Espanjan Andalusia ja vuokra-auto on hyvä yhdistelmä

Autolla Andalusiassa, edit. Teppo

Autonvuokrauksen eduista on puhuttu monessa kirjoituksessa tässä blogissa ja puhutaan edelleen. Espanjan Andalusia ja vuokra-auto on hyvä yhdistelmä, joka mahdollistaa koko maakunnan tutkimisen helposti. Historiaa ja kaunista maaseutua löytyy jokapuolelta alueelta kompakteissa paketeissa. Vaikeutena on vain valikoida, mitä milloinkin haluaa nähdä. Pelkästään Malagan maakunnassa sijaitsee mielenkiintoiset Marbella, Nerja ja Ronda.

Olemme vuosien varrella olleet niin ihastuneita oliivipuutarhoihin, Maurien aikaiseen historiaan, vuoristoon sekä välimeren tunnelmaan, että blogissa on jo 12 postausta Andalusian automatkoista. Cadiz, Sevilla, Cordoba ja Granada, ovat Andalusian helmiä, mutta niiden lisäksi alueelta löytyy lukemattomia kokemisen arvoisia Pueblos Blancos, valkoisia kyliä.

Auto Sixt Malaga17

Auto Sixt Malaga4

Vuora-auto alle suoraan lentokentältä

Malagan lentokenttä on hyvä paikka noutaa vuokra-auto. Sixtin toimipiste oli helposti heti samassa terminaalissa, mihin Finnairin lento laskeutui. Vaikka kello oli jo yli puolenyön, sain auton ilman eri veloitusta ulos. Tämä kannattaa muuten tarkistaa aina. Myöhäisestä noudosta voidaan veloittaa jopa 50 euroa. Henkilökunta tuli erikseen vielä näyttämään mistä auto löytyi.

Periaatteessa pyrin välttämään pimeällä ajamista, mutta täällä huoli oli pieni. Kello yhden aikaan yöllä, kaduilla ei ollut montaakaan autoa seurana. Pudotin tavarat ja Annan hotellin eteen ja muutaman korttelin päästä löytyi ilmainen ja kohtuullisen turvallisen oloinen parkkipaikka Malagan vanhan kaupungin kupeesta.

Pysäköintipaikan haku kaupunkien keskustoissa voi olla työlästä, mutta parkkitaloja löytyy aina ja kohtuu hintaan. Jos et halua maksaa 15 – 20€ yön yli hallissa, niin pienellä etsinnällä löytää kyllä ilmaisenkin paikan. Kannattaa olla tarkkana tienreunaan maalattujen pysäköintirajoitusten kanssa, ettei tarvitse hakea autoa sakon kanssa 20km:n päästä.

Pidin autoa samassa paikaissa myös seuraavan päivän ja yön, sillä vuokrasin pyörän, jolla kiertelin kaupunkia ja merenrantaa. Laukut olivat hotellihuoneessa ja autoon ei jätetty mitään mielenkiintoista näkyville. Hyvin tuo säilyi ehjänä.

Auto Sixt Malaga01Auto Sixt Malaga02

Auto Sixt Malaga03

Pääkohteena tuntematon Iznajar

Tällä kertaa pääkohteina oli Peter Nymanin mainostama Iznajar, Andalusian suurimman järven ympäröimä pieni oliivinviljelykylä, sekä Tolox, pieni vuoristokylä Sierra de la Nievesin luonnonpuistossa. Iznajar on sellainen “salaisuus”, josta ei pahemmin matkaoppaissa puhuta. Myös Tolox on hieman tuntemattomampi, mutta todella kivaksi osoittautunut kohde. Anna kirjoittaa näistä oman postauksen myöhemmin.

Välimatkat suunniteltiin niin, että reitillä oli mahdollisimman paljon scenic-road-pätkiä. Niiden löytämiseen on edelleen paras työkalu paperikartta. Yahoo kehittelee kovasti algoritmipohjaista scenic-road-appsia, mutta luulen, että en halua ajaa sitä tietä, jonka varresta 2 miljoonaa kävijää on postaillut Instagram kuvia tai päivityksiä Facebookiin.

Maaseudun pikkutiet ovat hyväkuntoisia ja myös joillakin luonnonsuojelualueilla on ajokelpoisia ja sallittuja reittejä. Kartasta kannattaa etsiä maisemareittien lisäksi Rutas del Olivo merkittyjä teitä. Näiden teiden varsilla sijaitsevat ne kuvauksellisimmat oliiviviljelmät.

Koska aikaa oli viikko, tuli piipahdettua myös Gibralttarilla ja Cordobassa. Gibralttarile mennessä pääsee muuten ajamaan lentokentän kiitotien ylitse. Välimatkat eivät tuolla ole kovin suuria, eli viikossa kiertäisi Malagan ja Marbellan lisäksi myös vaikka Sevillan ja muutaman pienemmän kaupungin.

Auto Sixt Malaga36

Auto Sixt Malaga5Auto Sixt Malaga6

Varaa vuokra-auto ajoissa

Auto kannattaa varata ajoissa. Sesonkiaikana matkailukohteissa autot usein loppuvat ja jos menee viimetipassa, niin vuokraajat osaavat kyllä rokottaa.

Keväällä tuli erikoistarjous Arguscarhire.com:lta 4 euroa päivä (+ 20 euroa varausmaksu + piilokuluja siellä ja täällä), joten varasin auton kokeeksi ensin sieltä. Yhtiö on välittäjä, jolla ei ole omia autoja ja kotisivuilta löytyivät varsinaisten vuokraajayhtiöiden tiedot. Minulle Arguscarhire varasi auton Firefly nimiseltä firmalta (nimeä ei ole mainittu Arguscarhire:n kotisivuilla). En ollut ennen kuullut Firefly:sta aikaisemmin, joten googlasin käyttäjien kokemuksia – ja peruin varauksen.

Auton vuokrauksen kiemuroista ja sudenkuopista kiinnostuneiden kannattaa lukea Autonvuokraus – 5 vinkkiä onnistumiseen. Tarkkana kannattaa olla.

Viimeksi Andalusiassa käydessämme varasimme auton Sixt:ltä ja saimme 5-sarjan bemarin tilalle tuliterän GT-version, joten hyvän kokemuksen jälkeen päädyin lopulta tähän yhtiöön. Tällä kertaa alle tuli edullisempi BMW 1X, ei upgrade:a, mutta varsin miellyttävä pakasta vedetty (alle 1000km ajettu) peli ilman sähläystä.

Autossa oli yksi naurettava yksityiskohta. Kolme päivää Anna ihmetteli pelkääjänpuolella keskikonsolissa olevaa pientä luukkua. Kännykkätueksi se oli liian pieni, eikä siitä voinut ladata mitään. Joku tarkoitus kololla kuitenkin selvästi oli. Sitten käsituen alta löytyi viimein se tarvittava lisäosa. Cup holder toimi hyvin loppumatkan!

Auto Sixt Malaga33

Auto Sixt Malaga25

Omat eväät mukana

Tällä reissulla syötiin vain omia eväitä lounaalla, koska liikkuessamme päiväseltään, ei montaakaan houkuttelevaa ravintolaa tullut vastaan. Lounaspaikan tärkeimmäksi valintakriteeriksi nousi maisema ja hiljaisuus. Oli mahtava laittaa auto parkkiin oliivipuiden keskelle, kun ainut kuuluva ääni oli lintujen viserrys. Eväänä oli useimmiten tuoretta patonkia, aliolia, Serrano-kinkkua, Chorizo-makkaraa ja gazpachoa.

Auto Sixt Malaga08Auto Sixt Malaga09Auto Sixt Malaga12Auto Sixt Malaga13

Sananen espanjalaisesta ajokulttuurista

Andalusiassa tiet ovat erinomaisessa kunnossa ja liikennettä hyvin vähän, verrattuna esim. Saksan baanoihin. Tilanne on varmasti toinen elokuussa kun Keski-Euroopassa on lomakausi. Jonkun verran tuolla on maksullisia teitä. Tullit olivat välillä 4,90-2,70 euroa.

Espanjalaiset rakastavat liikenneympyröitä ja niitä voi olla pienissäkin kylissä useita. Usein nämä ovat 2-kaistaisia ja ajotapa erilainen kuin Suomessa. Sisemmällä kaistalla ajava on käsittääkseni aina väistämisvelvollinen ulkokaistaan nähden. Arvatkaa vaan, miten näitä sääntöjä noudatetaan. Kannattaa vaan olla joustava ja seurailla muiden toimintaa.

Auto Sixt Malaga30Auto Sixt Malaga18Auto Sixt Malaga27

Autoilukulttuuri Espanjassa on selkeästi sallivampaa kuin meilläpäin. Torvet eivät soi jos satut ajamaan väärään suuntaan ja kukaan ei ole puskurissa kiinni, jos et etene reippaasti kun pitää katsoa missä se katedraali oikein olikaan.

Osa autoilijoista päästelee moottoritiellä reippaasti rajoituksista välittämättä, mutta yllättävän kuuliaisia suurin osa autoilijoista on – liekö paikoitellen tehokasta valvontaa. Espanjassa en ole tavannut kameravalvontaa, mutta Ranskassa ja erityisesti Saksassa kamerat ovat vilkkuneet ja Saksasta tulee kirjallinen haaste kotiin saakka – ”ajoitte ylinopeutta, myönnättekö?” Jos rikkeen myöntää, rikemaksu tulee paluupostissa. En ole kokeillut kiistämistä – siitä voi tulla myöhemmin vaikeuksia. Vai tuleeko?

Auto Sixt Malaga8

Auto Sixt Malaga26

WP_20150306_16_54_58_Pro

Ei yllätyksiä

Matkalla ei vastaan tullut autoilun kannalta suuria yllätyksiä. Minulla on käytössä Insurance4carhiren ylimääräinen vakuutus, joka korvaa autonvuokrauksen omavastuun ympäri maailmaa, joten mitään ylimääräisiä vakuutuksia en tällä kertaa autoon ottanut. Sixtillä auto palautetaan tankki täynnä, eli pienempien vuokraamojen harrastaman rahastustavan, palautus tankki tyhjänä, kanssa ei tarvinnut harmitella. Car Rental return-paikka löytyi helposti ja siellä ei ollut ruuhkaa. Sen verran parempi peli oli nyt alla, että palautuksen yhteydessä myös auton helmat tutkittiin.

Valikoimaa tuolla oli hyvin. BMW serie1 maksoi 32 euroa päivä, Audi A3 cabrio 55 euroa päivä ja X1 63 euroa päivä.

Auto Sixt Malaga31

Onko tämä nyt se muuvaara, ei vaan hetkinen… bäävaara?

 

7 Comments

  • Meillä kävi mielenkiintoinen kämmi & korjaus Sixtin kanssa. Olin tammikuussa jo hyvissä ajoin bookannut pariksi päiväksi X1:sen Sixtiltä Dallasiin huhtikuulle mutta kun tarkemmin mietin ohjelmaa, ajattelin lyhentää vuokra-aikaa päivällä ja ottaa auton vasta saapumispäivän jälkeen.

    Peruin varauksen (verkkosivut kertoivat vain reservation cancelled). Tein uutta varausta ja huomasin että oletuksena tulee vaihtoehdoksi pre-paid, joita vältän kuin ruttoa, ja vaihdoin tiskillä maksamiseksi. Menin kuitenkin tarkistamaan vanhan varauksen tiedot ja huomasin että se oli pre-paid eikä siinä kerrottu selkeästi saako peruessa maksun takaisin kokonaan tai osittain.

    Laitoin sähköpostilla kysymyksen aiheesta ja sain linkin varausehtoihin, ja viestin että hinnat ovat laskeneet ja ohessa on uusi varaus samoille päiville tiskillä maksettavaksi.

    Kysyin uudelleen onko perumista mahdollista perua. Ei ole.

    Kysyin vielä uudelleen onko vanhaa maksua mahdollista käyttää uuteen varaukseen. Ei ole. Mutta jos teen uuden varauksen pre-paidina samoille päiville, he voivat hyvittää vanhan varauksen. Englanti tuossa vastauksessa oli sen verran huonoa että varmistin asian vielä kysymällä uudelleen — en halunnut tehdä kahta pre-paid varausta aivan turhan takia.

    Tein uuden pre-paid varauksen, sama BMW X1 ja samat päivät, ja hinta oli puolet ensimmäisestä varauksesta. Parin päivän päästä tulikin ilmoitus että vanhan pre-paid varauksen maksu on hyvitetty.

    Vuokra-autofirmojen kanssa on tottunut siihen että asiakas ei ole kuningas ja jokaisen asian kanssa pitää olla pilkuntarkka, tämäkin case näytti aluksi toivottomalta (omalta virheeltä) mutta kääntyi lopulta voitoksi.

    • No olihan kokemus. Hyvä, että hoitui lopulta oikein päin, eli sulle hyvin. Tykkäsitkö autosta? Itse pidin, kun oli tilaa, jaksoi vääntää ja näin ikkunoista kunnolla joka suuntaan ja keulan kulmatkin hahmotti hyvin. Tepon mielestä oli sellainen “hyvä perus”. Se on jännä miten pienestä kokemus syntyy. Yhdellä Espanjan reissulla oli sinällään hyvä auto, mutta minä en tykännyt siitä lainkaan. Toinen peili oli sellainen pikkupeili, joka on tietty hyvä parkkipaikoilla, mutta en tottunut siihen ja se haittasi koko matkan. Sitäpaitsi autossa ei ollut edes kunnon meikkipeiliä, eli todella suuri miinus ; -)

      Me otetaan auto aina lentokentältä, mutta aika usein se saattaa seisoa ilman käyttöä just ensimmäisen päivän. Monasti ensimmäinen kohde on kaupunki, missä autoa ei tule käytettyä, eli vuokra-aika voisi olla juuri sen päivän, jopa kaksi lyhyempi. Toisaalta, jos ei ottaisi sitä menopeliä heti kentältä alleen, niin sitten pitäisi maksaa taksimaksuja ensimmäiseen hotelliin ja tuhlata aikaa sen auton noutamiseen seuraavana päivänä.

      Kyllä mun täytyy sanoa, että itse menen välillä ihan pyörälle päästäni, kun tulee sopimuspaperia ja pikkupränttiä toisensä jälkeen eteen. Olen opetellut keskeisimmät termit mitä pitää löytyä ja onneksi Teppo hoitaa meillä nuo sopimukset lähes poikkauksetta. Nyt mulla on vielä uusi ongelma. Hukkasin ajokorttini. Toivottavasti saan uuden nopeasti. Ilman korttia kun on vähän vaikea saada vuokra-autoa alleen … -Anna

      • Auto tulee alle vasta ensi kuussa. Tuo oli vain sellainen viimetipan optimointi kun kone tulee vasta illalla myöhään ja päädyin bookkaamaan lentokenttähotellin, joka on DFW:llä varsin hyvä — ja järkevän hintainen ilmaisella pysäköinnillä kun varasi yhtä yötä pidemmäksi. Dallas on nähty niin kaupunkiin ei ole sinällään tarve päästä ja niin lyhyt välietappi että mielummin kävelee hotelliin lennoilta 🙂

        Bemareista kun on puhe niin meillä kävi vuosi sitten mielenkiintoinen tapaus Australian Hertzin kanssa. “Mystery car” oli BMW X3, johon oli sitten joku sankari vetänyt avaimella skraadut molemmin puolin kun se oli meillä parkissa. insurance4carhire oli olemassa mutta kun palautimme auton, jäi käsitys että asia on ok, meikkaavat skraadut piiloon eikä siitä sen enempää. Jos se olisi ollut oma auto, kyseessä olisi ollut muutaman kympin meikkaustyö jossain.

        Mitään laskua emme saaneet mutta seuraavan kuukauden luottokorttilaskulle oli tullut parin tonnin palautus. Ihmetys oli suuri. Parin kuukauden päästä tuli sitten samaa luokkaa oleva pienempi veloitus ja postissakin oli tullut ilmoitus että vakuutus on korvannut tuhon eli tuo skraadu oli parin tonnin arvoinen. (Australiassa kaikki vuokra-autot on vakuutettuja eli tiskillä maksetaan lähinnä omavastuun pienentämisestä, puhdasta huijausta)

        Syksyllä puoli vuotta myöhemmin Australialainen perintätoimisto lähetti sähköpostia ja pyysi soittamaan. En tietenkään soittanut vaan kysyin mitä asiaa. Hertzin lasku on maksamatta, voitko soittaa. En voi, lähettäkää tiedot niin katsotaan mistä on kyse koska meillä ei ole tietoa mistään maksamattomasta laskusta.

        Sain sähköpostilla laskun ja se oli dollarilleen sama summa kuin kortilta oli huhtikuussa veloitettu, laskussa oli jopa mainittu luottokorttiveloituslisä. Kerroin että lasku on maksettu, laskun perusteella kyseessä on sama asia, päivämääräkin on sama ja laitoin kopioin luottokorttiveloituksesta. Vastaukseksi tuli vain pyyntö soittaa koska heidän mielestään lasku on maksamatta.

        Tympeän asenteen, australialaisen numeron ja kellonaikojen puutteen takia en edes ajatellut soittaa vaan käytiin sitten tätä rumbaa “soitatko” ja tässä on kopio maksusta rumbaa käytiin sitten läpi useaan kertaan. Jossain vaiheessa tuli jo uhkaus että pitää soittaa tiettyyn päivään mennessä tai ryhtyvät jatkotoimenpiteisiin.

        Kun lähetin kuittikopiota noin viidettä kertaa muutin viestiä ja totesin että jos Hertz Australia lähettää nimissään ilmoituksen että alkuperäinen veloitus ei ole heidän, voin reklamoida asian luottokorttiyhtiölle ja kun hyvitys on saapunut, maksaa täsmälleen saman summan uudelleen. Kerroin samalla että olemme parhaillaan Namibiassa ja menossa juuri “off the grid”, jos haluavat olla yhteydessä asian tiimoilta niin saa kiinni puhelimella numerosta x seuraavan kerran joulupäivänä klo 16-17 Angolan paikallista aikaa hotellista Luandasta.

        Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa aiheen tiimoilta, en tiedä soittivatko Angolaan vai tajusivatko lopulta että lasku on maksettu. Tai kenties vuosi vain vaihtui ja asia vanheni. En enää vuokraa ikinä Australiassa Hertziltä, ja muuallakin mietin kaksi kertaa.

        Jos esimerkiksi Flyertalkista lukee ihmisten kokemuksia eri yhtiöistä niin koko autovuokrausala tuntuu olevan pelkkää huijausta.

        • Juu, ei varmaan myöhään illasta olisi edes kovin järkevää lähteä ajamaan, eli hyvä vähän levätä ennen autoilua.

          Ääk mikä sekoilu. En itse todellakaan lähtisi mihinkään ulkolaiseen perintätoimistoon soittelemaan luottokorttilaskusta. Siksihän maksan luottokorttifirmalle, että voin asioida vain yhden firman kanssa. Muutaman kerran on tullut maailmalla sellainen tunne, että ei ole kaikki kunnossa ja ollaan jo etukäteen sanottu luottokorttifirmaan, että mitään muuta kuin x summa tältä firmalta ei saa hyväksyä. Ei siis autofirmalta, vaan yleensä hotellien kanssa näitä on ollut.

          Tuo on ollut hyvä veto. Namibiassa ja palaile parin viikon kuluttua paikkaan x klo x. Loppuu yleensä ainakin huijareilta into.

          Osittain minusta tuntuu, että ihmiset kokevat jotuvansa huijatuksi siksi, että eivät ymmärrä sopimusta ja sitä mitä tiskillä puhutaan. Sitten on on kyllä ihan nämä selvät huijaukset, että vaikka kuinka mitä tekisi, niin aina onnistuvat muutaman kympin jostain ylimääräistä nyhtämään.

          Itselläni suurimmat pettymykset ovat liittyneet mielikuviin autosta ja sitten siihen todellisuuteen mitä saa. Vaikka tietenkin ymmärrän, että kyse on autoluokasta, jää mieleen kiilumaan se tietty automerkki. Kun hallissa sitten odottaa ihan jotain muuta, menee alahuuli mutrulle. Toisaalta välillä tulee kyllä iloisiakin yllätyksiä. Kun luokka paranee ja saa pakasta vedetyn pelin, on aika voittaja olo!

  • Kerrotko hieman lisää tuosta Insurance4carhire -systeemistä? Kuulosti mielenkiintoiselta, on minulle vieras ja voisi kiinnostaa yleisemminkin. Millä tavoin olet sen ottanut, millaiset ovat kustannukset (vuosimaksu vai mikä?), kuinka paljon autonvuokrauksia pitäisi vuositasolla olla jotta se kannattaisi, ja oletko “päässyt” testaamaan käytännössä sen toimivuutta sitten jos jotain tapahtuu?

    • Googlaa tuolla nimellä. Vakuutus otetaan siis netissä. Firman sivuilta löytyy tarkin tieto eri maksuista. Kyse on siis omavastuun kattavasta vakuutuksesta. Se on kohtuu uusi tuttavuus ja en onneksi ole joutunut sen toimivuutta testaamaan. Käyttäjäkokemukset ovat sivuilla kuitenkin hyviä ja muutamalla tutulla tuo on toiminut hyvin.

      Kannattaa lukea tarkkaan ne autovuokraamoiden ehdot, mutta myös tuon vakuutuksen ehdot. Tämä ei esim. korvaa asuntoautoissa omavastuuta ja sellainen tulee eteen minulla kesällä. Laskin kuitenkin että, koska reissuja on tulossa koko ajan reippaasti (viime vuonna 130 matkapäivää) tämä kannattaa. – Teppo

Vastaa käyttäjälle Petri Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *