Autoilu Thaimaassa – Asenteesta kiinni

Suomalaiseen liikenteeseen tottuneelle Thaimaan liikenne on vilkasta ja outoa. Enemmän kuin automäärä, ongelmaa aiheuttaa kuitenkin asenne. Suomalainen kuljettajahan on aina keskimääräistä parempi ja muut ovat väärässä. Suomessa myös ajatellaan usein kapeasti, että minulla on kuljettajana vain oikeuksia. Että liikennemerkki tienpenkalla antaa minulle oikeuden ajaa tästä ensimmäisenä, että minulla on oikeus olla kaistallani yksin ja että minun ei tarvitse väistää. Mitä pienemmästä kaupungista tullaan, sitä enemmän ollaan minäminäminä-asenteella liikenteessä. En viitsi edes lähteä kertomaan Oulun ajokulttuurista.

Autoilu Thaimaassa – Asenteesta kiinni

Thaimaassa voi suosiolla unohtaa suomalaisen itsekeskeisen lähtöasetelman ja opetella ajattelemaan, että kuljettajalla ei ole oikeuksia, vaan ensisijaisesti vain velvollisuuksia. On velvollisuus ottaa muut huomioon, ennakoida ja joustaa. On velvollisuus pitää huolta siitä, että kaikki mahtuvat, pääsevät eteenpäin ja säilyvät hengissä. Ja vielä hymyn kera.

Myös koolla on merkitystä. Bussi väistää rekkaa, tilataksi kuorma-autoa. Henkilöauto väistää kaikkia edellisiä.

Thaimaa autonvuokraus16

Ajaminen väärällä puolella vaatii keskittymistä

Thaimaassa autoilua hankaloittaa suomalaiselle vilkkaan liikenteen lisäksi vielä ajaminen “väärällä puolella”. Noin 75 maassa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne. Kun tutkii listaa, huomaa että Brittien siirtomaavallan sormet ovat olleet tässä vahvasti pelissä.

Tepolla on kahden vuoden yhtäjaksoinen kokemus vasemmanpuoleisesta liikenteestä. Silti ryhmittyminen kääntyessä, se kummalle puolelle tietä risteyksen jälkeen pitää olla ja miten manuaalivaihteisen auton vaihteita vaihdetaan vasemmalla kädellä, ei ole lainkaan automaattisesti ”selkärangassa”. Hieman ärsyyntyneenä luenkin tarinoita siitä, kuinka vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu ”hetkessä” tai ”parissa tunnissa”.

On nimittäin ihan turha kuvitella, että tuollaisen taidon oppii noin vain. Liikenteeseen tottuu kyllä, mutta siihen ei saa tuudittautua, että homma on ns. hanskassa. Etenkin korjausliikkeet menevät usein “suomalaisittain”, eli kuten sinne kuuluisaan selkärankaan on iskostunut. Asiaa voi verrata hyvin siihen, että olet Lontoossa. Muistat olla jalankulkijana varovainen katua ylittäessäsi, juuri niin kauan kuin keskityt. Kun keskittyminen herpaantuu, palaat takaisin siihen oikeanpuoleisenliikenteen moodiin, missä elät Suomessa 24/7.

Ei autoilu Thaimassa kuitenkaan mitenkään mahdotonta ole. Itse asiassa se on oikein mukavaa. Kokemuksia on Phuketista, Bangkokista, Chiang Maista ja nyt Krabin alueelta. Liikkumisen vapaus, upeat maisemat ja paikat joita ei muuten ehkä näkisi, korvaavat moninkertaisesti pienet hankaluudet.

Autoilussa on myös se etu, että pienet säätilan vaihtelut eivät vaikuta matkan mukavuuteen niin olennaisesti kuin mopolla liikuttaessa.

Thaimaa autonvuokraus10Thaimaa autonvuokraus20

WP_20141225_06_39_35_ProWP_20141225_09_06_21_ProWP_20141225_10_48_17_ProThaimaa autonvuokraus15

Vuokraa kunnon menopeli

Helpoimmalla pääsee, kun ottaa auton, jossa liikkeelle lähtiessä laitetaan vasemmalla kädellä vaihdevipu asentoon D ja perille saavuttaessa asentoon P. Silloin ei tarvitse tavoitella sitä ovenkahvaa oikealla kädellä niin usein. Ja jos vähääkään lähtee maaseudulle, niin neliveto on aina plussaa. Ja sitä pienimmän kokoluokan autoa en Thaimassa itselleni haluaisi. Liikenteessä on paljon maastureita ja lava-autoja ja näitä hieman suurempia menopelejä löytyy myös hyvin vuokraamoiden valikoimista.

Navigaattori autossa helpottaa kummasti ajamista. Tosin paikkojen hakeminen navigaattorista ei ole yhtä yksinkertaista kuin Euroopassa, koska käytössä on useita tapoja kirjoittaa osoite. Paperikartta on ehdottomasti tarpeen.

Rauhallisen apukuljettajan rooli korostuu maissa, missä kuljettajalla on normaalia enemmän ajateltavaa. Vilkkaat monikaistaiset liikenneympyrät tai T-risteyksestä nelikaistaiselle tielle oikealle käännytymiset nyt ainakin ovat paikkoja, missä suu kannattaa pitää kiinni ja antaa kuljettajan keskittyä.

Jos jonkun neuvon sanon, niin sen että höllää kaasujalkaa. Omalla kaistalla voi tulla vastaan ihan mitä tahansa: toinen ajoneuvo, lehmä, vuohilauma, varaani tai kaatunut puu.

Thaimaa autonvuokraus06Thaimaa autonvuokraus13Thaimaa autonvuokraus21

Pienyrittäjyyttä

Krabilla meitä palveli Mr. Anon. Toimisto koostui kahdesta muovituolista. Teppo oli kyseisen vuokraamon valinnut Bangkokissa asuvan ystävänsä suosituksesta. Luottokortti ei yllätykseksemme käynytkään ja asiaa selviteltiin puhelimella jostain moneen kertaan. Emme halunneet lähteä etsimään automaattia, joten sanoimme, että puolet maksetaan nyt ja puolet kun auto palautetaan. Vilkkaan keskustelun jälkeen raha-asiat saatiin neuvoteltua kuntoon. Kokemuksemme mukaan pieniinkin autovuokraamoihin voi Thaimaalla luottaa, mutta tällaista “säätöä” voi olla isoja toimistoja enemmän.

Saimme käyttöömme oikein kauniin ja erittäin miellyttävän Toyota Frontier maasturin, jolla oli ajeltu rapiat 40 000 km. Edustaja merkitsi pyytämättä ja kovasti tunnollisesti kaikki pienetkin naarmut papereihin. Normaalisti alle 10cm naarmuja ei edes mihinkään merkitä. Sinällään tuo oli aivan turhaa, koska palautettaessa auto oli kattoon asti kuorrutettu mudalla ja auton vastaanottanut nuorimies kaasutti pois paikalta samantien.

Thaimaa autonvuokraus01

Krabilta Ko Lantalle autolla

Itse ajomatka Krabilta Lantalle oli mielenkiintoinen. Ajoimme osan matkaa pikkuteitä, jolloin paikallista asutusta ja elämää näki paremmin kuin isolla valtaväylällä edetessä. Matkaa on 110 km, mutta koska välissä on kaksi lossia, kului vajaa kolmisen tuntia Krabilta Ko Lantan hotellille siirtymiseen. Sinällään matkassa ei ollut mitään ihmeellistä. Tiet olivat hyvässä kunnossa ja opasteet melko selkeät.

Hieman nostelen kulmiani pikkubusseille, jotka kuljettavat matkalaisia Krabin lentokentältä Ko Lantalle. Itse en haluaisi olla kyydissä, kun täyteen ahdetuilla minibusseilla mennään kaasu pohjassa kilpaa jonossa. Omalla autolla edetessä on onneksi aina vastuussa itse omasta turvallisuudestaan, eikä toisten armoilla.

Lossien kunnosta voidaan olla montaa mieltä. Enemmän minua mietitytti laiturien kunto. Siltakin näyttää olevan tulossa, sitten joskus. Palatessa juutuimme puolentoistatunnin lossijonoon, joten kovin pienellä marginaalilla ei lentokentälle kannata lähteä palaamaan.

En tiedä kuka matkabloggaajista olisi viimeaikoina autoillut Thaimassa. Saa vinkata ja linkata, jos tietää jonkun. Moottoripyörällä Pohjois-Thaimaan upeita maisemia, tarkemmin katsoen Mae Hong Son Loop:ia on ajamassa juuri nyt Reissu Esa. Käykääpä kurkkaamassa.

Thaimaa autonvuokraus22Thaimaa autonvuokraus02Thaimaa autonvuokraus26

Thaimaa autonvuokraus24Thaimaa autonvuokraus04Thaimaa autonvuokraus27

Millaisia kokemuksia sinulla on Thaimaassa autoilusta tai autonvuokrauksesta?

Vai liikuitko kenties mopolla paikasta toiseen?

Seuraa blogia myös Facebookissa. 

14 Comments

  • Tullut autolla ajeltua balttiarallaa 10 000 km Thaimaassa perheen kanssa lomaillessa. Pitää muistaa aina tuo kansainvälinen ajokortti joka täytyy olla Thaimassa ajaessa. Auton vuokraajat kyllä saattavat ilman sitäkin ajoneuvon vuokrata, mutta mikäli sattuu onnettomuus ja KV-ajokorttia ei kansallisen kortin lisäksi ole, olet siis aina syyllinen liikenneonnettomuuteen ja vakuutukset tuskin korvaavat mitään.

  • Ongelma Suomessa auton ajamisessa on tuon asenteen lisäksise, että liikennesäännöissä esim. rampilta tulevaa ei saa väistää mikä on mielestäni tosi typerää.

    Itse olen matkustanut vain Euroopassa, joten kokemusta liikenteen kaaoksista minulla ei varsinaisesti ole. Auton vuokraaminen ja sitä kautta mailman kuvan laajentaminen on meille tosi tärkeää matkoilla. Jokainen tietty tyylillään.

    Tiedätkö mistä tuo liikenteen vasemmanpuoleisuus on lähtöisin? Ratsain tai vaunuilla liikkuvat eli useimmiten ylempien säätyjen edustajat kulkivat vasenta laitaa. Syynä se, että keskiajalla ja sitä ennen ratsain liikkuvat saivat pelätä muiden tienkäyttäjien hyökkäyksiä, ja voidakseen paremmin puolustautua vastaantulijoita vastaan – oikeakätiset – ratsastajat kulkivat vasenta laitaa, jolloin miekkakäsi jäi keskitien puolelle. Rahvas kulki jalkaisin oikeaa laitaa, jotta ei olisi jäänyt hevosten tai vaunujen alle.

    • Olen myös kuullut (irlantilaiselta entiseltä kolleegaltani), jotta on kuulemma järkevämpää ajaa vasemmalla kuin oikealla. Hänen mukaansa asiaa oli tutkittu. Ihminen kuulemma kääntää keskimäärin paniikissa ja hädissään aina vasemmalle. Vasemmanpuoleisessa liikenteessä siis penkan puolelle, oikean puoleisessa vastaantulevien kaistalle. Vasemmanpuoleinen liikenne on siis parempi, totesi hän.

      Oli muuten upseerismies kyseinen henkilö ja tarjosi myös konkretiaa tuohon paniikissa vasemmalle kääntämiseen. Lentotukialusten lennonohjaustornit ovat aina oikealla puolella tästä syystä ja vasen puoli siis vapaa = meri. Japanilaiset olivat kuulemma toisen maailmansodan aikaan rakentaneet laivoja, joiden tornit olivat vasemmalla. Törmäysonnettomuuksia sattui paljon enemmän.

      Kyseinen kaveri oli muutenkin melkoinen kiintoisan tiedon tietopankki…

  • On kyllä niin totta tää meidän suomalaisten asenne liikenteessä tyyliin “minä mitään vilkuta, vittuako se muille kuuluu minne oon menossa” 😀 Eikä vahingossakaan anneta tilaa toiselle. Ajaminen saattaa näyttää hurjemmalta esim tuolla Aasiassa, mutta kuskit on silti joustavampia ja ottaa muun liikenteen paremmin huomioon. Mielenkiintoinen ja tarpeellinen postaus!

    • Juu, ei sitä kannata tilaa antaa, sehän on multa pois. Ja aikamoinen ajatustenlukija saa olla, kun jengi kääntyilee ilman vilkkua mihin vain… Vähän isommissa kaupungissa, lue Bangkok, Singapore ym. ilman vilkkua ja joustoa operointi liikenteessä ei vaan suju. Pitäisi laittaa monet sinne oppiin.

      Oikeesti ärsyttää nää isännät, mitkä Oulussakin ajelee kuin omistaisi kaikki tiet.

  • En ole matkabloggaaja mutta kävimme juuri joululomalla Thaimaassa, josta tarinoin useammankin postauksen blogiini, tässä yhteenveto: http://blogit.kaksplus.fi/blogi/uraaidinruuhkavuodet/viela-kerran-thaimaa-parhaat-lomakuvat-ja-video/
    Kyllä minä nostan hattua jokaiselle suomalaiselle, joka autoilee Thaimaassa! Se vasemmanpuoleinen liikenne ja yleinen liikennekulttuuri… Tavalliselle turistille on täysi työ pysyä hengissä ihan jalankulkijana.

  • Hieman yllättäen olen itse mielestäni nähnyt kaikkein kurjimmat kuskit Jenkeissä. Alle kolmen viikon rykäisy rannikolta rannikolle oli toki vain pintaraapaisu, mutta muistelen nähneeni vaaratilanteita lähes joka päivä. Olisikohan kyseessä amerikkalainen individualisimi vai mikä, mutta monet eivät näemmä peileihn tai ympärilleen hirveästi katselleet. Tuntuivat pitävän tietä vain omanaan. Tämä kyllä näkyi autoissakin, ainakin suurkaupunkejen kehäteillä. Monessa oli kovasti kolhuja. Arvoautoissakin.

    Vasemmalla ajamista harjoittelin ensin Tasmaniassa (hyvä paikka harjoitella, muuten, hiljaista) ja sitten enemmän Uudessa-Seelannissa sekä viimeksi Kyproksella. Suosittelen ehdottomasti automaattivaihteistoa. Mielestäni liikenteen logiikan oppi aika äkkiä, mutta oman pääni sotkivat vilkku- ja pyyhinviikset. Piti vilkuttaa, niin pyykijät menivät päälle. Motoriikkaani meni niin sekaisin, että tuota saattoi tapahtua omassa autossa Suomessakin vielä kuukausien päästä, varsinkin väsyneenä. Nyt osaan taas.

  • Tällä Thaimaan reissulla olen ajellut skootterilla 1000 km ja aina muistanut, että liikenne on vasemmanpuoleista. Edellisellä reissulla viisi vuotta sitten lähdin kerran oikeaa puolta, mutta huomasin heti virheen. Chiang Maissa muuten on yksi kadunpätkä, jossa on oikeanpuoleinen liikenne.

    Edelleen risteyksissä ajelu tuntuu hieman epämukavalta, jopa vasemmalle kääntyminen. Täällä kun saa punaisella kääntyä vasemmalle ellei sitä ole erikseen kielletty ja kieltomerkki saattaa olla vain thaiksi.

    • Ajaminen on helppoa, jos on joku jota seurata. Tai ainakin näin minä sen koen. Sitten kun ei voikaan mennä jonon jatkoja, rupeaa tulemaan ongelmia.

      Risteykset ovat hankalia vilkkaassa liikenteessä ihan muutenkin ulkomailla. Saati sitten “väärän puoleisessa”.

  • Hyviä ja käytännöllisä oppeja. Muutama vielä lisää.

    Thaimaan sisälläkin on melkoisesti eroja liikennekulttuurissa. Bangkokissa liikenne on huomattavasti kohteliampaa, kuin esimerkiksi Phuketissa.

    Autoa tai mopoa vuokratessa, ajoneuvosta on monesti hyvä ottaa kuvat jokaiselta kantilta. Ongelmia tulee vuokraajien kanssa harvemmin, mutta silti niitäkin on raportoitu. Kun hymyilee sopivaisesti kuvia ottaessa, ei vuokraajakaan siitä pahoita mieltään.

    Paikallinen kärkikolmio! Eli muutama vihreä oksa tiellä, jotka on yleensä sijoitettu 10 metriä onnettomuuspaikan luota, tarkoittaa, että hidasta ja varaudu pysähtymään. Yleensä tuollaisen tullessa näköpiiriin on hyvä laittaa hätävilkut päälle varoittamaan takanatulevia.

    • Kiitos Pekka!

      Tuo oli mielenkiintoinen tieto, siis että maan sisällä on eroja. Itse niitä ei turistina huomaa.

      Tuosta auton valokuvaamisesta on ollut Euroopassa esimerkkejä, joissa kuvat eivät ole kelvanneet todisteeksi. Tiedä sitten miten suhtautuisivat Thaimaassa. Tuskin siitä kuvaamisesta kenenkään on syytä pahastua.

      Kun ensimmäisen kerran näin palmunoksia tiellä, ei tosiaankaan tullut mieleen että siinä varoitetaan jostain!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *