FINNAIR: LENTO PERUTTU

FINNAIR: Lento peruttu. Valitettavasti lento AY82 Singapore – Helsinki 02.01.2017 klo 23:55 on peruttu.

Hyvä juttu, että ilmoittivat siitä klo 21.35 Suomen aikaan minulle. Itse olin tosin uutisen lukenut jo FlightForumilta klo 16:00 ja Lentopostista 18.45.

Twiittasin FinnairHelpsin kanssa Suomen aikaan eilen klo 13.00 maissa ja järjestelin itselleni businesspaikkaa paluulennolle. Minulle ei sanallakaan mainittu, että koko konetta ei ole edes tulossa Singaporeen. Ei, koska paljon hehkutettu, uudenuutukainen ja hemmetin kallis A350 makaa Helsinki-Vantaalla Finnairin lentäjiä koskevan lisätyö- ja vuoronvaihtokiellon vuoksi.

Täällä nyt sitten Singaporessa istutaan ja on vähän kysymysmerkki päälaella, että mille alkaisi… Olin suunnitellut suuntaavani Suomessa heti lääkäriin tarkistuttamaan näitä kiukuttelevia haima-arvoja ja juttelemaan jatkosta. Tiedä nyt sitten, pitäisikö mennä täällä kolmannen kerran lääkäriin, kun ei ole tietoa, kunka kauan tämä viivytys edes kestää. Millään 48 tunnin kiertoajelulla Suomeen, en taatusti kyllä lähde palaamaan. Sen verran kipeä olen edelleen.

En viitsi yrittää edes muotoilla, mikä tekisi mieli sanoa. Tällaisissa lakko-ylityö-liitonvoimannäytöissä kärsijänä ja simputuksen kohteena on aina lopulta se, joka maksaa palkan, eli asiakas. Se, että koneen turbiiniin lentää pelikaani (kyllä, näin kävi kerran minulle), on hyväksyttävä syy lennon peruuntumiselle. Tämä pelleily ei ole. Finnairilla on ollut marraskuusta 2016 aikaa järjestää asia kuntoon lentäjiensä kanssa, mutta ei…

Ja arvotaan lähtevät lennot

Näyttää vahvasti siltä, että Finnair arpoi 1.2.2017 iltapäivästä ne reitit, mille lentäjiä riittää. Minussa ei herätä luottamusta lentoyhtiö, joka iltapäivästä aloittaa suunnittelun siitä, mitkä koneet illasta nousevat ilmaan. Miten pilottipula voi iskeä sunnuntaina iltapäivästä yhtäkkiä ja ennalta arvaamatta?

Miljoonien kalusto lahoaa parkkiruudussa, kun joku ei osaa käyttää henkilökunnan työaikakirjanpitoa. Pitääkö tuonne viedä fläppitaulu, johon kirjataan viikko eteenpäin rasti ruutuun systeemillä, että Pena veivaa Bangkokin perjantaina, Timppa ajaa Tokion torstaina, mutta Ripa ei lennä mihinkään keskiviikosta eteenpäin, kun sen pitää mennä kotiin nukkumaan.

Kuka haluaa väsyneen pilotin kyytiin?

Mielestäni lentäjillä ei turhia ylityötunteja pitäisi turvallisuussyistä edes teettää, sillä työajat ovat ymmärrettävästi olennainen asia lentoturvallisuuden takia. Kuka haluaa väsyneen pilotin kyytiin? Kyllä firmalla pitäisi olla reservissä riittävästi lentäjiä. Nyt ollaan tilanteessa, jossa päivystäjät ja esimieslentäjät eivät enää riitä korvaamaan vajetta.

Finavian lähtevien lentojen listauksen mukaan peruutettuina olivat sunnuntaina ainakin Finnairin Shanghain, Tokion, Hongkongin ja Singaporen lennot. YLE:n mukaan sunnuntaina myös Zürichin, Pariisin ja Göteborgin lennot on peruttu. Ongelma koskee yli kahtatuhatta matkustajaa.

4f0f3b8db6dfbd6e994c75f6cdddec70

6 Comments

  • Kiukuttaa varmasti, ettei juuri sitä omaa lentoa lennetäkäön ajallaan. Kirjoituksessasi kaadoin kaikki kiukut haimaongelmia myöden tämän tapahtuman syyksi.

    Olen tavannut maailmalla matkaillessani paljon, siis todella paljon, kiukkuisia matkustajia. Usein nämä matkustajat ovat niitä Finnair Plus Gold tai Oneworld Saphire tasoa ja uskovat maailman pyörivän ympärillään. Paljon busineksessä matkustavat ja sinne lipun ostavat osaavat ottaa matkustamisen huomattavasti rennommin kuin ne jotka kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun. Samoilla ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jokainen lentoyhtiön työntekijä on tietoinen kaikista lentoyhtiön asioista ja on inkompetentti ääliö mikäli ei sattumalta tiedä jotain yksittäistä tietoa jostain lennosta.

    Mukavinta on matkustaa todellisten hardcore business matkustajien tai harvoin lentävien lomailijoiden kanssa. Kumpikaan näistä tyypeistä ei luule itsestään liikoja eikä kaada pahaa oloaan lentoyhtiön virkailijoitten niskaan.

    • En nyt oikein saa kiinni viestistäsi? Onko tämä pahantahtoinen viesti, vai mikä?

      Lentopisteillä matkustusluokan korotus ei minusta ole kohdallani toimintaa “kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun”. Mutta ehkäpä käsitän jotakin väärin.

      Mitä tulee Finnairin asiakaspalvelveluun, niin se on nimensä mukaan asiakaspalvelua ja sitä sieltä odotetaan.

  • Aina kun lento myöhästyy, se kismittää. Kun lento peruuntuu, se lievästi sanottuna harmittaa. Joka ikinen kerta tosin olen päässyt matkaan, tai matkalta takasin kotimaahan. Uudelleen reititettynä ja enemmän tai vähemmän myöhässä. Lentoyhtiöiden yhteiset pelisäännöt myös takaavat sen, että myöhästymisistä maksetaan korvaus. Toivottavasti paluumatkanne on päässyt vauhtiin ja olette taas turvallisesti kotimaan kamaralla.

    Mitä sitten voin asialle yksilönä tehdä? No enpä juuri mitään. ”En kyllä ikinä lennä Finnairilla/Lufthansalla/ Norweigianilla”- ukaasit ovat aika turhia. Ei kannata pahoittaa mieltään asioista, joille ei voi mitään. Tapahtuma hetkellä v-käyrä sojottaa tottakai suoraan kohden kattoa. Onpa minulle käynyt jopa niin, että lentoyhtiö meni konkurssiin perjantaina, kun minulla oli lento ko. yhtiöllä lauantaina reitillä Helsinki- Budapest ja takaisin viikon päästä(Malev). No sillä kertaa ei sitten lennetty yhtään mihinkään ja jäi Budabest sillä kertaa väliin.

    Useimmiten ammattiliitot liimaavat koneet kiitoradan pintaan, eikä sille voi kukaan muu mitään kuin neuvottelevat osapuolet. Välttäisinkö siis sopimuksettomassa tilassa olevia lentoyhtiöitä? Miten voin edes tietää onko esim. Finnairin piloteilla/matkustamohenkilökunalla voimassa olevaa sopimusta?

    Lufhansan henkilökunta on lakkoillut parin viime vuoden aikana eniten. Miksi? No kun lentäjillä ei ole ollut sopimusta pariin vuoteen(vuodesta 2014) ja paikallinen lentäjienliitto kiristää piloteille isoja palkankorotuksia. Kauppalehti taisi syksyllä julkaista uutisen, jonka mukaan halukkuutta uudelle sopimukselle ei piloteilla edes ole, sillä sopimukseton tila ja aika ajoin järjestettävät painostuslakot tuovat mukavasti lisää tilipussiin. Vastaavasti maapalvelutyöntekijät ovat aivan kypsiä lentäjien ammattiliittoon, sillä palkankorotukset valuvat vain piloteille. Summa summarum: Lufthansa = lakkoherkin lentoyhtiö. Ei kannata luottaa siihen? http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lufthansa-pilottien-puristuksessa—jopa-10-000-euroon-nouseva-palkankorotus-on-lentajille-liian-vahan/RRbuJ8PC

    Entäpä Finnair. Lentäjien työehtosopimusneuvottelut ovat kesken. Ylityökielto, lisätyö- ja vuoronvaihtokielto vaikeuttaa yhtiön toimintaa. Lentäjät siinä lakkoilevat, ei yhtiö. Se pitää osan koneista kentällä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701012200047929_uu.shtml

    Finnairilla on ollut siis aikaa neuvotella pilottien kanssa kaksi kuukautta. Lufthansalla kaksi ja puoli vuotta. On kaiketi vaikea päästä sopimukseen, jos molemmat neuvotteluosapuolet pysyvät vaatimuksineen poteroissaan, ja me matkustajat jäämme sijaiskärsijöiksi.

  • Teillä on kyllä ollut eoäonnea tällä Aasian reissulla,tsemppihalaus.Aika uskomatonta että tuollaista on päässyt tapahtumaan,ja epätietoisuushan on tosi kurjaa.Toivottavasti pääsette pian kotiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *