Arvostelussa Finnairin uusi Economy Comfort-luokka

by Anna | TÄMÄ MATKA

Finnairin uusi Economy Comfort-luokka tuli testattua, kun matkustin Bangkokista Helsinkiin 28.12.2014. Koska luokka on ollut käytössä vasta 15.12 2014 lähtien, en usko kovin monen sitä vielä ehtineen kokeilemaan. Sekä mennessä että palatessa Finnair tarjosi myös mahdollisuutta matkustusluokan korotukseen ensin hintaan 500 euroa ja sitten lähempänä hintaan 298 €. Economy Comfortin lisähinta oli 60 euroa.

Economy Comfort on nimenä ongelmallinen, koska itselläni mielikuvani tällaisesta ovat esim. BA:n tai Cathay Pacific Economy Premium luokasta (leveät hyvät penkit, jalkatillaa ainakin 20 lisää, oma erillinen osasto jne.). Aikaisemmin Finnair myös myi lomalennoilla Comfort-luokkaa, joka tarkoitti oikeita business-luokan istuimia, jotka menivät kokonaan tai lähes kokonaan makuuasentoon ja jalkatilaa oli 150 cm. Nykyisin tämän luokan nimi on Comfort Class. Tämä asia on aiheuttanut paljon hämmennystä valmismatkalaisten keskuudessa.

Finnairin sivulta poimin seuraavan esittelyn. Esittelyteksti on tummennettu, alla omat huomioni.

Uudet Economy Comfort -istuimet economyluokan etuosassa tekevät kaukolennostasi entistäkin miellyttävämmän

Istuin oli täsmälleen sama, kuin economy-luokassa. Joissain koneiden kalustekuvissa on maininta, että koneisiin asennettaisiin uudet Economy Comfort -istuimet vuoden 2014 loppuun mennessä. Mistään ei kuitenkaan löydy kuvan kuvaa tai tietoja tästä istuimesta. Jos se istuin, jolla nyt kökötin 10,5 tuntia oli uusi, niin minä olen joulupukki.

En tykkää tämänkaltaisesta tiedottamisesta. Asiakkaan tulee saada selvästi tieto siitä mitä ja koska.

 

Economy Comfort -luokassa on 7–13 cm enemmän jalkatilaa

Tarkoittaa 34-35 tuuman (noin 86-89 senttimetrin) jalkatilaa, kun normaali economy-luokka tarkoittaa 31-32 tuuman (noin 79-81 senttimetrin) jalkatilaa).

Me istuimme rivillä paikoilla 21J ja 21L ja kun kalustekuvaa katsoo, huomaa, että siinä jalkatilaa löytyy todella hyvin. Näiden paikkojen viereen ei myöskään muodostu vessajonoa. Taaemmilla riveillä jalkatilan lisäystä ei kuitenkaan silmämääräisesti huomannut mitenkään. Kannattaa huomata myös, että unohtamalla tämän Economy Comfortin ja ostamalla normaalin varauloskäyntipaikan saa 140cm jalkatilan.

Henkilökohtaisesti olisi toivonut, että istumatiheyttä olisi harvennettu yhdellä istuimella. 2+3+2 olisi tuonut lisätilaa mukavasti myös leveyssuuntaan. Sillä ei se jalkatila mikään onni ole, kun muuten istuin on kiinteiden käsinojien takia ahdas jopa ihan normaalipainoiselle. Näissä istuimissa joissa viihdekeskus ja tarjotin nousevat penkistä (rivi 21), istuimen leveys on todella kapea.

 

Käytössäsi on vastamelukuulokkeet

Kuulokeet olivat hyvät, jos vain liittimet olisivat toimineet. Jouduimme vaihtamaan kummankin kuulokkeet ja koska liittimen kontaktit olivat löystyneet ääni pätki silti. Itse viihdekeskus ei minulla toiminut, vaan sitä piti uudelleen käynnistellä henkilökunnan puolesta kokoajan. Lopulta kyllästyin ja katsoin elokuvat Tepon puolelta.

Economy Comfortissa on henkilökohtainen virkistyspaketti, joka sisältää silmäsuojan, korvatulpat, sukat, hammasharjan ja hammastahnan

Virkistyspaketti oli pakattu hauskasti kirjekuorta muistuttavaa pakettiin. Silmäsuojat olivat ihanan paksut ja sisäpuoli miellyttävää froteeta. Ne otan käyttöön tulevilla lennoilla varmasti. Hammasharjaa paketissa ei ollut, mutta kosmetiikaa sai lentoemänniltä pyytämällä ja ainakin deodorantti, huulirasva ja kosteusvoide olivat ihan toimivia.

Sukat taas … Vaikka en ole mikään taistelunorsu pohkeiltani, resoorit puristivat aivan liikaa. Sukkien tarkoitus lienee lämmittää asiakkaiden jalkoja, ei aiheuttaa veritulppaa. Sääli, että hankitaan ihan käyttökelvotonta roskaa, vaikka samalla yritetään viestittää, että otetaan ympäristö huomioon jne.

 

Economy Comfortissa käytössäsi on Priority-koneeseennousu ja nopea poistuminen

Varmasti mukava lisä, mutta ei tuo tasokorttilaisille mitään uutta. Ja jos koneeseennousukortin on käteensä saanut, se istumapaikkakin koneesta löytyy ilman etuilua. En muutenkaan ymmärrä koko Priority-koneeseennousun ideaa, yleensä olen se melkein viimeinen. Sen sijaan Priority Security on loistava palvelu. Istuminen koneen etuosassa nopeuttaa aina poistumista.

Economy Comnfortissa istuimissa on mukavampi niskatuki (asennetaan useimpiin lentokoneisiin kevään 2015 aikana)

Tätä odotellessa.

 

Vaikka tämä kirjoitus ei ota kantaa lennon ruokatarjoiluun kuin vienosti suluissa (surkea, paitsi vihreä papaijasalaatti), niin yhdestä asiasta annan kunnolla moitteita. Bangkok ja New York ovat niitä kohteita, joissa vain ensimmäinen ruokajuoma on ilmainen. Tästäkin huolimatta tai oikeammin juuri tämän takia siihen ainoaan maksuttomaan muovimukista tarjoiltavaan juomaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Kuohuviini tulee tarjoilla kylmänä. Aina. Myös lentokoneessa.

 

Löytyi myös toisen matkalaisen kokemus hauskasti samalta lennolta: Finskin economy comfortissa lennetty Bangkokista eilen Hkiin. Eipä ollut ihmeellinen kokemus, odotin isompaa istuinväliä, Bangkokissa pääsi busineksen jälkeen koneeseen karvalakkipuolelta, muistakaa syödä ennen lentoa, ruoka-annokset tosi pieniä, lentoemot liikkuvat harvakseltaan, haluavat palvella koneen peräosasta, big macit varmaan ostettava seuraavan kerran S.bumilta ennen koneeseen nousua.

 

Minkälaisia kokemuksia Sinulla on lentoyhtiöiden eri luokista? 

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

63 comments

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort - TÄMÄ MATKA 26 tammikuun, 2016 - 10:09 am

[…] Economy Comfort arvostelussa kahden vuoden takaa en lähtenyt 75 euron sijoitusta Airbus A330/A340-koneiden Economy […]

Reply
Veera Bianca 11 lokakuun, 2015 - 9:50 pm

Just tässä punnitsen, että kannattaisiko 75 euroa pulittaa tiistain Bangkokin lennolla tuosta Economy Comfortista… Hmm hmm. Ehkä ei?

Reply
Anna Koskela 12 lokakuun, 2015 - 9:56 am

Ottaisin mä tuon paikan varmaan, koska silloin pääsee vähän keulemmalle. Mutta toisaalta, voihan sieltä saada hyvoän tarjouksen businekseenkin. Tai sitten yrittää saada tosta hyvän paikan, kun checking aukeaa.

Reply
Pasi 12 elokuun, 2015 - 8:48 am

Olenko ymmärtänyt siis oikein. Rivi 21 A340 koneessa on se paras comfort rivi.

Sain checkattua paikan 21A huomiselle BKK lennolle.

Viimeksi kyseisellä paikalla lentänyt, kun oli normi paikka ja bulkhead oli erittäin huono paikka.

Reply
Anna Koskela 12 elokuun, 2015 - 9:07 am

Katso lentosi kalustus täältä http://www.seatguru.com. Tosin ei tuokaan aina ajantasalla ole.
Lentoyhtiön istuinkartta, kun paikkaa varaat, pitäisi kai olla myös ajan tasalla.

Joskus olen omasta mielestäni saanut nokkelasti hyvän paikan vanhan mielikuvan perusteella. Sitten koneen kalustus onkin jossain vaiheessa muuttunut, tai konetyyppi vaihtuu… :/

Reply
Pasi 12 elokuun, 2015 - 9:14 am

Seatguru ei tunne comfort luokkaa, ehkä juuri siksi kun on lähes normaali.

Reply
Anna Koskela 12 elokuun, 2015 - 9:26 am

Niinpä : )

No eikös se Finnairin istuinkartta ne kuitenkin erittele. Mulla on mielikuva, että oli eriväriseksi laitettu nämä ”comfort” paikat?
Hyvää matkaa!!

Reply
Pasi 12 elokuun, 2015 - 9:29 am

On kyllä, eli comfort. Mutta kiinnostaisi tietää, että kuten artikkelissa mainittiin 21L olevan tilava paikka, niin kuvittelisin tämänkin olevan.
Olisi mukava kuulla, jos joku istunut kyseisellä comfort paikalla.

Erkko Horttanainen 4 maaliskuun, 2015 - 3:24 pm

Loistava arvostelu! Arvostan näitä tallaisia rehellisiä arvioita yli kaiken. Samoin kaikki muutkin blogin tekstit ovat mitä mainioimpia! Välillä tuntuu, että nyt ollaan jo hyvin ammattimaisen matkakirjallisuuden parissa. Jatkan kyllä seuraajana tästä eteenpäin. Tänks!

Reply
Anna Koskela 5 maaliskuun, 2015 - 7:20 pm

Arvosteluja on mukava kirjoittaa ja varmasti teen niitä lisää, kunhan sopivia kohteita löytyy.

Vertaus ammattimaiseen matkakirjallisuuteen saa vienon punan poskilleni. Kiitos!

Reply
Melissa 28 helmikuun, 2015 - 1:40 am

Hello! Sorry for the English ^^ I will be on (this plane?) A340-300 and I bought the Economy Comfort seat. I was wondering about the seat 21L and 21J. It looks like you have a different kind of foot rest than normal .. do these seats come with the kind of foot rest that lets you prop your feet up (rests under the shins)? I don’t think I would mind so much if the width of the seat is smaller than the row behind if there is that kind of foot rest! Could you briefly in English put the Pro’s and Con’s of that particular seat as opposed to one of the Economy Comfort seats behind it? Thank you!! xoxoxox

Reply
Anna Koskela 28 helmikuun, 2015 - 5:41 pm

There was practically no difference in the actual seats as you find in premium economy of other airlines. That of course might depend on specific plane and seat setup.

Reply
Finnairin Economy Comfort - Onko 60€:n väärti? - Pää Pilvissä 14 helmikuun, 2015 - 3:16 pm

[…] Economy Comfort-luokan istuimille. Luin ennen reissua Tämä Matka -blogin Annan kirjoittaman hyvän ja kattavan postauksen aiheesta. Kirjoituksen ja myös sen kommenttien perusteella tuntui vähän haihattelulta edes […]

Reply
Lentoyhtiökokemus: Cathay Pacific (TPE-HKG) - london and beyond 13 helmikuun, 2015 - 9:44 am

[…] Cathayn virkailija printtasi minulle HKG-HEL-reitille lipun, jossa oli painettu yläkulmaan sanat premium economy. Ajattelin että jos se tosiaan pitää paikkaansa, niin minulla saattaisi olla mukavat olot myös Helsingin lennolla. Tämä ei kuitenkaan ollut sitten taivaan tosi ja premium economy-luokka sijaitsi muutaman rivin verran edessäni. Epäilyni lippuni oikeellisuutta kohtaan heräsivät siinä vaiheessa, kun sama premium economy – teksti löytyi myös HEL-KUO lipustani. ATR ja premium economy-luokka herättivät skeptisyyteni – kaikki Flyben ATR-koneilla lentäneet tietänevät mitä tarkoitan. Olisi ollut hauska päästä testaamaan tuo Finnairin kaukoreittien uusi matkustusluokka, mutta näin lähietäisyydeltä tilannetta tarkkailleena voi olla että säästän rahani tulevilla kerroilla. On hieno asia, että matkustajilla on lisää valinnanvaraa, mutta en koe, että pieni lisäys jalkatilaan ja travel kit olisivat itselleni tuon noin 70 euron investoinnin arvoisia. Mielummin tuhlaan tuonkin rahan esimerkiksi lentokenttien kosmetiikkaliikkeissä, niinkuin Hongkongin kentällä teinkin. Yksi suosikkibloggaajistani, Tämä Matka-blogin Anna, kirjoitti kattavan jutun kyseisestä matkustusluokasta. Kannattaa tsekata kirjoitus mikäli aihe kiinnostaa, juttuun pääsee tästä. […]

Reply
Minni O 9 tammikuun, 2015 - 7:17 pm

Moi,
epätietoisille: tätä sillä saa (ohessa ote finskin saitilta). Siis mannerten välisillä pitkillä lennoilla vain tarjolla. Onko jollain ihan tuoreita kokemuksia, onko konsepti saatu pelittämään?
KLMllä on vastaava tuote mutta olivat vähän pioneereja tässä kun suurimmalla osalla oli erillinen luokka myöskin eri tarjoilukonseptilla ja selvästi erilaisella tuolilla. Erillinen economyn paranneltu luokka saattaa maksaa pitkillä lennoilla tuplasti tavallisen economylipun hinnan. Silti vastaavaa mukavuutta odotettiin KLM:n asiakkaiden toimesta alle satasen maksulla. Toisaalta sen on hinnan puolesta useampien ulottuvilla. Saa nähdä kumpi lähestymistapa osoittautuu paremmaksi. Finski liittyi nyt KLM:n malliin.

”Economy Comfort -istuimet on sijoitettu viidelle ensimmäiselle riville economyluokan etuosaan ja ne ovat saatavilla mannertenvälisillä lennoillamme 15.12.2014 alkaen.
Vähintään 7 cm enemmän jalkatilaa, laadukkaat kuulokkeet ja henkilökohtainen virkistyspaketti sekä priority-koneeseennousu ja nopea poistuminen koneesta.
€45–60”

Reply
ei finskillä 9 tammikuun, 2015 - 1:36 am

joillain lentoyhtiöillä tuo hammastahna+sukat+muut kuuluu eco-luokassakin hintaan.miksi siis lentää yltiöpaskalla finskillä kun halvemmalla pääsee ja paremmilla lisukkeilla.finnair taitaa olla yksi niistä harvoista yhtiöistä joilla pitää muistaa ottaa omat viihdykkeet+eväät+juomat mukaan, koska MITÄÄN viihdykettä et ilmaiseksi saa.seuraavaksi varmaan laittavat tax-freeesitteetkin maksullisiksi. pidemmillä lennoilla en itse enää halua sinisillä siivillä lentää, koska hinta-laatusuhde ei kohtaa. lisäksi ateria- ja juomahinnat ovat törkeät ja enpä ole yhtä töykeitä ja ylimielisiä lentoemoja kohdannut varmaan koskaan( poikkeuksen tekee nämä seks.vähemistöön kuuluvat..kiitos heistä!!) lapsen kanssa usein reissaavana ärsyttää ottaa mukaan tyhjiä vesipulloja joita sitten täyttelen kentällä loungessa että saan sekoitettua maitojauheesta maitoa koneessa ja tämä vain siksi kun koneessa maksat 2dl vesipullosta 3€.

Reply
Anna Koskela 10 maaliskuun, 2015 - 12:16 pm

🙂

Reply
Jenni / Globe Called Home 8 tammikuun, 2015 - 1:14 pm

Tuo vaikuttaa muuten täsmälleen samalta kuin Deltan Economy Comfort -luokka. En maksaisi, mutta tasokorttilaisena otan mielelläni ilmaiseksi. Istuimet eivät sielläkään ole leveämpiä, mutta jalkatilaa on hitunen lisää ja mikä parasta, istuimet taipuvat enemmän taaksepäin!

Reply
Anna Koskela 10 maaliskuun, 2015 - 12:16 pm

En ole itse koskaan Deltalla lentänyt. Pitäisi päästä joskus kokeilemaan.

Reply
Anna Koskela 7 tammikuun, 2015 - 7:00 am

Facebookin puolelta kommentti tähän ketjuun

Lensin Economy comfort luokassa 20.12 Bangkokiin ja itse näin 190 senttisenä tuo lisä jalkatila oli hyvä asia. Kuitenkin myös leveyssuuntaan olisi kaivannut lisää tilaa. Nytkin viereen sattui saman kokoinen kaveri, niin siinä sitten istuttiin lähes 12 tuntia olkapäät yhdessä, kun tuo lentokin pääsi moottori häiriön takia lähes kaksi tuntia myöhässä matkaan ja tuo aika odoteltiin koneessa. Nuo muut economy comfort palvelut ovat joutavia, ehkä parempia kuulokkeita lukuunottamatta. Toki priority turvatarkastus on hyvä samoinkuin priority koneeseen nousu, mutta ne tulee toki muutenkin kortilla. – Vesa

Reply
Markus 6 tammikuun, 2015 - 5:01 pm

Töissä väliin manailen , et vois olla hieman pitempi !! Mutta lentokoneessa tää 174 cm / 75 kg on mainio koko 🙂 voi ostella äkkilähtöjä ja mitään väliä millä rivillä istut 😉

Reply
Anna Koskela 6 tammikuun, 2015 - 6:44 pm

Siis onhan näissä koneissa menty koko ajan parempaan päin. Muistan miten ”Marsuhäkiksi” nimetyillä 757-koneilla lensin Dominikaanisiin ja Vietnamiin. Se oli epämukavuuden maksimointia, mutta ei silloin nuorempana haitannut 🙂

Reply
Siru 5 tammikuun, 2015 - 10:54 pm

Hinta Bangkokista oli 60e mutta olen ymmärtänyt että johonkin toiseen kaukokohteeseen voi olla 45e. Netissä mainitaan haitariksi 45-60e.

Reply
Anna Koskela 6 tammikuun, 2015 - 6:17 am

Kiitos Siru tarkennuksesta.

Itsekin puhuin ensin 45 euron maksusta, mutta sitten huomasin, että 60 euroa on kaukokohteisiin tuo hinta.

Reply
Lentosukat 5 tammikuun, 2015 - 5:19 pm

”Vaikka en ole mikään taistelunorsu pohkeiltani, resoorit puristivat aivan liikaa. Sukkien tarkoitus lienee lämmittää asiakkaiden jalkoja, ei aiheuttaa veritulppaa.”
Tämä kohta pisti silmään. Olen samaa mieltä villasukkien tarkoituksesta lämmittää jalkoja, mutta lentokoneessa oltaessa lienee oleellista puhua muutama sana lentosukista. Lentosukkien tarkoitus on tukea, eli puristaa jalkoja niin ettei vaarallisia veritulppia synny verisuonten sisälle. Ehkäpä nämä villasukat ovatkin tarkoitettu juuri lentokonekäyttöön ja toimivat lentosukkien tavoin. Minusta ei lainkaan huono asia.

Reply
Anna Koskela 5 tammikuun, 2015 - 5:33 pm

Juu, ei 🙂 Eli kyllä nämä olivat ihan sukkasukat, ilman mitään lento-ominaisuuksia.

Itselläni on aina jalassa, ei lentosukat, vaan peräti mittojen mukaan ostetut tuki(puristus)sukat, koska suvussa on niin pajon veritulppia ym. muuta ikävää ollut.

Hyvä muistutus tärkeästä aiheesta tämä kommenttisi.

Reply
pitkäkoipi 5 tammikuun, 2015 - 2:41 pm

Kyllä sitä jalkatilaa on enempi muillakin Comfort-riveillä, sitä on vaan reippaasti enemmän siinä ekalla

Reply
Anna Koskela 5 tammikuun, 2015 - 5:38 pm

Mukava olisi jos voisit kertoa millä lennolla olet tätä luokkaa kokeillut ja vastasiko se muuten odotuksiasi.

Reply
pitkäkoipi 5 tammikuun, 2015 - 9:03 pm

Bangkokin lennolla olimme. Jalat mahtui ihan hyvin, vaikka oltiin muistaakseni kolmannella comfortin rivillä. Niskatuki oli saatavilla tuolla lennoilla, oli paremmin säädettävä. Käytin kuulokkeita ja ne toimivat ok. Taaksepäin penkki ei kallistunut kovin paljon. Ruoka oli sama ja muutenkin palvelu ihan economy luokan palvelu. Lisäarvo minulle oli se jalkatila ja siitä maksan kyllä 60 euroa. Erillinen tila tai luokka se ei ole, vaan pennkkirivit löyhemmässä.

Reply
Anna Koskela 6 tammikuun, 2015 - 6:17 am

Mukava kuulla että olet ollut tyytyväinen. Niskatukihan kaikissa penkeissä on aina ollut säädettävä. Itse lähinnä haluaisin tietää onko siihen tuossa kokonaan uusi penkki ja minkälainen on tämä uusi lupailtu niskatuki. Tietenkin jos olet lentänyt ihan tässä lähipäivinä, niin onhan ne ehkä voitu jo asentaa. Koska lentosi oli?

Reply
pitkäkoipi 7 tammikuun, 2015 - 3:58 pm

Lensin 16.12. ja sille lennolle oli asennettu. Tuki liikkui myös korkeussuunnassa kiskoa pitkin ja kaartui sivuista enemmän kuin ennen eli sivutukea sai. Syvyyssuunnassa sain asentoa vähän liikuteltua myös.

pitkäkoipi 7 tammikuun, 2015 - 4:00 pm

Sori unohtui sanoa, että penkki oli leveydeltään sama kuin ennenkin. Jalkatila ja niskatuki oli muuttuneet

Anna Koskela 7 tammikuun, 2015 - 5:09 pm

Kiitos täsmennyksestä 🙂

Anna Koskela 5 tammikuun, 2015 - 8:46 am

Kopion tähän Facebookin puolelta sinne tulleita kommenttaja henkilöiltä jotka ovat ko. luokkaa myös kokeilleet.

Shanghai-Helsinki 18.12 ei vastamelukuulokkeita, ei kuohuviiniä, ei mukavuuspakettia, sama huopa ja tyynyt kuin muillakin. Ilmeisesti jalkatilaa oli kuitenkin muutama sentti enemmän kuin normaalista. Stuertin kommentti puutteisiin; tämä on nyt niin uusi juttu, ettei kaikki vielä ole valmiina..Finnairin kommentti reklamaatioon; maksamme 60€ takaisin. Kiitos taas kerran Finnair. – Timo

Palattiin Khao Lakista Bangkokin kautta ja oli meidän mielestä hintansa arvoista. Varsinkin kun Comfort-paikat olivat lähes tyhjiä niin että jokainen perheenjäsen sai vähintään kaksi paikkaa…Mutta siis se pienikin jalkatilan lisä pidemmällä lennolla on tervetullutta kun ei kuitenkaan maksa maltaita! – Milla

Matkustin 22.12 Shanghaihin economy comfort luokassa. Mennessä paikkani vaihtui portilla business luokkaan josta kiitos Finnairille, sehän oli kuin pikku lottovoitto. Takaisin tullessa olikin sitten economy comfort luokka joka ei ihmeitä tarjoa. Paikan valitsin jalkatilan takia jonka minä, kaksimetrinen mies, tarvitsen kipeästi. Siitä erikseen maksaminen sattuu myös…-Kaitsu

Reply
Miikka 3 tammikuun, 2015 - 5:14 pm

Tasokorttilaiset pääsevät economy comfortiin ilmaiseksi (ei koske OW Rubeja eli Finnair Plus Silvereja) samaan tapaan kuin KLM:n, Americanin jne. lennoilla.

Luokan tarkoituksena on tarjota enemmän jalkatilaa ilman premium economyn hintalappua samaan tapaan kuin esim. KLM:n lennoilla (Pitkien matkustajien valituksia jalkatilasta löytyy netistä sen verran, että markkinoita luulisi löytyvän). Esim. Menopaluulennot SAS Plussassa USA:han maksavat yleensä n. 1500-2000 euroa. 2-3-2 rivit nostaisivat lisämaksun tasolle 120-150 euroa/suunta, joka lienee liikaa useimmille lomamatkoilijoille.

Reply
Anna Koskela 3 tammikuun, 2015 - 5:45 pm

Ongelma onkin se, että luokka ei tarjoa sitä lupaamaansa jalkatilaa kuin ensimmäisellä rivillä. Se jo lienee tullut selväksi.

Haluaisin kysyä mistä olet saanut tuon esittämäsi hintatiedon 120-150 euroa ja mihin pohjaat ajatuksen siitä, että lisämaksu olisi liikaa? Itse olenkin jo esittänyt oman kipurajani ja se oli juurikin tuo 150 euroa.

Reply
Pjotr 4 tammikuun, 2015 - 1:33 pm

”mistä olet saanut tuon esittämäsi hintatiedon 120-150 euroa”
Hatusta jos vetäistään: Nyt rivillä on 8 matkustajaa (2-4-2), ja jos yksi matkustaja maksaa esim. 600€ matkastaan, niin jos rivistä otetaan yksi penkki pois (2-3-2) ja kustannukset jaetaan muille rivin matkustajille tulee hintaa lisää 85€ (14%). Lisäksi sitten uusien leveämpien penkkien hinta, joka voidaan jakaa useammalle vuodelle, niin päästäneen tuohon Miikan summaan. (Tuossa tosin sitten sen yhden puttuvan matkustajan paino ja matkatavarat pienentävät polttoainekuluja jonkin verran, jonka vaikutusta en edes arvaile.)

Istuinvälien kasvattaminen ottamalla yksi penkkirivi pois tuolta alueelta ja jakamalla penkit tasaisesti aiheuttaa vielä enemmän kustannuksia (5 riviä -> 4 riviä = 25%, 6->5 = 20%).

Reply
Anna Koskela 4 tammikuun, 2015 - 4:48 pm

Olen lukenut näitä hintalaskelmia myös erilaisilta lentoaiheisilta keskutelupalstoilta ja esittämäsi laskelma tuntuu ihan järkeenkäyvältä.

Nyt herää kysymys, millä tavalla on tuo 60 euron nyt perittävä kustannus laskettu. Ja miten niitä penkkirivejä on nyt järjestelty.

Reply
cha am fani 31 joulukuun, 2014 - 7:43 am

Lainaus toisesta matkustajasta samana päivänä oli minulta. Odotin tosiaan comfortin vastaavan samaa kuin mitä on juutuubista katsomani esim. CX-yhtiöstä. Vinoilin lentoemolle paluussa ensimmäiseksi tarjotusta vedestä: kuohuviiniä näköjään tarjotaan, no halusin oluen ja ruokajuomaksi lasi viiniä. Minulla kävi munkki 12 pv, halusin paikan edestä riviltä 22 nopeuttaisi menoa passijonoon,tiskillä kuulin ensiksi paikka olevan jo comfort-istuimen, koneeseen noustessa iskettiin paikka riviltä 7 businekseen. Ei enää potuttanut se, että minulta viety kerran etukäteen maksamani eturivin turistiluokan paikka. Minusta olisi rehellisempää Finskin mainostaa, mitä istuinväli comfortissa on tuumissa, rivillä 24 istuinväli muistutti Massilla lennettyä triplaseiskaa (34 tuumaa).
Minun seuraava lento Bangkokiin on todennäköisesti AY/CX, koska hyviä puolia on paljon: halvempi lentohinta, mielestäni parempi palvelu, ilmainen paikanvaraus CX-lennoille paitsi varauloskäytäväpaikat, jos ottaa pisteet Finskille saa 100 pisteet, ymmärtääkseni Ebookersilta ja esim. Ticket.fiiltä varatessa painoraja on 30 kg (minulla alkuun varattu matka sieltä), sain peruutettua helposti, kun oli lisävakuutus. Ainoat miinuspuolet ovat tietysti pitempi lentoaika ja Finskin lennoilla tyytyminen kahviin. Jos menee kuukaudeksi Thaimaahan on sama, jos lento kestää pitempään, säästyneillä euroilla maksan taksin tutulle kuskille ja majoituksen condossa tai omakotitalossa. Taisin olla mainoksen uhri.

Reply
Anna Koskela 1 tammikuun, 2015 - 4:30 pm

Hih, maailma on pieni! Kiitos että kirjoitit tuon.

Juu, yleensä huolet kaikkoaa, kun näkee lipussa busineksen numeron 🙂 Todellakin totta, että mainostus menee kyllä ihan harhaanjohtavaksi tässä. Tekevät vain hallaa itselleen, kun ihmiset pettyvät.

Tuo on totta, että jos on kuukauden jossain, niin ihan sama meneekö siihen matkaan kauemmin aikaa. Säästöä se on joka centti, ja etenkin Aasiassa säästöllä elää pitkän ajan. Mekin laskeskeltiin, että tarjottua matkustusluokan korotusta ei vaan kannata ottaa vastaan, koska sillä rahalla asuisi *****hotellissa monta päivää.

Reply
Make 30 joulukuun, 2014 - 9:47 pm

Finnair mainostaa Economy Comfortia, mikä se juuri on. Tuote tunnetaan joillain yhtiöillä Economy Plus eli otetaan standardi turistituoli plus pari senttiä lisää jalkatilaa.
Premium Economy-tuotteisiin en lähtisi edes vertaamaan, koska ne ovat jo omia matkustusluokkia, erillisine leveämpine tuolineen. Myös tarjoilu on eriytetty. Esimerkiksi BA, LH ja SK
Priorityllä on merkitystä suurilla kentillä myös poistuttaessa, sillä on merkitystä, oletko immigration jonossa numerolla 32 vai 320.
Ehdotat, että Finnair voisi ottaa yhden penkin pois rivistä. Loppu on sitten silkkaa matematiikkaa, eli 8 istuimen sijaan 7. Olisitko valmis maksamaan kuinka paljon siitä 60 euron sijaan?

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 10:18 pm

Kiitos Make kommentistasi!

Kaikki eivät kuitenkaan laillasi ole yhtä hyvin näistä tuotteista tietoisia. Siksi minusta on erittäin tärkeää, että tuotteen nimi vastaa tuoteesta vallitsevaa mielikuvaa. Jos Googlaa tätä uudistusta, näkee kuinka paljon hämmennystä se on aiheuttanut matkustajien keskuudessa. Ja jos lukee kommentteja, huomaa että ihmisillä on selvästi ollut tästä luokasta hieman erilainen ajatus.

Luonnollisesti istumapaikalla on merkitystä siihen, kuinka nopeasti koneesta pääsee ulos ja mahdolliseen visajonoon. Pyrin itsekin aina ottamaan penkin keulilta tämän takia.

Niin…Mielestäni olisi voitu luoda tuote, jossa on oikeaa arvoa asiakkaalle. 60 euroa näistä keulapaikoista ei ole enempää kuin mitä jo aiemmin on maksettu eturivin paikoista. Jos ajatellaan, että busines irtoaa 500 euron lisällä usein ja jopa halvemmalla, niin kipuraja kulkee noin 150 euron kohdalla. Silloin tosin haluan sen kunnon leveän ja jalkatilaa sisältävän istuimen. Ja enemmän kuin yhden lasin kuohuvaa veloituksetta 😉

Reply
Comfort 30 joulukuun, 2014 - 1:50 pm

KLM:lläkin on Economy Comfort joka kaukolennolla maksaa 90€. Ei se ole sen kummempi kuin Finnairillakaan. Oikeastaan ihan samanlainen.

Lentojen ruokaan ja juomiin kiinnitetään aivan liikaa huomiota. Minulle tärkempää ovat maapalvelut ja täsmällisyys, ei se saanko jotain tiettyä salaattia vaiko en.

”En muutenkaan ymmärrä koko Priority-koneeseennousun ideaa, yleensä olen se melkein viimeinen”

No, sen idea on se, että saat matkatavarasi jonnekin, etkä joudu niitä laittamaan jalkoihisi. Etenkin USA:ssa tämä on aivan oleellinen asia. Noita ”melkein viimeisiä” tapaa silloin tällöin. Yleensä he haluavat tuolla odottelullaan luoda kuvaa itsestään kokeneina reissaajina.

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 3:20 pm

Varmasti jos vertailisimme kaikkien lentoyhtiöiden eri luokkia, voisimme löytää myös muitakin vastaavia. Kyse oli mielikuvasta minkä minä sain oman kokemukseni pohjalta. KLM:n tuota luokkaa en ole käyttänyt.

Se mihin kiinnittää huomiota ja mihin ei, perustuu ihan yksilöön. Toiselle ruoka on olennainen asia, toiselle ei. Sinulle tärkeä asia on maapalvelu ja täsmällisyys, itse lähden siitä, että niiden tuleekin olla kunnossa käyttämilläni yhtiöillä. Salaatinlaadun suhteen olen melko joustava 😉

On myös vaihtoehtoja rajoittaa itse koneeseen tuomaansa tavaramäärää. Itse matkustan hyvin kevyesti.

Sillä, että en halua mennä koneeseen puoleksitunniksi istumaan, ei ole mitään tekemistä kuvan luomisen kanssa. Omituinen ajatus? En vain halua mennä jonottamaan putkeen ja istuskelemaan pieneen purkkiin, kun voin senkin ajan vielä esim. surfata lentoaseman verkossa.

Taidat nyt vain haluta olettaa, että tällainen käyttäytyminen jotenkin viivyttäisi koneen lähtöä ja se on väärin oletettu.

Reply
Comfort 30 joulukuun, 2014 - 3:46 pm

Minä menen aina ensimmäisten joukossa koska saan tehtyä tilani koneeseen rauhassa. USA:ssa matkustajat tsekkaavat harvoin matkatavaraa. Useimmat matkustavat käsimatkatavaroidensa kanssa. Vaikka itse ei toisikaan tavaraa, niin muut tuovat. Työmatkalaisilla on aina läppärilaukku, iso tai pienempi ja mahdollisesti lentomatkalaukku.

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 4:04 pm

Itse en ole USA:n sisällä paljoakaan lennellyt, mutta mitä olen seuraillut muilla kentillä amerikkalaisten tavaramäärää, sitä todellakin on paljon.

Nyt Aasiassa osalla Air Asian lennoilla otin suosiolla päivärepun jalkoihin, koska en vain jaksanut alkaa survomaan sitä hattuhyllylle. Se olisi sinne johonkin taaemmaksi mahtunutkin. Mutta yhden käsin sormin on laskettavissa ne kerrat, kun oman kantamuksen kanssa on tullut ongelmia. Ilmeisesti minulla on käynyt aina hyvä tuuri.

Reply
Kthetraveller 30 joulukuun, 2014 - 9:03 am

Oi äitee, nyt veti hiljaiseksi. Olen ohimennen vilkaissut muutaman muun yhtiön Comfort-luokkia matkalla sinne ilma-aluksen perälle ja eroa niihin peruspenkkeihin on ollut. Aika huolestuttavaa jos tuossa on Finskin rummutettu Economy Comfort. Minä välillä oikeasti mietin että olisikohan sellainen ”etukäteistestaajan/tutkailijan” paikka vapaana, mä voisin vaikka ryhtyä semmoiseksi. Firmat tarvitsee ulkopuolista väkeä tohon, sillä tuntuu ettei talon oma väki välttämättä enää katsele ”puhtain silmälasein” omia ideoitaan. Tässä puhun siis ihan yleisellä tasolla, sillä huomasin tuossa taannoin muutaman suunnittelun ”kukkasen” yhdessä uudessa paikassa/ideassa ja pohdin vielä tänäkin päivänä mitä kummaa jutun keksinyt immeinen on ajatellut.

Reply
Kthetraveller 30 joulukuun, 2014 - 10:33 am

Niin juu ja huomiona vielä muuten noista silmäsuojista (tuo sama kirjekuoripaketti on myös busineksen puolella) että tällaiselle pienipäiselle ko. silmäsuojat ovat aivan liian isot niistä pidikekuminauhoista. En tiedä onko niihin tullut parannusta mutta hieman yli vuosi sitten sain tahia niitten silmälappusten kanssa olan takaa.

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 11:01 am

Siinä on nyt tarralla säädettävissä se pituus, eli ei kiinteää kuminauhaa.

Niistä kyllä tykkäsin sen froteisen sisäpinnan takia.

Reply
Kthetraveller 30 joulukuun, 2014 - 12:21 pm

Juu se tarrajuttu oli se problem, en saanut kuminauhaa tarpeeks kireälle. Edelliset pari erilaista silmälappua oli paremmat, mutta muutoin pienemmät eikä siten hyvät ”normaalikokoisille”. Onneks olen säästellyt niitä pieniä sillä vannon silmälappujen nimeen koneessa.

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 10:59 am

Tuote tulisi nimetä niin, että sitä voisi helposti vertailla kilpailijoiden vastaaviin. Business on Business kaikilla, mutta sitten nämä siitä alaspäin olevat luokat ovat hankalia ostessa.

Nimenomaan penkkien leveys ja jalkatila on olennainen tekijä. Ei niinkään se ruoka tai sukkapaketti.

Kyllä tässäkin varmasti on ollut jos jonkinlaista konsulttifirmaa kehittämässä konseptia. Se vaan menee metsään, kun ei oteta sitä mukaan, joka palvelua oikeasti käyttää. Onhan Finnairillakin kaikenmaailman laaduntarkkailijoita valikoituna, mutta eivät ne tyypit edusta tavallista matkustajaa todellakaan.

Riku Rantalahan avautui Finnairin tarjoilupuolesta Hesarissa ja se oli myös osa tätä uudistusta. Vain hölmö uskoo mantraa, että parannetaan palvelua, kun oikeasti on kyse siitä miten saataisiin kustannuksia alas ja rahaa enemmän asiakkaalta sisään. Sekin on ihan OK, mutta sitten pitää kertoa täsmällisesti mitä milläkin rahalla saa, jotta asiakas voi valita mistä haluaa maksaa ja mistä ei.

Reply
Terhi 29 joulukuun, 2014 - 11:30 pm

Mulla oli varattu tuo comfort Hki-Soul-välille, mutta kun sain hyvän tarjouksen upgreidata pisteillä businekseen, niin se vei voiton. En ilmeisesti jäänyt paljosta paitsi… Mies lensi tuossa comfortissa tulomatkan Hkiin ja sanoi vain, että ”no kaippa siellä jotain eri sapuskaa oli”, eli ei tehnyt kummoista vaikutusta häneenkään… Aika harhaanjohtavaa mainontaa, jos osa muutoksista aiotaan tehdä vasta tulevan vuoden aikana, mutta pakettia silti jo myydään em. ”eduilla”.

Reply
Anna Koskela 30 joulukuun, 2014 - 10:52 am

Et todellakaan menettänyt mitään… ja sama ruoka on economyssa ja sitten tässä comfortissa.

Eniten tässä minua ärsyttää juuri tuo, että ei tiedä mitä saa kun tilaa. Eihän kukaan halua maksaa ylimääräistä keskeneräisestä. Halutaan vaan kertoa isoon ääneen uudistuksista ja unohdetaan mainita, että hups…ne toteutuu sitten joskus ensivuonna…ehkä.

Reply
Anssi Väisänen 29 joulukuun, 2014 - 8:07 pm

Ryanairin lennoille suosittelen ehdottomasti maksamaan priority-kympin. 737-8-koneissa on hillitön taistelu käsimatkatavaroiden boksitiloista, jos tulet koneeseen vasta ”rahvaan” joukossa. Vaikka jutuista päätellen tämä sakki tuskin halpisyhtiöitä edes vilkaisee..=)

Reply
Anna Koskela 29 joulukuun, 2014 - 8:26 pm

Kiitos Anssi, tuo on muuten todella hyvä muistutus, että välillä ne tavaratilat todellakin loppuu! Ei ole kiva istuskella reppu jaloissa monta tuntia.

Air Asia, jolla nyt viimeksi lenneltiin Aasian pomput, oli ihan mahdoton tuossa suhteessa. Koneeseen saisi viedä 8 kg (yksi laukku), mutta kaikilla oli mukanaan kolme kassia ja kaikissa niissä varmaan puolikas kameli…

Ja kyllä tämä sakki taitaa muuten olla kohtuullisen kova myös halpisyhtiöiden kuluttajana. Lentokilometrejä tulee varmaan kaikille lukijoilleni niin paljon vuodessa, että niihin mahtuu yhtiötä laidasta laitaan 😉

Reply
Annika | travelloverblogi 29 joulukuun, 2014 - 6:16 pm

Sain pisteillä bisneksen kesän Bangkokin-lennolle. Arvoin pitkään, maksaako paluulennolla 60 economy comfortista vai 65 exit-paikasta kunnon jalkatilalla. Päädyin jälkimmäiseen. Taisi olla oikea ratkaisu, jos kerran vain yhdellä rivillä voi puhua kunnon jalkatilasta.

Reply
Anna Koskela 29 joulukuun, 2014 - 7:12 pm

Exit-paikka on siinäkin mielessä parempi,että siinä ei ole vessoja ym. ympärillä. Ei sitä kunnon jalkatilaa todellakaan ollut kuin ensimmäisellä rivillä…

Reply
Miler 4 tammikuun, 2015 - 11:22 pm

Vessat paikan lähellä ovat joskus hyväkin idea, etenkin jos on paluulento ja viimeisenä iltana onnistui hankkimaan vatsataudin…

Reply
Anna Koskela 5 tammikuun, 2015 - 6:49 am

Joo 🙂

Tiedän tunteen. Välillä on miettinyt voisiko sitä vaan jäädä istumaan siihen vessan eteen lattialla, kun kohta on kuitenkin mentävä takaisin.

Kopkop. Onneksi on vatsataudit kiertäneet viimeaikoina kaukaa.

Reply
Maarit Johanna 29 joulukuun, 2014 - 5:22 pm

Köh. Vaikuttaa vähän liikaa hehkutetulta jos muutoksia ei oikeasti ole juurikaan ollut.
Tasokorttia en omista joten priority lähtöselvitykset ainakin ovat sellainen asia josta voisin maksaa.
Odottelin myös että kun Economy Comfort-luokka on saatu käyttöön, olisi ne uudet penkitkin jo paikallaan. Onkohan tämä luokka myös muilla reiteillä tulossa piakkoin? 12h Singaporeen voisin ehdottomasti kokeilla.

Reply
Anna Koskela 29 joulukuun, 2014 - 5:59 pm

No todellakin on hieman liikaa hehkutettu…

Koneeseen nousu ja priority lähtöselvitys ovat mielestäni eri asioita. Eli en laskisi sen varaan.

Huomasin muuten myös, että meiltä laskutettu hinta oli 60 euroa, ei 45 euroa.

Tämä luokka on käsittääkseni 15.12 alkaen kaikkialla varattavissa.
Singaporen lennoilla saa muuten sitä kuohariakin niin paljon kuin haluaa ,-)

Reply
Sami 7 tammikuun, 2015 - 2:54 pm

No minusta 45-60 eurolla ei kannata odottaakaan mitään suurta, kyse kuitenkin huomattavasti pienemmästä hintaerosta kuin keskihinta business ja economyn välillä. Minusta 60 euron hinta kyseessä aina, jos paikan haluaa vaihtaa lennolla.

Reply
Anna Koskela 7 tammikuun, 2015 - 5:08 pm

No joku kokee, että se on suuri raha ja joku taas pitää (kuten sinä) sitä pienenä kustannuksena. kaikki miettivät näitä asioitaan omalta pohjalta.

Ongelmahan tässä on se, että selväsi kuluttaja on epätietoinen siitä mitä saa ja että nyt myydään puolivalmista tuotetta.

Reply

Leave a Comment