Blogin lukijamäärä romahti: ”On aika harkita lopettamista”

by Anna | TÄMÄ MATKA

Tämä on yksi jatkuva painajainen. Jokainen bloggaaja tietää, miten paljon yhdelläkin linkin avauksella on merkitystä. Kun blogin lukijamäärä romahtaa – kaikki ympärillä romahtaa.

Olet tehnyt blogipostausta tunteja ja hionut kuvia vielä muutaman lisää. Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että lukija klikkaa jakamasi linkin auki? Tätä asiaa olen pohtinut epätoivoisesti.

Sitten luin erään somestrategin postauksen, joka avasi silmäni. Luin postausta yhä uudestaan ja uudestaan ja mietin, voiko ratkaisu olla todellakin tämä. Ymmärsin, että todellakin näin on. Kyse on hyvin yksinkertaisesta asiasta ja sinullakin on mahdollista toimia niin ja välttää minun tekemäni virheet.

Mutta mikä se on?

Palataan alkuun. Huomaatko, miten mielettömän voimakas vain yksi lause, eli otsikko voi olla. Voin olla aivan varma siitä, että jos klikkasit linkkini auki ja aloitit lukemisen, olet jo lukenut tähän asti.

Blogin otsikosta on siis tehtävä niin voimakas, että se suorastaa pakottaa avaamaan linkin ja vie lukijan tilaan, jossa hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin lukea postausta eteenpäin.

5 vinkkiä sitouttaa lukija

Kun sain korjattua otsikointiani, blogini kävijämäärät kasvoivat 460% kuukaudessa. Huomasin kuitenkin toisen ongelman. Kävijät kyllä avasivat blogilinkin, mutta poistuivat nopeasti. Tämä huolestutti minua paljon.

Eräänä iltana tutkin hyvin kuuluisan blogikonsultin kirjoituksia ja tein havainnon, joka avasi minulle koko blogikirjoittamisen idean hetkessä. Tajusin löytäneeni jotakin, jonka avulla saisin lukijan lukemaan blogikirjoitukseni aina loppuun asti. Tajusin löytäneeni jotakin hyvin arvokasta. Ilon ja onnen kyyneleet valuivat silmistäni.

Haluan jakaa myös sinulle tämän loistavan vinkin siitä, miten toteutat blogisisällön siten, että blogikirjoituksesi luetaan kokonaan. Tee näin:

1) Valitse aihe josta kirjoitat. Otetaan aiheeksi häämatka Malediiveille.
2) Mieti mikä aiheessa pelottaa sinua? Häämatkan pitäisi tietenkin olla täydellinen, joten asiassa pelottaa se, että siitä tulee ei-täydellinen. Ja ei-täydellinen häämatka voi pilata muistot myös ihanista häistä.
3) Mieti lisää syitä, miksi tämä pelko voisi toteutua. Minulle tulee mieleen huono hotellinvalinta, sekä ruokamyrkytys, luonnonilmiöt, kadonneet matkatavarat, terrorismi, erilainen kulttuuri  jne.

Ole kuitenkin varovainen pelon kanssa. Jos pelottelet häämatkailijan kuoliaaksi heti, he lopettavat blogikirjoituksesi lukemisen.

Haluan auttaa sinua vielä lisää

Koska otsikointi voi olla hankalaa, haluan antaa sinulle valmiin otsikkomallin, jolla blogitekstisi klikataan auki varmasti: Häämatka Malediiveilla muuttui helvetiksi: ”Se oli täysi painajainen” – katso kuvat

Muunnelmia otsikosta on useita:

  • Malediivit häämatkaunelmana – vaan kuinkas sitten kävikään? (ei mitenkään, oli kiva loma)
  • Tätä et tiennyt Malediiveistä häämatkakohteena! – Voi pilata lomasi (tropiikissa on hyttysiä)
  • Näin vältät pahimmat turistimokat Malediiveillä – Kokenut bloggaaja neuvoo (mitkä ’itun turistimokat. Malediivit elää turismilla)
  • Lähdössä häämatkalle Malediiveille? Varo näitä sudenkuoppia (älä polta itseäsi)
  • Näin sinullakin on varaa häämatkaan Malediiveille (käy töissä)

”Näin luot huttua helposti” – e-niksikirjassani kerron miten voit pelon lisäksi käyttää apunasi uteliaisuutta tai noloutta. Hanki oma kappaleesi täältä.

Blogivalmentaja puppua keittää …

Tähän mennessä lienet tajunnut, että kaikki äskeinen oli puppua. Kirjoitus on ivamukaelma erään blogivalmentajan uutiskirjeistä ja ohjeista aiheeseen: kuinka blogata menestyksekkäästi.

Tällaiset erilaisten ”valmentajien” kikat toimivat kuin housuihin pissaaminen pakkasella. Pienen hetken lämmittää, sen jälkeen paleltaa entistä enemmän.

Et voi huijata lukijaasi

Kirjoituksen otsikon tulee tietenkin houkutella lukijaa ja sisällön on oltava kiinnostavaa, mutta jos sisältö ei vastaa otsikkoa, on se lukijan pettämistä ja hänen aikansa haaskausta. Et voi huijata lukijaasi jatkuvasti.

Klikkiotsikointi on valheeseen perustuvaa lukijoiden kalastelua. Satunnainen lukija houkutellaan ansaan ja hän päätyy lukemaan tekstiä, jonka sisältö on kaukana otsikosta.

Printissä tämä ei ole ongelma, sillä lukija voi silmäillä tekstin läpi ja päätellä sitten vastasiko teksti otsikkoa. Netissä kaikki on kuitenkin kiinni klikkauksesta. Otsikko on se, joka saa aikaan klikkauksen sisältöön. Siksi otsikkoon on pakko ladata kaikki paukut mitä irti saa.

Ollakseen laadukas, ei otsikon kuitenkaan tarvitse olla huono tai tylsä. Tärkeintä on pystyä kertomaan, miksi linki kannattaa klikata auki. Lukijalle olennaisinta on, että otsikolle löytyy sisällöstä kate. 

Mitä klikeistä edes nykyään hyötyy?

Henkilökohtaisesti en ymmärrä klikkiotsikoita. Missä on niiden hyöty?

Klikkauksien sijaan nimittäin paljon merkityksellisempää on aika, minkä lukija viettää tekstin parissa. Vaikka blogissa olisi käyntejä 100 000 kuukaudessa, mutta välitön poistumisprosentti on 85 ja blogissa vietetty aika 0,03 min, kuinka houkutteleva tällainen blogi yhteistyökumppanille on? Kuinka onnistuneeksi bloggaajaksi tuntisin itseni, jos lukija poistuisi tekstini äärestä välittömästi?

Kun bloggaaja tuntee oikeasti intohimoa bloginsa aihealueeseen tai jakaa omia kokemuksiaan, tämä ”ilosanoma” näkyy tekstistä välittömästi laatuna. Parhaimmillaan teksti hyödyttäen, viihdyttäen tai vaikka mietityttäen saa uusia ihmisiä kiinnostumaan blogin aihealueesta, olkoon se sitten neulominen, ruoka, moottorit tai vaikka treenaaminen.

Tällainen laadukkaampi kirjoitustapa on luonnollisesti paljon vaikeampaa kuin hötön tuottaminen. Bloggaajan on luotettava siihen, että hänen oma tekstinsa sellaisenaan, ilman kikkailuja, on riittävän laadukasta kiinnostamaan lukijaa. Tämä on mielestäni kuitenkin se ainut oikea tapa kirjoittaa.

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

21 comments

Sari 8 huhtikuun, 2019 - 12:29 am

Mikähän on ”uskottava” lukijamäärä blogille? Itselläni on hyvin niche-blogi, joten en sillä suuria kansanjoukkoja kiihota. Mutta kun yritän miettiä, mikä on kaupallisesti merkittävä käyttäjämäärä tai sivulatausmäärä, en oikein pääse puusta pitkään. Jos on kuukaudessa reilu 6000 kävijää, jotka saavat aikaan 24.000 sivulatausta, niin onko se merkityksellinen määrä? Miten iso pitäisi blogin olla? Hellapoliisin lukuihin olisi kiva päästä, mutta ei tällä omalla aiheella ihan heti onnistu :-). Oma aihe liittyy sähköautoiluun ja kun sähköautoilijoita Suomessa on vasta 15.000, niin ymmärrettävästi tämä ei ole koko kansaa puhutteleva juttu. En tunne blogigenreä ollenkaan, kun ei tämän aihepiirin bloggaajia paljonkaan ole. Enemmän tuntuu olevan lifestyle-, futness- ja muotiblogeja, joiden kanssa ei ole paljon yhteistä.

Reply
Anna 9 huhtikuun, 2019 - 8:29 am

Hei Sari

Ei ole olemassa mitään uskottavaa määrää. Riippuu blogin aiheesta täysin, eli pitää vertailla oman aihepiirinsä blogeihin, ei kaikkiin blogeihin. Monet aiheet jakautuvat vielä hyvin moneen alalajiin, kuten matkailun kohdalla ekomatkailu, risteilijät, lukususmatkailu, reppureissaus, autoilu, maailmanympärimatkat, pitkät irtiotot maailmalla jne.

Kannattaa myös suhteuttaa oman blogin lukukerrat keskivertoihmisen tapoihin. Eli niistä voi päätellä, milloin hän tietoa tai inspiraatiota blogeista etsii. Ruokaa ihmiset tekevät joka päivä. Matkalle lähdetään kaksi kertaa vuodessa. Autoa hankitaan monen vuoden välein.

Reply
Tilda 5 syyskuun, 2017 - 7:19 pm

Missä ihmeen myrkystä sinut Anna on uitettu?! Sinusta on tullut omahyväinen, kaiken tietävä guru! Ja taas muut on ihan paskoja ja tietämättömiä, mutta sinä tiedät parhaiten! Niin sitä pitää röyhistellä, kun silmien väri on muuttunut keltaiseksi.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 7:31 pm

Kommentti pääsee läpi esimerkkinä loistavasta argumentointitaidosta.

Reply
Sinikka 4 syyskuun, 2017 - 11:38 pm

”Netissä kaikki on kuitenkin kiinni klikkauksesta. Otsikko on se, joka saa aikaan klikkauksen sisältöön. Siksi otsikkoon on pakko ladata kaikki paukut mitä irti saa”
”Klikkiotsikointi on valheeseen perustuvaa lukijoiden kalastelua.”

Ja sitten:

”Klikkauksien sijaan nimittäin paljon merkityksellisempää on aika, minkä lukija viettää tekstin parissa. Vaikka blogissa olisi käyntejä 100 000 kuukaudessa, mutta välitön poistumisprosentti on 85 ja blogissa vietetty aika 0,03 min, kuinka houkutteleva tällainen blogi yhteistyökumppanille on?”

Aivan. Joten miksi olet niin häiriintynyt blogeissa esiintyvistä klikkiotsikoista mikäli olet näin vakuuttunut, etteivät ne edes toimi? Melko ristiriitaista.

”Tällaiset erilaisten ”valmentajien” kikat toimivat kuin housuihin pissaaminen pakkasella. Pienen hetken lämmittää, sen jälkeen paleltaa entistä enemmän.”

Mihin tämä väite perustuu? Onko sulla saatavilla jotakin dataa tämän väitteen pohjaksi vai mutuilullako mennään?

Kaiken kruunaa Facebookin puolella suoritettu suoranainen vittuilu ja turha päteminen yleisölle. Vastaavia töppäyksiä on toki Facebook pullollaan, mutta ensimmäistä kertaa näen jonkinlaisen media-alan tai viestinnän ammattilaisen asialla. Vastaavanlaisella kommentoinnilla sahaat valitettavasti vain omaa oksaasi, vaikka näppäimistön äärellä voi toki vielä tuntua ihanan pörröisen voitokkaalta.

Tsemppiä!

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 8:36 am

Tervehdys Sinikka,

En ole häiriintynyt blogeissa esiintyvien klikkiotsikoiden määrästä. Olen häiriintynyt siitä, että blogivalmenta kannustaa luomaan niitä. Esimerkkinä toimikoon seuraava: ”Kun haluat oppia oikeanlaisen klikkiotsikon kirjoittamisen” – Tämä jokaisen bloggaajan on tiedettävä otsikoiden kirjoittamisesta, Tiia Konttinen, sähköposti la 2.9, 14:42

Sitten tämä housuihin pissaamisen väite, mihin haluat perusteluita: Virtsan mukana karkaava lämpö on olematonta verrattuna siihen, kuinka paljon sen haihtuminen syö lämpöä kehosta. Siksi paikallinen lämmitys (siis se housuihin pisaaminen) ei ole järkevää, koska virtsan haihtuminen imee paleltuneesta paikasta paljon enemmän lämpöä, kuin se alunperin toi tullessaan.

Kiitos puuttumisesta Facebookin keskusteluu. Se onkin kielellisesti äitynyt melko rähiseväksi. Kannattaa katsoa kuka Facebook-seinällä *ettuilee, kutsuu kirjoitustani paskaksi jne.. Suurin osa näyttää tulevan BA valmennettavista (eli Tiian) ja kertoo sen ihan itse.

Reply
Sinikka 5 syyskuun, 2017 - 12:26 pm

“Tällaiset erilaisten ”valmentajien” kikat toimivat kuin housuihin pissaaminen pakkasella. Pienen hetken lämmittää, sen jälkeen paleltaa entistä enemmän.”

Yllä olevassa lainauksessa väitteenä ovat lainausmerkit sanassa valmentaja
ja heidän kikkojen toimimattomuus. Yritän uudelleen: mihin tämän perustat vai menetkö ihan vaan rohkeasti fiilispohjalta? (esimerkkinä olet tosiaan käyttänyt housuihin pissaamista, kiitos tästä, mutta se ei kuitenkaan ollut itse väite jota turhaan minulle perustelit). Vai pitäisikö sinullekin ta-va-ta tämä kysymys 😉 (<— vizi vizi Facen puolelta)

Klikkiotsikkojen lisäksi on moraalisesti väärin esittää väitteitä ilman päteviä perusteluja tai lähdetietoja, etenkin kun koetaan tarve lytätä jonkun toisen harjoittamaa liiketoimintaa.

Ja ihan vain uteliaisuudesta kysyn: miksi olet kirjoittanut tämän blogikirjoituksen? Mikäli syytä tai tarvetta ei omalle työlleen keksi, on se silloin parempi jättää tekemättä. Arvostan, mikäli kykenet vastamaan tähän palautteeseen muutoin kuin vastakysymyksillä tai harhautumalla asian viereen.

Ehkä voisit tarkastella Facebookin kommenttejasi esimerkiksi kriisiviestinnän oppaan näkökulmasta? Tarpeeksi ammattitaitoinen tiedottaja osaisi varmasti myös selventää sinulle mikä meni pieleen.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 1:30 pm

No nyt imeisesti osui ja upposi. Taisi mennä ns. muodikkaasti sanoen ”tunteisiisi”.

Jos kirjoittaa hupsun kommentin, saattaa olla, että saat siihen hupsun vastauksen.

”Moraalisesti väärin” – Moraalisesti väärin on edelleen kannustaa kokemattomia bloggareita viljelemään juurikin niitä klikkiotsikoita tai muuten kikkailemalla koittaa houkutella satunnainen lukija blogiin. Siitä ei hyödy kuin ko. valmennuksen rahapussi.

Miksi ihmeessä tarvitsisin kriisiviestintä opasta. Ei minulla ole kriisiä. Sinulla tuntuu olevan ja muutamalla muulla BA- koulutetulla. Tehän siellä naamakirjassa ja täällä kommenttikentässä rähisette ja kohuunnutte.

Jos asetan kysymyksen: loukkasinko jotakin, päädyn tulokseen:
Olen mahdollisesti loukannut itseäni selvästi isompaa, sanotaan vaikka kohdetta A ->
A, sekä A:n kannattajat ryntäävät paikalle ja osoittavat syvän loukkaantumisensa ->
Tarvitseeko minun nyt tehdä yhtään mitään? ->
Ei tarvitse tehdä yhtään mitään.->

Kerro nyt minulle, miksi minun tulisi tehdä jotain?

Otetaan viimeiseksi tämä ihastuttava kysymys: miksi olet kirjoittanut tämän blogikirjoituksen?
Mikäli syytä tai tarvetta ei omalle työlleen keksi, on se silloin parempi jättää tekemättä. Siis oikeasti… Tuolla perusteella kukaan harrastelijabloggaaja ei voisi kirjoittaa yhtään mitään. Tuleeko sinulle yllätyksenä se, että blogit ovat nykyisin kirjoittajansa oma media. Selkokielellä, olen kirjoittanut tämän blogipostauksen, koska voin. Jos tarkoitat omalla työllä bloginkirjoittamista, menee pieleen, koska tämä on minulle harrastus.

Reply
Sinikka 5 syyskuun, 2017 - 2:21 pm

Millä perusteella tämä on mennyt tunteisiini?

Edelleen olisin kiinnostunut kuulemaan mihin perustat väitteesi jonka olen tässä nyt jo kahteen kertaan sinulle esittänyt 🙂

Ja jos nyt haluat vertailla, niin en kyllä pidä nuoren aloittelevan blogikirjoittajan ”moraalisesti väärillä perusteilla tehtyä otsikkona” kovinkaan isona rikkeenä 😀 Toisen yrityksen perusteettoman mustamaalaamisen kyllä.

En sanonut että sulla on henkilökohtainen kriisi. Ei ole minullakaan 😀 Kriisiviestinnän tuntemisesta voi siitä huolimatta olla sinulle hyötyä. Sun julkaisu on kerännyt aikalaillahuonoa palautetta, mutta sinun mielestäsi kaikki palautteen antajat ovat väärässä 🙂 sinun mukaasi ”te” siellä rähisette ja kohuunnutte. Kuten jo ensimmäiseen viestiin laitoin, olet myös itse ollut vittuilemassa koska saamasi palaute ei ole sinua miellyttänyt.

Uskot vakaasti, että kukaan muukaan harrastelijabloggaaja ei ymmärrä miksi kirjoittaa mitä kirjoittaa? Mikäli sinulla ei ole tavoitteita omalle toiminnallesi, ei se tarkoita ettei muillakaan niitä olisi.

Edelleen odottelen perusteita edellä mainitulle väitteellesi 🙂

PS. En ole BA-koulutettu enkä edes bloggaaja. En ole myöskään kohuuntunut tai rynnännyt paikalle. Facebookissa oleva julkaisusi on julkinen, joten jokaisen kommentoijan kaveri pääsee hämmestelemään passiivisagressiivisia kommenttejasi. Turhaan teet liian nopeita oletuksia asioista. Mutta sehän sinun varsinaista blogipostaustakin vaivaa 🙂

Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 7:09 pm

Sinikka hyvä,

Sinä yrität jo kolmannen kerran viedä aiheen sivuraiteille. Tässä kirjoituksessa käsittelen hienoisen ivan kautta mielipidettäni blogikouluttajasta, jonka sähköpostin aihe on neuvoa miten rakennella ns. klikkiotsikoita.

Jos sisältö ei vastaa otsikkoa, on se lukijan pettämistä ja hänen aikansa haaskausta. Tällaiseen ei tule opettaa tai kannustaa. Piste.

Olen kiitollinen huolenpidostasi, mutta se että julkaisuni kerää sanojesi mukaan aikalailla huonoa paluutetta Facebookissa (johtunee siitä, että ko. valmentaja, valmennettavat + sinä käyvät sitä antamassa) ei ole minulle ongelma. Ymmärrätkö tämän. Se negatiivinen palaute ei siis ole minulle ongelma. En kuulu heihin, jotka heti muuttavat mielipidettään, jos joku jossain pahastuu.

Olen ottanut kantaa moneen paljon suurempaankin asiaan kuin klikkiotsikointi kuten: delfinaariot, haineväkalastus, lapsiprostituutio, koiran lihan syönti, maahanmuutto, sairaaloiden käytännöt jne. Näistä asioista negatiivisen, mutta myös positiivisen palautteen määrä on ollut satakertainen.

Moni firma on myös suuttunut minulle, kun olen samalla lailla nostanut heidän toiminnastaan epäkohtia esiin. Puheluita on tullut mm. Soneralta, Finnairilta, Diners Clubilta, Booking.comilta, matkatoimistoilta jne. Yksi blogivalmentaja ja hänen fanilaumansa menee tämän joukon jatkoksi helpolla.

Sinikka 5 syyskuun, 2017 - 8:24 pm

Sinulla ei siis ole perusteita väitteellesi. Valitettavasti se vie tekstiltäsi uskottavuuden. Hyviin tapoihin kuuluu kirjoittaa oikaisu kun virhe on tapahtunut, mutta sen myöntäminen näyttää olevan jostakin syystä sinulle täysi mahdottomuus.

Tämän tyyppinen viestintä antaa todella epämiellyttävän kuvan sekä blogista että sen kirjoittajasta.
Hyökkäävyyttä, negatiivisuutta, kyvyttömyyttä ottaa vastaan palautetta tai perustella väitteitään.
Kova kilpailu blogimaailmassa hoitaa onneksi tämäntyyppiset ongelmat jo itsestään.
Parempia kirjoitushetkiä sinulle!

Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 9:44 pm

Sinikka hyvä,

Olet nyt koittanut kaikissa kanavissa useaan kertaan tuoda sanomaasi kuuluville. Kunnioitan hekilökohtaista ristiretkeäsi minua kohtaan. En silti ymmärrä sen motiiveja, koska et kertomasi mukaan ole bloggaaja, etkä myöskään ns. BA-koulutettu. Olet siis vain yksittäinen blogiini sattumalta eksynyt satunnainen kansalainen, joka on muodikkaasti nyt kovasti pahastunut.

Onko sinulla kenties tylsää? Mietitkö, miten vaikuttaa mielipiteisiin? Tuntuuko Sinusta, että sinua ei kuunnella?

Minulla on sinulle ehdotus. Aloita bloggaaminen 😉

Marianne Hautsalo 4 syyskuun, 2017 - 8:15 pm

Tuohan on jokaisen bloggaajan ja kirjoittajan pelko: lukijani hylkäävät minut.

Häkellyin suuresti linkkaamastasi blogivalmentajasta. En olisi hänen oppejaan tekstistäsi tunnistanut ilman klikkausta (muuten, kannattaa linkit laittaa avautumaan uuteen selainikkunaan, jotta et menetä lukijaa pois omalta sivultasi kun hän klikkaa tarjoamaasi linkkiin).

Tykkään huumorista ja ironiasta, sitähän tekstisi varmaan oli? Otsikko, joka ei vastaa sisältöä. Myöskään en löytänyt tekstistäsi mitään mikä innostaisi minua lukemaan lisää blogiasi. Harmi. Sillä on suuri merkitys lukijan viihhtymiseen ja palaamiseen blogissa. Suosittuja tekstejä ja muita ko aihetta käsitteleviä juttuja kannattaa linkata tekstin sekaan, silloin kun ne sinne luontevasti sopivat.

Opin kyseisen rautaisen kovan ammattilaisen, jota humpuukiveikoksi tituleeraat, kursseilla kuinka lukija todella sitoutetaan blogiin ja bloggaajan. Ihan huikeita oppeja, niinkuin aikuisten oikeasti. Lukijani tietävät, että julkaisen juttuja loppuviikosta, joskus perjantaina, joskus lauantaina. Blogissani on aina kyseisinä päivinä kävijäpiikki, VAIKKA en olisi vielä ehtinyt julkaista juttujani. Juttuja, jotka eivät olisi sillä tasolla ilman kyseisen kouluttajan opastusta, tukea ja kannustusta. Kiitän nöyrästi kyseistä valmentajaa koulutuksista, jotka ovat tuoneet minulle merkittävän tulonlähteen ja nostaneet koko yritykseni ihan eri levelille. Suosittelen lämpimästi sinuakin tutustumaan hänen ilmaisiin oppaisiinsa, sillä olen varma, että olet nyt jotenkin ymmärtänyt opastuksen väärin.

Kannustavin terveisin,

Marianne Hautsalo
Suomen suosituimman kanablogin kaakattaja

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 7:28 am

Olen tyytyväinen puolestasi. Olet selvästi löytänyt valmentajan, jonka opit sopivat sinulle.

Kiitos myös ajatuksestasi koskien linkkien selausikkunoita. En koe menettäväni lukijaa hänen siirtyessään toiselle sivulle, vaan uskon hänen palaavan takaisin, mikäli aihe kiinnostaa.

Tekstissäni sanotaan selvästi, että kyseessä on ivamukaelma, eli parodia. Olet oivaltanut oikein, että otsikko on valittu juuri tuollaiseksi, jotta klikkiotsikon idea täytyy.

En oikein itsekään usko, että juuri tämä kirjoitus saisi selvästi vain opettajaansa puolustamaan tulleen bloggarin innostumaan tästä matkablogista ja merkitsemään blogin seurattavien listalle. Google on se kanava, jota kautta lukijat blogiini saapuvat, joten ehkäpä palaat sen kautta, kun seuraavan kerran etsit tietoa jostain kohteesta. Tai sitten et palaa.

Kaunista syksyä. Antaa kaikkien kanojen kaakattaa.

Reply
Tiia Konttinen 4 syyskuun, 2017 - 7:56 pm

Hei Anna,
ensin haluan kiittää sinua siitä, että käytit kallisarvoista aikaasi kirjoittaaksesi postauksen minusta. Olen tavattoman otettu, että olen mielestäsi niin hyvä valmentaja, että minuun kannatti käyttää arvokasta aikaasi.

Toiseksi haluan kiittää sinua ja kertoa, että negatiivissävytteinen postauksesi sai minut huomaamaan, että 30 vuotta taakkana kuljettama koulukiusaamisen varjo on nyt lopullisesti poistunut. Tekstisi ei aiheuttanut minussa minkäänlaista tunnereaktiota. Tiedän, mitä olen viesteihin ja oppaaseen kirjoittanut ja tiedän myös, että käsittelit siitä kokonaisuudesta vain 10 %.

Kolmanneksi haluan pyytää sinulta anteeksi, että olen aiheuttanut sinulle mielipahaa. Olisimme voineet keskustella tästä lisää kahdestaan, jos koit, että neuvoni ja ohjeeni eivät olleet asianmukaisia.

Otan rakentavan palautteen aina ilolla vastaan ja korjaan sen, mitä on korjattavaa.

Lopuksi haluan toivottaa sinulle ja Tepolle kaikkea hyvää jatkoon. Toivon, että lukijasi näkevät edelleen kaiken sen hyvän, joka negatiivissävytteisen tekstin välistä on luettavissa.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 4 syyskuun, 2017 - 9:54 pm

Tervehdys,

Kiitos kiitoksestasi, mutta oletuksesi siitä, että aikani olisi jotenkin kallisarvoista, perustuu vahvasti huhupuheisiin.

Olen todella pahoillani, että olet joutunut kokemaan koulukiusaamista. Kävin itse koulua Ala-Malmilla ja muistan elävästi sen huorittelun, harpilla selkään pistelyn, hiusten leikkelyn, vaatteiden varastelun, pyörän kumien puhkomisen, opettajien välinpitämättömyyden jne. Mitä sinun koulukiusaamisesi sisälsi? Vertaillaanko kokemuksia vaikka privana?

Mieleeni ei ole kuitenkaan koskaan tullut käyttää näitä kokemuksia argumenteina mihinkään. Suorastaan nerokasta (not), koska koulukiusaaminen on edelleen todellinen ongelma tuhansille lapsille, ja ei ole tosiaankaan mikään asia, jonka voi valjastaa palvelemaan omia tarkoitusperiään. Vai vertaatko tosissasi tätä kirjoitustani todelliseen koulukiusaamiseen, joka ajaa vuosittain lapsia jopa itsemurhaan. Olisiko muita yhtä laadukkaita vinkkejä heittää … ?

Annan sinulle anteeksi ja olen iloinen, että koit oikein palautteeni. Ammattilaisen kanssa on aina miellyttävä asioida.

Jään mielenkiinnolla seurailemaan kuinka korjaustoimenpiteet kohdallasi sujuvat. En tee sitä ilkeyttäni, vaan siksi, että olet antanut tässä siitä julkisen lupauksen.

Älä turhaan rasita itseäsi toiveilla jotka koskevat lukijakuntaani. Tiedän heidän olevan älykkäitä ihmisiä, jotka tekevät valintansa ihan itse.

Kaikella rakkaudella

Anna

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 8:24 am

Jotta lukijoille jäisi selvä kuva siitä, miten keskustelu eteni blogin Facebook-sivuilla, kopioin tähän alle vielä Tiian vastaukset sieltä,

Tiia Konttinen:
Jes, mahtavaa!
Antaisitko minulle esimerkin niistä blogipostauksista, joissa otsikko ei vastaa sisältöä? Aloitan korjaustyön mahdollisimman pikaisesti.
Kiitos ❤
Sillä blogipostausteni otsikot on tehty suoraan oppaan ohjeiden mukaan. Jos oppaassa on virheitä, silloinhan ne heijastuvat myös omaan blogiini, eikö?

Tämä matka – Blogi:
Tiia Konttinen Hyvä harhautusyritys, mutta siihen se sitten jääkin. Mikäli tarkoituksenasi oli viedä huomio pois alkuperäisestä aiheesta, et valitettavasti onnistunut.

En sano, että sinun blogipostaustesi otsikot eivät vastaisi sisältöä. Sanon, että ohjaat uutiskirjeiden tilaajiasi luomaan otsikoita, joille sisällöstä ei löydy katetta. Esimerkkinä toimikoon: ” Kun haluat oppia oikeanlaisen klikkiotsikon kirjoittamisen” – Tämä jokaisen bloggaajan on tiedettävä otsikoiden kirjoittamisesta, Tiia Konttinen, sähköposti la 2.9, 14:42

Tiia Konttinen
Ahaa! Ai tätä tarkoitit! Jes! 👍🏻

Reply
Tiia Konttinen 5 syyskuun, 2017 - 6:36 pm

Kuule Anna, tehdäänkö nyt niin, että korjaat blogipostauksesi vastaamaan totuutta.

Kun liityit sähköpostilistalleni, sait minulta pienen liittymislahjan, pdf-tiedoston, jonka 8 sivulla lukee näin:

”Yksikään näistä otsikoista ei ole ns. klikkihakuinen vaan puhtaasti mielenkiinnon herättävä.
Klikkiotsikoiden kanssa on syytä olla tarkka, sillä jos sisältö ei vastaa otsikkoa, menetät hyvin nopeasti uskottavuutta – ja lukijoita.”

Eli väitteesi, että opetan lukijoitani kirjoittamaan otsikoita, jotka eivät vastaa postauksen sisältöä on valheellista.

P.s. Neljännessä sähköpostissa, johon kommenteillasi viittaat, puhun oikeasta ja väärästä klikkiotsikosta. Kyseisessä viestissä en opeta enkä kirjoita, että bloggaajan tulee kirjoittaa otsikko joka ei vastaa sisältöä. Siksi pyydän ystävällisesti, että korjaat virheellisen tiedon blogitekstissä. Jos haluat, voin myös kopioida neljännen sähköpostin sisällön tähän kommenttiketjuun selvennyksen vuoksi.

Kiitos.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 5 syyskuun, 2017 - 7:29 pm

Kuule Tiia, ei tehdä.

Voit pyytää ystävällisesti tai vähemmän ystävällisesti, mutta teksti on ja pysyy.

Klikkiotsikolla tarkoitetaan käytettävää houkuttelevaa tai harhaanjohtavaa otsikointia, jonka tehtävänä on saada lukija klikkaamaan artikkeliin.

Katja 4 syyskuun, 2017 - 6:23 pm

Joo-o.

Mutta tämän blogivalmentaja sai mulle aikaan seuraavat tulokset: Päivälukijat kahdessa kuukaudessa 3sta kappaleesta 500 kappaleeseen.

Ja samaisessa kahdessa kuukaudessa blogi alkoi tuottaa mulle keskimäärin 800e/kk puhdasta voittoa.

Kannattaa siis kuunnella ”kaikenmaailman” ”klikkimagneetti” blogivalmentajien neuvoja. 😉

Vahva suositus!

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 4 syyskuun, 2017 - 8:21 pm

Onneksi olkoon, olen iloinen puolestasi.

Puhdas voitto (800€/kk) on terminä hankala, sillä etenkään vain kahden kuukauden vertailujaksona, se ei vielä kerro meille mitään. Minulla ei ole mitään syytä kuitenkaan epäillä ilmoittamaasi tulosta.

Kuitenkin on niin, että yksittäistapauksen pohjalta ei voi yleistää. Ymmärräthän, että kyseessä on anekdootti. Olet ensimmäinen ihminen, joka kertoo eurollisesti kuinka paljon ko. kouluttajan oppi on kumuloitunut tuloksi. Tässäkin olemme, kuten jo totesin, vain sinun kertomasi tasolla.

Olisin mielelläni käynyt lukemassa blogiasi, mutta et valitettavasti ilmoittanut sen osoitetta. Voit lisätä sen tietenkin myöhemmin ja käyn tutustumassa siihen sitten.

Kaunista syksyä Sinulle.

Reply

Leave a Comment