FINNAIR: LENTO PERUTTU 2.1.2017 eikä vieläkään korvauksia!

Nostan tätä kirjoitusta esiin uudestaan. Tämä on malliesimerkki siitä, miten Finnair nykyisin yrittää hoitaa korvauksia. Mm. Ilta-Lehti uutisoi tänään 17.11.2017 otsikolla: Finnairista tehtyjen valitusten määrä räjähti kasvuun: ”Häpeällistä” – Kuluttaja-asiamies vei markkinaoikeuteen

Kuluttajaliiton mukaan Finnairia koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016. Kuluttaja asiamiehen mukaan Finnair  ei ole aina maksanut kuluttajille asetuksen mukaista korvausta kokonaan, on yrittänyt tarjota asetuksen mukaista korvausta pienempää korvausta taikka pyrkinyt maksamaan korvauksen rahan sijasta lahjakortilla.

Oma Case: FINNAIR: LENTO PERUTTU 2.1.2017 eikä vieläkään korvauksia!

Lomailimme viime vuoden vaihteessa Aasiassa ja meidän oli tarkoitus lentää kotiin 2.1.2017. Finnair kuitenkin perui paluulentomme. Saimme asiasta tiedon sähköpostiin ja tekstiviestinä:

FINNAIR: Lento peruttu. Valitettavasti lento AY82 Singapore – Helsinki 02.01.2017 klo 23:55 on peruttu. Syy oli Finnairin mukaan Suomen liikennelentäjäliiton (SLL) marraskuussa asettaman lisätöiden ja vuoronvaihtojen kielto.

Finnair ilmoitti lennon peruuntumisesta klo 21.35 Suomen aikaan minulle. Itse olin tosin uutisen lukenut jo FlightForumilta klo 16:00 ja Lentopostista 18.45.

Kaiken lisäksi twiittailin nimen omaan tästä lennosta FinnairHelpsin kanssa Suomen aikaan edeltävänä päivänä klo 13.00 maissa. Silloin minulle ei sanallakaan mainittu, että koko konetta ei ole edes tulossa Singaporeen. Ei, koska hemmetin kallis A350 makasi Helsinki-Vantaalla Finnairin lentäjiä koskevan lisätyö- ja vuoronvaihtokiellon vuoksi.

Ja arvotaan lähtevät lennot

Näytti vahvasti siltä, että Finnair arpoi 2.1.2017 iltapäivästä ne reitit, mille lentäjiä riitti. Miten pilottipula pystyi iskeämään sunnuntaina iltapäivästä yhtäkkiä ja ennalta arvaamatta?

Miljoonien kalusto lahosi parkkiruudussa, kun joku ei osannut käyttää henkilökunnan työaikakirjanpitoa. Mietin, pitäisikö Finnairille viedä fläppitaulu, johon kirjataan viikko eteenpäin rasti ruutuun systeemillä, että Pena veivaa Bangkokin perjantaina, Timppa ajaa Tokion torstaina, mutta Ripa ei lennä mihinkään keskiviikosta eteenpäin, kun sen pitää mennä kotiin nukkumaan.

Samassa sumassa olivat tulloin Finnairin Shanghain, Tokion, Hongkongin ja Singaporen lennot. YLE:n mukaan sunnuntaina 2.1.2017 myös Zürichin, Pariisin ja Göteborgin lennot oli peruttu. Ongelma koski yli kahtatuhatta matkustajaa.

4f0f3b8db6dfbd6e994c75f6cdddec70

Liki joka kymmenes kuluttajariitalautakuntaan tuleva valitus koskee Finnairia

Kotiin päästyäni vaadin EU:n mukaista vakiokorvausta 600 euroa / henkilö + puhelinkulut.

Finnairin vastaus oli: Lentoyhtiön kanta on että vakiokorvausta tämän lennon peruuntumisesta ei makseta. Ymmärrämme kuitenkin että peruutuksesta on aiheutunut teille harmia ja vaivaa ja tarjoamme sovintona asiassa joko aiemmin mainitun 150 euron rahakorvauksen/matkustaja tai 250 euron lahjakortin/matkustaja. Lentoyhtiön vastuu puhelinkuluissa rajoittuu kohtuullisiin kuluihin, eli hyvitämme niistä 20 euroa/matkustajaa kohden. Toivomme että vakuutuksenne korvaa teille loput puhelinkuluistanne.

Asia ei siis edennyt Finnairin kanssa mitenkään, joten se siirtyi kuluttajariitalautakuntaan. Elämme nyt marraskuun 17. päivää vuonna 2017. Tarkistin juuri, mitä valitukselle kuuluu. Se näyttää tältä. Taidan joutua odottamaan korvauksiani vielä pitkään…

Ei Finnair aina ole hankala vastapuoli

Jotta asiasta ei saisi liian yksipuolista kuvaa, kerron myös toisesta tapauksesta. Tässä tapauksessa asiat hoituivat minun kannaltani oikein hyvin.

25.9.2017 olin lentämässä Oulu-Edinburgh väliä, kun aamukone hajosi Oulun kentälle. Kun pääsin lopulta Helsinkiin, oli Edinburghin kone mennyt jo ajat sitten. Transfer Service-tiskillä lyötiin kouraan liput Edinburghiin Lontoon Heathrowin kautta.

Vaadin tästäkin tapauksesta EU-asetusten mukaista vakiokorvausta. Finnair vastasi samantien:

Kiitos vastauksemme odottamisesta.

Pahoittelen Oulu-Helsinki lennon viivästymistä 25.09.2017 ja kaikkea siitä aiheutunutta harmia sinulle. Täsmällisyys on tärkeä osa palveluamme ja teemme töitä onnistuaksemme siinä. Lentoliikenne on kuitenkin hyvin altista yllättäville muutoksille kuten sääolosuhteille ja teknisille vioille.

Maksamme sinulle EU-asetuksen mukaisen 400 euron vakiokorvauksen.

Vaihtoehtona 400 euron rahakorvaukselle tarjoamme sinulle 550 euron arvoista lahjakorttia. Se käy maksuvälineenä Finnairin lentoihin. Lahjakortti ei ole henkilökohtainen, joten sen voi antaa myös toiselle henkilölle tai maksaa useamman matkustajan lentolipun. Lahjakortti on voimassa vuoden ja lennot voivat olla vuoden kuluessa varauspäivästä. Lahjakortti lähetetään sähköpostitse. Lahjakorttia ei tarvitse käyttää kerralla, mikäli lentolipun/lippujen hinta ei ylitä lahjakortin arvoa.

Ilmoitathan, kumpi vaihtoehto sopii sinulle paremmin. Mikäli valitset rahakorvauksen, pyydän sinua ystävällisesti ilmoittamaan tilinumerosi (IBAN) maksua varten.

8 Comments

    • Eipäs se mene noin. Ja tuo ei edes ollut mikään oikea lakko – paitsi Finnairin mielestä. Luuletko, että Kuluttajanlautakunta laittaa juristinsa asialle, jos tietäisi heti, että Lakko ei oikeuta korvauksiin
      Maailma muuttuu ja lentoyhtiöt eivät enää voi ladella tekosyitä miten haluavat.

  • Kiukuttaa varmasti, ettei juuri sitä omaa lentoa lennetäkäön ajallaan. Kirjoituksessasi kaadoin kaikki kiukut haimaongelmia myöden tämän tapahtuman syyksi.

    Olen tavannut maailmalla matkaillessani paljon, siis todella paljon, kiukkuisia matkustajia. Usein nämä matkustajat ovat niitä Finnair Plus Gold tai Oneworld Saphire tasoa ja uskovat maailman pyörivän ympärillään. Paljon busineksessä matkustavat ja sinne lipun ostavat osaavat ottaa matkustamisen huomattavasti rennommin kuin ne jotka kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun. Samoilla ihmisillä on jostain syystä sellainen käsitys, että jokainen lentoyhtiön työntekijä on tietoinen kaikista lentoyhtiön asioista ja on inkompetentti ääliö mikäli ei sattumalta tiedä jotain yksittäistä tietoa jostain lennosta.

    Mukavinta on matkustaa todellisten hardcore business matkustajien tai harvoin lentävien lomailijoiden kanssa. Kumpikaan näistä tyypeistä ei luule itsestään liikoja eikä kaada pahaa oloaan lentoyhtiön virkailijoitten niskaan.

    • En nyt oikein saa kiinni viestistäsi? Onko tämä pahantahtoinen viesti, vai mikä?

      Lentopisteillä matkustusluokan korotus ei minusta ole kohdallani toimintaa “kinuavat asiakaspalvelusta upgradea economyyn ostettuun lippuun”. Mutta ehkäpä käsitän jotakin väärin.

      Mitä tulee Finnairin asiakaspalvelveluun, niin se on nimensä mukaan asiakaspalvelua ja sitä sieltä odotetaan.

  • Aina kun lento myöhästyy, se kismittää. Kun lento peruuntuu, se lievästi sanottuna harmittaa. Joka ikinen kerta tosin olen päässyt matkaan, tai matkalta takasin kotimaahan. Uudelleen reititettynä ja enemmän tai vähemmän myöhässä. Lentoyhtiöiden yhteiset pelisäännöt myös takaavat sen, että myöhästymisistä maksetaan korvaus. Toivottavasti paluumatkanne on päässyt vauhtiin ja olette taas turvallisesti kotimaan kamaralla.

    Mitä sitten voin asialle yksilönä tehdä? No enpä juuri mitään. ”En kyllä ikinä lennä Finnairilla/Lufthansalla/ Norweigianilla”- ukaasit ovat aika turhia. Ei kannata pahoittaa mieltään asioista, joille ei voi mitään. Tapahtuma hetkellä v-käyrä sojottaa tottakai suoraan kohden kattoa. Onpa minulle käynyt jopa niin, että lentoyhtiö meni konkurssiin perjantaina, kun minulla oli lento ko. yhtiöllä lauantaina reitillä Helsinki- Budapest ja takaisin viikon päästä(Malev). No sillä kertaa ei sitten lennetty yhtään mihinkään ja jäi Budabest sillä kertaa väliin.

    Useimmiten ammattiliitot liimaavat koneet kiitoradan pintaan, eikä sille voi kukaan muu mitään kuin neuvottelevat osapuolet. Välttäisinkö siis sopimuksettomassa tilassa olevia lentoyhtiöitä? Miten voin edes tietää onko esim. Finnairin piloteilla/matkustamohenkilökunalla voimassa olevaa sopimusta?

    Lufhansan henkilökunta on lakkoillut parin viime vuoden aikana eniten. Miksi? No kun lentäjillä ei ole ollut sopimusta pariin vuoteen(vuodesta 2014) ja paikallinen lentäjienliitto kiristää piloteille isoja palkankorotuksia. Kauppalehti taisi syksyllä julkaista uutisen, jonka mukaan halukkuutta uudelle sopimukselle ei piloteilla edes ole, sillä sopimukseton tila ja aika ajoin järjestettävät painostuslakot tuovat mukavasti lisää tilipussiin. Vastaavasti maapalvelutyöntekijät ovat aivan kypsiä lentäjien ammattiliittoon, sillä palkankorotukset valuvat vain piloteille. Summa summarum: Lufthansa = lakkoherkin lentoyhtiö. Ei kannata luottaa siihen? http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lufthansa-pilottien-puristuksessa—jopa-10-000-euroon-nouseva-palkankorotus-on-lentajille-liian-vahan/RRbuJ8PC

    Entäpä Finnair. Lentäjien työehtosopimusneuvottelut ovat kesken. Ylityökielto, lisätyö- ja vuoronvaihtokielto vaikeuttaa yhtiön toimintaa. Lentäjät siinä lakkoilevat, ei yhtiö. Se pitää osan koneista kentällä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701012200047929_uu.shtml

    Finnairilla on ollut siis aikaa neuvotella pilottien kanssa kaksi kuukautta. Lufthansalla kaksi ja puoli vuotta. On kaiketi vaikea päästä sopimukseen, jos molemmat neuvotteluosapuolet pysyvät vaatimuksineen poteroissaan, ja me matkustajat jäämme sijaiskärsijöiksi.

  • Teillä on kyllä ollut eoäonnea tällä Aasian reissulla,tsemppihalaus.Aika uskomatonta että tuollaista on päässyt tapahtumaan,ja epätietoisuushan on tosi kurjaa.Toivottavasti pääsette pian kotiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *