Eurooppalainen matkavakuutus – kokemuksia korvauksista

by Anna | TÄMÄ MATKA

Eurooppalainen matkavakuutus – kokemuksia korvauksista. IP-lehdet nostavat tasaisesti lööppeihin juttuja sairastumisesta matkoilla ja vakuutusyhtiöiden kirjavasta korvauskäytännöstä. Lehti ei tietenkään voi kirjoittaa matkustajan sairauksista tarkasti, eikä vakuutusyhtiö ymmärrettävästi kommentoi mitään, joten juttujen anti jää lähinnä viihdyttäväksi. Se jutuista tulee kuitenkin usein selväksi, että ihmisillä on melkoinen lapsenusko matkavakuutuksen korvaavuuteen.

Eurooppalainen matkavakuutus - kokemuksia korvauksista

Vakuutusehdot monimutkaisia, vai ihmiset tyhmiä?

Vakuutusyhtiöiden vakuutusehtoja tankatessa tulee väkisinkin mieleen, että niihin saisi kätkettyä vaikka Palmen murhaajan tunnustuksen ilman, että kukaan huomaisi sitä. Niin puuduttavan pitkäveteisiä, pitkiä ja pienellä kirjoitettuja nuo ehdot ovat. Kuinka moni on lukenut oman matkavakuutuksensa vakuutusehdot?

Kun vahinko sitten tapahtuu, moni huomaakin ettei vakuutusmyyjän maireasti myymä matkavakuutus olekaan niin kaikenkattava, kuin on annettu ymmärtää.

Mitä on välttämätön lääketieteellinen hoito?

Asia joka voi yllättää vakuutuksen ottajan, on määritelmä ”välttämättömästä” lääketetieteellisestä hoidosta. Vakuutusehtojen mukaan korvattava välttämätön lääketieteellinen hoito ei ole aina sama kuin kallein ja paras hoito. Matkavakuutuksen tarkoitus ei ole mahdollistaa ”terveysshoppailua” vahingon sattuessa, vaan matkavakuutuksen tarkoitus on pyrkiä turvaamaan lääketieteellisesti riittävä asianmukainen hoito ongelmatilanteessa.

Maailma on täynnä sairaalaketjuja, jotka ovat voittoa tekeviä liikelaitoksia. Niillä on mahdollisuus tarjota potilailleen kaikista viimeisimpia, mutta myös kalleimpia hoitomuotoja. Osaa näistä hoitomuodoista ei ole edes saatavilla Suomessa, tai mikäli on, ne ovat tarkasti rajattuja vaativille ja erittäin hankalille potilaille. Se, että yksityissairaalan lääkäri suosittelee vaihtoehtoa a ja vakuutusyhtiö korvaakin vain vaihtoehdon b, voi olla joskus vaikea ymmärtää.

Mikä on olemassa ollut sairaus?

Suomalaisia matkailee jonkun olemassa olevan perussairauden kanssa maailmalla satojatuhansia vuosittain. Kuinka moni on pysähtynyt miettimään oikeasti sitä riskiä, minkä ottaa matkalle lähtiessään.

Hoitava lääkäri ei voi antaa potilaalleen ”lentomatkustuslupaa”. Mikään ”matkustuslupa” ei sido lentoyhtiötä ja vakuutusyhtiötä. Kroonisesti sairas ihminen tai ihminen, jonka tutkimukset ovat kesken ottaa matkalle lähtiessään aina myös taloudellisen riskin ja kantaa vastuun päätöksestään itse.

Täysin heitteille ei vakuutusyhtiö asiakastaan jätä. Mikäli olemassa ollut sairaus pahenee matkan aikana kuluina korvataan akuutti ensiapuluonteinen matkakohteessa annettu lääketieteellinen hoito. Näitä kuluja korvataan yleensä 7-14 vuorokauden ajalta hoidon alkamisesta.

Eurooppalainen matkavakuutus - kokemuksia korvauksista

Eurooppalainen matkavakuutus – kokemuksia korvauksista

Minulla on ollut ja on edelleen Eurooppalainen matkavakuutus (OP). Päätin avata minkälaisia kokemuksia minulle kertyi, kun sairastuin Aasiassa vuonna 2016 kovaan vatsakipuun.

Vatsakivun ilmaantuessa ajatukseni ei ollut ensin ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön lainkaan reissusta. Ajattelin hoitaa itseni kuntoon ja hakea korvaukset jälkikäteen Suomessa. Singaporelainen lääkäri suositteli minulle kuitenkin terveydellisistä syistä businesspaikkaa lentokoneessa. Avasin keskusteluyhteyden vakuutusyhtiöön, koska halusin päätöksen siitä, korvaako vakuutukseni matkustusluokan korotuksen jo olemassa olevaan paluulippuun.

En ollut aikaisemmin joutunut ulkomailta olemaan yhteydessä vakuutusyhtiööni. Tämä yhteydenotto Singaporesta Suomeen ei sujunutkaan niin helposti kuin olisin kuvitellut. Entäpä jos minulla olisi ollut ihan oikeasti hätä?

”Yhteydenotto sinne (vakuutusyhtiö) ei luonut kovin hyvää kuvaa yhtiön toimista. Hätäpalvelusta, jonka pitäisi toimia 24h, ensimmäinen vastannut täti oli maailman ynsein. Liekö ollut joku sentraali, joka päivystää luottokorttien sulkemiset, autoliitot ja 020202 -palvelun kustannustehokkaasti kaikki kerralla? Mikä se sellainen hätäpalvelu on, josta soitto takaisin tulee 5 tunnin kuluttua?”

Eurooppalainen matkavakuutus – kokemuksia korvauksista | Mikä ihmeen hätäpalvelu ja EMA Finland?

Kun asiakas soittaa Eurooppalaisen matkavakuutuksen hätäpalveluun, hän päätyy puhumaan EMA Finlandin lääkäreiden kanssa. Vakuutusyhtiö siis antaa toimeksiannon EMA Finlandille, joka on suomalainen firma, jonka palveluihin kuuluvat mm. lääketieteelliset konsultaatiot, ulkomailla sairaalahoidossa olevan potilaan hoidon valvonta sekä potilassiirrot. Vastaavia firmoja ovat mm. Falck Global Assistance ja SOS International.

Se, millä viiveellä EMA:sta lääkäri soittaa, on kiinni vakuutusyhtiön papereiden pyörittely tahdista. EMA:n lääkärit neuvovat potilasta ja samalla toimivat asiantuntijoina vakuutusyhtiöön päin. He eivät päätä mitä korvataan tai ei korvata, vaan sen päätöksen tekee aina vakuutusyhtiö. On siis ihan turha haukkua näitä lääkäreitä, vaan mutinat kannattaa suunnata omaan vakuutusyhtiöön.

Korvataanko businesspaikka, jos lääkäri määrää?

Businesspaikkoja ”määrätään” potilaille varsin usein Aasiassa ja ajatuksena on mukavamman matkan takaaminen toipilaalle matkustajalle. Itseänikin ajatus vakuutusyhtiön piikkiin tehtävästä matkustusluokan korotuksesta houkutti, joten siksi pyysin siitä korvauspäätöstä. En kuitenkaan ollut kovinkaan yllättynyt, kun myöhemmin sain puhelun vakuutusyhtiön virkailijalta, joka kertoi, että businesspaikkaa ei korvata.

Jos potilaalla on sairaus, jonka toipumisennuste on hyvä, tehdään todella harvoin ennakoivia päätöksiä erityismatkajärjestelyiden korvaamisesta. Pääsääntöisesti potilas toipuu nopeasti paranevasta sairaudesta (vatsatauti, hengitystieinfektio jne.) parhaiten kohteessa.

11 tuntia lentokoneessa tuskin auttaa missään paranemisessa ja sairas tai selvästi toipilas potilas ei kuulu mannertenväliselle lennolle millään istuimella. Siksi vakuutusyhtiöt järjestävät tarvittaessa mielummin alkuperäisen tavan mukaisen korvaavan paluun, kuin rupeavat tekemään erityismatkajärjestelyitä.

Eurooppalainen matkavakuutus - kokemuksia korvauksista

Eurooppalainen matkavakuutus kokemuksia | Miten sujui korvaustenhaku

Minulle tuli kustannuksia erilaisista tutkimuksista, kuten tietokonetomografiasta, vatsanultrasta, sekä lääkkeistä. Jouduimme mieheni kanssa ostamaan myös uusia Aasian sisäisiä lentolippuja, sekä muuttamaan hotellivarauksia sairastumiseni takia. Kun palasin Suomeen kävin välittömästi myös täällä lääkärissä ja tein sitten korvaushakemuksen vakuutusyhtiöön.

Hain korvauksia ensin hoitokuluista ja lääkkeistä. Liitin mukaan lyhyehkön selvityksen tapahtumisen kulusta. Ensimmäinen korvaushakemus tuli takaisin välittömästi. Siinä ei ollut mitään muuta selitystä kuin: Epäys. Täytyy sanoa, että ehkäpä muutama selvittävä lause olisi ollut tarpeen.

Otin yhteyttä vakuutusyhtiöön ja pyysin avaamaan syytä selkeämmin. Sain lyhyehkön viestin, jossa kerrottiin, että haimatulehdus oli heistä ollut alkoholin aiheuttama, eli ei siis matkasairaus. Lisäksi kerrottiin, että tämä päätös oli minulle ilmoitettu matkalla ollessani hoitoni yhteydessä EMA:n lääkärin toimesta.Sähköpostin lopussa oli huomautus, että heillä oli pääsy potilastietoihini myös Suomessa.

Taistoon korvauksista vähän järeämmin perusteluin

Koska vakuutusyhtiö rupesi selvästi hankalaksi, valmistelin seuraavan selvityksen huolellisemmin ja latasin siihen vähän järeämpää materiaalia. Tilasin mm. minua hoitaneista lääkärikeskuksista Suomessa kaikki lokitiedot, sekä muistiinpanot käynneistäni vuodesta 2014 asti.

Vakuutusyhtiölle ilmoitin, että:

  • EMA:n lääkäri ei ”hoitanut” sairauttani missään vaiheessa, vaan hän otti kantaa vain siihen, vaatiiko sairauteni paluulennolle matkustusluokan korotusta businessluokkaan.
  • Ainut päätös minkä Eurooppalainen matkavakuutus oli minulle ilmoittanut, liittyi businesspaikan korvattavuuteen.
  • Tila oli täysin odottamaton ja äkillisesti alkanut matkasairaus, jonka aiheuttajaa ei kumpikaan minua ulkomailla hoitanut lääkäri ollut määritellyt.
  • Suomessakaan lääkäri ei ollut löytänyt sairaudelle selkeää syytä, vaan merkitsi sen aiheuttajan tuntemattomaksi.
  • Totesin, että on kohtuutonta pitää matkalla nautittujen alkoholiannoksien määrää sellaisena suurkulutuksena, jonka ennalta arvattava seurauksena haimatulehdusta voitaisiin pitää.
  • Liitin mukaan vakuutuslautakunnasta useita päätöksiä aiheesta (haimatulehdus matkalla), joissa vakuutusyhtiö määrätään maksamaan korvaukset asiakkaalleen.
  • Lääkäriyhtiöiden lokitiedoistani vuodesta 2014 ei löytynyt mainintaa alkoholin liikakäytöstä.
  • Pyysin vakuutusyhtiötä ilmoittamaan mitä tietoja heillä minusta oli, jotta voisin vertailla niitä omiin tietoihini.
  • Pyysin myös selvitystä siitä, kuka ja koska oli tutkinut heillä tapaukseni.

Tämän viestin jälkeen sävy muuttui. Korvauskäsittelijä ilmoitti, että he voisivat käsitellä vahinkoasian uudestaan yhtiön lääkäreiden toimesta ja tehdä siitä kirjallisen korvauspäätöksen. Asia oli mielenkiintoinen, sillä koko viestittelyn ajan minun oli annettu olla siinä uskossa, että vakuutusyhtiön lääkärit tapaukseni olivat nimenomaan jo käsitelleet.

Muutaman päivän jälkeen korvauskäsittelijä ilmoitti, että kaikki lääkekulut, sekä lääkärissäkäynnit korvataankin. Mitään selvitystä siitä miksi mieli muuttui, en koskaan saanut. Koska vakuutusyhtiö nyt myönsi kyseessä olleen matkasairaus, tein korvaushakemuksen myös matkasairauden aiheuttamista muista kuluista, kuten puhelinkuluista, käyttämättä jääneistä ja uusista lentolipuista, sekä hotellikuluista.

Vakuutusyhtiö suostui korvaamaan liki kaikki menot. Se rajasi korvausten ulkopuolelle vain yhdet käyttämättä jääneet lentoliput, joiden rahallinen arvo oli noin 90 euroa. Yhteensä korvauksia maksettiin 1461 euroa, eli kyse ei ollut edes kovin suuresta summasta.

Eurooppalainen matkavakuutus kokemuksia | Kannattiko venkoilu?

Vakuutusyhtiön venkoilu korvauksista oli tylsää toimintaa. Selvästi kokeiltiin, uskoisinko heppoiset perustelut ja antaisin periksi. He eivät itse neuvoneet tai ohjeistaneet mitenkään, miten päätökseen tyytymättömän asiakkaan tulisi toimia.

Tämä vahinkoilmoitus ei ollut mitenkään monimutkainen ja kaikista kuluista löytyivät kuitit. Silti korvauskäsittelijä onnistui itse hämmentämään pakkaa sekaisin ristiriidassa oleville ohjeillaan. Ensin mm. kuitteja ei haluttu ja sitten niiden puuttuminen estikin asian käsittelyn?

Eipä siinä mitään, ainahan sitä voi asiakkaan elämää koittaa hankaloittaa. Se, kannattaako sellainen toiminta, onkin sitten ihan toinen asia.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

35 comments

Antti s 3 marraskuun, 2019 - 8:58 pm

itselläni on neljä eri matkavakuutusta juuri tästä syystä, Jos jostain tuuttaa varattua, kokeillaan toista niin kauan että korvaukset tulee mukisematta. Vielä ei ole tarvinnut korvauksia hakea, mutta tuo järkysti mielenrauhaa, kun ei ole vain yhden lafkan(käsittelijän huononpäivän ja mielivallan) varassa!:)

Reply
Sandra 10 maaliskuun, 2018 - 11:00 pm

Itselläni on hieman huonot kokemukset samaisen vakuutuksen korvauspalvelusta. Tilanne oli toki niin selvä kuin olla ja voi (ruokamyrkytys Balilla), että matkasairaushan se. Kuitenkin kun kolmeen viikkoon ei ollut kuulunut mitään viestiä yhtiöltä korvaushakemuksen laittamisen jälkeen, laitoin heille viestiä verkkopalvelussa. Meniköhän viikko, että joku vastasi, että heillä on kiirettä. Siitä meni vielä jonkin aikaa ennen kuin korvausraha tuli tilille. Kyseessä oli tässä tapauksessa pieni summa, mutta silti jäi huono maku suuhun tylystä palvelusta ja informaation vähyydestä.

Reply
jonnahah / Allergic to Kiwi 10 maaliskuun, 2018 - 9:31 am

Hyvä muistutus tämä tarkistaa oman vakuutuksen ehdot. Toistaiseksi olemme päässeet helpolla eikä korvauksia ole tarvinnut hakea kun kerran akuuttiin hammastapaukseen, silloin kaikki toimi hyvin. Rehellisesti sanoen minulla ei kuitenkaan ole aavistustakaan, miten kävisi hätätilanteessa…

Reply
Pirkko / Meriharakka 8 maaliskuun, 2018 - 3:00 pm

Sattumalta juuri eilen tuli yhden ystävän kanssa vakuutuksista juttua ja siitä miten ihmiset käyttävät näitä eri tavalla. Me olemme tarvinneet (ja käyttäneet) matkavakuutusta puolisen tusinaa kertaa, useimmiten peruutustilanteissa, mutta kerran USA:ssa myös sairaalareissulla, eli aina kun aihetta on ollut ja oikeastaan vaan kerran on vaadittu mielestämme turhankin paljon selvityksiä ennen kuin joku alle 200 euron vaatimus meni läpi. Ystäväni taas totesi, ettei hän mitään pieniä ole koskaan hakenutkaan ja odottaa, toivorikkaasti, että jos joku isompi case joskus tulisi, niin vakuutusyhtiö sitten korvaisi mukisematta.
Tiedä sitten missä määrin korvaushistoria vaikuttaa kulloiseenkin caseen – itse olisin kuvitellut, että nämä menevät case by case.

Reply
Teija / Lähdetään Taas 6 maaliskuun, 2018 - 10:12 am

Nämä matkavakuutuskiemurat on tosiaan aikamoisia. Olen onneksi itse päässyt todella helpolla toistaiseksi, eikä mitään suurempaa ole sattunut, mutta ehkäpä juuri siitä syystä olen kovin tietämätön, mikä oikeasti kuuluu korvauksen piiriin ja mikä ei. Jo pelkän selvityksen aloittaminen tuntuu niin työläältä, että huhhuh!
Kiitos tästä! Tämä selvensi jo monta seikkaa.

Reply
Minnea 5 maaliskuun, 2018 - 9:54 pm

Minä olen niitä hyväuskoisia, jotka olettavat sinisilmäisesti, että jos jotain käy, niin vakuutus korvaa. Onneksi ei ole käynyt, ja toivotaan että tulevaisuudessakin saamme matkata terveinä!

Kiitos silmiäavaavasta tekstistä!

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 maaliskuun, 2018 - 7:21 am

Kiitos Minnea

Tässä juuri tutkin lapsen matkavakuutusta. Siinäkin on paljon eroja. Joissakin yhtiöissä lapset kuuluvat vanhempien vakuutukseen, toisissa taas tarvitaan oma vakuutus lapselle. On tämä yksi suo.

Juu, toivotaan kaikille tervettä ja turvallista matkaa.

Reply
Joanna Sormunen 5 maaliskuun, 2018 - 8:35 pm

Ecuadorissa monet turistit yllättyvät siitä että heidän vakuutusyhtiöidensä kortti ym. ei riitä siihen että saa hoitoa. Yksityisissä sairaaloissa pitää olla luottokortti jolle tehdään parin tonnin laskutus ennen kuin hoitoon pääsee. Toinen vaihtoehto on olla sama määrä rahaa käteisenä.
Hoidon jälkeen käteisestä tai kortilta veloitetaan hoitoa vastaava summa. Loppu käteisestä tai luottokortin laskutus annetaan takaisin. Sen jälkeen kukin voi hakea omasta vakuutuksestaan korvausta.
Valtion sairaaloissa käyminen on ilmaista mutta hoitoa ei välttämättä saa, jos ei ole todella vakava tapaus. Silloinkin voi käydä niin että jonkun pitää puolestasi käydä ostamassa apteekista esimerkiksi neula, tiputusneste ja letku. Myös lääkärin määrämän lääkkeen, joka sairaalassa laitetaan tiputuksen kautta tai piikkinä, voi joutua itse ostamaan apteekista. Ja apteekki ei yleensä ole sairaalan sisällä vaan jossakin kauempana.
Valtion sairaaloissa kannattaa myös ottaa huomioon että potilas ei välttämättä saa ruokaa sairaalan puolesta vaan se pitää omaisen käydä ostamasta jostakin ja tuoda sitten sairaalaan. Eli valtion sairaaloihin ei yksin matkustamana välttämättä kannata mennä.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 maaliskuun, 2018 - 8:46 pm

Kiitos Joanna

Juurikin noin, eli pelkkä vakuutus ei välttämättä vakuutuskortteineen riitä vielä yhtään mihinkään. Pitää olla luottokorttia lyödä tiskiin. Se pyydettiin heti minultakin Singaporessa ja Thaimaassa.

Monihan saa jollakin viiveellä vakuutusyhtiöltään maksusitoumuksen tietyksi ajaksi. On vaan hitusen ikävää odotella sitä kipeänä, jos omasta kukkarosta ei löydy rahaa/korttia sairaalalle. Ihmisillä on jotenkin outo käsitys, että ulkomailla hoidettaisiin tuosta noin vain täysillä heti, kunhan pääset sairaalaan. Ei se niin mene. Toki jos olet juurikin siihen paikkaan kuolemassa, varmaan jonkinlaista hoitoa joka paikassa saa.

Reply
Reissu-Jani 5 maaliskuun, 2018 - 7:29 pm

Itselläni oli Eurooppalaisen matkavakuutus, kun tein vielä pidempiä tunturi- ja vuoristovaelluksia. Erään kerran sitten päätin tarkistaa korvattavuuden kun olin menossa hieman isommalle jäätikölle, ja eipä se tietenkään sisältynyt vakuutukseen vaikka oltiin alle 3000 metrissä. Niinpä ostin lisävakuutuksen, johon kirjattiin kaikki vuoristovakuutuksen ehdot tarkkaan. Ja niihän siinä kävi että putosin railoon lyöden polven siten, että homma piti jättää siihen. Soitto SOS yms palveluun olisi tuonut helikopterin paikalle, mutta tilanne ei ollut niin akuutti – jaksoin kävellä perusleiriin ja autotielle. Sain vakuutuksesta takaisin vuoristoleirin hinnan, majoitukset, aikainen paluu Helsinkiin sisältäen puolison kustannuksetkin, lääkärinpalkkiot ja menetetyt lomapäivät (joita vietin auringoissa Helsingissä). Kaikki korvaukset tulivat yhdellä kertaa – eikä mitään pidempää taistelua täytynyt tehdä. Vakuutuksen lisähinta oli 300mk, ja korvauksia maksettiin noin 5000mk.. Tämä oli siis silloin kun Suomessa oli markka niminen valuutta. Matkan opetus oli: Ota lisävakuutus jos on edes epäilys.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 maaliskuun, 2018 - 9:05 pm

Kiitos Reissu-Jani

Markka-aika on ihan hyvin muistissa, toisin kuin osalla junioreista : D

Itsekin tankkasin oman vakuutuseni ehtoja, kovin oli poikkeus, poikkeus, poikkeus muodossa. Ihmettelen sitä, että enempää tuollaisia lisävakuutusturvaa ei markkinoida, sellainen kun oletettavasti on saatavissa moneen vakuutuksenkohtaan.

Itse en ole lisävakuutuksia ottanut, mutta toisaalta en tee kovasti mitään ihmeellistä. Miehen kohdalla olemme tosissamme etsineen vakavaan perussairauteen lisäturvaa antavaa matkakohtaista vakuutusta, mutta eipä ole löytynyt.

Reply
Mari 5 maaliskuun, 2018 - 8:46 am

Vakuutusjutut on kyllä hankalia, täytyy tunnustaa että itse en ole niihin juurikaan perehtynyt. Kunhan on joku vakuutus matkoilla, niin sitä toivoo että sillä pärjää 😀 Täytyisikin alkaa tutustua niihin ehtoihin tarkemmin.

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:31 am

Kiitos Mari

Todella hyvä on aloitaa sillä, että ylipäätänsä ottaa sen vakuutuksen. Liian moni seikkailee maailmalla vailla mitään vakuutusturvaa.

Uskon, että ihan perusjutut, eli vatsataudit, hengitystieinfektiot, jalka murtunut ym. hoituvatkin ongelmitta. Ongelmia alkaa tulla sitten, kun vahinko on hiemankin monimutkaisempi.

Reply
Emma 4 maaliskuun, 2018 - 11:41 pm

Onpas todella ärsyttävää, että ensin kokeillaan hyväksyisikö korvauksenhakija hylkäyksen ja vasta taistelun jälkeen saa kulut korvattua. Itselläni on onneksi kokemuksia vain yksittäisistä lääkärikäynneistä ja lääkekorvauksista, mutta täytyy pitää mielessä tulevaisuutta varten, että perusteelliset selvitykset ja selonteko on tehtävä itse.

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:33 am

Kiitos Emma

Juuri tuo se minun raivoa nostatti. Eli tietenkin vakuutusyhtiöt joutuvat tekemään myös kielteisiä korvauspäätöksiä. Ymmärrän ihan hyvin, että kaikkea ei voi korvata. Se, että kokeillaan kepillä jäätä myös korvattavissa vahingoissa ja katsotaan antaako asiakas periksi, taas on huijausta ja huonoa asiakaspalvelua.

Reply
tuulanneli 4 maaliskuun, 2018 - 11:11 pm

Todella hyvä postaus ja tärkeää tietoa. Koskaan ei saa näköjään antaa periksi vaan perustella asiat perusteellisesti.

Nämä tilanteet varmasti yleistyvät, koska ihmiset matkustavat enemmän ja moni viettää eläkepäiviään ulkomailla.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 4 maaliskuun, 2018 - 11:15 pm

Kiitos Tuulaanneli

Veikkaan, että tulevaisuudessa nähdään monta Matkavakuutus petti- Mummo kuoli -tyyppistä lööppiä. Meillä miehellä on perussairaus, jonka takia mielellämme ottaisimme hänelle lisävakuutuksen tuomaa turvaa osalle matkoista. Suomeen ei vielä ole valitettavasti rantautunut Amerikan meininkiä, missä vakuuttaa voi oikeasti mitä tahansa, kunhan hinnasta sovitaan.

Reply
Liisa 4 maaliskuun, 2018 - 10:54 pm

Hei, todella tärkeä postaus! Minulla on ollut jatkuva matkavakuutus jo varmaan yli 20-vuotta. Kakki sujui hyvin, kun en sairastanut ja makselin vain IF:lle maksuja. Sitten tulikin pientä sairautta matkalla ja matkan peruminenkin sairauden vuoksi. Tällöin virkailijat alkoivat ”ristikuulustella” minua puhelimessa ikävällä tavalla. Sitten täyttyi kerran 45 pvää matkalla. Täytin vahingossa jatkovakuutuksessa yhden kysymyksen väärin, kun se oli epäselvä. Jatkovakuutusta ei myönnetty. Jouduin taistelemaan ulkomailta käsin että lopulta sain jatkovakuutuksen. Palattuani Suomeen vaihdoin vakuutusyhtiötä. Tätä uutta yhtiötä en ole vielä joutunut testaamaan joten en tiedä vielä, oliko vaihto onnistunut, toivotaan! 👍

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:37 am

Kiitos Liisa

Niinhän tuo menee, että kunhan vain maksaa laskut ja ei hae korvauksia, niin kaikki sujuu hyvin…

Itse olen saanut peruttua matkat ongelmitta, mutta silloin minulla on ollut aina lääkärintodistus, jossa on lukenut varsin selkeästi, että potilas ei voi tosiaankaan matkustaa ja vielä selkokielellä, että mikä on taudin nimi ym.

Voihan nenä. Nuo ulkomailla oleskelun rajat on tosi tiukkoja. Luin juuri Thaimaa-aiheiselta keskustelupalstalta kokemuksia pidempien matkavakuutusten voimassaolon suhteen. Tarkkana pitää olla.

Reply
Anni | Rajatapaukset 4 maaliskuun, 2018 - 9:05 pm

En ole kertaakaan joutunut tilanteeseen jossa olisin joutunut hakemaan korvauksia matkavakuutuksesta, mikä lienee syynä siihen etten ole jaksanut ihan hirveästi perehtyä matkavakuutukseni ehtoihin. Tämä siitä huolimatta että varsin hyvin tiedän ettei mennyt tietenkään ole mikään tae tulevasta. Olen nimittäin kyllä joskus lukenut matkavakuutukseni ehdot läpi, mutta enhän minä niistä juuri mitään ymmärtänyt, ihan juuri niin kuin kirjoitit. Sen verran osasin katsoa (kun matkakumppanini vaati saada tietää) että jos kuolen reissussa niin matkavakuutus kattaa ruumini kuljettamisen takaisin kotimaahan, hurraa!

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:42 am

Kiitos Anni

Itse perehdyin ensimmäisen kerran vakuutusehtoihin oikein kunnolla, kun käsilaukkuni aikoinaan varastettiin. Se toki menee siis matkatavaravakuutuksen piiristä, mutta oli hyvä oppitunti siitä, että ehdot kannattaa lukea ENNEN matkaa. No sekin tapaus päättyi kyllä hyvin, mutta ne pikkupräntit kannataa siksikin lukea, että osaa sitten vahinkoilmoituksessa käyttää oikeita sanamuotoja.

Mun puolesta omasta vakuutuksestani voisi vaikka poistaa tuon kohdan, että ruumiini kuskataan kotiin. Voisin ihan hyvin tuolla haudatuksi johonkin paratiisisaarelle : D Omaiset toki voi olla toista mieltä…

Reply
Asko Leppilampi 4 maaliskuun, 2018 - 8:30 pm

Kiitos Anna! Postauksesi viesti minulle on, että vakuutuksen ehdot on hyvä selvittää tarkoin ja että ei kannata luovuttaa helpolla, jos tietää olevansa oikeassa. Harmittavasti vakuutusyhtiö joutuu tuossa huonoon valoon sen vuoksi, että kohdallesi sattui ei-niin-hyvä käsittelijä. Onneksi sait asian kääntymään, mutta turhan paljon jouduit tekemään töitä asian selvittämiseksi. Hyvä esimerkki siitä, miten hommat käännetään kotiin!

Itselläni on sama vakuutusyhtiö. Valkkasin sen tarkan seulonnan jälkeen ja syy selviää omasta postauksestani, joka on osana tätä kommentointikierrosta. Olemme joutuneet käyttämään sitä ainoastaan kerran ja silloin olikin paljon pelissä. Kaikki sujui alusta lähtien kuin rasvattu ja rahat olivat tilillä parin viikon sisällä. Vaikutusta saattoi tosin olla, että käsittelyssä avusti alusta lähtien tuttu virkailija. Mutta hyvä vakuutus on matkailijan paras ystävä!

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:46 am

Kiitos Asko

Tuohan se viestini oli. Se, miksi vakuutusyhtiö halusi lähettää kuvatunkaltaista viestiä asiakkailleen, jää minulle mysteeriksi.

Tietenkin vakuutusyhtiöt joutuvat tekemään myös kielteisiä korvauspäätöksiä. Ymmärrän ihan hyvin, että kaikkea ei voi korvata. Mutta että kokeillaan kepillä jäätä myös korvattavissa vahingoissa ja katsotaan antaako asiakas periksi, taas on huijausta ja huonoa asiakaspalvelua.

Korvaussummat nousevat nopeasti suuriksi, kun pitää ostaa uusia lentolippuja ja tulla maailmalta kotiin nopeasti. Tuotakaan kuvaamaasi tapausta ei kukaan voi tosiaankaan ennakoida, joten kyllä – Vakuutus pitää olla.

Reply
Virpi /Hätälasku 4 maaliskuun, 2018 - 7:41 pm

Mielenkiintoinen postaus ja aihe varmasti sellainen johon monella liittyy käsityksiä, jotka eivät pidä paikkansa tai sitten ei ole käsityksiä ollenkaan matkavakuutuksen tärkeydestä. Olisi aivan paikallaan, että näistä kokemuksista kerrottaisiin enemmänkin julkisuudessa.

Reply
Anna 6 maaliskuun, 2018 - 7:50 am

Kiitos Virpi

Liikaa on ihmisiä, joilla ei edes ole sitä matkavakuutusta.

Jos vakuutusyhtiöiden päätöksiä avattaisiin paremmin julkisuudessa, ihmiset yhkäpä ymmärtäisivät myös itse, miksi joku korvataan ja miksi jotain ei korvata. Etenkin tuo olemassa oleva sairaus on asia, jota moni ei ota lainkaan huomioon. Siitä pitäisi puhua paljon enemmän.

Reply
Jenni / Unelmatrippi 4 maaliskuun, 2018 - 4:13 pm

Tämä oli kyllä osuvasti sanottu: ”vakuutusehtoihin saisi kätkettyä vaikka Palmen murhaajan tunnustuksen ilman, että kukaan huomaisi sitä.” 😀 Joskus tuntuu, että ne on tahallaan kirjoitettu mahdollisimman kryptisesti. On todellakin hyvä olla perillä oman vakuutuksensa ehdoista ja myös vertailla vakuutuksia. Valitettavan usein silti tuntuu, että korvausten saaminen on enemmän kiinni omasta sinnikkyydestä kuin ehdoista. Pitää tajuta pyytää ja vaatia. Itselläni on tosin tähän mennessä sujunut vakuutusten kanssa kaikki oikein mallikkaasti enkä ole joutunut vääntämään mistään. Toivotaan, että näin on myös jatkossa – tai ennen kaikkea toki toivon, että mitään ei koskaan enää satu. Kaikkein tärkeintä näissä vakuutushommissa tietysti on, että ylipäätään hommaa sen vakuutuksen, kuten tuossa kommentoija ”Espanjaan” jo toikin esiin. Ilman vakuutusta ei kannata reissata.

Reply
Anna 5 maaliskuun, 2018 - 12:51 pm

Kiitos Jenni

Tosiaan vastasinkin jo nimimerkille ”Espanjaan” seuraavasti: Olen anonut ja saanut tästä Eurooppalaisesta matkavakuutuksesta korvauksia sekä matkasairauksista, matkojen peruuntumisista sairauden ja perheenjäsenen kuoleman takia, että matkan odotuksesta. Samoin matkatavaravakuutus on korvannut mm. laukun ryöston ja kadonneita matkatavaroita. Eli voidaan sanoa, että vakuutus on toiminut minun kohdallani kyllä.

Ärsyyntymiseni johtuukin juuri tuosta, että korvauksia joutuu vaatimaan itselle, vaikka ne kuuluisi maksaa ilman vänkäämistä. Tällöin tulee mieleen kunka paljon vakuutusyhtiöt säästävätkään, kun asiakkaat luopuvat korvausten hakemisesta kokiessaan sen liian hankalaksi tai uskovat vakuutusyhtiön ensimmästä ”Ei makseta” viestiä.

Reply
Jaakko / Lomalla viimeinkin 4 maaliskuun, 2018 - 1:49 pm

Itsekin olen perehtynyt mitä oma matkavakuutus kattaa ja mitä ei, se on kyllä todella hyvä, jotta tietää rajoitukset. Itsellä on käynyt enemmän niin että koko matka on pitänyt perua etukäteen äkillisen sairauden vuoksi, onneksi niin päin ja korvaukset on aina maksettu, toki sellaiset tapaukset ovat korvattavuudesta kannalta selkeämpiä. En ihmettele että business-luokan upgrade jää korvauksien ulkopuolelle, kun se ei monesti tilannetta paranna/pahenna merkittävästi ja varmaan lääketieteellisesti voi olla haastava perustella sen tärkeyttä.

Reply
Anna 5 maaliskuun, 2018 - 12:46 pm

Kiitos Jaakko

Yksi asia, minkä moni unohtaa tarkistaa ja jonka itsekin tarkistin ihan vasta, on peruuntuneen matkan korvaussumma. Moni erikoismatka, kuten safari tai risteily tms. voi maksaa helposti 5000€ ja ylikin. Kuitenkin matkavakuutuksen peruutusturva itselläni on vain himpun yli 3000€.

Business-luokan upgrade ei tosiaan sairautta paranna tai pahenna. Toki halusin kokeilla, jos sellaisen olisi saanut vakuutuksen piikkiin ; – )

Reply
Espanjaan 4 maaliskuun, 2018 - 11:02 am

Hyödyllistä tietoa. Itse sain Op-vakuutuksesta muutama vuosi sitten saman tien kaikki lääkäri-, laboratorio- ja lääkekulut ja lentolipun hinnan. Ainoa yksityiskohta, jota en saanut oli puolet ylimääräisen hotelliyön hinnasta, koska olin reissussa mieheni kanssa. Yhteisen matkan yhteinen muutos, tuntui vähän hölmöltä, mutta kai se jotenkin looginen ratkaisu oli. Vakuutusasiat kannattaa todella selvittää etukäteen. Ja tämä on hyvä muistutus siitä, että vakuutus ylipäänsä pitää olla. Yllättävän moni matkustaa ilman.

Reply
Anna 5 maaliskuun, 2018 - 12:42 pm

Kiitos

Olen anonut ja saanut tästä Eurooppalaisesta matkavakuutuksesta korvauksia sekä matkasairauksista, matkojen peruuntumisista sairauden ja perheenjäsenen kuoleman takia, että matkan odotuksesta. Samoin matkatavaravakuutus on korvannut mm. laukun ryöston ja kadonneita matkatavaroita.

Tämä ei silti poista sitä närkästystä, että toimintatavoilla koitetaan saada asiakas luopumaan korvauksenhausta tilanteessa, jossa korvaus tulee maksaa.

Tuo tosiaan menee noin, eli miehesi vakuutus kattaa hänen kulunsa, sinun vakuutuksesi sinun kulut. Tuntuu hieman hullulta pilkkoa niitä, mutta samoinhan se on lentolippujen kanssa. Eli kunkin vakuutus kattaa aina ko. vakuutuksenottajan kulut. Tosin mikään pakkohan ei ole eritellä kenen kanssa on reissussa, jolloin koko hotellihuone korvataan.

Reply
Janni / Lentopelko 4 maaliskuun, 2018 - 10:11 am

Tää oli hyödyllinen postaus! Matkavakuutuksen ottaminen on kyllä hankalaa, kaiken yrität selvittää mutta tuntuu ettet ikinä kuitenkaan tiedä mitä saat.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 4 maaliskuun, 2018 - 11:11 pm

Kitos Janni

Matkavakuutusten euromääräiset orvaussummat ovat vielä melko helppoja ymmärtää, muta sitten kun mennään pienempien yksityiskohtien tasolle, homma muuttuu. Mikä liittyy mihinkin ja koska esim. joku aikaraja täytyy. Hitusen hankala etukäteen tietää…

Reply
NelliL 4 maaliskuun, 2018 - 9:26 am

Hyvä tietää näistä 🙂 Kiitos postauksesta.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 4 maaliskuun, 2018 - 11:04 pm

Kiitos NelliL

Vakuutukset ovat monimutkaisia.

Reply

Leave a Comment