Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

by Anna | TÄMÄ MATKA

IMG_4661

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

Finnairin uusi A350 Economy Comfort testattiin HKI-BKK-HKI välillä tammikuun puolessavälissä 2016. Tuolloin Finnairin Economy Comfort -paikoista joutui maksamaan kaukolennoilla 75 euron lisämaksun/suunta. Kyseessä oli normaali reittilento.

Finnairin A350 Economy Comfort testattiin myös välillä HKI-HKT-HKI (Phuket) helmikuussa 2018. Nyt  Finnairin Economy Comfort -paikka maksoi 90 euroa. Tämä lento oli Aurinkomatkoille myyty ns. lomalento.

Parhaat paikat ovat rivillä 22

Finnairin uusi A350 Economy Comfort tarjoaa 43 kappaletta istumia 3+3+3-muodostelmassa Economy-luokan etuosassa. Jalkatilaa on kymmenen senttiä enemmän, kuin perus Economy:ssa. A350 Economy Comfort sijaitsee economyluokan viidellä ensimmäisellä rivillä.

Parhaat paikat koneessa ovat 22C ja 22J, jolloin eteen ei tule istuinta lainkaan. Rivin 21 keskipaikat voivat näyttää houkuttelevilta, mutta en suosittele pitkälle ihmisille niitä. Etuseinä tulee yllättävän nopeasti niissä vastaan. Rivin 21 reunapaikat ovat tietenkin miellyttäviä, koska niissä saa istua kumppaninsa kanssa rauhassa kahden. Uuden Slim-line -istuimen ansiosta kaikkien istuimien alle jää kohtuullisen paljon tilaa jaloille.

Finnair A350 Economy Comfort

Finnair A350 XWB Economy Class Cabin 06 HR

Finnair A350 XWB Economy Class Cabin 04 HR

Finnairin A350 – Hyvä ja tilava matkustaa

Tila on käytetty hyvin. Vaikka mitat eivät senteissä olekaan kasvaneet, sitä on saatu jaloille lisää siirtämällä mm. istuintasku ylemmäs ja keventämällä istuinta. Parannuksena myös istuimien alaosa liukuu selkänojaa kallistaessa eteenpäin. Se tosin syö jalkatilaa hieman, mutta istuimen kääntäminen ei enää häiritse takana istuvia samalla tavalla kuin aiemmin.

Päätuki toimii hyvin. Sen korkeussäätö sekä sivutuki antavat riittävän tuen, jotta nukkuminen onnistuu ilman pään retkahtamista sivulle.

Tarjotin on kahdessa osassa taipuva, joka osaltaan lisää toimivuutta, ja antaa lisää tilaa. Tarjottimen ollessa suljettuna, ei lasille kuitenkaan löydy telinettä.

Koneen ikkunat ja matkatavarahyllyt ovat suurempia kuin esimerkiksi Airbus A330/A340-koneissa. Ero on merkittävä, ja sen huomaa heti koneeseen astuessa.

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

IMG_4680

Economy Comfortin edut

Economy Comfort -luokan istuinpaikkaan sisältyy 8–13 cm (3–5 tuumaa) enemmän jalkatilaa, vastamelukuulokkeet lennon ajaksi (kuulokkeet ovat hyvät), sekä priority-koneeseennousu ja nopea poistuminen koneesta. Priority-turvatarkastus, priority-koneeseennousu, sekä lounge-palvelut tulevat Finnairin kultakortin myötä automaattisesti, joten en osaa tuota etua mitenkään arvostaa.

Economy Comfort-paikalla matkustava saa käyttöönsä myös ” Marimekon virkistyspussukan”, jonka sisältönä on silmäsuoja, korvatulpat, sukat, hammasharja ja hammastahna. Oikeasti noilla ei tee yhtään mitään. Tällaisen turhan tavaran automaattinen jakaminen voitaisiin lopettaa, ja antaa tuotteita vain niitä pyytäville.

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

Arkistojen kätköistä virkistyspussukka vuodelta 2015

Finnairin A350 Nordic Sky -viihdejärjestelmä

Koneissa on uusittu viihdejärjestelmä, josta löytyy mm. 100 elokuvaa. 11 tuuman näytöltä niitä viitsii jo katsoakin. Lisäksi luettavana ovat nettilehtinä uusimmat IP-lehdet, HS, sekä useita aikakauslehtiä.

Economy Comfort luokassa matkustaja saa verkkoyhteyden käyttöön tunniksi maksutta. Muille hinta on 7,95 euroa/tunti, 3 tuntia 11,95 euroa tai koko lento 19,95 euroa. (Tammikuussa 2016 hinnat olivat 5 euroa/tunti tai 15 euroa/lento). Yhteys toimii yllättävän hyvin.

Vihdoin viimein myös USB-pistoke on saatu koneisiin.

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

Paikkojen hinnoittelu

En lähde nyt sen enempää avamaan keskustelua istuinpaikkojen hinnoittelusta. Helmikuussa 2018 tarkistin kuitenkin, miten Aurinkomatkojen ”lomalennoilla” asiakkaita rahastetaan. Kukin voi sitten itse arvioida, onko 90 euroa Economy Comfort – paikasta paljon, vai vähän.

 

Arvostelussa Finnairin uusi A350 Economy Comfort

Lensimme 13.12.2016 Helsinki-Singapore välin Finnairin A350 Business Class istuimilla. Ohessa vielä linkki tähän kokemukseen jos tuntuu, että Economy Comfort ei enää riitä.

https://www.tamamatka.fi/arvostelussa-finnairin-a350-business-class/

Lisää kirjoituksia samalta maantieteelliseltä alueelta

26 comments

Ensikokemus Finnairin A350-koneen Economy Comfort -luokasta – Ja sitten matkaan… 25 helmikuun, 2020 - 10:36 am

[…] Airbus 350 -koneen kyytiin. Olen lukenut paljon hyvää Economy Comfortista tässä koneessa (mm. Tämä matka -blogista). Siksi halusin kokeilla, onko konetyypeillä tässä kohtaa […]

Reply
Maria P 4 huhtikuun, 2018 - 8:02 pm

Mahtava kuvaus tästä matkustusluokasta! Kiitos siitä! 🙂
Paljon on lennelty muilla yhtiöillä ja nyt katellaan Finnairin lentoja…Ja nimenomaan hieman economya parempaa luokkaa… Tää kyllä riittää päätöksentekoon…
Ei paljon parempaa kuvausta voisi pyytää… 🙂

Reply
Anna | TÄMÄ MATKA 7 huhtikuun, 2018 - 9:47 am

Kiitos Maria.

Ja hyvää matkaa 🙂

Reply
Arvostelussa Finnairin A350 Business Class HEL-SIN | TÄMÄ MATKA 6 tammikuun, 2017 - 7:46 pm

[…] Luulisin, että Singaporen reitti lennetään liki aina aasialaisella miehistöllä, sillä paluussakin sellainen koneessa oli. Miesvoittoinen henkilökunta oli SIN-HEL välilläkin kuin ajatus ja todella teki töitä, jotta asiakkaat viihtyivät. Jos haluat lukea A350 Economy Comfort luokasta, olen kirjoittanut siitä aiemmin. Kirjoituksen löydät täältä. […]

Reply
Markku Heinonen 18 kesäkuun, 2016 - 4:50 pm

Ehkä kommenttini on aiheen vierestä mutta kuitenkin.
Mielestäni jutut siitä onko kuulutuksia enemmän tai vähemmän ja millä volyymillä yms. ovat hiuksen halkomista. Mahdollisuus matkustaa huiman edullisesti maapallon toiselle puolelle se on sitä jotain. Itse DC-3 ( kaksi moottorinen potkurikone) aika kautena lentämisen aloittaneena olen vain yksinkertaisesti kiitollinen edullisesta matkustus tavasta.

Reply
Teija / Lähdetään taas 13 helmikuun, 2016 - 11:06 am

Tuo koneen hiljaisuus voisi olla muuten hyvä puoli, mutta sen koneen sisällä kuuluvan tasaisen hurinan olen kokenut vauvan kanssa lentämisessä positiiviseksi asiaksi. Muut eivät kuule niin hyvin vauvan itkua, ja päin vastoin vauva ei kuule niin hyvin muiden jutusteluja, ja nukahtaa helpommin. Voih. Saattaa meidänkin ensi kuun Bangkokin lento olla juuri tuolla koneella. Vai mitä luulet, kiinnititkö yhtään huomiota siihen, että kuuluiko muiden matkustajien puhe paremmin kun ei ollut sitä koneen ääntä niin paljon?

Reply
Timppa 6 helmikuun, 2016 - 5:29 pm

Itse en suosittele paikkoja 22C ja 22J vaikka niissä jalkatilaa onkin vaikka kuinka. Itse koin ongelmaksi sen, että edessä ei ole penkkiä. Jos haluaa esim ottaa kengät pois jalasta niin ne pitää joko nostaa matkatavarahyllylle tai jättää keskelle käytävää kaikkien potkittavaksi. Samoin jos haluat lehteä, tablettia tai tietokonetta säilyttää käden ulottuvilla, niin joudut turvautumaan naapurin penkin selkänojasta olevaan paikkaan. Myös viihdekeskus on näissä kahdessa penkissä käsinojalla, joka tekee niistä aavistuksen kapeamman ja se myös hankaloittaa hieman liikkumista.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2016 - 5:46 pm

Miehen kengät olivat paikkojen välissä, eivät kuitenkaan minun puolella. Se näkyykin tuossa nelikenttäkuvassa kommenttien yläpuolella.

Se paikkahan ei nyt varsinaisesti ole keskellä käytävää. Saahan siinä omat jalkansakin pidettyä ilman, että joku niiden päälle astuu. Mitään trafiikkia ei tuossa onneksi ole, koska vessat ovat takana, ja edessä ei ole kuin yksi rivi.

Tuo viihdekeskus ”ongelma”, sekä penkin kiinteä käsinoja on kaikissa seinäkettä vasten olevissa penkeissä, sekä varauloskäyntipaikoissa. Eli mikäli se häiritsee, niin sitten menee aika moni paikka laskuista. Se on aina vähän tällaista tasapainoilua.

Säilytystilan puute sen sijaan tuossa paikassa on selkeä. Miehellä oli joku kassihässäkkä, johon hän tavaroitaan keräili. Se sitten oli välillä tuolin alla, välillä siinä jalkojen edessä, ja aina ajoittain minun puolellani.

Missä itse mieluiten istuisit Economy Comfortissa?

Reply
Kiira / Lifelong Adventure 1 helmikuun, 2016 - 5:33 pm

Näyttää hienolta. Slim-penkit tuovat paljon tilantuntua, ja itse diggailen ainakin näin kuvien välityksellä tuosta valaistuksesta. Päästäänkin kokeilemaan tuota samaista konetta huhtikuun reissullamme, mennen-tullen! Odotan innolla 🙂

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 6 helmikuun, 2016 - 6:00 pm

Valaistus oli kyllä erittäin miellyttävä. Ja oikeastaan koko kone oli oikein miellyttävä. Uusi on aina uusi! : )

Reply
Reetta / Matkasto 31 tammikuun, 2016 - 6:53 pm

Onpa mielenkiintoista – en ole koskaan ollut valmis maksamaan mistään korotuksista mitään, joten nämä systeemit ovat minulle aivan vieraita. Oon lähinnä kuvitellut, että business-luokan paikat kaukolennoille maksavat kaikkea 5000e:sta ylöspäin, eivätkä näin ollen ole tavis-matkustajan saavutettavissa. Kiva, että tällaisia huokeampia välimuotojakin on nykyään tarjolla. Uusi kone vaikuttaa hienolta!! En siltikään ole varma, että pelkästä jalkatilasta pulittaisin euroakaan enempää kuin on välttämätöntä, koska lyhyehkönä ihmisenä en kärsi economy-paikkojen ahtaudesta. 🙂 Pakko kommentoida tuohon Turkish Airlinesin minimalistiseen kuulutuspolitiikkaan oma kokemus: olen lentänyt yhtiöllä ainoastaan kerran välin Istanbu-Kathmandu-Istanbul, enkä keksinyt kyllä mitään hyvää kyseisestä firmasta. Koneessa ei ollut ainoatakaan screeniä, mistä olisi voinut päätellä, kauanko lento on kestänyt, missä ollaan maantieteellisesti puhumattakaan viihteestä. Paluulento laskeutui yllättäen Istanbulin sijaan Ankaraan, eikä tästäkään mitään sen kummempaa meteliä pidetty. Minulle jäi mysteeriksi, miksi Turkish Airlinesia kehutaan arvoteluissa… En tiedä, oliko nimenomaan tuo Istanbul-Kathmandu -väli erityisen huono palvelultaan, mutta eipä ole TA:lla tehnyt mieli sen jälkeen matkustaa. Täytyy pitää mielessä, että ottaa omaa penkinpehmikettä mukaan, jos tällä Finskin konetyypillä aikoo matkustaa! 😀

Reply
Anna Koskela 31 tammikuun, 2016 - 8:11 pm

Ei maksa : D ja hyvä niin. On ilman lottovoittoakin mahdollisuus sellaiseen joskus!

Olen itse hyvin nuuka, ja metsästelen hinnoitteluvirheitä tai muuten halpoja lentoja. Tuo 75 euroa on kuitenkin ihan siedettävä lisämaksu jalkatilasta. Mutta ota ihmeessä oma tyyny mukaan takamuksen alle ; – )

Turkish Airlines on ilmeisesti firma joka onnistuessaan on hyvä, mutta joka epäonnen sattuessa kohdalle, ei aina suoriudu mallikkaasti, ja joskus suoriutuu erittäin surkeasti. Ilmeisesti ainakin maapalveluissa on paljon parantamisen varaa tässä. Ja olisihan se kiva tietää, jos kenttä muuttuu! Ei mikään sellainen asia, jonka voi ohittaa noin vain.

Reply
Eevi / Rento matkablogi 31 tammikuun, 2016 - 6:47 pm

Kiitos kattavasta arviosta! Olenkin monesti miettinyt kannattaako tuo 75 euron satsaus jalkatilan puolesta. Ei sillä ettenkö itse sopisi lyhyine koipineni pienempäänkin rakoon mutta 190 senttinen matkustuskaverini arvostaa jalkatilaa erityisen paljon. Hyvä tietää että ainakin tässä konemallissa se on rahan väärti.

Reply
Anna Koskela 31 tammikuun, 2016 - 8:04 pm

Kiitos Eevi!

Kyllä tässä nyt saa rahoilleen vastinetta. 190 cm komea pituus tarvitsee varmasti arvoisensa matkustuspaikan : )

Reply
Mia / Elämää ja Matkoja 31 tammikuun, 2016 - 5:03 pm

Tässä tapauksessa pieni rahallinen lisäpanostus Economy Comfort -luokkaan kannattaa, pitkäjalkaisena arvostan kunnollista jalkatilaa ja istuimen säädettävyyttä. Harmi, että penkit ovat ainakin näin uusina liian kovat. Plussaa koneen hiljaisuudesta ja uudesta valaistusjärjestelmästä.

Reply
Anna Koskela 31 tammikuun, 2016 - 8:03 pm

Kyllä. En ole itse edes mitenkään kovin pitkä, mutta kyllä jaloille tilaa tarvitsee. Ihan jo paikaltaan vessaan nouseminen ja takaisin asettuminen on tosi hankalaa, jos tilaa ei ole kuin minimi. Mitä vanhemmaksi tulee, sen jäykemmäksi myös tulee.

Reply
AP 8 helmikuun, 2016 - 9:06 pm

Ikävä kuulla että noi uudet penkit on vielä kauhean kovat. Ei koneen takaosassa sitä jalkatilaa ole yhtään liikaa ja harmi jos ahteri puutuu entistä enemmän penkin epämukavuuden takia. Sori vaan, mutta ei siinä valoshow auta jos olo on epämukava ja penkissä ei saa nukuttua hetkeäkään. Oliko penkit 3-3-3 jaottelulla? Siinä sitten naapurit hyppii kahta kauheemmin ikkunapaikoilta muiden yli, kuin esim 2-5-2 jaottelulla. Not good. En ole kauheen vakuuttunut näistä parannuksista, varsinkin kun tingitään siitä tärkeimmästä, eli mukavuudesta. Joo, on kone varmaan hiljainen ja ulkoa komea, harmi vaan että joutuu istumaan tatti otsassa 10h kun ”design” vei voiton mukavuudesta.

Reply
Anna| TÄMÄ MATKA 9 helmikuun, 2016 - 5:26 am

Joo ikävää oli istuakkin niissä.

Ei valot tai desingn auta, jos istuu sillipurkissa. Hiljaisuus tietenkin on plussaa. Mutta noilla Economy Comfort paikoilla oli ihan OK matkustaa.

Kuten kuvastakin näkyy, niin 3+3+3 on se jako. Tuosta 2+5+2 jaosta olikin hyvää keskustelua Facen puolella taannoin. Moni pitää sinun ja minun lailla erittäin epäkuvana joutua loikkimaan toisten yli, ja tykkäisi tuollaisesta penkki jaosta enemmän. Osa taas tyrmää sen täysin.

Reply
AP 14 helmikuun, 2016 - 8:11 pm

Kiva kuulla että Comfort paikoilla sai mielestäsi vastinetta rahalle.

Joo, tuossa jaossa ihmetyttää tosiaan se, että aina ”parin” kylkeen iskeytyy väkisin kolmas pyörä. Mitä lentoyhtiöt oikein ajattelevat näistä 3-3-3 jaoista?!? Varsinkin yölennoilla on tosi vaivalloista herätellä vierasmatkustajia kun virtsarakko huutaa tyhjennystä. Oman siippansa yli sitä voisi yrittää kömpiä, mutta jotenkin aivan käsittämätöntä että pitää hyppiä 2 matkustajan. 2-5-2 jaottelulla joka rivillä olisi 1 matkustaja vähemmän, jonka tarttee herätellä 2 matkustajaa päästäkseen käytävälle. Siinä on aika monta syvää huokausta per lentokone 😀

0 pistettä Finnairille tästä.

fishbone 27 tammikuun, 2016 - 1:45 pm

”Paikat ovat ilmaisia oneworld Emerald- ja Sapphire -tasojäsenille”? Vai lisämaksuttomia?

Reply
Anna Koskela 27 tammikuun, 2016 - 2:04 pm

Niin, ei se lento ole ilmainen, mutta siihen Economy Comfort- paikalle pääsee istumaan maksamatta 75 euron lisämaksua.

Kyllä sinä tajusit mitä tarkoitin : D

Reply
cha am fani 26 tammikuun, 2016 - 3:04 pm

Ottaa päähän, että Finskin istuinkartta valehtelee rivin 21 paikoista, SeatGuru näyttää rivin oikein. Itse kokeilen konetta Huhtikuussa meno business (pistekorotus) ja paluu comfort 21 J.

Reply
Anna Koskela 26 tammikuun, 2016 - 3:19 pm

Jep… Näin on :/

Mulla ei olisi pisteet mitenkään riittäneet korottamaan matkustusluokkaa, siksi kokeilin tuota tarjouskilpaa. Olisi hauska tietää millä hinnalla ne saa ne paikat myytyä, mutta sitähän ei tietenkään kerrota…

Reply
Teppo 26 tammikuun, 2016 - 12:49 pm

Viihdesysteemin kartta on nyt käyttökelpoinen, kartassa liikkuminen ja zoomaus onnistuu kosketusnäytöllä hyvin. Vastamelukuulokkeet pitää laittaa kytkimestä päälle, hyvin toimii.

Reply
Freija 26 tammikuun, 2016 - 11:13 am

Tämä oli hyvä raportti, kiitos. Kerrotko vielä miten toimii tuo ”huutokauppa” bisnesluokan istuimen saamiseksi. Olen siitä kuullut, mutta en ole mistään onnistunut löytämään toimintaohjeita.

Reply
Anna Koskela 26 tammikuun, 2016 - 1:45 pm

Kiitos!

Finnairilla juttu toimii niin, että valitsee lennon omista tiedoistaan, ja menee kohtaan matkustusluokankorotus. Sieltä valitaan kohta ”Tee tarjous”. Se on hieman huonosti merkittynä alareunassa. Sitten merkitään, minkä verran on halukas maksamaan. Siihen tulee tieto tarjouksen vahvuudesta, eli todennäköisyydestä, että tarjous menee läpi.

Tarjottu summa on matkustajakohtainen, ja tarjos koskee kaikkia varauksessasi olevia matkustajia. Jos tarjous hyväksytään, voi valita haluatko ostaa korotuksen kaikille vai vain tietyille matkustajille.

Seuraava kopiota Finskin sivuilta: Saat tiedon 5–7 päivää ennen lähtöäsi mikäli tarjouksesi hyväksytään. Voit palata päivittämään tarjoustasi milloin vain ennen kuin tarjousaika päättyy.Jos tarjouksesi hyväksytään, sinulla on 36 tuntia aikaa ostaa matkustusluokan korotus tai tarjous umpeutuu. Voit maksaa korotuksen rahalla tai rahan ja Finnair Plus -pisteiden yhdistelmällä.

Toivottavasti selvensi asiaa.

Reply

Leave a Comment