Autoilu Thaimaassa – Asenteesta kiinni!

by Anna | TÄMÄ MATKA

Autoilu Thaimaassa. Suomalaiseen liikenteeseen tottuneelle Thaimaan liikenne on vilkasta ja outoa. Meille kokemuksia ajamisesta on kertynyt  Chiang Maista, Phuketin saarelta, Krabin ja Ko Lantan alueelta, sekä pitkistä road tripeista Bangkok – Ko Chang, sekä Bangkok – Ban Krut.

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Tuikitarpeellinen lisävaruste

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Thaimaan liikenteessä enemmän kuin automäärä, ongelmaa suomalaisille aiheuttaa kokemukseni mukaan asenne. Suomalainenhan on aina se keskimääräistä parempi kuski ja ”muut” ovat väärässä ja törppöjä.

Suomessa ajatellaan usein kapeasti, että minulla on kuljettajana vain oikeuksia. Että liikennemerkki tienpenkalla antaa minulle oikeuden ajaa tästä ensimmäisenä, että minulla on oikeus olla kaistallani yksin ja että minun ei tarvitse väistää.

Thaimaassa voi suosiolla unohtaa suomalaisen itsekeskeisen lähtöasetelman ja opetella ajattelemaan, että kuljettajalla ei ole oikeuksia, vaan ensisijaisesti vain velvollisuuksia. On velvollisuus ottaa muut huomioon, ennakoida ja joustaa. On velvollisuus pitää huolta siitä, että kaikki mahtuvat, pääsevät eteenpäin ja säilyvät hengissä. Ja vielä hymyn kera.

Thaimaa autonvuokraus16

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Autoilu Thaimaassa | Ajaminen väärällä puolella vaatii keskittymistä

Thaimaassa autoilua hankaloittaa ajaminen ”väärällä puolella”. Kun kuskin paikka vaihtuu oikealle puolelle, ryhmittyminen kääntyessä, se kummalla puolella tietä risteyksen jälkeen pitää olla ja miten manuaalivaihteisen auton vaihteita vaihdetaan vasemmalla kädellä, vievät hetken aikaa tottua. Etenkin korjausliikkeet menevät usein “suomalaisittain”, eli kuten sinne kuuluisaan selkärankaan on iskostunut.

Tepolla on kahden vuoden yhtäjaksoinen kokemus vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Silti vasemmanpuoleinen liikenne vaatii aina keskittymistä. Hieman ärsyyntyneenä luenkin tarinoita siitä, kuinka vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu ”hetkessä” tai ”parissa tunnissa”.

Asiaa voi verrata hyvin siihen, että olet Lontoossa. Muistat olla jalankulkijana varovainen katua ylittäessäsi juuri niin kauan kuin keskityt. Kun keskittyminen herpaantuu, palaat takaisin oikeanpuoleisenliikenteen moodiin, jossa elät Suomessa 24/7.

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Thaimaa autonvuokraus15

Ajaminen Thaimaassa | Muista nämä

Kansainvälinen ajokortti, IDP = International Driving Permit, on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kansainvälisen ajokortin lisäksi oma kansallinen ajokortti on aina oltava myös mukana matkalla.

Kansainvälisiä ajokortteja on olemassa kahta mallia, vuoden 1949 ja 1968 -mallit. Thaimaassa kelpaa vain vuoden 1949-malli, joka on voimassa enintään yhden vuoden myöntämis-/leimauspäivästä.

Paikallinen varoituskolmio on muutama vihreä oksa tiellä. Nämä oksat on yleensä sijoitettu 10-20 metriä onnettomuuspaikan luota, ja ne tarkoittavat että hidasta ja varaudu pysähtymään. Yleensä tuollaisten oksien tullessa näköpiiriin on hyvä laittaa hätävilkut päälle varoittamaan takanatulevia.

Thaimaassa saa punaisella kääntyä vasemmalle, ellei sitä ole erikseen kielletty. Huomioi, että kieltomerkki saattaa olla vain thaiksi.

Koolla on merkitystä. Bussi väistää rekkaa, tilataksi kuorma-autoa. Henkilöauto väistää kaikkia edellisiä.

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Bensa-asemilla lyödään konepellille usein joku tarjouslappu

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Koolla on väliä….

Ajaminen Thaimaassa | Vuokraa kunnon menopeli

Helpoimmalla pääsee, kun ottaa auton, jossa liikkeelle lähtiessä laitetaan vasemmalla kädellä vaihdevipu asentoon D ja perille saavuttaessa asentoon P. Silloin ei tarvitse tavoitella sitä ovenkahvaa oikealla kädellä niin usein. Ja jos suunnitelmissa on ajella maaseudulla, on neliveto aina plussaa.

Paikkojen hakeminen navigaattorista ei ole yhtä yksinkertaista kuin Euroopassa, koska käytössä on useita tapoja kirjoittaa osoite. Olemme nyt useammalla reissulla laittaneet toiseen kännykkään paikallisen SIM-kortin. Here ja Google Maps sitten rinnan kertovat ohjeitaan. Here on osoittautunut appseista näppärämmäksi löytämään hotelleja. Samoin sen neuvot ovat paremmat ja selkeämmät, kuin Google Mapsin ”aja suoraan-suuntaa koilliseen” -ohjeet. Kaikissa vuokraamissamme autoissa, auton oma navigaattori on ollut käyttöliittymältään huono.

Varmasti tuttu juttu monelle, mutta mainitsen silti tämänkin, eli kartalla matka näyttää usein nopeammin ajettavalta, kuin se todellisuudessa on. Tiet ovat kiemuraisia ja lisäksi moni valtatie lävistää kylän tai kaupungin keskustan, jolloin liikenne voi jumittaa. Google Maps kertoo ajantasaisesti ruuhkista, joten sitä kannattaa seurata. Bangkok on oma kaaoksensa, mutta myös Phuketin ruuhkat alkavat olla melkoisia.

Rauhallisen apukuljettajan rooli korostuu maissa, missä kuljettajalla on normaalia enemmän ajateltavaa. Vilkkaat monikaistaiset liikenneympyrät ja risteykset ovat ainakin paikkoja, missä auttaa jos navigaattorin kaistamerkintöjä tulkitsee toinenkin silmäpari.

Jos jonkun neuvon sanon, niin sen, että höllää kaasujalkaa. Omalla kaistalla voi tulla vastaan ihan mitä tahansa: toinen ajoneuvo, lehmä, vuohilauma, varaani tai kaatunut puu.

Thaimaa autonvuokraus06

Thaimaa autonvuokraus13

Thaimaa autonvuokraus21

Autoilu Thaimaassa | Suosi pienyrittäjyyttä

Kokemuksemme mukaan pieniinkin autovuokraamoihin voi Thaimaassa luottaa. Tässä muutama esimerkki:

Bangkokissa vuokraamo toi auton keskustan hotellille ja paperityöt hoidettiin hotellin aulassa. Huomattavasti helpompaa näin, kuin lähteä itse etsimään vuokraamon konttoria isosta kaupungista. Lähtiessä olimme yötä lentokentän lähellä olevassa hotellissa, jonka parkkipaikalle jätimme auton ja autonavaimet respaan. Tällä järjestelyllä meidän ei tarvinnut aikaisin aamusta lähteä ihmettelemään reittiä kentälle, vaan pystyimme käyttämään hotellin ilmaista kuljetusta.

Krabilla meitä palveli Mr. Anon. Toimisto koostui kahdesta muovituolista. Luottokortti ei käynytkään ja asiaa selviteltiin puhelimella jostain moneen kertaan. Sanoimme, että puolet maksetaan nyt ja puolet kun auto palautetaan. Vilkkaan keskustelun jälkeen raha-asiat saatiin neuvoteltua kuntoon.

Autoksi saimme miellyttävän Toyota Frontier maasturin, jolla oli ajeltu rapiat 40 000 km. Edustaja merkitsi pyytämättä ja kovasti tunnollisesti kaikki pienetkin naarmut papereihin. Normaalisti alle 10cm naarmuja ei edes mihinkään merkitä. Kaikki tuo oli täysin turhaa, koska palautettaessa auto oli kattoon asti kuorrutettu mudalla ja auton vastaanottanut nuorimies kaasutti pois paikalta samantien.

Phuketissa vuokrasimme auton Andaman Car Rent -nimiseltä firmalta. Autossa ei ollutkaan navigaattoria, joten ajoimme toimistolle vaihtamaan menopeliä. Tiukka täti komensi pojan pyyhkimään jo muutenkin kiiltävää Toyota Fortuneria vielä kiiltävämmäksi. Autolla oli ajettu 19 000 km, eli käytännössä ihan uusi auto kyseessä.

Päivävuokra on säilynyt melko kiinteänä jo vuosia. Pickup:in, eli sellaisen lava-auton saa 25 €/päivä. Isot ”mafiamaasturit”, eli Fortunerit ym. maksavat 50€/päivä.

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Autoilu Thaimaassa | Asenteesta kiinni

Tiesitkö:

  • Noin 75 maassa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne.
  • Liikenteen vasemmanpuoleisuus on lähtöisin jo keskiajalta. Ratsain tai vaunuilla liikkuvat, eli ylempien säätyjen edustajat kulkivat vasenta laitaa, jolloin ratsastajan miekkakäsi jäi keskitien puolelle puolustautumista varten. Rahvas sitten kulki jalkaisin oikeaa laitaa, jotta ei olisi jäänyt hevosten tai vaunujen alle.
  • Joidenkin tutkimusten mukaan vasemmanpuoleinen liikenne olisi turvallisempaa. Ihminen kääntää rattia/ohjainta paniikissa ja hädissään useimmiten aina vasemmalle. Vasemmanpuoleisessa liikenteessä ohjausliike vie siis penkan puolelle, oikeanpuoleisessa liikenteessä vastaantulevien kaistalle.

Millaisia kokemuksia sinulla on Thaimaassa autoilusta tai autonvuokrauksesta?

Vai liikuitko kenties mopolla paikasta toiseen?

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

22 comments

Tuula 2 helmikuun, 2021 - 4:20 pm

Itsekin usein reissatessa vuokraan auton. Thaimaassa ei kyllä ole vielä tullut ajeltua, mutta vilkas liikenne on muista maista tuttua, olen ajanut esimerkiksi Intiassa. Onko Thaimaassa muuten yleisesti käytössä bensa-asemilla tankkauspalvelu vai tankataanko itse?

Reply
Kerttu 27 toukokuun, 2020 - 1:13 pm

Hauska lukea kokemuksia autoilusta ulkomailla – olen itse kuten varmasti monet muutkin aina vähän vieroksunut tätä. Eksyin blogiisi, kun etsin korjaamoihin liittyviä kirjoituksia, mutta oli niin mielenkiintoinen postaus, että jäin koukkuun! Opinpahan samalla taas jotain uutta: hyvät faktat ja nippelitiedot vasemmanpuoleisesta liikenteestä kirjoituksen lopussa.

Reply
Anna 27 toukokuun, 2020 - 8:56 pm

Kiitos Kerttu

Aika moni lukija tulee jonkun toisen aiheen kautta blogiin. Outoja ovat Googlen tiet. Mutta ehdottoman mukavaa että viihdyit ja luit kirjoituksen!

Reply
Marko 20 huhtikuun, 2020 - 10:30 am

Hei! Aika pitkälle samat kokemukset autolla ajelusta Thaimaassa. Ensimmäiset 20-vuotta siellä matkaillessa turvauduin julkisiin tai privaatti-taksiin. Nykyään privaatti taksit on jo kalliimpia ja julkisilla matkustaminen perheen kanssa hankalampaa. Siksi vimeisen 10-vuoden reissailujen aikana vuokraan oman auton, saa pysähtyä missä huvittaa ja mennä oman aikataulun mukaan. Ja luotan itseeni kuskina enemmän kuin suurimpaan osaan Thai-taksikuskeja (liian monen kyydissä ollut ja liian monta onnettomuutta nähnyt). Navigaattori apeista sen verran että here on ihan hyvä muualla kuin Bangkokissa, siellä tarvitaan paremmin ennakoivin näyttävät liittymät. Herellä lähes aina myöhässä. Nykyään googlemaps toimiin ihan hyvin. Tomtomiin ostin myös kartan south-east asia. Joskus Sukhothain hotellia etsiessä piti läppäri kaivaa repusta ja yhdistää pocket-wifi palikalla jotta löydettiin hotelli. Vuosi vuodelta navisoftatkin kehittyy. Suosin isoja autoja koska on turvallisempia peltiä enemmän ympärillä ja koska mukana on aina vähintään 4 henkilöä. Auton pitää olla automaatti. Viimeksi oli 4-ovinen Toyota Hilux Revo pick-uźp. Hinta 1100 thb/pvä + 300 thb täyskasko. Silloin ei pikku naarmut ja pusut haittaa menoa. Auto tuotiin Krabin lentokentälle, varausmaksun 1000thb maksoin paypal:n kautta. Kentällä sitten loput käteisellä johon vielä deposittiä 3000 thb lisää, jonka sain sitten takaisin palauttamalla auton (tosin vuokraaja koitti olenko hereillä, 2000 tbh:han se oli?) Kilometrejä tullut ajettua reilut 10 000 thaimaassa. Kaottisimmat paikat ajaa on järjestyksessä Pattaya, Bangkok. Pattaya siksi että seassa suhailee kaikenlaiset pillerivillet, humalaiset turistit, etc. Bangkokissa sentään jonkinlainen järjestys jossa autoilija saa tilaa, toki tilaa pitää myös puoliväkisin ottaa. Maaseuduilla ja valtaosin saarilla Phuket, Koh Samui, Koh Lanta on rauhallinen ajella ainakin sesonkien ulkopuolella.

Reply
Juha Leppanen 15 elokuun, 2019 - 8:25 pm

Kiitos informatiivisesta postauksestanne. Itsellä ajatuksena ensi helmikuussa auton vuokraus välillä Si khoraphum-Angor Wat-Si Khoraphum. Kysyisinkin vaan, onko jotain ongelmia rajan ylityksesssä vuokra-autolla tai saako autoa ylipäätään vuokrattua jos etukäteen ilmoittaa käyvänsä naapuri maassa? Kokemuksia?

Reply
Anna 15 elokuun, 2019 - 10:15 pm

Mikäli ajatuksissasi on ylittää valtion raja pitää siitä AINA ilmoittaa etukäteen autonvuokraus firmalle. Joillakin vuokraamoilla ja joissakin autoluokissa auton vieminen pois maasta on ehdottomasti kiellettyä. Autoon voidaan laittaa jäljitin (ihan normi luksusautoissa) tai autossa ei ole esim. edes tarvittavia papereita rajan ylittämiseen.

Eli siis tulee ongelmia, jos et ole etukäteen tätä selvittänyt ja etenkin ongelmia tulee, jos jotain sattuu (vakuutus)…

Tiivitetysti. Rajan voi ylittää, mutta ehdottomasti pitää sopia siitä etukäteen vuokraamon kanssa. Luultavasti tuolta löytyy paljonkin ”pikkukioskeja”, joiden kanssa asiasta voi tehdä diiliä.

Reply
Jari 8 kesäkuun, 2019 - 11:58 am

Moottoripyörällä Thaimaassa.
WHO ja World Atlas on listannut Thaimaan liikenteen koko maailman vaarallisimmaksi. Seuraavina listassa on useita Afikan maita. Thaimaassa kuolee lähes 40 ihmistä 100 000 asukasta kohden joka vuosi, noin 26 000 vuodessa, huolimatta siitä että Thaimaassa tähän lasketaan vain välittömästi onnettomuuspaikalla kuolleet. Luku on noin kymmenkertainen Suomeen verraten vaikka Thaimaassa ei ole lunta, jäätä eikä liukkaita teitä. Onnettomuuden johtuvatkin liikennekulttuurista, Don’t Drive Drunk -järjestön Thaejing Siripanit kommentoi, että thaimaalaiset kyllä tuntevat liikennesäännöt, mutta eivät vain kunnioita niitä. Humalassa autoilu on maassa vakava ongelma. Käytännössä tämän huomaa monissa tilanteissa, suojatien edessä oleviin liikennevaloihin pysähdytään vain jos oman ajolinjan edessä on tien ylittäjiä, useimmiten vauhtia ei edes hidasteta, ja moottoripyörät ohitetaan kaistaa vaihtamatta joko vasemmalta tai oikealta, ja usein kummaltakin puolelta yhtä aikaa. Kypärää ei käytä juuri kukaan Bangkokin ulkopuolella. Thaimaassa pitää ajaa vasemmalla, mutta usein näkee paikallisten ajavan tien oikealla puolella, ehkä tien ylitys vasemmalle kaistalle olisi ollut liian aikaa vievää tai olisi pitänyt ajaa kilometri väärään suuntaan ennen pääsyä kohtaan jossa u-käännös on mahdollinen, tai matkaa on vain pari korttelia, tien oikea kaista on paremmassa kunnossa tai muuten vaan ei viitsitty vaihtaa tien puolta niin sitten ajetaan tien oikeassa reunassa.
Kevytmoottoripyöriksi luokiteltavat 125 kuutioiset skootterit on yleisimmät perhe-ajoneuvot, ja niillä kulkee helposti isä, äiti ja 3-5 lasta, kissa, koira ja kanahäkki. Isä ajaa, 1-3 vuotiaat istuvat ohjaustangolla, 3-6 vuotiaat seisovat isän edessä skootterin jalkatilassa ja sylivauvat ovat äidin tai vanhemman sisaren sylissä isän takana, eikä kenelläkään ole kypärää ja älypuhelin on lähes jokaisen korvalla ajon aikana. Moottoripyörillä ajetaan autojen väleissä ja autojonojen molemmin puolin, punaisten valojen sattuessa niillä ajetaan autojonojen eteen josta lähdetään ryhmissä liikkeelle, osa karkaa jo ennen valojen vaihtumista ellei risteävällä tiellä ole runsaasti liikennettä.
Moottoripyörällä ajaessa pitää olla jatkuvasti tietoinen mitä ympärillä ja takana tapahtuu, kun vaihdat ajolinjaa omalla kaistalla olet vaarassa törmätä ohittavaan ajoneuvoon. Ohituksia tehdään paljon, Thaimaassa on harvoin yhtä liikenteen nopeutta vaan jokainen ajaa omaa vauhtiaan, ja moottoripyörien ryhmissä ajettaessa ryhmä elää kuin kalaparvi kun parven keskellä olleiden pitää päästä reunalle seuraavaan käännökseen mennessä. Pieniä kosketuksia ja törmäyksiä tapahtuu paljon, siksi mottoripyörien peilit on usein rikki ja autoissa on runsaasti lommoja. Poliisit pysäyttävät turisteja mielellään, ja sakottavat herkästi, mikäli kypärä tai kansainvälinen ajokortti puuttuu, tai sitten keksitään joku muu syy josta ei kannata alkaa poliisien kanssa kiistelemään. Sakot maksettuasi kannattaa säilyttää kuitti, minut pysäytettiin viisi kertaa kolmen viikon aikana vaikka ajoin sääntöjen mukaisesti, vain kahdesti ei sakkoa tullut, toisella kerralla näytettyäni kuitin puoli tuntia sitten tehdystä sakko-maksusta, ystävällisesti hymyilevät poliisit totesivat että hän on jo maksanut, hyvää matkaa sitten vaan. Tämä kuuluu maan ja maanosankin tapoihin ja rikkaan länsituristin taloutta ei 600 bahtin käteismaksu kaada.
Rasismia on kun valkoinen mies kutsuu afro-amerikkalaista neekeriksi, eli Thaimaassa ei ole rasismia, turisteilta saa aina ottaa rahaa.
Thaimaan liikenteessä kannattaa todellakin miettiä omaa ajotapaa ja ottaa vastuuta ihan kaikesta, Thaimaalaiseen eli maailman huonoimpaan kuljettajaan voi luottaa vain siinä että tämä käyttäytyy täysin ennalta-arvaamattomasti eikä noudata edes yksinkertaisimpia sääntöjä. Liikenne sujuu samalla järjestelmällä kuin ihmisten kävely täpötäydellä torilla, jos jossain on tilaa niin sinne menee joku, yritetään väistellä toisia mutta osumia tulee paljon. Turistilla on velvollisuuksina maksaa sakot ja väistää kaikkia, ja myös OP-Pohjolan matkavakuutuskorvauksista vastaavan lakimiehen mukaan turisti on aina todettu onnettomuuksissa syylliseksi ja korvaus-vaatimukset ovat korkeita, joten kolariin ei kannata joutua. Parhaiten Thaimaan liikenteessä pärjää kun välttää riskejä, eli paikallisia kuljettajia. Ajettuani viikon moottoripyörällä Bangkokissa totesin sen olevan aivan liian turvatonta ja sekopäistä, julkinen liikenne eli junat, BTS eli Sky Train ja metro toimivat siellä hyvin, maaseudulla pärjää kun teillä ei ole niin paljon muuta liikennettä. Useimmat taksit ajavat aivan liian lähellä edellä ajavia ja kuljettajat puhuvat puhelimeen tauotta. Suomessa tehdyissä kyselytutkimuksissa 90 % autoilijoista on mielestään keskimääräistä parempia kuljettajia, mutta mikäli sama kysely tehtäisiin Thaimaassa tulos olisi todennäköisesti 200 prosenttia.

Reply
Jari 8 kesäkuun, 2019 - 2:09 pm

Siis Thaimaassa kuolee Suomeen verraten 10-kertainen määrä ihmisiä 100 000 asukasta kohti, kokonais-kuolleisuus liikenteessä on yli 100 kertainen Suomeen verrattuna

Reply
Asko Leppilampi 7 helmikuun, 2018 - 1:19 pm

Kiitos vinkeistä. Eipä kyllä tulisi ensimmäisenä mieleen vuokrata autoa Thaimaassa vaikka monenlaisissa maissa olen ajanutkin. Hyvä te, kun selvisitte 🤗

Reply
Anna 8 helmikuun, 2018 - 11:17 am

Kiitos Asko.

Kyllähän se mopo taitaa Thaimaassa olla yleisemmin turistille vuokrattu menopeli.

Reply
Joanna Sormunen 6 helmikuun, 2018 - 8:56 pm

Minä sanon aina että Ecuadorilaisessa liikenteessä liikennelait, -säännöt ja -merkit ovat vain ehdotuksia, ne voi ottaa huomioon jos haluaa, yleensä kukaan ei halua. Joten liikenteessä kulkiessa pitää muistaa että muilla on omat sääntönsä ja ne perinteiset säännöt ovat paljon tärkeämpiä jos haluaa pysyä hengissä kuin varsinaiset lait. Ja lisäksi pitää muistaa että täällä autokoulussa opetetaan ajamaan defenssillä. Pitää muistaa varoa ja olla tietoinen siitä mitä ympärillä tapahtuu tai voi päästä hengestään.

Reply
Anna 8 helmikuun, 2018 - 11:15 am

Kiitos Jonna.

Toi on hyvä ohjesääntö kehittyvissä maissa ajamiseen: ”liikenteessä liikennelait, -säännöt ja -merkit ovat vain ehdotuksia”. Tosiaan, jos lähtee siitä, että kaikki noudattavat sääntöjä, voi tulla kolari kyllä melko nopsaan.

Reply
Tiia/Lasten tapaan 6 helmikuun, 2018 - 3:42 pm

Olipas kätevä postaus, oikein informatiivinen. Itse en koskaan uskaltaisi lähteä rattiin ulkomailla, varsinkaan kun liikenne kulkee eri puolella. Varmasti mahtavia kokemuksia!

Reply
Anna 8 helmikuun, 2018 - 11:13 am

Kiitos Tiia.

Ulkomailla ajamiseen on aina hieman kynnystä. Itse huomaan, että ajaminen vaikka Tallinnassakin vaatii enemmän keskittymistä, kuin Helsingissä. Vaikka ihan naapurikaupunkeja ovatkin.

Reply
marja liljestrom 6 helmikuun, 2018 - 1:14 pm

Informatiivinen postaus. Olette rohkeita. Varmasti vasemmalla puolella ajaminen tuntuu oudolta aluksi. Hyvä että autovuokraamoihin voi luottaa. Hienoja kuvia.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2018 - 1:40 pm

Kiitos Marja.

Ei me kyllä itseämme kovin rohkeina pidetä 🙂

Reply
Ne Tammelat 6 helmikuun, 2018 - 1:08 pm

Tuo on niin totta, että Lontoossa menee ilman autoakin muutama hetki tottua, että mihin suuntaan pitää ensiksi katsoa. Minut varmaan tunnistaakin siitä, että pää pyörii kuin pöllöllä liikennevaloissa. Vasemmanpuoleista liikennettä ei ole vielä testattu vaikka mielellään auto aina vuokrataankin, jos se mahdollistaa paremman tutustumisen kohteeseen. Hyvä siis tietää, että siitä selviää, jos on vaan riittävän skarppina.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2018 - 1:38 pm

Kiitos Tammelat 🙂

Kaikkialla selviää, jos vain malttaa mielensä, eikä lähde hötkyilemään.

Itselläni on ruvennut pää pyörimään kummasti enemmän, sen jälkeen kun oman auton kylkeen ajettiin parkkipaikalla. Vaikka kaikki meni ihan hyvin ja vastapuolenvakuutus hoiti auton kuntoon, niin siitä jäi jonkilainen kammo. Nykyisin olen extra huolellinen kaikissa ahtaissa paikoissa, missä autoja tulee ja menee.

Reply
NelliL 6 helmikuun, 2018 - 8:58 am

Hyvät vinkit listattu 🙂 Me ei juuri koskaan ajeta itse missään maassa, paitsi Virossa ja Ruotsissa. Muutoin mennään ihan apostolinkyydillä tai muiden menopelien kyydillä.

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2018 - 9:43 am

Kiitos NelliL

Tärkeintähän on löytää se itselle sopivin matkustustapa 🙂

Reply
Kati / Lähinnä Kauempana 4 helmikuun, 2018 - 10:54 pm

Hyvä ja mielenkiintoinen juttu autoilusta Thaimaassa! Vaikka juttu oli rohkaiseva, niin luulen meidän skippaavan siltikin autoilut siellä. Kaksi riiviötä takapenkillä rikkovat saletisti keskittymistä. Mies on kyllä hyvä kuski, mutta paineensietokyky ei ehkä ihan kaikista paras tiukkoihin tilanteisiin. Ja minä… ehkä kartanlukijassakin on joskus jotain vikaa. 😉

Reply
Anna 6 helmikuun, 2018 - 1:49 pm

Kiitos Kati.

Thaimassa liikkuminen vaikka taksilla on onneksi niin edullista, että autonvuokraus ei säästä yhtään rahaa. Päin vastoin, autonvuokraus voi tulla paljon kalliimmaksi. Lähinnä kyse meillä on siitä, että halutaan liikkua riippumattomasti ja itse päättää mihin poiketaan matkalla ja missä pysähdytään.

Itse olen nopeatempoinen ja agressiivinen kujettaja ja sovin paljon paremmin Saksan autobaanalle, kuin Thaimaan leppoisaan liikenteeseen. Teppo onneksi on rauhallinen tapaus.

Reply

Leave a Comment