Finnair Plus -uudistukset ja uudet tasorajat

Finnair Plus -uudistukset ja uudet tasorajat

Finnairilta tuli aamusta mailia, jossa kerrottiin: “Finnair Plus on nyt entistäkin palkitsevampi
Jäsenyytesi on meille arvokas, ja siksi haluamme tehdä Finnair Plus -ohjelmasta entistäkin paremman. Uusimmat muutokset helpottavat nykyisellä tasolla pysymistä ja seuraavalle siirtymistä. Voit myös nauttia selkeämmistä tavoista kerätä ja käyttää pisteitä Finnairin lentoihin”.

Sanotaan nyt heti, että tässä jutussa palkitsevampi tarkoittaa Finnair Plus Silver-tason etujen suurta heikkenemistä. Jos taas kiikarissa on Finnair Plus Gold -taso, saa sen 1. heinäkuuta alkaen helpommin itselleen.

Kommenttikenttä on avoin, eli huomioita sinne. Jo nyt kuitenkin nämä asiat ovat selvillä.

Uudet tasorajat

Uudet tasorajat 1.7 alkaen:
Finnair Plus Silver – 30 000 tasopistettä tai 20 tasolentoa
Finnair Plus Gold – 80 000 tasopistettä tai 46 tasolentoa
Finnair Plus Platinum – 150 000 tasopistettä tai 76 tasolentoa

Finnair Plus Silver edut huononevat

1. elokuuta alkaen Finnair Loungen sisäänpääsy muuttuu maksulliseksi Finnair Plus Silver -jäsenille. Maksu on 25 € tai 8 500 pistettä henkilöltä per vierailu. Samasta päivästä eteenpäin Finnair Plus Silver -jäsenet voivat lunastaa Finnair Lounge-sisäänpääsyn myös matkakumppanilleen rahalla tai pisteillä. Finnair Lounge -etu on käytettävissä vain Finnairin lentojen yhteydessä (AY:n markkinoimat ja liikennöimät lennot).

Finnair Plus Gold jäsenyys lahjaksi Platinum jäsenen kautta

Finnair Plus Platinum -jäsenet voivat antaa Finnair Plus Gold -jäsenyyden lahjaksi kenelle tahansa Finnair Plus -jäsenelle, pois lukien Finnair Plus Junior-jäsenet, 1.4.2016 alkaen. Edun saa, kun jäsen saavuttaa Platinum-tason ensimmäisen kerran ja sen jälkeen aina kunkin seurantajakson jälkeen, kun Platinum-tasojäsenyys uusiutuu.

MATKUSTUSLUOKAN KOROTUS VALITTUIHIN KAUKOKOHTEISIIN PIENEMMÄLLÄ PISTEMÄÄRÄLLÄ

1. huhtikuuta alkaen matkustusluokan voi korottaa economysta businessluokkaan 50 000 Finnair Plus -pisteellä yhteen suuntaan per henkilö, kun matkustaa Finnairin kaukokohteisiin.

YHTENÄINEN PISTEIDEN ANSAINTA KAIKILLE FINNAIRIN KAUKOLENNOILLE

1. huhtikuuta alkaen pisteiden ansaitseminen Finnairin lennoista on hieman yksinkertaisempaa, sillä kaukolentojen vyöhykkeitä on yhdistetty.

FINNAIRIN LENTOPALKINTOJA EDULLISEMMIN

Finnair Classic -lentopalkintoihin tarvittava pisteveloitus valittuihin kohteisiin alenee 1.4.2016 alkaen. Etu koskee sekä economy- että businessluokan lentopalkintoja.

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA (Finnairin sivuilta)

Milloin Finnair Plus -ohjelmamuutokset astuvat voimaan?
1.4.2016 Uudet edut Finnair Plus Platinum -jäsenille. Pistemäärien muutokset Finnair Classic -lentopalkintoihin sekä Finnairin kaukolentojen pisteansaintaan.
1.7.2016  Uudet Finnair Plus -tasoille vaadittavat tasopisteiden ja tasolentojen määrät
1.8.2016 Finnair Plus Silver -jäsenten sisäänpääsy Finnair Loungeen muuttuu maksulliseksi (25 €/vierailu/henkilö). Sisäänpääsyn voi lunastaa itselleen ja matkakumppanilleen joko rahalla tai pisteillä Finnair Plus -jäsentilin kautta.

Minulla on nyt 80 000 Finnair Plus -tasopistettä. Milloin siirryn Finnair Plus Gold -tasolle?
Tasorajojen muutokset astuvat voimaan 1.7.2016. Mikäli olet kerännyt aktiivisen seurantajaksosi aikana 80 000 Finnair Plus -tasopistettä tai lentänyt 46 tasolentoa, siirryt silloin automaattisesti Gold-tasolle. Saat uuden tasokortin noin 2,5 viikon kuluessa.

Seurantajaksoni päättyy 30.6.2016. Mitkä tasorajat ovat voimassa?
Kun seurantajaksosi päättyy 30.6.2016, jäsentasosi määräytyy uusien tasovaatimusten mukaan.

Olen Finnair Plus Platinum -jäsen. Miten ja milloin voin antaa Gold-jäsenyyden lahjaksi?
Etu myönnetään, kun uusit Finnair Plus Platinum -jäsenyytesi nykyisen seurantajaksosi päätyttyä. Kirjaudu Finnair Plus -tilillesi, kun haluat käyttää edun.

Miksi Finnair Plus Silver -jäsenten Finnair lounge -etu muuttuu?
Silver-jäsenten muut edut pysyvät ennallaan. Finnair Plus -ohjelman muutoksen myötä osa nykyisistä Silver-jäsenistä nousee Gold-tasolle, jolloin he saavat Gold-tason edut käyttöönsä. 1. elokuuta alkaen Finnair Loungen sisäänpääsy muuttuu maksulliseksi Finnair Plus Silver -jäsenille. Maksu on 25 € tai 8 500 pistettä henkilöltä per vierailu. Samasta päivästä eteenpäin Finnair Plus Silver -jäsenet voivat lunastaa Finnair Lounge-sisäänpääsyn myös matkakumppanilleen rahalla tai pisteillä. Finnair Lounge -etu on käytettävissä vain Finnairin lentojen yhteydessä (AY:n markkinoimat ja liikennöimät lennot).

MILTÄ VAIKUTTAA?

KOMMENTTIKENTTÄ ON AVOIN RISUILLE JA RUUSUILLE

60 Comments

  • Olihan tuo uudistus tosi huono tällaisella työmatkailijalle, joka matkustaa vain vähän yli silver-tason verran. Mutta ymmärrän kyllä, jos jonot ovat loungeen tuollaisia kuin tuossa yhdessä kuvassa. Toki en ole ikinä törmännyt jonoihin, ja loundet Suomen ulkopuolella ovat olleet silver-kortilla mukava lisä.

    Mutta totuus on se, ettei millään muulla lentoyhtiöllä ole loungeen päässyt yhtä helposti kuin Finnairin silverillä. Ainut asia tässä muutoksessa mikä minulle oli huonosti toteutettu oli se, että silver-edut muuttuivat kesken kauden. Kaiken muun kyllä ymmärrän. Paljon lentäville tämä nykyinen on paljon parempi. Ainoastaan vanhat silver-miehet ovat väliinputoajia.

    Tämä ei lentotottumuksiini juuri vaikuta, koska lennän eniten Aasiaan, ja Finnairille ei oikeastaan löyty mitään järkevää vaihtoehtoa + kuten sanottua, muiden yhtiöiden kanta-asiakasohjelmat eivät ole sen parempia. Toivotaan, että työlennot nousevat joskus kultatasolle asti, niin lentokentilla odotus muuttuu miellyttävämmäksi. Nykyään käytän Dinersin loungea. 19 egeä lounaasta + mukavemmasta odotusympäristöstä ei ole paha hinta.

    • Tämä uudistus on ihan syvältä, puhutaan ruuhkista loungeissa. Onhan se totta, mutta ei Finnair ainakaan omia Silver-asiakkaitaan arvosta. Tällä hetkellä itsellä on Gold-taso, mutta mitä järkeä on tarjota kortittomalle kaveri pääsy loungeen, samoin Platinalla kaverille Gold-tason kortti. Ei tämä touhu ainakaan niitä ruuhkia poista.
      Tässä kohtaa Finnair potkiin päähän hyviä asiakkaita, jotka lentää vaikka 30-40 lentoa vuodessa. Ja kaiken huipuksi tasopisteiden lasku lennoista esim light lippu Eurooppaan 575 pistettä tai Aasiaan noin 4000 pistettä. Samaan aikaan Gigantti antaa 26 euron ostoksesta 500 pistettä tai 1300 euron ostoksesta 30.000 pistettä !!!
      Tämä Finnairin touhu todistaa, että Finnair ei välitä pätkääkään asiakkaistaan jotka lentävät tuon 30-40 vuodessa…..nyt ketuttaa

      • Gold-tason säilyttäminen vaatii tosiaan aika paljon lentämistä. Itseltäni puuttuu 11 lentoa vielä ennen kesäkuun katkoa, koska osaa yhteistyökumppaneiden lennoista ei sitten hyväksyttykään syystä tai toisesta.

        Light lippujen pisteet ovat ihan naurattavia. Itselläni tulee eniten pisteita siitä, että yritän maksaa Dinersillä kaiken mahdollisen.

  • Uudistus oli erittäin tervetullut. Olen paljon matkustava ja todellakin tuskastunut loungen aamuruuhkaan. Käsitykseni mukaan suurin osa on silver-korttilaisia. Odotan ilolla elokuuta, jotta saa rauhallisemmassa ympäristössä nauttia aamiaisen aamu seitsemän aikaan. Olen itse ollut pidemmän aikaa Platina tasolla ja voin sanoa, että meille paljon matkustaville, tämä uudistus oli todella mieluinen uudistus.

    • Kyllähän tuo jono näytti melko jäätävältä taas, kun viimeksi vierailin. Eli ymmärrän.
      Sain nyt oman korttini hinattua viimeinkin kultatasolle, joten pääsen seuraamaan miten uudistus vaikuttaa.

  • Mikä ihmeen kiire jokaisella on sinne loungeen? Ymmärrän sen jos on paljon vaihtoaikaa jossain tai vaikka lähtö myöhästyy, mutta että loungeen pitäisi päästä ja tulla lentokentälle jopa liian aikaisin sitä varten. Onko se suomalaiskansallinen ilmainen viina se houkutin vai mikä? Ei ymmärrä. Loungessa oleva porukkakin on niin tylsää, että mieluummin sitä on jossain viihtyisässä ravintolassa odottamassa kuin hapannaamaisten liikemiesten keskellä.

  • Kyllä Finnair Plus on Suomessa asuvalle suomalaiselle usein se paras vaihtoehto nimenomaan käyttää pisteitä. Kokemusta on Lufthansan pisteistä ja lennosta Frankfurtin kautta jonnekin. Pelkät verot Prahaan jo olivat 200€ ja tämä kymmenen vuotta sitten. Hotellipalkinnotkin ovat FP:llä ihan parhaat koska käytössä on suomalainen hotelliketju.
    Eikä tasojen saavuttaminen ole muilla sen helpompaa. Mikä taso se sellainen onkaan mikä on joka toisella?

  • Silverissä ainoa etu on todellakin ollut tuo lounge-etu vaikka helsingissä lounge on melko surkea. Itse menen mieluummin kentän muihin ravintoloihin nauttimaan. Jos loungen taso ei nouse helsingissä niin Finnairin kortti kelpaa jatkossa lähinnä viuhkaksi.

    • Ei ne muillakaan en lounget niin kummoisia ole. Mikähän siinä on, että juuri suomalaisen pitää aina haukkua Finnairia alkaen yleensä liian vanhoista lentoemännistä. Sellaisilla on yleensä kokemusta Finnairin lisäksi joistain loma- ja halpalentoyhtiöistä joiden emot todellakin ovat nuoria koska palkka on todella surkea. Minä ainakin arvostan lentoemon ammattitaitoa enemmän kuin nuorta ikää ja usein nämä ovatkin kääntäen verrannollisia.

  • OneWorldin korttiohjelmissa pisteiden ansainta muilta allianssikumppaneilta kuin kortin myöntäneeltä yhtiöltä vaihtelevat erittäin paljon. Finnair Plus -asikkaan kannattaa tutustua etukäteen FP-sivujen “kerää pisteitä” -osion tietoihin, mistä lipputyypeistä ja varausluokista saa minkäkin verran pisteitä. Lipputyyppien hinnanerot ovat joskus sangen vähäisiä mutta pisteiden ansainta vaihtelee 0-25-50-75-100%. Etenkin kaukolennoilla pisteiden kertymä voi olla radikkaalisti erilainen. Oneworld-kumppaneiltakin ansaitut pisteet ovat Finnair Plussalaiselle tasopisteitä ja auraavat tietä sille nyt himotuksi nousseelle kultatasolle. Noin tonnin hintaiselle turistiluokan kaukolennolle Aasiaan voi kertyä meno-paluupisteitä “hyvällä” lipputyypillä noin 30.000 mm. Cathay Pacifillä ja Finnairin suorilla Value-lipusta saa 17.000. Finnairin Basic-lipulla sama meno-paluu tuottaisi vain puolet eli 8.500 pistettä. Lentoreitin pituus vaikuttaa pisteiden (mailien) määrään eli siksikin vaihtolento voi olla tuottoisa, jos aikataulu ja istumalihakset sietävät kiertelyn. Helsinki-Lontoo-Hong Kong-Singapore Cathay Pacifilla vs. Helsinki-Singapore Finnairin suoralla. Kannattaa myös verrata Economy Comfort -tuotteita eri yhtiöillä. Hyvien pisteiden lisäksi siinä saa matkustusmukavuutta. BA:lla ja Cathay Pacificillä Economy Comfortilla on leveämmät istuimet, isompi jalkatila ja parempi ruoka- ja juomatarjoilu kuin perus-economyssä päin vastoin kuin Finnairilla, jossa saat 10 cm lisää jalkatilaa (sekin on hyvä juttu yksinäänkin) mutta muuten ei tilaa tai parempia tarjoiluita ole. American Airlines on yksi anteliaimmista OneWorld-yhtiöistä pisteiden suhteen, koska heillä myös kohtuullisen edullisilla lipuilla saa 100% pisteet vs. 25% tai 50% monilla muilla. Suomesta Etelä-Amerikkaan pääsee BA:lla ja varsinkin sen omistamalla Iberialla kätevästi mutta pistekertymät edullisilla lipuilla ovat olemattomat. AA:lla Yhdysvaltain kautta (turvatarkastuksineen ja maahantulomuodollisuuksineen vaihtoasemalla) syntyy maileja rutkasti enemmän ja pisteitä ropisee esim. Helsinki-Frankfurt-Dallas-Miami-Buenos Aires vs. Helsinki-Madrid-Buenos Aires. Itse sain hankittua Finnairin Goldin muutamalla kaukolennolla (meno-paluita), jotka optimoin oikeille reiteille ja yhtiöille. Toki olen Finnairin lentojakin käyttänyt paljon enkä juurikaan käyttänyt muita alliansseja tai Norskin välillä edullisempia lentoja. Sitä kai lentoyhtiö minulta odottaakin ja olen tavallaan koukussa mailien keskittämiseen mutten ole katunut, koska lentokokemukset ovat olleet mukavia omasta kukkarostani maksamiini hintoihin nähden. Keskittäminen kannttaa mutta on oltava itse hereillä ohjelmien säännöistä, jotta hyötysuhde toteutuu. Mukavia lentoja ja kiitos hyvästä blogistasi, Anna & kommentoijat!

  • Itselleni kyllä lentojen keskittäminen Finskille muuttuu kyllä huomattavasti vähemmän houkuttelevaksi tämän myötä. Lentoja kertyy keveästi silver-tason verran, mutta gold jää silti aika kauas. Siis ihan oikeesti – jos katsoo mitä tasoa tarjoilut ovat Finnairin loungessa, niin ihan oikeastiko maksaisin 25e niistä ruisleivistä ja aamukahvista? tai päivisin/iltaisin onnettomasta salaatista ja kenties lasillisesta viiniä? Ja olisi Finskille liikaa tarjota nämä näinkin paljon lentävälle asiakkaalle…hmmm..Tuo lounge nyt kuitenkin on ollut mulle ainoa merkittävä etu Silver-asiakkuudessa, kun siellä odottelu vaan on niin paljon rentouttavampaa. Joku priority boarding yms ei kauheasti kiinnosta.

  • Itselläni Finnairin kortti on ollut hyvin hetken aikaa ja muutenkin tuntuu, että joka kerta kun olen lentäen matkassa, se tapahtuu eri lentoyhtiöillä. Näin ollen voi mennä tovi ennenkuin nämä uudistukset minua koskettavat ja osaan niitä siinä valossa arvioida.

  • Minä en ole päässyt vielä edes Silver-jäseneksi, joten muutokset eivät vissiin juuri minua tällä hetkellä hetkauta. Mikä on hyvä, että matkustusluokan korotukseen vaadittu pistemäärä pienenee, mutta mitä tarkoittaa “valittuihin” kohteisiin? Eikö siis kaikkiin Finnairin kaukokohteisiin…?

  • Olen pitänyt pitkään Finskin korttia ainoastaan kakkoskorttina, mutta tämän muutoksen myötä Plus itseasiassa muuttuu houkuttelevaksi vaihtoehdoksi. Samaa olen kuullut todella monelta muulta paljon lentävältä.

  • Haluaisin kovasti keskittää lentopisteeni yhteen osoitteeseen, mutta jotenkin oon ymmärtänyt että One Wordin pojot kannattaisi keskittää AA:lle. En ole kauhean hyvä näistä itse olemaan valveutunut, joten kiitos tästä koosteesta. Haluaisin kovasti suosi Finskiä, mutta kunhan se ei vaan tekisi asiasta liian vaikeaa…

  • Ei hetkauta meitä, kun ei Finskillä lennetä, ellei se joskus satu olemaan se halvin vaihtoehto ja seuraavaan halvimpaan on iso ero… Tuli kyllä mieleen kun mies repi pari päivää sitten repi hiuksia päästään yrittäessään käyttää Finskin pisteitä johonkin, oliko se nyt Google Play-kuponkiin ja olisikin sitten pitänyt olla Jenkeissä että ne voi käyttää tms tyhmää…

  • En omista yhtään keräilykorttia, mutta mies lentää työkseen niin paljon, että kyllä sitä yleensä loungessa istustaan kun yhdessä reissataan. Mies on haukkunut Finskin järjestelmää aina, en tiedä tarkempia syitä. Täytyykin näyttää häenelle tämä postaus, katsotaan minkälaiset raivot se saa aikaan. 🙂

  • Joo, mullakin uudistus lähinnä vie kaiken kiinnostuksen keskittää Finskille, kun omilla lentotottumuksilla tuo Silver-taso on varmaan ainoa realistisesti saavutettavissa oleva, ja en tiedä, kuuluuko siihen sen (pian poistuvan) lounge accessin lisäksi mitään muita huomionarvoisia etuja. Ei siis peukkuja täältä, ja tuo tiedottamistapa on tosiaan vähän koominen.

  • Mulla meni maku Finnairiin viimeistään jo lentolippu-uudistuksen kohdalla. Onhan se kiva, että ei tarvitse maksaa matkalaukusta, jos matkustaa vaan käsimatkatavaroilla – jos siis saa entiseen hinnoittelusysteemiin nähden lipun halvemmalla. Mutta ainakin CPH-KUO -väli maksaa edelleenkin ihan saman verran, mutta nyt joudun maksamaan lähtöselvitettävästä laukusta lisää. Ihan huijausta siis, mielestäni. Nämä tasouudistukset ei kyllä hetkauta minua lainkaan, sillä en käytä Finnairia muuten kuin näihin lyhyiin lentoihin, eikä niistä saa pisteitä juuri lainkaan.

  • Me käytämme niin vaihtelevasti eri lentoyhtiöitä, joten muutenkin edes jonkun tason saavuttaminen on jo tuntunut mahdottomalta. Sinänsä harmi, kun olisi kiva, jos edes jotain vastinetta saisi. Niitä vaan ei ole ollenkaan tuntunut alun perinkään olevan.

  • Me kerätään One Worldin pisteet AA:lle ja Star Alliancet Aegean Airlinesille – J on kai laskenut että meidän on tulevaisuudessa helpoin saada One Worldista jotain irti AA:lla ja Star Alliencen sisällä taas Aegean Airlines on helpoin reitti kultatasolle. Kummallakaan ei myöskään mene pisteet vanhaksi niin kauan kuin uusia kertyy päälle, joka on ehkä merkittävin etu kun ei lentomatkoja kuitenkaan mitään ihan hirveitä määriä vuodessa tule. 😛

    Sitten on vielä kasa muita kortteja siltä varalta että joskus vahingossa tarvitsee. Jollakin kierolla tavalla tykkään tällaisesta kikkailusta, mutta annan kyllä J:n hoitaa enimmät perehtymiset ja sitten itse vain korjaan hedelmät. :—D

  • Itse lentelen Finskillä yms. sen verran harvakseltaan, etten koskaan ole omistanut mitään “arvokasta” korttia, mutta kyllähän tuo selvästi suosii sellaisia, jotka matkustavat ahkerasti työkseen – ja onhan se tietysti oikeutettuakin. Onpa edes jotain iloa lentokentillä hengailusta ja odottelusta ja pitkistä lennoista 😉

  • Valitettavasti tulee lennettyä Finnairilla aika harvoin, eli en ole enää laskenut pisteiden varaan. Aika karsittuja alkaa olla melkein kaikki kanta-asiakasohjelmat ellet sitten ole ihan ylimmällä tasolla. Ihan muutamalla yhtiöllä saa keskittämällä todellakin kortille vastinetta. Täällä Amerikassa on monta luottokorttia joilla joka ostosta kertyy lentopisteitä ja se on ollut paras tapa saada pisteitä kasaan.

    • Kyllä se niin taitaa olla, että Gold on ainut taso Finnairilla mistä oikeasti olisi hyötyä. Sitä sitten vaan yrittämään…
      Itse kerään Finnairin pisteitä myös Dinersin kautta, mutta se ei Suomessa kovin moneen paikkaan käy.

  • En kauheasti jaksa panostaa lentopisteiden keräilyyn. Ostan yleensä lennot sieltä mistä halvimmalla saan. Jokunen keräilykorttikin mulla on, koska niitä aina ilmaiseksi saa, mutta tuskin olen koskaan millään firmalla/yhteenliittymällä/millä lie niin paljon lennellyt, että sillä konkreettisia hyötyjä saisin. Norwegian taitaa olla lähimpänä. Mutta niinhän se aina tuntuu näissä uudistuksissa menevän, että niitä suositaan, joilla on eniten rahaa ja mahdollisuuksia. No, itse tyydyn jatkossakin nakertamaan eväsleipääni lähtöportin liepeillä.

    • Itselläni ole SAS:in tasokortti, mutta kun Blu One poistui Oulusta putosin takaisin nollille. Käytännössä Finnair on siis ollut ainoa kortti johon kerään pisteitä. Norjalaisella on tullut lennettyä paljon, mutta niillähän ei varsinaisesti mitään etuja ole tarjota.

  • Ei ole kyllä kovin monessa kohteessa Finnairilla 25 euron arvoista loungea. Eipä noita silverin etuja muita ole tullut käytettyäkään kuin loungea, joka jäänee jatkossa käyttämättä. Mukava paikkahan se on ollut viettää aikaa, mutta ehkä säästän tuon rahan ja käyn vaikka kahvilassa vähän halvemmalla. Ei sillä että Helsinki-Vantaan kahvilatkaan mitenkään halpoja olisi.

    Pitäis varmaan näitä pisteitä/maileja muutenkin jollekin muulle OneWorld-jäsenelle alkaa kerätä. Finnair on aika plääh.

  • Me ollaan nyt viimeiset puoli vuotta lennetty Finnairilla sen takia, että ei ole tarvinnut huolehtia siitä, voiko ottaa matkarattaita, turvakaukaloa jne. mukaan. Kaikki kuuluu, eikä mitään rajoitteita ole esimerkiksi rattaiden pakkaamiseen. Pisteitä meillä ei niin paljon Finnairilla ole kertynyt, että näistä muutoksista olisi vaikutusta suuntaan tai toiseen.

  • Enpä ole osannut näitä tähän astikaan arvostaa enkä sen myötä uhrannut ajatustakaan keskittämisille tai minkään valinnan tekemiseen pisteiden ansainnan myötä. Jonkinverran pisteitä väkisin kertyy Suomesta silloin tällöin Finnairilla lennettäessä ja ne on sitten käytetty viime aikoina lähinnä upgradeihin.
    Loungeakaan en pääkaupunkiseutulaisena Helsingissä ole koskaan kaivannut, kentältä kun on tavannut löytyä rauhallinen paikka melko helposti (loungejen ulkopuolelta) ja sen yhden juoman takia ei Dinersin loungehintaa kannata maksaa.
    Dinersin hankin kun huomasin usein päätyväni nykyisin Istanbulissa konetta vaihtamaan ja se on niin ruuhkainen, ettei paikkaa löydy, juomaa joutuu odottamaan ja wifejä on huonosti ja se onkin sitten toiminut siellä ihan kivasti, siis edullisena sisäänpääsynä loungeen. Pääsiäisenä onkin taas kaksi kertaa vaihto Istanbulissa.
    Eli asiaan, siis juttusi kannalta 🙂 – ei hetkauta nämä uudistukset mitenkään.

  • Yhteenveto:
    -Silveriläiset kärsii (paitsi 10% heistä jotka saavat goldin), kun kortin tärkein eli lounge-etu käytännössä poistuu. Kortti vastaa nyt esim. SASsin silveriä, tosin SAS silverin saa jo 10 lennolla.
    + Goldilaisille+ on loungessa enemmän tilaa — Ruuhkaista on prime-timeen ollut.
    + Platinalaisille lisäetuja.

    Käytännössähän tämäkin on säästötoimenpide/tehostamiskeino Finnairille. Eniten tässä nyt ärsyttää tämä Finnairin viestintä, joka naamioi ruoskaniskun parannukseksi. Samahan oli taannoin uusi edullisempi “light” -taso, joka käytännössä tarkoitti vaan että matkatavarasta aletaan maksamaan.

    Vinkkinä, Diners Club -Black kortilla (200e/v) vapaa rajaton lounge-etu, ja Norwegianilla edullisemmin matkustamaan.

  • Nyt kun lueskelin ajan kanssa Finnairin uudistuksen niin oikeasti tuo on hyvä uudistus. Pitää vain unohtaa “eduista ei leikata” -ajattelumalli 🙂

    Perinteinen ongelma Finnairilla on ollut se, ettei platina- ja kultakortilla ole ollut kunnollisia eroja.

    Silveristä tulee uusi peruskortti, jolla saa hiukan etuja. Sen saa aika kivuttomasti ja sillä pääsee hiukan vaivattomampaan matkustamiseen käsiksi.

    Gold on uusi perustaso enemmän matkustaville. Sen saa aiempaa helpommin ja sillä saa kaikki normaalit, hyödyllisimmät edut.

    Platina-kortista tulee uusi paljon matkustavien kortti, jolla saa selkeitä etuja kultakorttiin nähden.

    Samalla kun pisteiden käyttäminen lentoihin halpenee, lopputulos on win-win pl. silver-korttien lounge, joka on jo aiemminkin ollut Finnairilla poikkeuksellisen hyvä etu. Johtunee historiasta, platina-tasohan on melko tuore.

    Samaan tapaan esimerkiksi BA julkisti taannoin Bronze-tason, jolla he loivat tuon Finnairin Silveriä vastaavan perustason itselleen. Aiemmin BA:n ensimmäinen korttitaso oli Silver, joka vastasi eduiltaan Finnairin kultakorttia.

    Eli oikeasti HYVÄ muutos Finnairilta, jossa edut lähinnä paranivat. Kaikki frequent flyer-ohjelmamuutokset mitä itse muistan muilta lentoyhtiöiltä viime vuosien ajalta ovat nimenomaan heikentäneet etuja. BA heikkeni viime vuonna merkittävästi ja poltin sieltä lentomailit pois melkein kokonaan, AA:lla heikkenee paljon ensi viikolla ja sieltäkin pitäisi vielä viimeiset lennot bookata pois (AA:n palkintolentojen päivää saa muuttaa ilmaiseksi jälkikäteen).

    Itse olen pitänyt tasoa BA:n kortilla, AA:lla on lisäksi paljon maileja, joilla on lennetty pidempiä lentoja koneen etuosassa (AA:n palkintolennot ovat mantereiden mukaan, ei etäisyyden). Finnairille keräilen hiljalleen maileja Suomessa luottokortilla yms. ja käytän lähinnä päivityksiin Finnairin lennoilla. Tason hankkimiseen AA:n Status Challenge on hyvä.

    Diners Clubin kortilla, tuolla luottokorttien Turulla, muuten pääsee Finnairin loungeihin 19 eurolla eli halvemmalla kuin tuo uusi Finnairin oma hinta. Pisteiden keräämiseen kannattaa muistaa DC:n kampanja tuplapisteiltä loppukeväälle, kortilla saa 1€ = 2p ja kesäkuun loppuun asti tuplaavat pistemäärän (uusille asiakkaille). Ja jos höylää Finnairin MC/Visaa, kannattaa tsekata Finnair Visa Gold. Se 10.000 pisteen vuosittainen bonus on oikeasti aika halpa tapa saada tuo pistemäärä..

    • Itselläni on DC, eli sitä varmasti jatkossa sitten tulen käyttämään loungeihin, siihen asti kunnes saan hinattua itseni Gold.
      tasolle.

      Mulla taitaa olla kyllä tällainen perinteinen meininki tähän uudistukseen silti päällä: Saavutetuista eduista ei tingitä! : D

  • Katselin tuossa että Finnairin Silver korttihan on Oneworld Ruby, johon ei oikeastaan millään lentoyhtiöllä kuulu lounge-pääsyä.

  • Kannattaa ottaa vaikkapa viimeisen vuoden lennot ja katsoa paljonko niistä saisi toisessa FF-ohjelmassa maileja tai tasoja, Finnair kuuluu kanta-asiakasohjelmallaan sinne heikompaa päähän. Jos lentää bisnes-luokassa, BA:n ohjelma on kohtuullisen ok mutta edellyttää että kärsii BA:n kyydistä neljän lennon verran. Jos taas turistiluokassa, AA:n ohjelma on varsin hyvä mutta ei huono muulloinkaan. Molemmat ovat tosin heikentäneet etujaan hiljattain l. trendi on siihen suuntaan että vain parhaimmat asiakkaat saavat järkeviä etuja.

    Suurin haitta toisen lentoyhtiön FF-ohjelman käytöstä on upgrade-palkinnot, joita saa vain omalta yhtiöltään. Eli jos ensisijainen käyttötarkoitus on Finnairin lentojen päivitykset, Finnairin ohjelma on se järkevin.

    Mielenkiintoista nähdä miten Finnair suhtautuu muiden allianssiyhtiöiden kortteihin l. tuleeko heillekin maksu. Yhdysvalloissahan loungeihin ei kotimaanlennoilla pääse paikallisten lentoyhtiöiden tasokorteilla ollenkaan vaan ostetaan erikseen kortti, jolla sinne pääsee. Ulkomaalaisten allianssiyhtiöiden korteilla pääsy kuitenkin onnistuu..

    • Yritin eilen selvitellä tuota BA ohjelmaa. En ymmärtänyt ollenkaan…
      Tulin juurikin samaan tulokseen, että AA olisi hyvä, jos turistiluokka usein, mutta vaatii sitten niitä AA:n lentojakin…

      Upgrade on kuitenkin ollut se eniten käytetty etu, joten luulisin, että Finnair tulee pysymään jatkossakin ykköskorttina. Etenkin kun lähtöasema ja paluu on aina Ouluun.

      Mulla on tosiaan katkolla Finnairin kausi nyt maaliskuun lopussa. Yritän, jos antaisivat aikaa mulle tuonne heinäkuun loppuu kerätä nuo Goldiin vaadittavat lennot. Niitä kun ei puutu kamalasti.

  • Silver-tason jäsenenä myös minä vähän naureskelin näille “parannuksille”, tosin se ilahduttaa että kulta-tasokin saattaa olla alemmalla pistevaatimuksella saavutettavissa…
    Mulle jäi vielä epäselväksi, että koskee tuo Silver-asiakkaan lounge-edun muutos vain niitä Finnairin omia loungeja Helsinki-Vantaalla ja pääseekö maailmalla edelleen moniin yhteistyö-loungeihin myös Silver-kortilla kuten nytkin. Tähän en löytänyt vastausta, enkä lähtenyt Finskiltä kyselemään.

  • Itsellä on helppo kyllä nähdä, että Silvereille ei ole tämä erityisen kiva suunta, mutta;

    Jos katsotaan kaikkien kilpailijoiden ensimmäisen tason kanta-asiakaskortteja niin Lufthansa on ainoa joka tarjoaa loungeen pääsyn ja sekin on vaikeammin saatavissa oleva kortti kuin Finnairin Silver. Joten siinä mielessä tuo etu on ollut poikkeuksellinen. Toisekseen 2012 tehdyn uudistuksen jälkeen kun kotimaan lennoista alkoi saada tasolentoja on todennäköisesti Silverien määrä kasvanut aivan räjähdysmäisesti pahentaen nykyistä Finnair Loungen ruuhkatilannetta. Tässä yhtälössä olen lähinnä yllättynyt, että tähän meni näin kauan.

    Nythän nuo tasot on jokseenkin etujen kanssa samassa tasossa kuin kilpailijoilla eli 1. tasolla saadaan ilmainen ruumalaukku, nopeampaa turvatarkastusta, enemmän pisteitä jne. pikkujuttuja. 2. tasolla päästään business loungeihin ja korkeimmalla tasolla on sitten first lounget jne.

    Jos nyt ei lasketa tuota Silverien suolausta niin muutenhan nämä oli kovinkin positiivisia muutoksia. Ja tuo viestintä taas oli aika perinteinen. Kansainvälisillä foorumeillahan on tullut jo jatkuva vitsi siitä miten lentoyhtiöt ilmoittaa että “parantavat” asioita, mutta oikeasti tulee 1 asia lisää ja lähtee 4 pois.

    • Juu, siis olen kyllä tiedostanut, että Finnairin edut ovat hyviä. Mutta silti tällainen korpeaa. Vaikkakin Gold tulee nyt helpommin saatavaksi. Eli sinällään kyllä positiivista. Itselläni kortti vaan katkolla jo nyt maaliskuun lopussa, eli jos eivät suostu ajan pidentämiseen tulee suuri pettymys. Jos suostuvat, voin saada Gold rajan täynnä nopeasti.

      One World allianssissa kannattaisi pisteet kerätä silti ilmeisesti BA:n piikkiin. Olen tajunnut tämän vasta äskettäin…

      Lounge on tosiaan ollut aivan täynnä pitkään. Tämä on totta.

  • Hah, lähinnä huvittaa toi viimeinen kappale. Siis yhtiön omilla sivuilla kysymys siitä, miksi silverin lounge-etu muuttuu, ja sitten tossa vastauksessa selitetään jo aiemmin läpi käydyt asiat ja kierrellään ja kaarrellaan eikä anneta kunnon suoraa vastausta kysymykseen miksi.

    Muutenpa tällä ei mulle ole vaikutusta, kun en oo vielä koskaan edes sinne silver-tasolle päässyt. Enkä varmaan tällä opiskelijabudjetilla, halvimpien lentojen ostamisella ja Norskin käyttämisellä tule lähiaikoina pääsemäänkään. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *