FINNAIR: LENTO PERUTTU 2.1.2017 eikä vieläkään korvauksia!

by Anna | TÄMÄ MATKA

Mm. Ilta-Lehti uutisoi tänään 17.11.2017 otsikolla: Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti kasvuun: ”Häpeällistä” – Kuluttaja-asiamies vei markkinaoikeuteen

Kuluttajaliiton mukaan Finnairia koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Kuluttaja asiamiehen mukaan Finnair  ei ole aina maksanut kuluttajille asetuksen mukaista korvausta kokonaan, on yrittänyt tarjota asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta taikka pyrkinyt maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla.

Oma Case: FINNAIR: LENTO PERUTTU 2.1.2017 eikä vieläkään korvauksia!

Lomailimme viime vuoden vaihteessa Aasiassa ja meidän oli tarkoitus lentää kotiin 2.1.2017. Finnair kuitenkin perui paluulentomme. Saimme asiasta tiedon sähköpostiin ja tekstiviestinä:

FINNAIR: Lento peruttu. Valitettavasti lento AY82 Singapore – Helsinki 02.01.2017 klo 23:55 on peruttu. Syy oli Finnairin mukaan Suomen liikennelentäjäliiton (SLL) marraskuussa asettaman lisätöiden ja vuoronvaihtojen kielto.

Finnair ilmoitti lennon peruuntumisesta klo 21.35 Suomen aikaan minulle. Itse olin tosin uutisen lukenut jo FlightForumilta klo 16:00 ja Lentopostista 18.45.

Kaiken lisäksi twiittailin nimen omaan tästä lennosta FinnairHelpsin kanssa Suomen aikaan edeltävänä päivänä klo 13.00 maissa. Silloin minulle ei sanallakaan mainittu, että koko konetta ei ole edes tulossa Singaporeen. Ei, koska hemmetin kallis A350 makasi Helsinki-Vantaalla Finnairin lentäjiä koskevan lisätyö- ja vuoronvaihtokiellon vuoksi.

Ja arvotaan lähtevät lennot

Näytti vahvasti siltä, että Finnair arpoi 2.1.2017 iltapäivästä ne reitit, mille lentäjiä riitti. Miten pilottipula pystyi iskeämään sunnuntaina iltapäivästä yhtäkkiä ja ennalta arvaamatta?

Miljoonien kalusto lahosi parkkiruudussa, kun joku ei osannut käyttää henkilökunnan työaikakirjanpitoa. Mietin, pitäisikö Finnairille viedä fläppitaulu, johon kirjataan viikko eteenpäin rasti ruutuun systeemillä, että Pena veivaa Bangkokin perjantaina, Timppa ajaa Tokion torstaina, mutta Ripa ei lennä mihinkään keskiviikosta eteenpäin, kun sen pitää mennä kotiin nukkumaan.

Samassa sumassa olivat tulloin Finnairin Shanghain, Tokion, Hongkongin ja Singaporen lennot. YLE:n mukaan sunnuntaina 2.1.2017 myös Zürichin, Pariisin ja Göteborgin lennot oli peruttu. Ongelma koski yli kahtatuhatta matkustajaa.

Liki joka kymmenes kuluttajariitalautakuntaan tuleva valitus koskee Finnairia

Kotiin päästyäni vaadin EU:n mukaista vakiokorvausta 600 euroa / henkilö + puhelinkulut n. 124€.

Finnairin vastaus oli: Lentoyhtiön kanta on että vakiokorvausta tämän lennon peruuntumisesta ei makseta. Ymmärrämme kuitenkin että peruutuksesta on aiheutunut teille harmia ja vaivaa ja tarjoamme sovintona asiassa joko aiemmin mainitun 150 euron rahakorvauksen/matkustaja tai 250 euron lahjakortin/matkustaja. Lentoyhtiön vastuu puhelinkuluissa rajoittuu kohtuullisiin kuluihin, eli hyvitämme niistä 20 euroa/matkustajaa kohden. Toivomme että vakuutuksenne korvaa teille loput puhelinkuluistanne.

En suostunut tuohon, vaan vein asian kuluttajanriitalautakuntaan. Finnair antoi vastineen, jota olen lyhentänyt hieman jättäen pois viittaukset aiempiin korvauskäytäntöihin ym:

Matkustajat olivat palaamassa 2.1.2017 Singaporesta Helsingin kautta Ouluun Finnairin lennolla AY082 Singapore-Helsinki, kun kyseinen lento jouduttiin lentäjien ylityökiellon vuoksi peruuttamaan. Matkustajat uudelleen reititettiin Singaporesta Helsingin kautta Ouluun siten, että heidän ilmakuljetukseensa tuli lopulta n. 27 tunnin viivästys. Kyseisellä hetkellä voimassa ollutylityökielto oli Suomen Liikennelentäjäliitto ry:ntyötaistelutoimenpide.

Lentoparin Helsinki-Singapore ja Singapore-Helsinki menolennon Helsinki-Singapore 1.1.2017 Airbus A350 -perämies oli sairastunut. Tällaisten tilanteiden varalle Finnairilla on käytössään kapteenien ja perämiesten reservijärjestelmä. Finnairin reservijärjestelmä perustuu kuitenkin osittain siihen, että kapteenitja perämiehet tekevät kuukausittaiseen työvuorolistaan merkittyjen lentojen lisäksi mielellään ylitöitä. Ylityökiellon aikana ei kuitenkaan korvaavaa perämiestä ole mahdollista saada lennolle kuin Finnairin työvuorolistaan varalle merkityistä piloteista, muttanyt kuitenkin kaikki tällaiset ko. konetyypin työvuoroistaanmerkityt päivystyspilotit olivat paikkaamassa jo muita sairastapauksia.

Samoin Finnairilla poikkeustilanteita varten lisäksi työvuorolistojen ulkopuolella käytössä olevat ns. managementpilotit olivat tässä tapauksessa jo käytössä muiden sairastapausten johdosta, joita Matkustajien lennon aikaan oli lukuisia. Lentopari Helsinki-Singapore 1.1.2017 ja Singapore- Helsinki 2.1.2017 jouduttiin peruuttamaan.

Finnairilla käytössä oleva reservijärjestelmä toimii hyvin, mikäli sentoimintaa eivät rasita työtaistelutoimenpiteet. Kysymyksessä olivat lentoyhtiön kannalta poikkeukselliset olosuhteet.

Finnair tarjoaa Matkustajille yhteisesti lopullisena sovintona tässä asiassa yhtä 100 euron arvoista lahjakorttia Finnairin lentojen ostamiseen. 

Sovintotarjous pitää sisällään myös edellä mainitun 40 euron hyvityksen koskien puhelinkuluja eli sovinnon syntyessä näitä kuluja ei korvattaisi erikseen.

Me emme hyväksyneet tätä tarjousta, vaan asia jäi odottamaan.

EDIT 24.4. 2018 Huhtikuun alussa Euroopan unionin tuomioistuin linjasi, että lentoyhtiöt ovat korvausvelvollisia kuluttajille tapauksissa, joissa lentojen myöhästymisen tai peruutusten syynä on yhtiön sisäinen lakko. Korvausvelvoite pätee myös aiempiin lakkoihin viimeisen kolmen vuoden ajalta.

Tiedustelin asiaa huhtikuun alussa uudestaan ja seuraavan vastauksen:

Asianne odottaa esittelijän työjonossa lautakunnassa käsittelyä, eli ainoastaan kirjeenvaihto kanssanne on tältä erää lakannut, sillä kumpikaan osapuoli ei ole esittänyt uutta lisäselvitystä. Pahoittelemme, että asian käsittely kestää, mutta valitettavasti lautakuntakäsittely on ruuhkautunut. Asiaa käsittelevän jaoston keskimääräinen käsittelyaika on 18 kuukautta.

En siis pidättäisi hengitystä odotellessani tämän asian ratkeamista…

IS nosti 28.4.2018 tämän tapauksen omille sivuilleen osana juttu ”Peruuntuiko lentosi? Lakko voi jatkossa oikeuttaa korvaukseen”

Oman mielenkiintoisen lisänsä keskusteluun toi Airhelpin maajohtaja Aleksi Seppo. Airhelp on siis firma, joka tarjoaa apua korvausasioissa lentomatkustajille, joiden lento on peruttu, myöhästynyt, tai matkustajan pääsy lennolle on evätty ylivarauksen johdosta.

Ei Finnair aina ole hankala vastapuoli

Jotta asiasta ei saisi liian yksipuolista kuvaa, kerron myös toisesta tapauksesta. Tässä tapauksessa asiat hoituivat minun kannaltani oikein hyvin.

25.9.2017 olin lentämässä Oulu-Edinburgh väliä, kun aamukone hajosi Oulun kentälle. Kun pääsin lopulta Helsinkiin, oli Edinburghin kone mennyt jo ajat sitten. Transfer Service-tiskillä lyötiin kouraan liput Edinburghiin Lontoon Heathrowin kautta.

Vaadin tästäkin tapauksesta EU-asetusten mukaista vakiokorvausta. Finnair vastasi samantien:

Kiitos vastauksemme odottamisesta.

Pahoittelen Oulu-Helsinki lennon viivästymistä 25.09.2017 ja kaikkea siitä aiheutunutta harmia sinulle. Täsmällisyys on tärkeä osa palveluamme ja teemme töitä onnistuaksemme siinä. Lentoliikenne on kuitenkin hyvin altista yllättäville muutoksille kuten sääolosuhteille ja teknisille vioille. Maksamme sinulle EU-asetuksen mukaisen 400 euron vakiokorvauksen.

Vaihtoehtona 400 euron rahakorvaukselle tarjoamme sinulle 550 euron arvoista lahjakorttia. – Tietenkin otin lahjakortin ja se on ajat sitten jo käytettykin.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

10 comments

Gary 5 heinäkuun, 2018 - 5:28 am

Vaativat säilyttään alkuperäiskuitit ainakin vuoden ja ottaa 1½ vuotta vähintään käsitellä.

Miten näissä lämpökuiteissa edes muste säilyy enemmän kuin 3kk?

Reply
Anna 7 heinäkuun, 2018 - 9:51 am

Kiitos Gary,

Niinpä niin. Taitavat kuitit olla muuttuneet valkoisiksi, ennen kuin korvaukset on saanut.. Kaipa niistä pitää ottaa valokuvat tai valokopiot.
Siis niiiin ärsyttävää toimintaa!

Reply
Antti 20 marraskuun, 2017 - 3:33 pm

Lakko ei oikeuta korvauksiin. Siitä on jo ennakkopäätös Lufthansan osalta

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 20 marraskuun, 2017 - 5:28 pm

Eipäs se mene noin. Ja tuo ei edes ollut mikään oikea lakko – paitsi Finnairin mielestä. Luuletko, että Kuluttajanlautakunta laittaa juristinsa asialle, jos tietäisi heti, että Lakko ei oikeuta korvauksiin
Maailma muuttuu ja lentoyhtiöt eivät enää voi ladella tekosyitä miten haluavat.

Reply
Suski K 3 tammikuun, 2017 - 9:29 pm

Kiukuttaa varmasti, ettei juuri sitä omaa lentoa lennetäkäön ajallaan. Kirjoituksessasi kaadoin kaikki kiukut tämän tapahtuman syyksi.

Olen tavannut maailmalla matkaillessani paljon, siis todella paljon, kiukkuisia matkustajia. Usein nämä matkustajat ovat niitä Finnair Plus Gold tai Oneworld Saphire tasoa ja uskovat maailman pyörivän ympärillään. Paljon busineksessä matkustavat ja sinne lipun ostavat osaavat ottaa matkustamisen huomattavasti rennommin kuin ne jotka kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun. Samoilla ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jokainen lentoyhtiön työntekijä on tietoinen kaikista lentoyhtiön asioista ja on inkompetentti ääliö mikäli ei sattumalta tiedä jotain yksittäistä tietoa jostain lennosta.

Mukavinta on matkustaa todellisten hardcore business matkustajien tai harvoin lentävien lomailijoiden kanssa. Kumpikaan näistä tyypeistä ei luule itsestään liikoja eikä kaada pahaa oloaan lentoyhtiön virkailijoitten niskaan.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 4 tammikuun, 2017 - 4:52 pm

En nyt oikein saa kiinni viestistäsi? Onko tämä pahantahtoinen viesti, vai mikä?

Lentopisteillä matkustusluokan korotus ei minusta ole kohdallani toimintaa ”kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun”. Mutta ehkäpä käsitän jotakin väärin.

Mitä tulee Finnairin asiakaspalvelveluun, niin se on nimensä mukaan asiakaspalvelua ja sitä sieltä odotetaan.

Reply
Ili 3 tammikuun, 2017 - 12:26 pm

Aina kun lento myöhästyy, se kismittää. Kun lento peruuntuu, se lievästi sanottuna harmittaa. Joka ikinen kerta tosin olen päässyt matkaan, tai matkalta takasin kotimaahan. Uudelleen reititettynä ja enemmän tai vähemmän myöhässä. Lentoyhtiöiden yhteiset pelisäännöt myös takaavat sen, että myöhästymisistä maksetaan korvaus. Toivottavasti paluumatkanne on päässyt vauhtiin ja olette taas turvallisesti kotimaan kamaralla.

Mitä sitten voin asialle yksilönä tehdä? No enpä juuri mitään. ”En kyllä ikinä lennä Finnairilla/Lufthansalla/ Norweigianilla”- ukaasit ovat aika turhia. Ei kannata pahoittaa mieltään asioista, joille ei voi mitään. Tapahtuma hetkellä v-käyrä sojottaa tottakai suoraan kohden kattoa. Onpa minulle käynyt jopa niin, että lentoyhtiö meni konkurssiin perjantaina, kun minulla oli lento ko. yhtiöllä lauantaina reitillä Helsinki- Budapest ja takaisin viikon päästä(Malev). No sillä kertaa ei sitten lennetty yhtään mihinkään ja jäi Budabest sillä kertaa väliin.

Useimmiten ammattiliitot liimaavat koneet kiitoradan pintaan, eikä sille voi kukaan muu mitään kuin neuvottelevat osapuolet. Välttäisinkö siis sopimuksettomassa tilassa olevia lentoyhtiöitä? Miten voin edes tietää onko esim. Finnairin piloteilla/matkustamohenkilökunalla voimassa olevaa sopimusta?

Lufhansan henkilökunta on lakkoillut parin viime vuoden aikana eniten. Miksi? No kun lentäjillä ei ole ollut sopimusta pariin vuoteen(vuodesta 2014) ja paikallinen lentäjienliitto kiristää piloteille isoja palkankorotuksia. Kauppalehti taisi syksyllä julkaista uutisen, jonka mukaan halukkuutta uudelle sopimukselle ei piloteilla edes ole, sillä sopimukseton tila ja aika ajoin järjestettävät painostuslakot tuovat mukavasti lisää tilipussiin. Vastaavasti maapalvelutyöntekijät ovat aivan kypsiä lentäjien ammattiliittoon, sillä palkankorotukset valuvat vain piloteille. Summa summarum: Lufthansa = lakkoherkin lentoyhtiö. Ei kannata luottaa siihen? http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lufthansa-pilottien-puristuksessa—jopa-10-000-euroon-nouseva-palkankorotus-on-lentajille-liian-vahan/RRbuJ8PC

Entäpä Finnair. Lentäjien työehtosopimusneuvottelut ovat kesken. Ylityökielto, lisätyö- ja vuoronvaihtokielto vaikeuttaa yhtiön toimintaa. Lentäjät siinä lakkoilevat, ei yhtiö. Se pitää osan koneista kentällä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701012200047929_uu.shtml

Finnairilla on ollut siis aikaa neuvotella pilottien kanssa kaksi kuukautta. Lufthansalla kaksi ja puoli vuotta. On kaiketi vaikea päästä sopimukseen, jos molemmat neuvotteluosapuolet pysyvät vaatimuksineen poteroissaan, ja me matkustajat jäämme sijaiskärsijöiksi.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 3 tammikuun, 2017 - 1:58 pm

No täällä me Singaporessa edelleen ollaan. Jos hyvin käy, niin yöllä päästään matkaan kohti Suomea…

Reply
Jael 3 tammikuun, 2017 - 12:14 am

Teillä on kyllä ollut eoäonnea tällä Aasian reissulla,tsemppihalaus.Aika uskomatonta että tuollaista on päässyt tapahtumaan,ja epätietoisuushan on tosi kurjaa.Toivottavasti pääsette pian kotiin.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 3 tammikuun, 2017 - 1:59 pm

Meillä nyt vähän vastustaa. Mutta eiköhän tämä tästä.

Kiitos <3

Reply

Leave a Comment