun tapauksessasi. Hyvä systeemi, jos asiakaspalvelu vaan toimii.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 11:26 am

Kyllä, systeemi on hyvä – Jos se toimisi. On ihan OK, että se käsilaukku/tietokonelaukku on siellä istuimen alla. Kenelläkään ei ole minusta oikeutta viedä liikaa tilaa koneesta.

Nyt homma oli ihan sekaisin. Olisi todellakin hyvä, että ennen tällaista uudistusta myös maapalvelu koulutettaisiin kunnolla.

Reply
AnssiV 16 huhtikuun, 2016 - 1:48 pm

Ryanairilla, silloin kun se vielä Tampereelta lensi, kannatti aina ostaa se kympin priority-etu: sai taatusti käsimatkatavaransa hyllylle. Viimeisinä tulleet säästäjät eivät sitten saaneet…=)
Finnair saa nyt mitä tilasi light-systeemillään…

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 17 huhtikuun, 2016 - 6:11 am

Juuri näin. Light-lippu ei edes pudottanut hintoja, mutta lisäsi käsimatkatavaroiden määrää järkyttävästi.

Reply
Margit 16 huhtikuun, 2016 - 10:25 am

Samaa aina ihmettelen, kun jengi yrittää raivon vimmalla sulloa niitä lukuisia isoja nyssäköitään koneessa sinne ylös, lentoemoparat vain katsovat ja odottavat, että jengi lopulta pääsisi istumaan ja matkakin voisi kenties lopulta alkaa, myöhästyttää monesti lentoa moinen puuha. Ainakin Air Baltic vielä pari vuotta sitten poimi liian isot pakaasit portilla kylmästi pois, nyt en ole toviin sillä kulkenut. Onko Finskin väki niin höveliä ettei ryhdy samaan?

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 11:28 am

Monella halpisyhtiöllä ei ole mitään asiaa painavilla/isoilla käsimatkatavaroilla koneeseen. Ja ei se ole lentoemojen syy, vaan maapalvelun. Ei se lentoemäntä enää tilanteelle mitään voi.

Tuntuu, että tässä hoidetaan vain seurausta, ei syytä.

Reply
Maarit Johanna 16 huhtikuun, 2016 - 8:45 am

Miten tuo voi olla mahdollista, jos käsimatkatavaroissa on niin tiukat rajoitukset minkä kokoisia kamppeita sinne saa edes tuoda? Oon monesti ihmetellyt tätä. Selkeästi aina ilmoitetaan, ettei koneeseen saa viedä tavaraa, jos se ei mahdu johonkin muottiin. Silti siellä on transit-tilassa aasialaisia valtavine pakaaseneen. Miksi? Voisko joku valistaa tyhmää…

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 8:49 am

Yritin kysellä lentoemännältä lisää, mutta eipä se juttu kamalasti edennyt. Käski ensin vain soittaa asiakaspalveluun. Kun sitten kyselin enemmän, kertoi tästä ”työryhmästä”. Sinne on nyt soittopyyntö jätetty. Katsotaan koska soittavat…

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 16 huhtikuun, 2016 - 8:53 am

Niin, ja nimenomaan samaa ihmettelen. Miten aasialaiset saa viedä vaikka puoli konttia tavaraa matkustamoon ja siihen ei puututa…

Reply

Leave a Comment